בשיא הלחץ כשכולם "זורקים סחורה" - זו המניה שבאפט קונה בכמויות

בתוך שבוע בלבד באפט רכש מניות בשווי של כמעט חצי מיליארד דולר של חברת נפט  PHILLIPS 66
אלמוג עזר | (19)
נושאים בכתבה וורן באפט

הסוחרים בבורסות בפאניקה, הנפט צולל מתחת ל-30 דולר לחבית ומדדי המניות רושמים את פתיחת השנה הגרועה אולי אי פעם (הנאסד"ק מינוס 10% תוך שבועיים). אבל יש מה שחושב שזה זמן למצוא מציאות.

גורו ההשקעות הידוע וורן באפט הגדיל לאחרונה דרך חברת האחזקות של ברקשייר בצורה משמעותית את אחיזתו בסקטור הנפט. באפט ניצל את הירידות מתחילת השנה והגדיל באגרסיביות של החשיפה שלו ל ענקית הנפט PHILLIPS 66.

בין התאריכים 4 בינואר ל-11 בינואר רכש באפט ממניות PHILLIPS 66 בהיקף של 390 מיליון דולר. שווי השוק של החברה עומד על 41.5 מיליארד דולר ובקשייר של באפט מחזיקה ב-12.3% מהמניות. נציין כי מניית PHILLIPS 66 שבאפט מעמיק בה את האחיזה, נראית טוב בהרבה בתקופה האחרונה משאר מניות הנפט. המניה איבדה 16% בלבד מהשיא שנקבע בנוב' האחרון.

מעבר לזה, שנת 2015 לא הייתה פשוטה עבור וורן באפט כאשר מניות חברת האחזקה שלו ברקשייר האת'וואי ירדו בכ-13% והשיאו תשואת חסר משמעותית נגד המדדים. בתוך כך שווי השוק של החברה עומד כרגע על כ-154 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    dc 21/01/2016 19:42
    הגב לתגובה זו
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
  • 9.
    גם אני רוצה להיות כמוהו (ל"ת)
    נחום 19/01/2016 21:52
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    חחחח 16/01/2016 12:39
    הגב לתגובה זו
    המתח האזורי יתן את הטון
  • 7.
    טעיתם רק ב- 160 מיליארד. ברקשייר שווה 315 מיליארד. (ל"ת)
    יונה 16/01/2016 09:29
    הגב לתגובה זו
  • מני 17/01/2016 10:45
    הגב לתגובה זו
    מה שחשוב בימינו זה הכותרות, רווח הופך להפסד, פלוס למינוס, טועים במספרים. ואם אנשים מאמינים לכותרות ופועלים לפיהם אז ככה גם נראים התיקים והשקעות שלהם. חובבנות שולטת
  • 6.
    א 16/01/2016 07:57
    הגב לתגובה זו
    זאת דעתי האישית בלבד. כפי שהנפט עלה במהירות ל 140 דולר כך הוא יגיע ל 17 דולר.
  • 5.
    השוק יקר מאד-אקנה כאשר S&P יגיע ל 1400 ! (ל"ת)
    א 16/01/2016 07:56
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ראובן 15/01/2016 21:05
    הגב לתגובה זו
    מחיר חבית נפט ירד ל-10$ בוודאות
  • אהבתי את ה:“בוודאות“. חזק ילד (ל"ת)
    עוילם גוילם 16/01/2016 14:30
    הגב לתגובה זו
  • בקשר לסנילי 15/01/2016 23:50
    הגב לתגובה זו
    עלות הפקת הנפט כ20$ (בערך, תלוי איפה ובאיזו שיטה) אז איך יירד ל10?כשירד מתחת ל20 החברות לא ייצרו ממנו עוד מה שיקפיץ את מחירו בטירוף.מה שבאפט זחל אחורה, אתה לא תרוץ כל החיים.
  • בקשר לסנילי 15/01/2016 23:47
    הגב לתגובה זו
    ייצור נפט הינו בערך 20$ לחבית אז איך ירד ל10jQuery20302595453290268779_1452893756510? לחברות לא יהיה שווה לייצר אותו, מה שיוריד את ההיצע לאפס ויקפיץ את המחירים.מה שבאפט זחל ברוורס, אתה לא תרוץ כל החיים...
  • יחלקו נפט חינם 15/01/2016 22:30
    הגב לתגובה זו
    ובסוף חשלמו לנו שנשתמש בנפט....
  • חי 15/01/2016 22:13
    הגב לתגובה זו
    מה שהוא הלך אחורה לא זחלת בכלל
  • הוא הפסיד הון עם אקסון מובייל ועכשיו ממשיך להמר (ל"ת)
    g 15/01/2016 23:43
  • 3.
    ביו 15/01/2016 19:05
    הגב לתגובה זו
    היחידה היום בנאסדק שלא יורדת ויש הרבה סיבות טובות לכך
  • יודע הכול 16/01/2016 13:13
    הגב לתגובה זו
    הכוונה לSEDG
  • [email protected] 15/01/2016 22:25
    הגב לתגובה זו
    למה המניה הזו?ביום כזה של ירידות במניה עולה,כל הכבוד...
  • 2.
    ליר 15/01/2016 18:33
    הגב לתגובה זו
    מה כבר יש לו לעשות בחיים עם המיליארדים שלו
  • 1.
    שלומו תורתי 15/01/2016 18:09
    הגב לתגובה זו
    גם אני קניתי חצי מיליון שקל
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: