ישראייר
צילום: עידו וכטל

עוד צעד של ישראייר בדרך לבורסה: בי.ג'י.איי שנרכשה ע"י רמי לוי השלימה גיוס

חברת התעופה שרכש רמי לוי השנה תיסחר בבורסה. יש לא מעט הבדלים בינה ובין אל על - היא רזה ויעילה יותר, וגם מראה שיפור עקבי בתוצאות. מאחר שמדובר בחברה מחוקה היא תצטרך לעמוד מחדש בתנאי ההון והשווי של חברה חדשה - וסביר שתפנה למוסדיים
נתנאל אריאל | (2)

חברת התעופה ישראייר, שנשלטת ע"י רמי לוי באמצעות אחזקתו בחברת בי.ג'י.איי השלימה הנפקת זכויות והשלימה עוד מהלך בדרך לכניסה לבורסה. החברה הנפיקה זכויות לרכישת 44.44 מיליון מניות, בצורה של 50 יחידות בעלות של 0.9 שקל למניה ובסך הכל 45 שקלים ליחידה, וגייסה באמצעות כך 36 מיליון שקל, לאחר שקיבלה ביקוש ל-90% מהיחידות. כדי לעמוד בתנאי הרישום כמו חברה חדשה בהמשך היא צפויה לפנות למוסדיים.

חברת ישראייר קטנה יותר מאל על 2.32% מבחינת היקפי הפעילות וכמובן שמחזורי המכירות שלה נמוכים יותר (לשם השוואה: אל על הכניסה ברבעון האחרון 253 מיליון דולר, ואילו ישראייר הכניס כ-40 מיליון דולר), וכמובן שגם ההפסדים שלה קטנים יותר. 

אבל יש הבדלים משמעותיים בין החברות: ישראייר היא חברה הרבה יותר רזה מאל על, היא לא נשלטת ע"י ועדי עובדים חזקים, שלמעשה הרגו את אל על עוד הרבה לפני הקורונה, כך שישראייר לא צריכה לעבור את כל מסכת הייסורים ואת רה הארגון שהבעלים החדש של אל על, קני רוזנברג, רוצה להוביל.

ישראייר עברה לפני הקורונה, ב-2019, לרווחיות נטו (כלומר - רווח אחרי כיסוי כל ההפסדים מההקמה), ונדמה כי היא הייתה ממשיכה להיות רווחית גם בשנתיים האחרונות, אילולא הקורונה. מדובר על מגמה עקבית. החברה הוקדמה ב-2003, ועברה לרווח תפעולי בשנת 2012. ב-2014 הייתה חריקה בעקבות מבצע צוק איתן אך החברה חזרה להשתפר לאחר מכן.

היום ב-19:00 שיעור שלישי בקורס ללימודי שוק ההון. אבישי עובדיה על השקעה במניות, הנפקות, שווי שוק, מכפילי רווח, תמחור יחסי ועוד - להצטרפות לחצו כאן

ואל על? מתוך 10 השנים מלפני הקורונה היא הציגה הפסדים בחצי מהשנים ובחצי הצליחה להרוויח. זו לא מגמה, אבל לזכותה של אל על ייאמר שהיא מנסה בשנה האחרונה לשנות כיוון, להתייעל וחוץ מאשר לבוא בתלונות לכל העולם על התחרות הלא הוגנת לכאורה - גם לבצע שינויים משמעותיים כדי, אולי, לחזור לעוף.

אז נכון, תחום התעופה הוא תחום קשה, שמושפע גם מהקורונה, גם ממחירי הדלק בעולם,  וגם מכך שמדובר בחברות ישראליות שצריכות להתחרות בחברות עולמיות שאולי יכולות לטוס מעל מדינות כמו סעודיה - אבל זה התחום שבו החברות הללו בחרו לפעול והן צריכות להצדיק את קיומן. נכון לעכשיו, ישראייר עושה זאת בצורה טובה יותר לעומת אל על.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בדוחותיה לרבעון השלישי של 2021 ישראייר כמעט הכפילה את ההכנסות לכ-40.3 מיליון דולר מול 20.4 מיליון ברבעון המקביל אשתקד. לעומת התקופה המקבילה ב-2019 מדובר בירידה של 50%. החברה רשמה הפסד תפעולי לפני הוצאות אחרות של 1.9 מיליון שקל מול רווח תפעולי לפני הוצאות אחרות של כ-0.6 מיליון בזמנו.

ההפסד ברבעון העמיק מ-1.2 מיליון דולר אז ל-10.4 מיליון דולר כעת. זאת, בין היתר עקב גידול בהוצאות ריבית על ההלוואות בערבות המדינה שקיבלה, הפרשות לחובות מסופקים וירידות ערך מוניטין.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אושרת 22/12/2021 16:33
    הגב לתגובה זו
    למה אתם גןבים כסף על ביטוח מגן אם אתם לא מחזירים את התשלום
  • 1.
    nav 22/12/2021 14:32
    הגב לתגובה זו
    חבל שנמחקה מהבורסה
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

מנועי בית שמש
צילום: רווח הפקות ויקיפדיה

פימי מימשה מניות בית שמש ב-500 מיליון שקל

אדיר בן עמי |

קרן פימי, בניהולו של ישי דוידי, מבצעת מהלך נוסף למימוש רווחים. הקרן מכרה כ-8.8% ממניות מנועי בית שמש תמורת כ-500 מיליון שקל. בעקבות העסקה תרד אחזקת הקרן לכ-17% בלבד, לעומת שליטה מלאה שהחזיקה בעבר. המימוש נשעה בדיסקאונט של אחוזים בודדים על מחיר השוק. פימי מורווחת על ההשקעה בבית שמש פי 20, כשרוב העלייה הגיעה בשנתיים האחרונות. 

המימוש בבית שמש מצטרף למימושים שביצעה הקרן בתקופה האחרונה. מתחילת החודש מכרה פימי גם כ-13% ממניות עשות אשקלון בהיקף של כ-250 מיליון שקל. באפריל היא מכרה 15% ממניות אורביט תמורת כ-100 מיליון שקל. מדובר בשלוש עסקאות מהותיות שביחד מצטברות למימושים של כ-850 מיליון שקל בתוך פחות מחצי שנה כשבשנה שעברה היו גם מימושים גדולים. 

פימי רכשה את השליטה במנועי בית שמש בשנת 2016 מכלל תעשיות לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל בלבד. השווי הנוכחי של החברה הוא כ-5.7 מיליארד שקל - כלומר, מדובר במימוש לפי שווי הגבוה כמעט פי 20 מההשקעה המקורית. 

הדוחות האחרונים של בית שמש ביטאו צמיחה בהכנסות אך שחיקה מסוימת של הרווח. ההכנסות ברבעון השני עלו ב-24% לשיא של כ-77 מיליון דולר, בעיקר בזכות מגזר המנועים שנהנה מביקוש גבוה בשוק הביטחוני בארץ ובחו"ל ושמר על רווחיות גבוהה. מנגד, השורה התחתונה נשחקה, כאשר הרווח הנקי ירד ל-7.2 מיליון דולר לעומת 9 מיליון אשתקד, בעיקר בשל זינוק בהוצאות המימון ל-3.1 מיליון דולר והשפעת מס גבוהה שנבעו מתיסוף חד של השקל והגידול במינוף בעקבות רכישת Turbine Standard. כלומר, הפעילות עצמה ממשיכה להתרחב בקצב מהיר, אך חשיפת החברה לשערי מטבע ולחוב הפיננסי מטילה משקל כבד על התוצאות המדווחות. בנטרול האירועים החריגים ברבעון נראה שהחברה היתה מרוויחה מעל 10 מיליון דולר. 

גידול בהכנסות ברבעון מול אשתקד נובע בעיקר מעליה במכירות בשני מגזרי הפעילות, בדגש על גידול במכירות מגזר המנועים. ההכנסות כוללות סך של כ-1.7 מיליון דולר הנובעים מעדכון מחירים ללקוחות ואת מכירותיה של Turbine Standard בהיקף של כ-8.6 מיליון דולר. הכנסות מגזר החלקים ברבעון צמחו בכ-4.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-43.9 מיליון דולר (מתוכן כ-2.3 מיליון דולר מכירות פנימיות).