בשל מראות הזוועה מהפיגועים: הערוצים נדרשים ל"תשומת לב ורגישות"
השידור המיוחד של חדשות 13 מהפיגוע בבני ברק (צילום מסך: חדשות 13)
.
גל הפיגועים בשבועיים האחרונים הוביל לרציחתם של 11 בני אדם. עם קבלת המידע הראשוני על כל פיגוע, בערוצים פורצים לשידור מזירת האירוע. בדקות השידור הראשונות שאחרי הפריצה, משודרים לעיתים חומרים קשים מהשטח, בלי שהם עוברים עריכה וטשטוש.
ל"ביז מדיה" נודע כי אצל נציב תלונות הציבור ברשות השנייה דוד רגב, התקבלו בימים האחרונים 30 תלונות על שידור תמונות קשות. בשל כך הוציאה מנכ"לית הרשות מכתב למנכ"לי הערוצים המסחריים 12, 13 ו-14 וחברות החדשות המפוקחים על ידה, ובו חידוד נהלי סיקור פיגוע ובקשה מהם לפעול להצנעת התמונות הקשות מהאירועים.
.
"נדרשת תשומת-לב ורגישות"
.
המנכ"לים התבקשו "לגלות תשומת-לב ורגישות לחומרים המשודרים, לערוך ככל שניתן חומרים מזירות האירוע, לשמור על פרטיותם של הנפגעים ולהסיר תכנים קשים לצפייה". חלק מהתמונות מצולמות על ידי צלמי חברות החדשות, אבל במקרים רבים משודרים קטעי וידאו שלוקטו מהרשתות החברתיות, חלקם גם לא קשורים כלל לאירוע.
- חיסכון בקופת גמל להשקעה הציבור מעביר כספים, יש לכך סיבות טובות
- קרן טיטאן תקים קרן גלובלית חדשה בהיקף של 100 מ' ד'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במכתב צוין עורכי "הסרטונים וההקלטות המתעדים את זירות האירוע זורמים לאולפני החדשות דקות ספורות לאחר צילומם, וחלקם מכילים תכנים קשים לצפייה ללא טשטוש או עריכה ולעתים טרם הודעות רשמיות למשפחות הנפגעים.... נדרשות תשומת-לב ורגישות מצד גופי השידור בכלל ומחברות החדשות בפרט. הן בסיקור מעשי הטרור עצמם, לרבות התמונות והקולות מזירות הפיגועים והאופן שבו אלה מועברים לציבור, והן בכל הנוגע לייצוג מגוון הדעות בחברה הישראלית והקפדה על העברת המידע באופן מאוזן ואובייקטיבי לציבור הצופים והמאזינים".
מנכ"לי הערוצים וחברות החדשות התבקשו עוד כי "יש לנהוג במשנה זהירות בעת סיקור האירועים, לרבות הסרטונים מהשטח לידיעת הציבור, מפאת כבוד הנפגעים ופרטיותם וכבוד הצופים בעת הזו במהדורות החדשות ובתוכניות השונות. כמו כן, יש לערוך את החומרים המגיעים מהשטח ובעיקר את הסרטונים המתעדים את האירועים הקשים, זאת תוך הסרת תכנים קשים לצפייה וטשטוש תכנים אחרים".
.
חדשות 13: "הלקחים הופקו והנוגעים בדבר הוערו על הנושא"
- קשת שולטת בלוח שידורי מוצ"ש
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
.
במכתב תשובה שקיבלו המתלוננים על סיקור הפיגוע בחדרה בו נרצחו ארבעה, והגיע לידי "ביז מדיה", ציין נציב תלונות הציבור ברשות רגב, כי "שודרו במהדורות החדשות שוב ושוב סרטונים המתעדים את הפיגוע ובחלקם נראו גופות הנרצחים ללא כל טשטוש. בתלונות נטען כי הסרטונים המזעזעים פגעו בפרטיותם ובכבודם של הנפגעים ושל בני משפחותיהם. עוד נטען כי היה מקום לטשטש את הסרטונים".
בעקבות אותן תלונות, פתחה נציבות פניות הציבור ברשות בבירור שבמהלכו פנתה לגופים המשדרים. "במקביל צפיתי בתוכן שעליו התקבלו התלונות", ציין רגב לפונים. "באשר לתוכן ששודר בחדשות 12, מגישת המהדורה יונית לוי התנצלה במהלך השידור על הסרטונים ששודרו קודם לכן במהדורה".
לתגובה למתלוננים גם צוטטה תגובת חדשות 13: "במהלך שידור מתגלגל בזמן אמת מאירוע כמו פיגוע, זורמים תכנים אונליין תוך כדי השידור, ובלחץ העניינים, הפילטרים המקצועיים הקפדניים מתערערים ואנו מצרים על כך. מדיניותנו היא טשטוש חומרים מסוימים באופן קפדני, או מטעמי ביטחון או מטעמי רגישות כלפי הצופה. זוהי מדיניות רבת שנים, שהתעצבה בנסיבות מצערות במערכות החדשות לאחר גלי הפיגועים הגדולים של אמצע שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000. הלקחים הופקו והנוגעים בדבר הוערו על הנושא".
לסיכום צוין כי "אין ספק כי בסיקור אירועי הטרור יש עניין ציבורי ותקשורתי רב והוא נעשה במסגרת חופש הביטוי והיצירה המוקנה לגורמים המשדרים. ואולם חופש הביטוי אין פירושו פגיעה בפרטיותם של הנפגעים ושל הצופים. באיזון שבין חופש הביטוי לפרטיות הנפגעים יש לטעמי משקל גדול יותר לפרטיותם של הנפגעים ועל הערוצים המשדרים לנהוג בזהירות מוגברת בכל הנוגע לשידור סרטונים המתעדים פיגועים, תוך טשטוש מוחלט של קטעים העלולים לפגוע בפרטיותם ובכבודם של המופיעים בהם".
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
