רונן שור מנכ"ל אקסל סולושנס
צילום: יח"צ
ראיון

"באקסל יש הרבה חלומות, אבל זו לא חברת חלום - כל רבעון מרוויחים יותר"

ברקע הזמנות בהיקף 5 מ' ד' שקיבלה, מנכ"ל חברת ציוד התקשורת רונן שור דוחה בראיון את הטענות באשר לשוויה המנופח. עוד אומר שור כי "אין מקום ל-4 מפעילות רשת סיבים בארץ", וכן הוא רומז שהחשש ממוצרים סינים בתשתיות תקשורת מוצדק וטוען שהדור החמישי לא מאיים על פעילותם
איתי פת-יה | (3)

"  אקסל -3.03% היא חברה בצמיחה גדולה מאד, נכון שיש אצלנו הרבה חלומות – אבל אנחנו לא חברת חלום שלא מוכרת. אנחנו קיימים עוד מ-2004, כל רבעון מדווחים על רווחים וכל רבעון גם מרוויחים ויותר": כך אומר לנו רונן שור, מנכ"ל חברת ציוד התקשורת, בהתייחס לידיעות קודמות באתר על הזינוק בשוויה של החברה – פי 19 ויותר בשנתיים לשווי של 295 מיליון שקל – למול רווחי החברה, שעמדו על 600 אלף שקל ברבעון 3, ולאחר שורת רכישות שביצעה מוערכות בכ-1.5 מיליון שקל ברבעון.

את השיחה עם שור אנחנו מקיימים לאחר שאקסל דיווחה על שתי הזמנות לנתבי Fiber (סיב אופטי) ו-VDSL בהיקף 4.7 מיליון דולר לאספקה עוד השנה. ההזמנות החדשות עומדות בצפי של החברה ונעשות במסגרת הרחבת ההתקשרות מול לקוח קיים שלה, אחת משחקניות הטלקום הפועלות בארץ ( בזק 2.16% / פרטנר -2.63% / IBC של חברת החשמל- סלקום -2.67% -HOT).

באקסל מעריכים כי סך ההזמנות מצד אותו לקוח שזהותו לא נחשפה יסתכם ב-16 מיליון דולר בין 2020-2022 עבור מוצרי VDSL ו-14.4 מיליון דולר עבור התקופה שבין 2019-2022 לאספקת מוצרי Fiber. יוסבר כי טכנולוגיית הסיב האופטי מאפשרת גלישה באינטרנט במהירויות של עד ג'יגה לשנייה, ו-VDSL מאפשרת גלישה בקצבים של 200 מגה למשל ברשת ה-NGN של בזק.

חדירת טכנולוגיית הפייבר היא צעד שמקודם ביתר שאת בימים אלה ובעיכוב ניכר לעומת מדינות מפותחות אחרות. בזק תפעיל את הרשת שלה בעוד כשבוע, וזאת לאחר שכבר פרשה אותה ב-60% מהמדינה אך נמנעה מהפעלתה, שכן עד לא מזמן חויבה בהתאם לתנאי הרישיון להפעילה ב-100% משטח המדינה, קרי גם באזורים שלפי החברה אין בהם צידוק כלכלי לפעילות שכזאת. אחת הטענות שנשמעו בשוק היא כי בזק פרשה את התשתית באזורי הכדאיות מבלי להפעיל את הרשת במטרה ששאר השחקניות יהססו להתחרות בה ולפרוש תשתית משלהן, שכן ברגע שיעשו זאת בבזק יגיעו לפניהן וביתר קלות ללקוחות ויחברו אותם לרשת הסיבים.

ואולם בכל זאת קמה לבזק תחרות, בדמות התשתית של פרטנר וכן זו של מיזם IBC המשותף לחברת החשמל וסלקום, אליו הצטרפה באחרונה הוט לאחר שהתקבל אישור רשות התחרות למהלך.

שור מסביר למעשה כי פעילות הנתבים של אקסל מתבססת על חדירת טכנולוגיית הסיבים בישראל, במובן שכל בית אב שמתחבר לרשת תורם למכירות החברה: "כל דירה שמתחברת לרשת הסיבים חייבת נתב כזה, שאליו נכנס הסיב האופטי ואז הוא מפזר Wi-Fi בדירה. אלה נתבים שחייבים לקנות מהמפעיל, שרוכש אותם מאיתנו, ולא ניתן לקנות אותם כמו ראוטר בבאג, אופיס דיפו, אמזון, עלי אקספרס וכו'. זה עניין טכני – טכנולוגית אין דרך לבצע תאימות בין נתב שקונים באופן פרטי לרשת סיבים. בכל העולם זה נעשה כך".

מפעילות הטלקום מבחינתן מדווחות על בתי אב שנגישים לרשת הסיבים, כלומר כאלה שהבניין שלהם מחובר אליה – אבל לא בהכרח לקוחות משלמים שהסיב חובר לדירה שלהם. יש לכם הערכות על איזה מספרים אנחנו מדברים?

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"אצל בזק כרגע זה אפס כי היא טרם הפעילה את הרשת, סלקום דיווחה בדצמבר על 80 אלף בתים מחוברים, כלומר לקוחות משלמים ב-IBC ואת המספרים של פרטנר אני לא מכיר".

זה המצב כרגע, מהן ההערכות שלכם לגבי ההמשך?

"בהתקשרות שלנו מול מפעילות הטלקום אין התחייבות למספר הנתבים שיסופקו, שמהם אפשר לגזור את הלקוחות המחוברים. מה שכן, זכינו בכל חמשת מכרזי נתבי הפייבר שיצאו בשנה האחרונה. אני מעריך שתוך 4-5 שנים 80% מהמדינה יהיו לקוחות מחוברים ומשלמים לרשת סיבים".

"בעבר שאלו 'לא מספיק 100 מגה?' אבל אני חושב שאחרי שנת הקורונה אין בית שלא מבין מה החשיבות של אינטרנט מהיר, שמשמש אותנו לעבודה מהבית או לימודים בזום. לא רק מחשבים מחוברים היום לאיטנרט, אלא גם טלוויזיות כידוע עם שירותים כמו נטפליקס, פרטנר-tv ויס שעוזבת יותר ויותר את הלווין. אני לא רואה סיבה לכך שלקוח שיוכל להתחבר לרשת לא יעשה את זה, הרי העלות תהיה דומה".

מה שמשנה עבורכם זה כמה דירות יחוברו, ובכל זאת כשחקן בשוק הזה – מה עמדתך לגבי האישור שניתן להוט לחבור ל-IBC במקום להקים רשת משלהם?

"דעתי הפרטית היא שבמדינת ישראל 3 רשתות סיבים (בזק, IBC ופרטנר) זה מספיק. אני לא חושב שהגיוני שיהיו 4 כאלה, זה יותר מדי. צריך לומר שזה גם מקביל למה שנעשה בשוק הסלולר, שם אנחנו עדים לקונסולידציה לשלוש רשתות".

מה יקרה לפעילות שלכם בתחום הנתבים כשנגיע ליעדי הפרישה שציינת? עד כמה יצטרכו אתכם?

"לקוח מחליף נתב בממוצע כל 3 שנים. משנת 2009 מכרנו למעלה מ-4 מיליון נתבים ואנחנו השחקן הכי גדול בתחום בארץ. אנחנו לא רק מייבאים נתבים, אלא גם שותפים לפיתוח שלהם וכיום עובדים על דור חדש שנשיק עוד 3 שנים. הביקוש לאינטרנט מהיר גדל כאמור, וחיבור של התקנים נוספים לרשת, כמו מצלמות אבטחה, אזעקה או מזגן, יצריך נתבים חזקים יותר".

לא על הנתב לבדו

את תשעת החודשים הראשונים של 2020 סגרה אקסל עם הכנסות של 48 מיליון שקל, גידול של 28% לעומת התקופה המקבילה. החברה רשמה בתקופה זו הפסד נקי של 6.5 מיליון שקל מול רווח נקי של 2 מיליון שקל שנה קודם לכן. מנגד, הרווח המתואם, בנטרול הוצאות על רכישת AOS העוסקת בפתרונות משרדיים מתקדמים, נותר ברמה של 2 מיליון שקל. עוד דיווחה בשנה החולפת אקסל על רכישת אי בי אי אקטיב, דאנת תקשורת וחברת פתרונות המחשוב צ'יפ פי.סי.

"אקסל היא לא חברת נתבים בלבד", מדגיש שור. "זה תחום משמעותי ומנוע צמיחה חשוב, אבל הוא מהווה פחות מ-50% מהמכירות, כך שאנחנו לא תלויים בו. אנחנו גם מוכרים ציוד תקשורת היקפי לבית ופתרונות ענן וסייבר עם מוצרי SaaS (Software as a service) שהמכירות מהם מסתכמות ב-25% מהמחזור. מנוע צמיחה נוסף הוא מכירות למפעילי טלקום בחו"ל, בעיקר באפריקה ובמזרח אירופה, שם אנחנו ניגשים למכרזים".

רוב הנתבים שאקסל מייבאת הם של חברת Sagemcom הצרפתית. שור מציין שמדובר ביצרנית הגדולה בעולם, מעמד שנותן לה יתרון בתקופה של משבר בייצור השבבים שלא עומד בקצב הביקושים, ועדיפות על פני יצרניות בהיקפי פעילות נמוכים יותר. מנגד, כששור נשאל האם אקסל מייבאת גם מוצרים מתחום הטלקום של יצרניות סיניות והאם יש מקום לחשש משימוש בכאלה בתשתיות אינטרנט בדומה לזה המלווה פרויקטים של דור 5, הוא משיב בדיפלומטיות: "אני חושב שהבחירה של המפעילים בארץ בספק אירופאי לנתבי פייבר היא בחירה הגיונית, שגם מתאימה למגמת שציינת".

אגב דור 5, זו טכנולוגיה שתייתר בעתיד את תשתיות הפייבר והנתבים שאתם מוכרים?

"לא. זו טכנולוגיה מצויינת והיא תהיה פתרון טוב ללקוחות באזורים שיקר מדי לחבר אותם לסיבים, אבל לא יחברו 100% מהמדינה לדור 5 כי הרבה יותר זול להעביר תקשורת בסיבים אופטיים. היום בסיבים אתה מגיע לקצב של ג'יגה לשניה, אבל עוד שלוש שנים זה יהיה כבר 10 ג׳יגה. אלה קצבים שבפועל, לא בתיאוריה, דור 5 לא מגיע אליהם".

אם קצב הגלישה ברשת סיבים עדיף, למה פתרונות הערים החכמות והרפואה מרחוק מתבססים דווקא על הדור החמישי?

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ע 07/03/2021 20:31
    הגב לתגובה זו
    גם לבאסטה יש מכירות יותר בשוק הקישואים
  • 2.
    צורי 07/03/2021 18:48
    הגב לתגובה זו
    באסטה בשוק הכרמל תניב רווח יותר גבוה, לא חבל על כל הכאב ראש?
  • 1.
    בסיכום שנתי הפסדית וגם אין מוצר הכל כזה פרוייקטים פה וש (ל"ת)
    שמוליק 07/03/2021 15:47
    הגב לתגובה זו
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.