מוריה ירושלים
צילום: מוריה

אושרה תוכנית העבודה של החברה לפיתוח ירושלים בסך 2.2 מיליארד שקל

בין הפרויקטים שתפתח החברה: הרכבת הקלה, הפרדה מפלסית בגבעה הצרפתית, כביש המנהרות; ראש העיר ירושלים משה ליאון: "מדובר בבשורה ענקית לתושבי ירושלים ובאחד הצעדים החשובים לפיתוח העיר"
צחי אפרתי | (2)

דירקטוריון חברת מוריה - החברה לפיתוח ירושלים, אישר את תוכנית העבודה של מוריה לשנת 2021. מדובר בתוכנית, הכוללת ביצוע פרויקטי תחבורה, פיתוח ותשתיות, פיתוח אורבני והקמת מבני חינוך וציבור שיבוצעו במהלך השנה הקרובה, בהשקעה כספית חסרת תקדים של כ-2.2 מיליארד שקל. ההשקעה השנתית הגדולה ביותר בתחומים אלו בעיר ירושלים בעשורים האחרונים.תוכנית העבודה של שנת 2020 עמדה על כ-1.8 מיליארד שקל.

 

חברת מוריה, הינה חברה עירונית של ירושלים  ומשמשת כזרוע הביצוע המרכזית של עיריית ירושלים ומשרד התחבורה. מוריה, מופקדת בין היתר, על ניהול וביצוע של מיזמי תחבורה, פיתוח ותשתיות גדולים, פיתוח אורבני והקמתם של מבני חינוך ומבני ציבור ברחבי העיר.

 

אבני דרך מרכזיים בתוכנית העבודה של חברת מוריה לשנת 2021:

ביצוע עבודות התשתית של הרכבת הקלה: סיום הארכת הקו האדום - במהלך 2021 צפויות להסתיים עבודות התשתית - אינפרא 1 של הארכת הקו האדום (הקו הקיים) עם השלמתם של שני המקטעים האחרונים - בחלק הדרומי עד למגדל האשפוז בבית החולים הדסה עין-כרם ובחלק הצפוני עד לשכונת נווה יעקב. אורכו הסופי של הקו האדום הינו כ-22 ק"מ.הקמת הקו הירוק - כל המקטעים של הקו הירוק, קו הרכבת השני בירושלים, נמצאים  בשלבי ביצוע וחלקם אף הסתיימו. הקו הירוק, באורך של כ-19 ק"מ, יתחיל בקמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים ויסתיים בשכונת גילה. בנוסף הקו יכלול שלוחות נוספות לשכונת גבעת שאול ולשכונת מלחה.

פרוייקט ההפרדה המפלסית בצומת הגבעה הצרפתית: ברבעון השני של 2021 תחל מוריה בביצוע עבודות הכרייה של 4 מנהרות באורך כולל של 4.5 ק"מ ובעומק מקסימלי של כ-40 מטר, מתחת לשלושה צמתים ראשיים - צומת הגבעה הצרפתית , צומת הקברים וצומת 'קוקה קולה'. מדובר בפרויקט התחבורתי הגדול ביותר בשנים האחרונות בצפון ירושלים שיביא להקלה משמעותית בעומסי התנועה באיזור.

פרוייקט מחלף סחרוב: במהלך 2021 יושלם במלואו פרוייקט מחלף סחרוב החדש, שייפתח לתנועה בתצורתו הסופית.

פרוייקט הכניסה לעיר – שדרות שז"ר (חניון ופורטלים): במהלך 2021 צפויות  להסתיים בשדרות שז"ר עבודות השלד של קומות החניון התת-קרקעי בן 5 קומות המכיל כ-1,300 מקומות חניה. בנוסף, במסגרת הפרויקט מבוצעת הפרדה מפלסית לתחבורה ציבורית ולכלי רכב פרטיים ומעבר תת-קרקעי להולכי רגל.

פרויקט הכפלת כביש המנהרות (60): הפרוייקט כולל כרייה והקמת שתי מנהרות חדשות לצד המנהרות הקיימות, הקמת גשר וכן הוספת שני נתיבי תנועה לכל כיוון ונתיב תחבורה ציבורית מתחלף.

פרויקט הכביש האמריקאי: מדובר בפרוייקט התשתיות הגדול ביותר המבוצע במזרח ירושלים מאז איחוד העיר, הכולל הקמת כביש אורכי מרכזי המחבר בין השכונות במזרח העיר מצפון לדרום ומדרום לצפון. הפרוייקט הינו באורך של כ-10 ק"מ.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

הקמת נתיבי תחבורה ציבוריים: הקמת נתיבי תחבורה ציבורית ומסלולי תחבורה ציבורית בצירי תנועה ראשיים בעיר. בין הפרוייקטים המרכזיים: נת"צ שדרות בגין (דרום) ונת"צ מהכניסה לעיר דרך רחוב ירמיהו ושמגר-שפע חיים ועד להר חוצבים.

מסוף וחניון האוטובוסים 4/9: פרוייקט להקמת מסוף אוטובוסים בצפון ירושלים במחלף גולדה מאיר. הפרוייקט כולל את הקמת מסוף נוסעים וחניון אוטובוסים לקווים עירונים ובן-עירוניים. חניון האוטובוסים ישתרע על פני כ-20 דונם ויכלול כ- 215 מקומות חנייה לאוטובוסים.

הקמת מבני חינוך ומבנים ציבוריים: הקמת 17 מבני חינוך חדשים במזרח ובמערב העיר, הכוללים 122 כיתות לימוד חדשות של בתי-ספר ו-7 גני ילדים אשר חלקם יימסרו לקראת חודש ספטמבר 2021, לפתיחת שנת הלימודים הבאה. כמו-כן במסגרת תכנית העבודה לשנת 2021, נכללים פרוייקטים שונים של הקמת מבני ציבור בעיר. 

פיתוח אורבני: ביצוע פרוייקטי פיתוח בשכונות החדשות כדוגמת מורדות ארנונה (פיתוח השטחים הציבוריים, תשתיות, מערכת הכבישים וכדומה), הקמת  גני משחקים חדשים, פארקים וגינות ציבוריות כדוגמת שדרוג גן סאקר, מגרשי ספורט, הקמת מערך שבילי אופניים ושבילי הליכה, שדרוג רחובות ועוד. 

 

מנכ"ל חברת מוריה, גלעד בר-אדון: "כחלק מיישום מדיניות עיריית ירושלים ומשרד התחבורה, חברת מוריה תמשיך לאורך שנת 2021 את מהפכת פיתוח התשתיות והתחבורה בירושלים עם היקפי ביצוע משמעותיים, בהשקעה כוללת של כ-2.2 מיליארד שקל.  אנו רואים בכך זכות גדולה לצד שליחות אמיתית להיות חלק מהותי בעיצוב עתידה של העיר ירושלים וביצירת תשתיות תחבורתיות ואורבניות מתקדמות ורחבות היקף ובהקמת מבני חינוך וציבור חדשים ברחבי ירושלים, אשר ישרתו את תושבי העיר והבאים בשעריה לאורך שנים ארוכות".   

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    משה כרמל 23/12/2020 09:37
    הגב לתגובה זו
    שום מרכיב למען הרובע היהודי בירושלים העתיקה !! ולפוליטיקאים יאמר - "חשיבות ירושלים העתיקה" בגרונם, אפס מעש בידם !!! פשוט מזעזע. המשך הזנחה רבת שנים. הכותל המערבי הינו החשוב ביותר והמבוקר יותר מכל בירושלים ובישראל. אך בכל תכנית הרכבת הקלה בעבר, בהווה או בעתיד - לא מתוכנן קו מיוחד אליו. פשוט מזעזע.
  • 1.
    משה כרמל 23/12/2020 09:33
    הגב לתגובה זו
    שום מרכיב למען הרובע היהודי בירושלים העתיקה !! ולפוליטיקאים יאמר - "חשיבות ירושלים העתיקה" בגרונם, אפס מעש בידם !!! פשוט מזעזע. המשך הזנחה רבת שנים. הכותל המערבי הינו החשוב ביותר והמבוקר יותר מכל בירושלים ובישראל. אך בכל תכנית הרכבת הקלה בעבר, בהווה או בעתיד - לא מתוכנן קו מיוחד אליו. פשוט מזעזע.
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?

על פיגורי המשכנתאות, הורדת הריבית הצפויה, החשש של משפרי הדירות, הקבלנים והמשקיעים שיסמנו את כיוון השוק בהמשך

צלי אהרון |

שוק הנדל"ן סובל בעקבות המלחמה, אי-ודאות כלכלית וריביות גבוהות, ולא נראה שזה ישתנה באופק. הרוכשים כבר לא מסוגלים לשלם את המחירים שהקבלנים רוצים ובשטח יש ירידת מחירים משמעותית של 5%-10%. נתוני הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה)  שנמסרים בעיכוב של חודשיים וחצי ולא מבטאים את הנחות המימון מלמדים על ירידה של כ-1.4%, אבל בפועל המחירים ירדו הרבה יותר מכך.

אך מול הנתונים האלו, היקפי המשכנתאות נשארים גבוהים יחסית, עם ביצועים ממוצעים של 9-10 מיליארד שקל בחודש. מדובר על ביצועים של דירות שנרכשו בעבר ועכשיו הגיע הזמן של הרוכשים לשלם את החלק המשמעותי-רוב הסכום על הדירה והם לוקחים את המשכנתא. כמו כן, יש כמות גדולה של ממחזרי משכנתא שעל רקע הירידה בריבית ובעיקר הצורך שלהם להפחית את ההחזר החודשי, הם מאריכים את תקופת ההחזר ומפחיתים כך את הסכום החודשי לתשלום. 

היקף המחזרים משכנתא מעיד דווקא על הקושי של הציבור ומתחבר לכך שמחירי הדירות בירידה. כמו כן, על רקע הירידה בהיקפי המכירות, והירידה הצפויה בריבית, הבנקים למשכנתאות כבר הורידו בפועל את ריבית המשכנתא בכ-0.2% - ריבית המשכנתא ירדה, עוד לפני החלטת הנגיד. הריבית צפויה להמשיך לרדת. ריבית בנק ישראל על פי תחזיות הכלכלנים אמורה לרדת ב-0.75% עד שנה מהיום, אבל לא בטוח שזה יחזיר את הקונים.  יש מלאי של מעל 81 אלף דירות, יש כמות דירות שעולה על מספר המשפחות בארץ, כך שלכאורה יש מספיק דירות, אלא שבשוק הדירות יש וויסות ידוע וברור של הקבלנים. הם אלו שמכתיבים את קצב הבנייה, הם אלו שמאטים את הקצב ומנרמלים את הפעילות שלהם למצב הביקושים כדי ליצור מחסור קבוע שיעלה מחירים. 

יש כוחות מנוגדים שמשפיעים על מחירי הדירות, וההערכה הרווחת היא שהשוק ימשיך להיות קשה עם ירידות מחירים, אבל אף אחד ל איודע מתי ואיך זה ישתנה. בינתיים כמה מגמות על שוק הדירות והמשכנתאות ותובנות ורמזים על ההמשך.


פצצת הזמן: פיגורי המשכנתאות מתקרבים ל-4 מיליארד שקל

אחת המגמות המדאיגות ביותר בשוק היא העלייה המתמשכת בפיגורי תשלומים על משכנתאות, שמשקפת את הלחץ הכלכלי הגובר על משקי הבית. על פי דוח בנק ישראל, היקף הפיגורים המשמעותיים (מעל 90 יום) הגיע לשיא חדש של 4 מיליארד שקל, והוא עולה מדי חודש. מדובר על עלייה של כ-50% בשנתיים.