רחוק מהעין רחוק מהכיס: דגשים בבחינת מקום ההתאגדות של ההשקעה
בשנים האחרונות בכלל וכחלק מגל ההנפקות השוטף את השוק הישראלי לאחרונה בפרט, אנו עדים להנפקות חוב של חברות אשר התאגדו משפטית בחו"ל, כל חברה וסיבותיה. אחד המשתנים המשפיעים על תהליך קבלת ההחלטות של מנהל השקעות ותמחור החוב של חברות, הינה יכולת הגביה של החוב במקרה של מצוקה תזרימית או כל קושי אחר בחברה, וכמובן במקרה של חדלות פירעון.
יכולת הגביה של הנושים מושפעת ממספר משתנים, אחד החשובים שביניהם הוא מקום ההתאגדות של החברה וכפועל יוצא זכויותיהם וחובותיהם של הנושים ובעלי המניות שלה.
שאלה ראשונה שיש לשאול, מי הם האורגנים בחברה הרשאים ע"פ החוק המקומי לאשר מהלכים מהותיים בחברה. לדוגמא, עסקאות בעלי עניין, דיבידנד חריג, גיוסי הון או חוב נוסף, מינוי נושאי משרה ועוד. כל המהלכים שהוזכרו משפיעים באופן ישיר על שווי החברה והתשואות על החוב שלה.
בכל מדינה קיימים חוקים ותקנות שונים המסדירים את אופן התנהלות החברות בה. חובה על המשקיע לברר ולהכיר מראש את החוקים הנהוגים במדינה בה מאוגדת החברה בה השקיע. לכל אלו מתווספים הסיכונים המשפטיים הרגילים של מבנה החברה והקירבה לכסף (חברות צינור וכד') אשר משתנים גם הם בין חברות שהתאגדו במקומות שונים.
חשוב לציין כי במדינות מסוימות יש לחברה אפשרויות משפטיות לפשיטת רגל, כמו צ'פטר 11 בארה"ב, אשר עלולה להרחיק את בעלי החוב מגבייתו בעת משבר, כפי שקרה בחברת אמפל לאחרונה.
דוגמא נוספת לכך קיבלו לאחרונה המשקיעים באג"ח פלאזה סנטרס. פלאזה הינה חברה בת של אלביט הדמיה וזו התאגדה בהולנד. עקב צרכי הנזילות של החברה האם ביקשה אלביט למשוך מפלאזה דיבידנד חריג. בנקודה זו גילו המשקיעים להפתעתם, כי הדין ההולנדי מאפשר חלוקה כזאת ע"פ בקשת בעלי המניות, ובשונה מאמות המידה המוכרות מחברות ישראליות.
היבט נוסף אותו יש לשקול, הינם היקף ותדירות הדיווחים הכספיים. בעוד המשקיעים בחברה ישראלית רגילים לרמת דיווח גבוהה מאוד. עלולים המשקיעים במדינות זרות להיתקל בחברות המדווחות על בתדירות נמוכה ובלתי מספקת, כזו שאמנם עומדת בדין המקומי (של המדינה בה התאגדו) אך נמוכה משמעותית מזו הנהוגה בישראל.
היבט שלישי הינו היבט המס. על חברות חל בדר"כ מס החברות הנהוג בארץ התאגדותן. יש לשים לב מראש למשטר המס הנהוג בארץ ההתאגדות, שלא יתגלו למשקיעים הפתעות במהלך חיי האג"ח, אשר עלולות להרחיק את המשקיעים ממימוש החוב כלפיהם.
לבסוף, חשוב לשקלל גורמים טכניים שונים כגון עלויות משפטיות גבוהות, הנגזרות מהמרחק הפיזי בין ישראל לבין החברה, תרגום מסמכים, עו"ד מקומיים ועוד, אשר ראוי להיערך להם בין אם ע"י הפרשת "כרית" מזומן כלשהיא ליום פקודה ובין אם בתמחור ההנפקה.
לסיכום, מקום התאגדות החברה הינו משתנה חשוב בתמחור החוב, וראוי שהמשקיעים יערכו עוד בשלב ההנפקה להתמודדות עמו, הן בהיבט המשפטי והן בהיבט הכלכלי והעלויות שמבנה כזה גוזר. ראוי אם כן, שהשקעה בחברה המאוגדת בחו"ל תכלול פרמיה בריבית אל מול השקעה בחברה דומה שהתאגדה בישראל.
- 2.אז למה אתה מחזיק כל כך הרבה באג"חים של זיסר? (ל"ת)אחד העם 13/02/2013 16:50הגב לתגובה זו
- 1.פושעי הרגולציה לדין! 13/02/2013 15:12הגב לתגובה זומרוב רגולציה - לא יישאר פה שוק.
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
