אושרה תוכנית העבודה של החברה לפיתוח ירושלים בסך 2.2 מיליארד שקל
דירקטוריון חברת מוריה - החברה לפיתוח ירושלים, אישר את תוכנית העבודה של מוריה לשנת 2021. מדובר בתוכנית, הכוללת ביצוע פרויקטי תחבורה, פיתוח ותשתיות, פיתוח אורבני והקמת מבני חינוך וציבור שיבוצעו במהלך השנה הקרובה, בהשקעה כספית חסרת תקדים של כ-2.2 מיליארד שקל. ההשקעה השנתית הגדולה ביותר בתחומים אלו בעיר ירושלים בעשורים האחרונים.תוכנית העבודה של שנת 2020 עמדה על כ-1.8 מיליארד שקל.
חברת מוריה, הינה חברה עירונית של ירושלים ומשמשת כזרוע הביצוע המרכזית של עיריית ירושלים ומשרד התחבורה. מוריה, מופקדת בין היתר, על ניהול וביצוע של מיזמי תחבורה, פיתוח ותשתיות גדולים, פיתוח אורבני והקמתם של מבני חינוך ומבני ציבור ברחבי העיר.
אבני דרך מרכזיים בתוכנית העבודה של חברת מוריה לשנת 2021:
ביצוע עבודות התשתית של הרכבת הקלה: סיום הארכת הקו האדום - במהלך 2021 צפויות להסתיים עבודות התשתית - אינפרא 1 של הארכת הקו האדום (הקו הקיים) עם השלמתם של שני המקטעים האחרונים - בחלק הדרומי עד למגדל האשפוז בבית החולים הדסה עין-כרם ובחלק הצפוני עד לשכונת נווה יעקב. אורכו הסופי של הקו האדום הינו כ-22 ק"מ.הקמת הקו הירוק - כל המקטעים של הקו הירוק, קו הרכבת השני בירושלים, נמצאים בשלבי ביצוע וחלקם אף הסתיימו. הקו הירוק, באורך של כ-19 ק"מ, יתחיל בקמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים ויסתיים בשכונת גילה. בנוסף הקו יכלול שלוחות נוספות לשכונת גבעת שאול ולשכונת מלחה.
פרוייקט ההפרדה המפלסית בצומת הגבעה הצרפתית: ברבעון השני של 2021 תחל מוריה בביצוע עבודות הכרייה של 4 מנהרות באורך כולל של 4.5 ק"מ ובעומק מקסימלי של כ-40 מטר, מתחת לשלושה צמתים ראשיים - צומת הגבעה הצרפתית , צומת הקברים וצומת 'קוקה קולה'. מדובר בפרויקט התחבורתי הגדול ביותר בשנים האחרונות בצפון ירושלים שיביא להקלה משמעותית בעומסי התנועה באיזור.
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- בקעת אונו: שירות התחבורה הציבורית יופעל על ידי חברת מטרופולין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרוייקט מחלף סחרוב: במהלך 2021 יושלם במלואו פרוייקט מחלף סחרוב החדש, שייפתח לתנועה בתצורתו הסופית.
פרוייקט הכניסה לעיר – שדרות שז"ר (חניון ופורטלים): במהלך 2021 צפויות להסתיים בשדרות שז"ר עבודות השלד של קומות החניון התת-קרקעי בן 5 קומות המכיל כ-1,300 מקומות חניה. בנוסף, במסגרת הפרויקט מבוצעת הפרדה מפלסית לתחבורה ציבורית ולכלי רכב פרטיים ומעבר תת-קרקעי להולכי רגל.
פרויקט הכפלת כביש המנהרות (60): הפרוייקט כולל כרייה והקמת שתי מנהרות חדשות לצד המנהרות הקיימות, הקמת גשר וכן הוספת שני נתיבי תנועה לכל כיוון ונתיב תחבורה ציבורית מתחלף.
פרויקט הכביש האמריקאי: מדובר בפרוייקט התשתיות הגדול ביותר המבוצע במזרח ירושלים מאז איחוד העיר, הכולל הקמת כביש אורכי מרכזי המחבר בין השכונות במזרח העיר מצפון לדרום ומדרום לצפון. הפרוייקט הינו באורך של כ-10 ק"מ.
- פורשה ובנטלי מגיעות להרצליה פיתוח: עסקת נדל"ן ב-69 מיליון שקל בפרויקט של פרשקובסקי
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
הקמת נתיבי תחבורה ציבוריים: הקמת נתיבי תחבורה ציבורית ומסלולי תחבורה ציבורית בצירי תנועה ראשיים בעיר. בין הפרוייקטים המרכזיים: נת"צ שדרות בגין (דרום) ונת"צ מהכניסה לעיר דרך רחוב ירמיהו ושמגר-שפע חיים ועד להר חוצבים.
מסוף וחניון האוטובוסים 4/9: פרוייקט להקמת מסוף אוטובוסים בצפון ירושלים במחלף גולדה מאיר. הפרוייקט כולל את הקמת מסוף נוסעים וחניון אוטובוסים לקווים עירונים ובן-עירוניים. חניון האוטובוסים ישתרע על פני כ-20 דונם ויכלול כ- 215 מקומות חנייה לאוטובוסים.
הקמת מבני חינוך ומבנים ציבוריים: הקמת 17 מבני חינוך חדשים במזרח ובמערב העיר, הכוללים 122 כיתות לימוד חדשות של בתי-ספר ו-7 גני ילדים אשר חלקם יימסרו לקראת חודש ספטמבר 2021, לפתיחת שנת הלימודים הבאה. כמו-כן במסגרת תכנית העבודה לשנת 2021, נכללים פרוייקטים שונים של הקמת מבני ציבור בעיר.
פיתוח אורבני: ביצוע פרוייקטי פיתוח בשכונות החדשות כדוגמת מורדות ארנונה (פיתוח השטחים הציבוריים, תשתיות, מערכת הכבישים וכדומה), הקמת גני משחקים חדשים, פארקים וגינות ציבוריות כדוגמת שדרוג גן סאקר, מגרשי ספורט, הקמת מערך שבילי אופניים ושבילי הליכה, שדרוג רחובות ועוד.
מנכ"ל חברת מוריה, גלעד בר-אדון: "כחלק מיישום מדיניות עיריית ירושלים ומשרד התחבורה, חברת מוריה תמשיך לאורך שנת 2021 את מהפכת פיתוח התשתיות והתחבורה בירושלים עם היקפי ביצוע משמעותיים, בהשקעה כוללת של כ-2.2 מיליארד שקל. אנו רואים בכך זכות גדולה לצד שליחות אמיתית להיות חלק מהותי בעיצוב עתידה של העיר ירושלים וביצירת תשתיות תחבורתיות ואורבניות מתקדמות ורחבות היקף ובהקמת מבני חינוך וציבור חדשים ברחבי ירושלים, אשר ישרתו את תושבי העיר והבאים בשעריה לאורך שנים ארוכות".
- 2.משה כרמל 23/12/2020 09:37הגב לתגובה זושום מרכיב למען הרובע היהודי בירושלים העתיקה !! ולפוליטיקאים יאמר - "חשיבות ירושלים העתיקה" בגרונם, אפס מעש בידם !!! פשוט מזעזע. המשך הזנחה רבת שנים. הכותל המערבי הינו החשוב ביותר והמבוקר יותר מכל בירושלים ובישראל. אך בכל תכנית הרכבת הקלה בעבר, בהווה או בעתיד - לא מתוכנן קו מיוחד אליו. פשוט מזעזע.
- 1.משה כרמל 23/12/2020 09:33הגב לתגובה זושום מרכיב למען הרובע היהודי בירושלים העתיקה !! ולפוליטיקאים יאמר - "חשיבות ירושלים העתיקה" בגרונם, אפס מעש בידם !!! פשוט מזעזע. המשך הזנחה רבת שנים. הכותל המערבי הינו החשוב ביותר והמבוקר יותר מכל בירושלים ובישראל. אך בכל תכנית הרכבת הקלה בעבר, בהווה או בעתיד - לא מתוכנן קו מיוחד אליו. פשוט מזעזע.
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.85% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.85% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.
