תקציב הרשות השנייה מסתיר את סעיפי ההוצאות שלה, אבל לא רק
משרדי הרשות השנייה בירושלים (צילום: אלכסנדר כץ)
תקציב לשנת 2021 של הרשות השנייה עמד על 21.9 מיליון שקל, עלייה של כ-7% ביחס לשנה שלפני כן - כך נודע ל"ביז מדיה". הרשות השנייה היא גוף סטטוטורי המפקח על שידורי הטלוויזיה והרדיו המסחריים, ופועל תחת משרד התקשורת.
מפירוט חלקי בלבד של התקציב, אותו ביקשה לקבל עמותת הצלחה באמצעות חוק חופש המידע, עולה כי מרבית ההוצאות של הרשות הולכות ל"שכר ונלוות" - 9.75 מיליון שקל. 4.6 מיליון מופנים להנהלה וכלליות, ו-2.1 מיליון ליועצים חיצוניים. למועצת הרשות, המורכבת מחברי מועצה המומלצים על ידי ארגונים אזרחיים, מאושרים על ידי שר התקשורת וזוכים לאישור סופי על ידי הממשלה, הוקצבו בשנה החולפת 1.1 מיליון שקל. בקשה של הצלחה לפירוט ההתקשרויות של הרשות לא זכתה למענה, כמו גם פירוט יותר ספציפי של הסעיפים השונים בהוצאות הרשות.
תקציב הרשות בשנתיים האחרונות נמוך משמעותית ביחס לתקציבים ב-2019 ולפני כן. ב-2015 למשל תקציבה עמד על 37 מיליון שקל, אולם אז היא עברה הליך התייעלות שהוביל לקיצוץ של 25% בתקציבה. ב-2019 תקציבה עמד על 29 מיליון שקלים, בדיוק כמו בשנה שלפני כן. שנת הקורונה ב-2020 הובילה לקיצוץ משמעותי בתקציב הרשות, לכדי 20.4 מיליון. גם הכנסות הרשות נפגעו בשל מיזוג הערוצים בינואר 2019, כך שבמקום קבלת תמלוגים עבור שלושה ערוצים מסחריים, התקבלו הכנסות משני ערוצים - קשת ורשת-עשר, מה שחייב את הרשות לקצץ בהוצאותיה ב-2020.
- גנץ מזמז זמן בבחירת מפקד קבוע לגל"צ; עכשיו בג"צ יתערב
- האם הקמת FREETV תגיע לדיון גם לוועדה לצמצום הריכוזיות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
..
עו"ד אלעד מן (צילום: אודי פורטל)
..
ואולם, לצד הנתונים הכללים על תקציב הרשות, פירוט ההוצאות בגוף הזה - גוף ציבורי שאמור להיות שקוף כלפי הציבור - לוקה בחסר. במכתב ששלח לרשות השנייה, כותב עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת הצלחה, כי "הרשות בחרה למסור רק פירוט כללי בן דף אחד לכל שנת תקציב לשנים 2018 עד 2021, וזאת בניגוד מפורש לאמור בבקשה ולהבהרות שנמסרו למנכ"ל הרשות וליועמ"ש נוכח האופן שבו נמסרו מסמכי תקציב כאלה בעבר (עד 2015). לכן נתבקשו מסמכי התקציב המפורטים ופירוט מלוא סעיפי התקציב וסעיפי המשנה שלהם".
לדבריו, "התקציב שנמסר לא עונה על דרישות אלו והוא לא המסמך שהוצג בהקשר זה למשרד האוצר. על כן הנכם מתבקשים לתקן ולהשלים את המענה. כמו כן, לא נמסר כלל פירוט ההתקשרויות של הרשות החל מ-2018 בפורמט הנהוג במשרדי הממשלה ואשר צורף לבקשה - ללא כל הסבר. ככל שלא יושלמו מסמכים ומידע נוספים אלו בתוך 10 ימים, תפעל מרשתי להגשת עתירה מתאימה".
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
