המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

נעילה ירוקה: הנאסד"ק עלה ב-1.8%; הביטקוין ב-40 אלף דולר

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות שערים וזאת לאחר שלושה ימים רצופים של ירידות. ה-S&P500 עולה ב-1%, הדאו ג'ונס עלה ב-0.6%, הנאסד"ק עלה ב-1.8%.

לאחר הקריסה של המטבעות הדיגיטליים אמש, היום הם עושים ריבאונד, ה-BITCOIN 1.46% מטפס ב-7.3%, ונסחר בשער של 38,849 דולר. ה-ETHEREUM 1.42%  מזנק ב-9.5%, ונסחר בשער של 2,509 דולר. הדוג'קוין מזנק ב-50%. הסיבה - אילון מאסק שוב משחק בבורסה וצייץ משפט קצר "כמה שווה הדוג' שבחלון?". עם זאת בשעות האחרונות דיווח מארה"ב בולם את הריבאונד (לכתבה המלאה). 

אמש המסחר בוול סטריט ננעל בירידות קלות. ה-S&P500 ירד ב-0.3%, הדאו ג'ונס ירד ב-0.5%, הנאסד"ק ננעל ביציבות.

המדדים המרכזיים:

S&P 500 0.13%                            

                                                              

דאו ג'ונס 0.16%                            

                                                               

נאסד"ק -0.21%                                                                                   

BITCOIN 1.46%             

 

  • טרם החל המסחר הרציף
 

מאקרו

מחירי הדלק בארה"ב בשיא והאמריקאים מצמצמים נסיעות. השבתת קו הנפט בחוף המזרחי הביא את מחיר הנפט בתחנות הדלק למחיר של צפונה מ-3 דולר לגלון, הכי הרבה מאז 2014 מאחר ויצרני הנפט אינם מגבירים את הייצור, מה שיכול להוביל לעליה של מחירי הדלק הממוצעים ליותר מ -3.50 דולר בקיץ (לכתבה המלאה).

קיראו עוד ב"גלובל"

נתוני דרישות האבטלה בארה"ב פורסמו והיו מעודדים יותר מהתחזיות. מספר דורשי העבודה בשבועיים האחרונים עמד על 444 אלף, כאשר בשוק ציפו לכ-542 אלף. בשבוע שעבר המספרים עמדו על 478 אלף דורשי עבודה ובמשבר הקורונה המספרים עמדו על כ-2.3 מיליון. הנתון החדש הוא הנמוך ביותר מאז פרוץ משבר הקורונה.

הבנק הפדרלי (הפדרל ריזרב) פרסם אתמול את הפרוטוקול של פגישת בכירי הבנק שהתקיימה באפריל. במסגרתו הסכימו הנוכחים, כי עלייה חזקה בפעילות הכלכלית תצדיק דיונים על הידוק המדיניות המוניטרית. הפגישה התרחשה לפני שפורסם דוח התעסוקה, ששיקף תוספת של 266 אלך משרות בלבד (הרבה מתחת לתחזית) מה שהופך את הפרוטוקול לפחות רלוונטי (לכתבה המלאה).

אחרי שעמד בשבוע שעבר על הסגולה שבסבלנות, זיו סגל מסמן 5 גרפים של הזדמנויות טכניות אותן ניתן לנצל במהירות (להרחבה). 

האם ענף התעופה מתחיל להמריא? והאם זה הזמן להשקיע בתחום? חברות התעופה עברו מרווחים של מיליארדי דולרים להפסדים של יותר מ-120 מיליארד דולר. עם היציאה מהקורונה כדאי להסתכל על הענף מקרוב; מהם מדדי הביצוע הייחודיים לענף זה? כיצד ניתן לנתחם ולמצוא תובנות בשלל הדיווחים הפיננסיים? (להרחבה).

הרבה כסף יזרום למעגל הצריכה בארה"ב - מי הסקטורים שירוויחו? כלכלת ארצות הברית הולכת לצמוח ובגדול בשנתיים שלוש הקרובות. לא רק החיסונים יחזירו אותה למסלול, אלא גם הרבה כסף שמחכה כבר מעל שנה, מתודלק ברצון של האמריקאים לפצות את עצמם על השנה הקשה (להרחבה).

מניות במרכז

מניית פורד FORD MOTOR CO עולה בלמעלה מ-3% במסחר, לאחר שמוקדם יותר השיקה באירוע אונליין את הטנדר F-150 החשמלי לגמרי. בארה"ב אומרים כי זה אחד מהדגמים הכי חשובים של החברה מאז ומעולם, מאחר והטנדר הוא הרכב הכי נמכר בארה"ב, יחד עם כל סגמנט הטנדרים של היצרנים הגדולים (לכתבה המלאה).

שאלה של מרווחים: למה מניית סיסקו CISCO SYSTEMS נפלה בטרום אחרי תוצאות טובות? הכנסותיה של ענקית המחשוב עלו ב-7% ביחס לאשתקד, אך היא צופה בעיות בשרשרת האספקה, שיעלו את הלחץ הגולמי על החברה. המניה נפלה ב-5% בטרום אך מאז מחקה את הירידות (לכתבה המלאה).

וירג'ין גלקטיק  VIRGIN GALACTIC HOLDINGS (סימול: SPCE) מדווחת כי אושרה טיסת המבחן - המניה מזנקת ב-15%. טיסת המבחן אמורה להתרחש ב-22 לחודש במאי, ותהיה כפופה לבדיקות טכניות ולמזג האוויר; במקור, החברה הייתה אמורה לבצע כבר את טיסת המבחן אך בעקבות משבר הקורונה תאריך היעד התעכב (לכתבה המלאה).

יצרנית הרכבים החשמליים TESLA INC שירדה אתמול בעקבות הצלילה בערכם של המטבעות הוירטואליים מתאוששת היום מעט במסחר. הירידות החלו לאחר שטסלה השהתה את האפשרות לרכוש רכבים באמצעותו (לכתבה המלאה) אך בעיקר בעקות ההודעה של ממשלת סין כי היא אוסרת על מוסדות פיננסיים לספק שירותים הקשורים לעסקות במטבעות קריפטו (לכתבה המלאה).

מניית ראלף לורן POLO RALPH LAUREN CORP יורדת ב8% במסחר לאחר שדיווחה שהיא צופה ירידה של 10% במכירות בצפון אמריקה בדוחותיה ל-2021. הכנסות החברה ברבעון הנוכחי דווקא עלו מעט ל-1.29 מיליארד דולר.

חברת AGENUS (סימול: AGEN) ממשיכה לעלות ב-2% לאחר שדיווחה כי תקבל 1.38 מיליארד דולר מיצרנית התרופות בריסטול מארייס סקוויב (BRISTOL-MYERS SQUIBB) כדי שזו תמסחר ותפתח את הטיפול הניסיוני שלה לסרטן. בריסטול מאיירס תשאף להשתמש בפיתוח גם עבור טיפולים אימונו-אונקולוגיים משלה, לרבות כאלה נגד גידולים שאינם קטנים של סרטן ריאות - שהם 85% ממקרי סרטן הריאות בעולם.

האם למניית נטפליקס  NETFLIX יש אפסייד של 28%? על רקע המיזוגים האחרונים בעולם הסטרימינג, בבנק ההשקעות ג'פריז, אומרים כי NFLX תמשיך להיות מובילת השוק, בשל תוכנית יצירת התוכן שלה שבה היא תשקיע 100 מיליארד ב-5 השנים הבאות (לכתבה המלאה).

ישראליות במרכז

חברת גילת (US) מדווחת על הזמנות של 4 מיליון דולר. מדובר בהזמנות לתמיכה ב-Gateways של קבוצת לוויינים במסלול לווייני נמוך (LEO). ההזמנות התקבלו כחלק מחוזה עליו דיווחה החברה בעבר. מנכ"ל חברת הבת Wavestream: "אנחנו מייצרים כעת בקצב חסר תקדים" (לכתבה המלאה).

דוחות בריינסוויי (US): ההכנסות עלו ל-6 מיליון דולר, אך עדיין מפסידה תפעולית. ההפסד התפעולי הסתכם ב-2 מיליון דולר ברבעון, לעומת הפסד תפעולי של 3.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד; לאחרונה החברה רשמה הישג, כאשר ה-FDA אישר טיפול שלה נגד דיכאון קליני (לכתבה המלאה).

לאחר שזינקה אתמול לאחר שהיכתה את התחזיות בדוחותיה לרבעון הראשון, חברת ההובלה הימית  צים  מתממשת כעת במסחר. החברה דיווחה על מעבר לרווח של 590 מיליון דולר (רמת שיא לרבעון) או 5.13 דולר למניה. זאת לצד הכנסות של 1.74 מיליארד דולר, זאת מול תחזית הקונצנזוס שהייתה לרווח של 4.7 דולר למניה על הכנסות של 1.62 מיליארד דולר. בצים העלו תחזיות לשנה כשכעת הם צופים EBITDA מתואם של 2.5-2.8 מיליארד דולר (גבוה ב-7% מאמצע הטווח של התחזית הקודמת) ורווח תפעולי (EBIT) מתואם של 1.85-2.15 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שלמי 20/05/2021 23:05
    הגב לתגובה זו
    כדאי מאוד לקנות בבורסה, תל אביב 125, בנקים, טכנולוגיה.
  • 1.
    מייק1 20/05/2021 16:58
    הגב לתגובה זו
    מעלה בהתאם.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.