REE
צילום: יח"צ

חברת REE אכזבה את המשקיעים, אבל האם כעת היא מעניינת?

החברה חותכת בחדות את תחזית ההכנסות עד 2026 ל-1 מיליארד דולר בלבד, לעומת אשליה של 19 מיליארד שנתנה בעת המיזוג לספאק. המניה איבדה 99% מערכה ונסחרת כעת ב-50 מיליון דולר בלבד (חצי מהמזומן שלה)
נתנאל אריאל | (8)
נושאים בכתבה REE דוחות כספיים

מניית REE  REE היא אכזבה ענקית למשקיעים. היא אולי לא שיקרה במודע, אבל להוריד את התחזית בשיעור של כמעט 90% זה במקרה הטוב מעיד על ניתוק מהמציאות ובמקרה הרע זה גם יכול להיות סוג של הונאה. 

הנהלת REE מכרה למשקיעים אשליות על הכנסות של 19 מיליארד דולר בין השנים 2023 עד 2026 (התחזית הייתה 344 מיליון דולר השנה, 2.7 מיליארד בשנה הבאה, 5.7 עוד שנתיים ובשנת 2026 לא פחות מ-10.4 מיליארד דולר). שאלנו את החברה כבר בהנפקה אם לא מדובר בתחזית מופרכת לגמרי (רק גוגל הצליחה לעשות מהלך כזה של צמיחה) והמנכ"ל דניאל בראל הצהיר בראיון לביזפורטל שזה יקרה "בוודאי שאני מאמין שנצליח. אוי ואבוי לנו אם לא". אז לא, זה לא קורה. החברה מורידה היום את התחזיות וצופה הכנסות של 1 מיליארד דולר בין השנים 2024 עד 2026. לא נעים. המשקיעים אכלו אותה בגדול בגלל תחזיות לא מציאותיות שהיה ברור שהן לא מציאותיות כבר בעת ההנפקה. 

המשקיעים נתנו לחברה שווי של 3.6 מיליארד שקל בעת מיזוג הספאק. היא כעת 995 מתחת למחיר ההנפקה. האם עכשיו זה מעניין? החברה נסחרת כעת לפי שווי של 50 מיליון דולר ויש לה בקופה 105 מיליון דולר. כלומר - השוק נותן שווי פעילות אפס. יש לה הרבה מזומנים והיא מתקדמת בפעילות שלה, לדברי המנכ"ל בראל "התקדמות עקבית בתוכניות העבודה תוך שמירה על משמעת פיננסית". אז אם היא תצליח בעתיד זה יכול להיות משתלם. האפסייד קיים. דאונסייד? כבר לא בטוח שיש הרבה.

ההפסד נקי על בסיס Non-GAAP הסתכם ב-22 מיליון דולר ברבעון השני של 2023, בהשוואה להפסד של 24 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2023 והפסד של 21.3 מיליון דולר ברבעון השני של 2022. 

במקביל, REE מדווחת על אישור היתכנות לקבלת רישיון ממשרד התחבורה האמריקאי למערכות הליבה של רכביה (XBW). לדבריה, היא ממשיכה לעמוד ביעדי התוכנית שהוצגה וכי מערך המשאיות P7 Powered by REE של החברה צפוי לקבל רישוי מלא בארה"ב Federal Motor Vehicle Safety Standards (FMVSS) - ורכבי הפילוט הראשונים צפויים להימסר ללקוחות עד סוף שנת 2023.

היא גם מדווחת על שיתופי פעולה חדשים עם יצרני גופי משאיות מהגדולים בארה"ב כגון: Knapheide ו Morgan Truck Body כדי להרחיב את היצע הרכבים החדש שיכלול בין השאר, משאיות חלוקה, הובלה בקירור, תחזוקה, משאיות שירות עירוני ועוד ובחברה מקווים שאלה יהיו זמינים בשוק במהלך שנת 2024.

תוכנית הייצור של החברה כוללת הגעה ליצור של עד 300 משאיות בשנת 2024, עם תוכנית צמיחה ליצור של אלפים בודדים בשנת 2025 ויצור אלפי רכבים בשנת 2026, תוך עבודה משותפת בהרכבת הרכבים המלאים עם ייצרן אמריקאי מקומי ללא צורך בהשקעה הונית גבוהה.

קיראו עוד ב"גלובל"

במקביל - החברה גם מגייסת עוד כסף וברבעון הנוכחי היא השיקה תוכנית הנפקת מניות (ATM) של 35 מיליון דולר (מתוכה גויסו 0.7 מיליון דולר) ויש לה מסגרת אשראי בנקאית של 15 מיליון דולר. צרכי התזרים לשנת 2025 מוערכים בתוספת של 50 מיליון דולר נוספים על מנת לאפשר מעבר ליצור סדרתי, "אנחנו מתכננים להמשיך ולבחון אפשרויות לכיסוי צרכי התזרים על מנת להוציא לפועל את התוכניות שלנו בעתיד."

>> מנכ"ל אלביט מערכות, בצלאל מכליס בשיחה על העבר ועל עתיד החברה; מנכ"ל צים, אלי גליקמן יספר על התקופה המטלטלת ועל העתיד; וגם - המניות הטובות  להשקעה על פי דירוג ביזפורטל - הירשמו לוועידה הכלכלית של ביזפורטל

דניאל בראל, מייסד משותף ומנכ"ל REE: "אנו ממשיכים להציג התקדמות עקבית בתוכניות העבודה שלנו תוך שמירה על משמעת פיננסית ותפעולית גבוהה. אנו מתקדמים בתוכנית הייצור שלנו (CAPEX-light), תוך שיריון צרכי ההון שלנו לשנת 2024, באמצעות תכנית ה- ATM ואבטחת קו אשראי בנקאי."

מניית REE רשמה ירידה של 99% מאז ההנפקה שלה ב-2021 ונסחרת במחיר של 20 סנט בלבד. מדובר במניה בסיכון גבוה. כמו שאר חברות החלום.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    עובד לשעבר 31/08/2023 14:05
    הגב לתגובה זו
    בהודעה באנגלית רשום שהסתיימה בדיקת ההיתכנות שמוכיחה שאפשר לבצע לרכב תקינה לפי FMVSS. גם אני יכול להגיד שסיימתי בדיקת היתכנות שמוכיחה שאפשר לבנות מכונת זמן. עד שלא בונים את מכונת הזמן, או עד שלא מסיימים את התקינה, לא עשינו כלום. אלה רק תחזיות.
  • 5.
    תחבורן 30/08/2023 18:03
    הגב לתגובה זו
    כל דגם של רכב מותאם במדויק למטרתו של הרכב. לקחת מרכב ומנועים שלא מתומחרים ומתוכננים בדיוק לרכב ספציפי, זה מייקר ומבטל יתרונות. הרעיון טוב אם היו להם 100 דגמים שונים.
  • 4.
    מבין2 30/08/2023 02:00
    הגב לתגובה זו
    צריכים לשבת בשקט ולהגיד תודה שמשקיעים אמריקאים לא לוקחים טיסות כדי למחות פה נגד הפיקציה של החברות שמכרו להם לוקשים. אבל הנקמה של המשקיעים בחו''ל עוד תבוא בעתיד בצורת חרם על ההייטק הישראלי.
  • 3.
    יוני 29/08/2023 23:46
    הגב לתגובה זו
    בתוך הקיבוץ. חתיכת מונומנט. מפלצת של בניין באמצע קיבוץ שכל הבניינים האחרים שם נראים כמו רפתות שעברו הסבה. כל יום אני רואה את הבניין המפצלתי המכוער שלהם עומד ריק, אין שום כלום, שממה. אחוזה לרוחות רפאים. כמה יהירות
  • 2.
    עזבו שווי מניה. תוך שנה נגמר לה הכסף ומה אז? (ל"ת)
    אמיר 29/08/2023 23:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בנפילה שלה מזכירה לי את פאגאיה,ומלפני חודשיים פאגאיה הכפילה את עצמה.סבלנות לא קונים בכל חנות. (ל"ת)
    יוסף 29/08/2023 18:58
    הגב לתגובה זו
  • אלון 30/08/2023 00:47
    הגב לתגובה זו
    כבר מזמן היתה מקבלת הצעה על השולחן. במחיר הזה חברת רכב רצינית קונה מהקופה הקטנה.
  • זה הבעיה מי שהיה סבלני נשאר עם 20 סנט ביד במקום כמה דולרים... (ל"ת)
    אורן 29/08/2023 22:38
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.