אמאזון אמזון חבילה דואר
צילום: Istock

התחביב היקר של אמזון שעלה לה הון ועתידו עדיין לוט בערפל

אמזון השתלטה כמעט על כל תחום בו נגעה, אך בנושא קניות הסופר (Grosery) היא נתקלה בתחום תחרותי עם חברות חזקות וסבלה מניהול מבולבל  - האם בסוף היא תצליח להשתלט גם על התחום, שעלה לה כבר עשרות מיליארד דולרים שירדו לטימיון לבינתיים?
גיא טל | (6)

אמזון AMAZON שינתה את הדרך בה אנשים קונים כמעט כל דבר, ובדרך הפכה לאחת החברות הגדולות והחזקות בעולם. החברה מסיאטל, וושינגטון, החלה את דרכה במכירת ספרים דרך האינטרנט ומשם עברה למוזיקה, סרטים, מוצרי אלקטרוניקה, ואז לכמעט כל תחום בחיים. לחברה גם סגמנט של ענן שהפך לאחד הגדולים והחשובים בתחומו ומייצר רווח עצום לחברה, והוא לבדו מעניק שווי של מאות מיליארדי דולרים ללחברה. 

כמעט בכל תחום אליו החברה נכנסה היא הפכה להיות מובילה או לפחות מתחרה במובילות. אמזון מתחרה בגוגל GOOGLE ומיקרוסופט MICROSOFT בתחום הענן, בנטפליקס NETFLIX בתחום הסטרימינג, היא חזקה גם בתחום החומרה עם רמקולים חכמים וטבלטים כמו גם ספרים אלקטרונים (קינדל), ולאחרונה נכנסה גם לתחום הגיימינג ועוד. בתחום האי קומרס (מסחר אלקטרוני, או במילים פשוטות קניות דרך האינטרנט) היא ללא ספק המלכה הבלתי מעורערת. אמזון הצליחה להגיע למצב שהיא מסוגלת לספק כמעט כל מוצר בזמן שיא לפתח הבית, ובמחיר הזול ביותר. לגבי רוב המוצרים ניתן לומר שלאנשים כבר אין באמת סיבה אמתית לצאת לקניות בחנויות פיזיות.

למרות ההצלחה  הפנומנלית של החברה, יש תחום אחד בו החברה פחות הצליחה, דווקא בדבר שהוא לכאורה הפשוט ביותר, זה המכונה Grocery - או קניות פשוטות של סופר. זה לא שהיא לא ניסתה. אחת העסקאות הגדולות בתולדות אמזון הייתה קניית חברת Whole Foods תמורת 13.7 מיליארד דולר. בנוסף הציעה החברה שרותים כמו Prime Now, Fresh, ו Go, כולם בכדי לפשט את יכולת קניית המוצרים הפשוטים כמו מצרכי מזון לביתם של האנשים, בכדי להתשלט על שוק של 750 מילארד דולר בשנה בארצות הברית.

אך למרות כל המאמצים והמיליארדים שהשוקעו, אמזון רחוקה מלהשתלט על התחום, והיא נחשבת שחקנית נישה קטנה. אמזון יחד עם חברת וול פוד שהיא קנתה מחזיקות ביחד 2.4% מהשוק, לעומת וול מארט WALMART שמחזיקה 18% ממנו, קרוגר KROGER CO THE שאוחזת ב-8.8% וקוסטקו COSTCO WHOLESALE עם 6.4%. למעשה אמזון היא החברה ה-12 בגודלה בלבד, וול פוד שתחת שליטתה ה-13.  הצמיחה גם לא נראית באופק, ונרשמת אפילו ירידה. חנויות וול פוד מכרו ב-2021 פחות ממה שמכרו ב-2018, למרות עלייה בהוצאות. 

התחרות מקיפה את אמזון מכל הכיוונים ולא נראה שהיא מצליחה להתבלט. בסגמנט החנויות הפיזיות, רשתות וול מארט, טארגט TARGET CORP , קרוגר ועוד אחרות נמצאות בכל פינה בארצות הברית ואמזון תתקשה להתחרות בתשתיות האלו. גם בתחום משלוחי המזון השוק די רווי עם חברות שזה עיקר עיסוקן ובו הן ממקדות את כל המאמצים עם תשתיות של שליחים ומחסנים ומזון טרי. בין השאר משתתפות בתחום אובר UBER TECHNOLOGIES ודורדש DOORDASH INC , אך הן לא היחידות. 

אחת הסיבות לחוסר ההצלחה היה ככל הנראה כשל ניהולי וחוסר מיקוד. לאמזון היו שני שירותים דומים שעבדו במקביל, ובנוסף, היא קנתה חברה שלישית שמתחרה באותו תחום, ואז פתחה גם עוד שתי רשתות פיזיות מקבילות, שבעצם מתחרות ברשת אותה קנתה. הסינרגיה לא נראית באופק. אמזון פריים נאו התמקד בהבאת מוצרים בצורה מהירה לפתח ביתיהם של האנשים, בדרך כלל תוך פחות מיום. אמזון פרש התמקד בלהביא מוצרי מכולת לפתח הבית - שרות דומה מאד, ובמקביל נקנתה רשת וול פוד שעוסקת בדיוק באותו תחום. ואז נפתחו רשת החנויות הפיזיות פרש, וזו שנקראו גו. השרותים התחרו זה בזה ולא השלימו זה את זה. 

אתר CNBC מגלה שבשנת 2017 התקיימה בסיאטל פגישה בין ג'ף בזוס ומנהלי השרותים בה הם התבקשו למצוא אסטרטגיה כוללת למכירות המכולת של אמזון. פרש היה שרות ותיק של כ-6 שנים, בעוד אמזון פריים נאו פעל רק 3 שנים אך הצליח לתפוס נתח שוק יותר משמעותי. שני השרותים היו הפסדיים עבור אמזון, ובאותה שנה הוספה גם הרכישה של וול פוד לקלחת, ויריבות פנימית התלקחה בין השרותים השונים בתוך אמזון. האסטרטגיה האחידה שביקש בזוס עדיין לא ניכרת בפעולות של אמזון.

קיראו עוד ב"גלובל"

האופי של וול פוד היה שונה מאד מהאופי היי טקי של אמזון, כשהרשת נתנה הרבה עצמאות למנהלים מקומיים ולא הייתה קשורה לטכנולוגיה כמעט בכלל. אמזון ניסתה להכניס את שרות פריים נאו לתוך הרשת אבל הסניפים התקשו לספק את הסחורה בצורה הזו של משלוחים מהירים. 

אמזון ניסתה לעשות שינוי נוסף, כשהחליטה על הקמת רשת ספורמרקטים נפרדת שתספק חווית קנייה אחרת ותמנף את הידע והניסיון שנרכש מוול פוד. הרשת נקראה פרש ובהתחלה הצליחה למכור ולהתרחב יפה, אך גם שם בסופו של דבר התחילו זעזועים פנימיים והרשת נתקעה ואינה ממריאה נכון לעכשיו. 

הניסיון האחרון הוא עם רשת החנויות הפיזיות גו. הייחוד ברשת הזו היא העובדה שאין בה מוכרים והכל מתבצע באופן אוטמטי בעזרת מצלמות וחיישנים. הרשת נפתחה בסיאטל ב-2018 וכיום ישנן 24 חנויות, רחוק מאד מהיעד של 3000 אותו הציבה החברה לתחילת שנת 2021. החנויות היו מרוכזות באזורים עירוניים עם הרבה משרדים, בהם אנשים עסוקים רוצים לבצע את הקניות כמה שיותר מהר, אך מגיפה הקורונה השאירה את החנויות ריקות. כעת מתכננת החברה לפתוח חנויות כאלה גם בפרברים, אך נראה שהיא לא מתכננת עוד להפוך את הרשת לעיקר מאמציה בתחום הגורסרי. רשת גו הפכה למין מעבדת ניסוי של טכנולוגיית קניה מהירה, וכמה מהדברים שפותחו שם משמשים כעת ברשת פרש וול פוד. 

לסיכום, אמזון השקיעה מאמצים רבים בתחום מכירת המכולת - הגורסרי. שרותי משלוחים וחנויות פיזיות, רכישה ופיתוחים עצמאיים, דרכים חדשניות בכאלה מסורתיות יותר. נראה שהיא פשוט יורה לכל הכיוונים ולא פוגעת בכלום, שכן עד כה העלתה חרס בידה.

מה ניתן ללמוד מכך? הלקח החשוב מכל הוא אולי חשיבות הקוהרנטיות בניהול. בחברות ענק כמו אמזון ייתכן שיווצרו קונפליקטים פנימיים שיהפכו להיות משרפות כסף. אי אפשר להפעיל ארבעה מותגים שונים כשאף אחד מהם לא מצליח לצבור פופלריות והם פוגעים אחד בשני ומתחרים אחד בשני.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    המתקן 20/02/2022 08:47
    הגב לתגובה זו
    אלא הגדול ביותר בשוק ופער גדול מהבא אחריו, של מיקרוסופט. ושוויו לחברה לא מאות מיליונים, אלא מאות רבות של מיליארדים...
  • 32% (ל"ת)
    מיקי 20/02/2022 10:53
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אין צדק אין משפט עדר מחוסן מצטמצם שטח מחייה מאוד (ל"ת)
    הברבור שחור שלמה ! 20/02/2022 05:29
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גל שישי כי ארצו קדושה לא יכולה לשאת אותך עוד (ל"ת)
    הברבור שחור שלמה ! 20/02/2022 05:29
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הכל קורס אין אחיזה במציאות מבול יין ודגן ופקקים אין קץ (ל"ת)
    הברבור שחור שלמה ! 20/02/2022 05:27
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    א.ב.יהודא 20/02/2022 01:22
    הגב לתגובה זו
    כתבה תומכת בזוס?
נחושת
צילום: Ra Dragon, Unsplash

שיא של יותר מעשור: הנחושת מזנקת ומובילה את הראלי העולמי במתכות

שיבושי היצע, ציפיות להרחבה כלכלית בסין, היחלשות הדולר וחששות ממכסים בארה״ב דוחפים את מחירי הנחושת לשיאים היסטוריים ולעלייה שנתית של מעל 40%

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה נחושת

שוק המתכות העולמי מסיים את השנה בעליות שערים, כאשר הנחושת נמצאת במוקד לאחר שקבעה שיאי מחיר חדשים במספר בורסות מרכזיות. המתכת התעשייתית, הנחשבת סמן למצב הכלכלה העולמית, חצתה לראשונה את רף 12 אלף הדולר לטון וממשיכה להיסחר ברמות גבוהות במיוחד גם לאחר תיקונים קלים.


מחיר הנחושת זינק לשיא של כ־12,160 דולר לטון. מדובר בהמשך ישיר לראלי שנמשך מאז אוקטובר, ראלי שמעמיד את 2025 כאחת השנים החזקות ביותר לנחושת זה למעלה מעשור. העליות בנחושת משתלבות בגל רחב יותר של התחזקות בשוקי הסחורות. גם הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית, ציפיות להקלה מוניטרית בארה״ב והיחלשות הדולר. עבור משקיעים רבים, שילוב זה מחזק את האטרקטיביות של מתכות הן כהשקעה והן כנכס גידור.


אנליסטים מציינים כי מחירי הנחושת מקבלים תמיכה גם מהציפייה לצעדים נוספים לעידוד הכלכלה הסינית. כל איתות להרחבה פיסקלית או מוניטרית בסין מתורגם במהירות לעליות במחירי מתכות תעשייתיות, בשל משקלה המרכזי של המדינה בצריכה העולמית.


ברקע העליות עומדים גם שיבושי היצע ממשיים. מאז אוקטובר אירעו תקלות חמורות במספר מכרות גדולים, שפגעו ביכולת הייצור והציפו מחדש חששות ממחסור. גם לפני אותם אירועים, אנליסטים כבר הזהירו כי הביקוש העתידי עלול לעלות על ההיצע בשנים הקרובות.


שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים

בג׳פריס מעריכים כי גם בתרחיש של צמיחה עולמית מתונה, סביב 2% בשנה, שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים כבר במהלך השנה הקרובה. הערכה זו מחזקת את ההבנה כי הלחץ בשוק אינו זמני בלבד.


צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.