פאגאיה
צילום: ענבל מרמרי

פאגאיה מזנקת 24% לשווי של 20 מיליארד - הישראלית הגדולה בעולם

הזינוק משלים עליה של מעל 1,000% מהשפל שנרשם רק לפני כשבועיים ומציב אותה כמתחרה מול סולאראדג' על התואר "הישראלית בעלת השווי הגבוה ביותר"; וגם - איך מחלקת כלל את הרווחים מהזינוק במניות שברשותה בין זרועות ההשקעה השונות?
גיא טל | (15)

תופעת פאגאיה ממשיכה עם עוד יום של זינוק דו ספרתי בשווי ללא כל הסבר הגיוני. 

תקציר הפרקים הקודמים: חברת הפינטק העוסקת בהלוואות מוזגה עם הספאק EJF לפי שווי שאז נראה גבוה מדי של 8.5 מיליארד דולר. המניה נפלה תוך כמה ימים ב-75% אך בשבוע וחצי האחרונות מזנקת ללא כל הודעה או הסבר הגיוני מבחינה פונדמנטלית, וכבר יותר מהכפילה את השווי בהנפקה. כעת נסחרת החברה ההפסדית שהכניסה ב-12 החודשים האחרונים פחות מחצי מיליארד דולר בשווי שוק של כ-20 מיליארד דולר.

החברה היא כיום החברה הישראלית הגדולה בעולם, או השניה לאחר סולאראדג' (תלוי בתנודות השוק מרגע לרגע). סולאראדג', כזכור, נהנתה מהאישור בסנאט לתקציבים המיוחדים לחברות הסולאר לו חיכו בסקטור זמן רב, וגם היא נסחרת סביב שווי של כ-20 מיליארד דולר, אך פה מדובר בחברה רווחית וצומחת שהכניסה מעל 2.2 מיליארד דולר ב-12 החודשים האחרונים.  

יותר מפעם אחת בימים האחרונים ראינו את פאגאיה מזנקת בעשרות אחוזים, ולעיתים אף ביותר מ-100%. גם היום נרשם זינוק דו ספרתי. בימים אחרים היא מתרסקת בשיעור דו ספרתי, אך בינתיים ישנם יותר ימים של עליות מאשר ירידות והחברה הוסיפה כבר יותר מ-1,000% לערכה בתוך ימים ספורים. בכל מקרה, זה לא הגיוני. זה לא השקעה. זו לא כלכלה. לא ככה סוחרים בבורסה. מדובר פשוט בהימורים. 

כאמור, החברה לא פרסמה שום ידיעה חדשה או נתון נסתר שמצדיק את הזינוק המטאורי. בשוק ההון מעריכים שהסיבה היא ככל הנראה "שורט סקוויז". שורט הוא מהלך בו המשקיעים מהמרים כנגד המניה על ידי מכירת מניות בחסר. כלומר הם "משאילים" מניות שאין להם ומוכרים אותן, מתוך תקווה שערך המניה ירד ואז יוכלו ל"החזיר את ההלוואה" עם מניות שערכן נמוך יותר.

במקרה של "שורט סקוויז" המניה פועלת בכיוון ההפוך מתקוות השורטיסטים ומתחילה לטפס. ככל שהיא מטפסת ההפסד שלהם גדל, ובשלב מסוים הם נאלצים לחתוך את ההפסדים (שעקרונית הם בלתי מוגבלים כלפי מעלה, שלא כמו בהשקעה רגילה שההפסד מוגבל לגובה ההשקעה), ולקנות מניות בכל מחיר כדי להחזיר את ההלוואה ולהתכסות. במקרה שאין הרבה מניות צפות, כלומר מניות שנסחרות, הם לא מצליחים לקנות מניות בשוק ונאלצים לשלם כל מחיר מה שדוחף את המניה למחיר גבוה יותר ויותר. זה בדיוק המקרה של פאגאיה, שמרבית המניות מוחזקות על ידי בעלי עניין שלא מוכרים את המניה, וחלק משמעותי מהן אף חסומות למסחר לתקופה הקרובה. השורטיסטים לא מוצאים ממי להתכסות והמחיר מזנק. 

פאגאיה, אם כן, זינקה פי 10 בשבוע-שבוע וחצי האחרונים ויותר מפי 2 מאז הפיכתה לספאק לפני כחודש. מי הרוויח מכך מלבד המייסדים שהפכו למיליארדרים והמשקיעים שתפסו בזמן את מהלך העליות המדהים?

קרן ויולה היא משקיעה דומיננטית בחברה וגם כלל ביטוח. כלל מחזיקה במניות פאגאיה בשווי של מעל 1 מיליארד דולר. כלל מחזיקה את זה עבורנו (כלומר, המשקיעים שעבורם מנהלת כלל את כספי הפנסיה) ועבור עצמה (נוסטרו). אז ראשית, במידה ולא מימשה (וסביר שלא מימשה כי היא החזיקה עוד כשהחברה היתה פרטית וחלות עליה הגבלות מימוש עם הפיכתה לציבורית), מדובר ברווח אדיר. רווח לכלל עצמה ורווח לציבור המחזיק בפנסיה, ביטוח מנהלים, גמל, השתלמות.

קיראו עוד ב"גלובל"

כשמסתכלים על ההחזקות והחלוקה שלן בין הציבור לנוסטרו עולה שאלה עקרונית (לאו דווקא במקרה זה) - איך מחלקים את ההשקעה בין הנוסטרו לבין האפיקים שמנוהלים בשביל הציבור? 

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    אלה חברות עם הכנסות גבוהות ורווחים והם נשחטו הרבה. 02/08/2022 13:55
    הגב לתגובה זו
    אלה חברות עם הכנסות גבוהות ורווחים והם נשחטו הרבה.אבל בהם אין עליות מטורפות אף פעם.רק מניות זבל שאין להם כמעט הכנסות מזנקות מאות אחוזים
  • 12.
    מאיר 02/08/2022 13:41
    הגב לתגובה זו
    פחחחח
  • 11.
    שחר 02/08/2022 10:03
    הגב לתגובה זו
    אפשר לנפח את שווי החברה על ידי עסקאות בנפח שולי.. איפה רשות לניירות ערך לחקור.
  • 10.
    זה הרצת מניות... יש קבוצת ווטסאפ במריצה אותה, זה עוקץ (ל"ת)
    תגידו אתם עיוורים? 02/08/2022 09:53
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    דן 02/08/2022 09:27
    הגב לתגובה זו
    2022 מיטב יצאה ואז גם אני וכל מי שהיה בקרן של אז. מקוה לחדשים שזה לא פירמידה.
  • 8.
    לא להתקרב וגם לא שורט - זה נייר זבל שמשחקים איתו (ל"ת)
    גידי 02/08/2022 09:25
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    האויר שנמכר יתגלה כדליל מאוד (ל"ת)
    Lol 01/08/2022 21:20
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    רפול 01/08/2022 20:19
    הגב לתגובה זו
    תוך שבועיים חוזרת לשער חג ספרתי..ותוך כמה חודשים ל לפחות מ 5$
  • 5.
    מחליפה את GME- מריצים בREDDIT (ל"ת)
    GME 01/08/2022 20:07
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    משין גאן 01/08/2022 20:02
    הגב לתגובה זו
    רווח אדיר על הנייר וגם זה בקושי. אם הייתי עמית של כלל מחר הייתי עובר. שיהיה להם בהצלחה לממש ברבע מהשווי הנוכחי.
  • לפי המחזור לא תהיה ל 01/08/2022 20:46
    הגב לתגובה זו
    והם אכן חייבים לממש במחיר הזוי הזה. אכן לא ברור מה קורה שם. אין שום הגיון לזה שהחברה כבר נוגעת בשויי של 20 מיליארד דולר... חבל שלא קניתי. מצד שני עוד שבועיים החברה תצטרך לפרסם דוחות כספיים , ואני מאמין שאז באמת ייכנסו לשורט עליה ובכנראה שעוד חודש חודשיים המניה תהיה שוב בשווי של 2-5 מליארד דולר מה שאומר שאם אפשר היה לעשות שרוט פשוט עליה= לרכוש פוטים על המניה בארה"ב הייתי עושה את זה. בגלל שזה נייר "חדש" אין עליו עדיין נגזרים בארה"ב ולען גם לא ברור איך יש עכשיו שורט סקויז? כי אין דרך למנף את המסחר במניה רק לקנות את המניות עצמן וזה דורש הרבה כסף
  • 3.
    משקיע 01/08/2022 19:55
    הגב לתגובה זו
    תת רמה.
  • נעמי פלד 01/08/2022 22:15
    הגב לתגובה זו
    קיבלת כתבה ברמה ואתה טוען שלא? תסביר ואל תצא בסיסמאות ריקות מתוכן (יעני - אתה תת רמה)
  • 2.
    כניראה שבתוך הבועה של הבלון הראשון מסתתר בלון הפנימי (ל"ת)
    טנדם 01/08/2022 19:35
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אין שום רווח אמיתי זה שורט סקוויז בלבד. (ל"ת)
    שישקו 01/08/2022 19:28
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.