מירי רגב
צילום: נתן וייל לע''מ

נת"ע על החלטת רגב לנשל אותה מהמטרו: "החלטה שתגרום נזק למדינת ישראל"

השרה רגב החליטה להוציא את פרויקט המטרו מנת"ע לאור חוסר שביעות רצונה מהעיכובים בפרויקט הרכבת הקלה; "ההחלטה התקבלה במנותק מהמצב בפועל של הקו האדום וללא בדיקת העובדות והחלופות"
דור עצמון | (9)

שרת התחבורה מירי רגב הודיעה מוקדם יותר השבוע כי החליטה לנשל את חברת נת"ע כממונה על פרויקט המטרו בגוש דן לאחר שזו גילתה עיכובים רבים בפרויקט הרכבת הקלה ובראשו הקו האדום שעתיד להיפתח בחודש הקרוב, זאת לאחר שמועד הפתיחה המקורי שלו היה בחודש אוקטובר 2021.

בנת"ע לא נשארו חייבים ושיגרו היום מכתב לשרה רגב בו טענו בפניה כי הפיצה את הידיעה לתקשורת בזמן שהחברה ערכה לה ולבכירי משרדה סיור בתוואי הקו האדום שנמצא בשלבי ההרצה האחרונים שלו. דירקטוריון נת"ע הודיע מצדו כי החלטתה של רגב הינה "שגויה מעיקרה אשר תגרום נזק למדינת ישראל ולתושביה". נת"ע מדגישה כי מכרז מנהלי הקווים של פרויקט המטרו נמצא בעיצומו וההודעה של השרה יוצרת בלבול ועלולה להביא ליציאה מהמכרז של החברות המתמודדות.

יתרה מזו, אומרים בנת"ע, ההחלטה של רגב עלולה לפגוע מיידית גם בהמשך הקמת קווי הרכבת הקלה. "הבעת אי האמון בחברה עלולה להקשות על זכייני ה-PPP בקווים הירוק והסגול להגיע לידי סגירה פיננסית עם בנקים מלווים בחו"ל". בנת"ע טוענים כי ההחלטה התקבלה "במנותק מהמצב בפועל של הקו האדום וללא בדיקת העובדות והחלופות. לא נעשתה בדיקה או עבודת מטה היכולים להצדיק אותה. העברת הפרויקט לחברה אחרת יוביל לפגיעה ממשית בפרויקט ובפועל יפגע במדינה ובתושביה, בדגש על לוחות הזמנים ולהקמתו ותקציב הפרויקט".

עוד הוסיפו בחברה כי "כל שנת עיכוב תעלה למשק הישראלי לא פחות מ-25 מיליארד שקל. נטילת הפרויקט מנת"ע תוביל לעיכוב של שנים בהשלמתו והפעלתו". בנת"ע דורשים לקיים לאלתר דיון בהשתתפות השרה רגב ולהשהות במקביל את ההחלטה.

ואנחנו נגיד כי אכן יש מקום מוצדק לביקורת של השרה כנגד נת"ע על העיכובים הרבים בפרויקט הרכבת הקלה ובפרויקטים אחרים ונישולה של החברה בהחלט יכול להוות "עונש" סביר. אך עם זאת, נכון היה אילו רגב ואנשי משרדה היו עורכים דיון מעמיק בהשלכות של נישול נת"ע והעברת הפרויקט לחברה אחרת, הן באשר להשלכות הכלכליות והן באשר להשלכות של עיכובים נוספים בלוחות הזמנים.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    דרור 04/05/2023 21:16
    הגב לתגובה זו
    לא יתכן ולא מקובל . המדינה תקועה שנים בפקקים . זה עולה למדינה עשרות מיליארדים כל שנה ובשטח הכל מת . בית קברות .
  • 7.
    אזרח תקוע בפקק 04/05/2023 21:09
    הגב לתגובה זו
    יש צדק בהחלטה . ככה לא מנהלים פרוייקטים . החריגות מעל ומעבר לכל פרופורציה .איפה שצריכים לעבוד יום ולילה עם מאות עובדים , שממה אחת גדולה. וכלום לא זז . . המחדל נוראי .
  • 6.
    זוהי. החלטה אומללה של מי שלא מבין מה זה לנהל פרויק 04/05/2023 15:12
    הגב לתגובה זו
    זוהי. החלטה אומללה של מי שלא מבין מה זה לנהל פרויקטים של מיליראדי שקלים. מחקר רציני שנעשה בארה״ב מצביע על כך שמעל 90 אחוז של מגה פרויקטים גולשים בתקציב ובלוח זמנים.עם כל הקשיים שבניהול הרכבת הקלה, ועם כל הטענות מול נת״א ויש כאלה, אין שום גוף מקצועי בארץ שיעשה זאת טוב יותר. ייקח הרבה זמן וכסף עד שילמדו לטפל בפרויקט שמעולם לא נעשה בארץ.נתיבי ישראל שיתעסקו בכבישים שגם שם יש הרבה בעיות וצריך להשאיר את המטרו ל נת״א עם כל האי נוחות שבדבר.לא צריך להכניס שיקולים פוליטיים בהחלטות מקצועיות.את המחיר אנחנו נשלם.
  • 5.
    חוצפנים הנתע האלו, כדאי לשקול תביעה ייצוגית (ל"ת)
    גיורא 04/05/2023 13:41
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אלון 04/05/2023 13:00
    הגב לתגובה זו
    ככה צריך להתנהג עם מי שלא עומד בזמנים
  • 3.
    מה שווה המטרו אם לא יכולים לקדם מקורבים (ל"ת)
    בטיטו 04/05/2023 12:51
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נטע מנוהלת כמו לפני 20 שנה. (ל"ת)
    דנית 04/05/2023 12:24
    הגב לתגובה זו
  • ג'ק 04/05/2023 21:19
    הגב לתגובה זו
    עם אתים ומריצות בלי שחיתות ובלי נטע שמטע . שערוריה מטורפת .
  • 1.
    הגיע הזמן (ל"ת)
    אפי פתאל 04/05/2023 12:15
    הגב לתגובה זו
ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

המהפך הטורקי: ארדואן נוטש את פוטין לטובת טראמפ? עסקאות ענק בין המדינות

פגישת פסגה בניו יורק, הסכמי אנרגיה חסרי תקדים, ומשחק כפול מסוכן בין וושינגטון למוסקבה


עמית בר |

טורקיה מתכננת לחתום כבר בשבוע הבא על שורת עסקאות אנרגיה חדשות עם ארצות הברית, גם על מנת לחזק את יחסיה עם וושינגטון בזירה הביטחונית והגיאו-פוליטית. ההסכמים, על פי התקשורת האמריקאית צפויים לכלול התחייבויות לרכישת כמויות נוספות של גז טבעי נוזלי (LNG) אמריקאי, כחלק ממהלך רחב יותר של גיוון מקורות האנרגיה של אנקרה, שמטרתו להפחית את התלות במקורות מסורתיים ולחזק את הביטחון האנרגטי של המדינה. עסקאות אלה, שייחתמו על רקע המתיחות הגלובלית בשוקי האנרגיה, עשויות להגיע להיקף של 15 מיליארד מטר מעוקב בשנה עד 2028, ויכללו שותפויות עם ענקיות אמריקאיות כמו צ'נייר אנרג'י (Cheniere Energy).

במקביל, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן צפוי להיפגש עם מקבילו האמריקאי דונלד טראמפ בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בסוף ספטמבר, פגישה שעשויה לסמן עידן חדש ביחסים הדו-צדדיים. לאחר שנים של מתיחות סביב רכישת מערכות נשק רוסיות כמו S-400 והדעות המנוגדות על סוריה. ההתקרבות הזו היא מהלך אסטרטגי מצד ארדואן, שמנסה לנווט בין כוחות גלובליים מתחרים. הפגישה, שצפויה להתמקד בנושאי אנרגיה וביטחון אזורי, מגיעה על רקע לחץ אמריקאי להפחתת התלות הרוסית באנרגיה, כפי שטראמפ דוחף מאז תחילת כהונתו השנייה. ארודאן מספק לו כאן מתנה גדולה, וזה יחזק את כוחה של טורקיה מול ארה"ב. לא הכי טוב לישראל, במילים עינות. 

בין רוסיה לארה"ב - מאזן עדין

טורקיה מוצאת עצמה בעמדה מורכבת, כשחקנית מרכזית בשוק האנרגיה הגלובלי, המנסה לשמור על איזון דיפלומטי-כלכלי בין שתי מעצמות יריבות. מצד אחד, רוסיה נותרה ספקית מרכזית: לפי נתוני הרגולטור הטורקי, היא סיפקה כ-41% מיבוא הגז של טורקיה בשנת 2024, עם עלייה מתחילת השנה. צינור הטורקסטרים (TurkStream), שמספק גז רוסי ישירות לאנקרה, ממשיך לשחק תפקיד קריטי, במיוחד על רקע הסנקציות המערביות על מוסקבה. מצד שני, ארה"ב הפכה לספקית LNG מובילה, עם עלייה כמעט כפולה במשלוחים בין 2020 ל-2024, ועלייה נוספת ל-44% מנתח היבוא ברבעון הראשון של 2025. ההסכם החדש מגדיל עוד יותר את היקף משלוחי הגז ויוצר תלות וקשר כלכלי חזק בין המדינות. 

המדיניות הכפולה הזו משקפת את האסטרטגיה של ארדואן: שמירה על יחסים יציבים עם רוסיה, שממשיכה לבנות את תחנת הכוח הגרעינית Akkuyu, פרויקט ענק בשווי 20 מיליארד דולר שצפוי לספק 10% מצריכת החשמל הטורקית עד 2030 ובמקביל התקרבות לוושינגטון. טראמפ, שדורש ממדינות נאט"ו לצמצם רכישות אנרגיה רוסיות, רואה בטורקיה שותפה פוטנציאלית במאמץ זה, במיוחד לאור תפקידה כגשר אנרגטי לאירופה. עם זאת, טורקיה אינה מתכננת לנתק את הקשרים עם מוסקבה; להיפך, היא בוחנת אפשרויות להפוך למרכז עיבוד ואחסון LNG מרוסיה, מה שיאפשר לה להרוויח מהסנקציות המערביות.

שיתופי פעולה גרעיניים 

בנוסף לגז, טורקיה בוחנת אפשרויות חדשות בתחום הגרעין, שם היא משלבת בין שותפויות קיימות לבין הזדמנויות חדשות. לצד הפרויקט הרוסי באקויו, אנקרה מעוניינת לשלב חברות אמריקאיות בהשקעות בתחנות גרעיניות קטנות מודולריות (SMR - Small Modular Reactors). טכנולוגיה זו, שנחשבת זולה, מהירה להקמה ובטוחה יותר מתחנות גרעיניות מסורתיות, תואמת את תוכנית טורקיה להגיע ל-20 ג'יגה-וואט קיבולת גרעינית עד 2050, כולל 5 ג'יגה-וואט מסוג SMR.