אושרה תוכנית העבודה של החברה לפיתוח ירושלים בסך 2.2 מיליארד שקל
דירקטוריון חברת מוריה - החברה לפיתוח ירושלים, אישר את תוכנית העבודה של מוריה לשנת 2021. מדובר בתוכנית, הכוללת ביצוע פרויקטי תחבורה, פיתוח ותשתיות, פיתוח אורבני והקמת מבני חינוך וציבור שיבוצעו במהלך השנה הקרובה, בהשקעה כספית חסרת תקדים של כ-2.2 מיליארד שקל. ההשקעה השנתית הגדולה ביותר בתחומים אלו בעיר ירושלים בעשורים האחרונים.תוכנית העבודה של שנת 2020 עמדה על כ-1.8 מיליארד שקל.
חברת מוריה, הינה חברה עירונית של ירושלים ומשמשת כזרוע הביצוע המרכזית של עיריית ירושלים ומשרד התחבורה. מוריה, מופקדת בין היתר, על ניהול וביצוע של מיזמי תחבורה, פיתוח ותשתיות גדולים, פיתוח אורבני והקמתם של מבני חינוך ומבני ציבור ברחבי העיר.
אבני דרך מרכזיים בתוכנית העבודה של חברת מוריה לשנת 2021:
ביצוע עבודות התשתית של הרכבת הקלה: סיום הארכת הקו האדום - במהלך 2021 צפויות להסתיים עבודות התשתית - אינפרא 1 של הארכת הקו האדום (הקו הקיים) עם השלמתם של שני המקטעים האחרונים - בחלק הדרומי עד למגדל האשפוז בבית החולים הדסה עין-כרם ובחלק הצפוני עד לשכונת נווה יעקב. אורכו הסופי של הקו האדום הינו כ-22 ק"מ.הקמת הקו הירוק - כל המקטעים של הקו הירוק, קו הרכבת השני בירושלים, נמצאים בשלבי ביצוע וחלקם אף הסתיימו. הקו הירוק, באורך של כ-19 ק"מ, יתחיל בקמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים ויסתיים בשכונת גילה. בנוסף הקו יכלול שלוחות נוספות לשכונת גבעת שאול ולשכונת מלחה.
פרוייקט ההפרדה המפלסית בצומת הגבעה הצרפתית: ברבעון השני של 2021 תחל מוריה בביצוע עבודות הכרייה של 4 מנהרות באורך כולל של 4.5 ק"מ ובעומק מקסימלי של כ-40 מטר, מתחת לשלושה צמתים ראשיים - צומת הגבעה הצרפתית , צומת הקברים וצומת 'קוקה קולה'. מדובר בפרויקט התחבורתי הגדול ביותר בשנים האחרונות בצפון ירושלים שיביא להקלה משמעותית בעומסי התנועה באיזור.
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרוייקט מחלף סחרוב: במהלך 2021 יושלם במלואו פרוייקט מחלף סחרוב החדש, שייפתח לתנועה בתצורתו הסופית.
פרוייקט הכניסה לעיר – שדרות שז"ר (חניון ופורטלים): במהלך 2021 צפויות להסתיים בשדרות שז"ר עבודות השלד של קומות החניון התת-קרקעי בן 5 קומות המכיל כ-1,300 מקומות חניה. בנוסף, במסגרת הפרויקט מבוצעת הפרדה מפלסית לתחבורה ציבורית ולכלי רכב פרטיים ומעבר תת-קרקעי להולכי רגל.
פרויקט הכפלת כביש המנהרות (60): הפרוייקט כולל כרייה והקמת שתי מנהרות חדשות לצד המנהרות הקיימות, הקמת גשר וכן הוספת שני נתיבי תנועה לכל כיוון ונתיב תחבורה ציבורית מתחלף.
פרויקט הכביש האמריקאי: מדובר בפרוייקט התשתיות הגדול ביותר המבוצע במזרח ירושלים מאז איחוד העיר, הכולל הקמת כביש אורכי מרכזי המחבר בין השכונות במזרח העיר מצפון לדרום ומדרום לצפון. הפרוייקט הינו באורך של כ-10 ק"מ.
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- אזורים תקים 147 יח"ד בבאר יעקב לאחר שזכתה במכרז רמ"י
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
הקמת נתיבי תחבורה ציבוריים: הקמת נתיבי תחבורה ציבורית ומסלולי תחבורה ציבורית בצירי תנועה ראשיים בעיר. בין הפרוייקטים המרכזיים: נת"צ שדרות בגין (דרום) ונת"צ מהכניסה לעיר דרך רחוב ירמיהו ושמגר-שפע חיים ועד להר חוצבים.
מסוף וחניון האוטובוסים 4/9: פרוייקט להקמת מסוף אוטובוסים בצפון ירושלים במחלף גולדה מאיר. הפרוייקט כולל את הקמת מסוף נוסעים וחניון אוטובוסים לקווים עירונים ובן-עירוניים. חניון האוטובוסים ישתרע על פני כ-20 דונם ויכלול כ- 215 מקומות חנייה לאוטובוסים.
הקמת מבני חינוך ומבנים ציבוריים: הקמת 17 מבני חינוך חדשים במזרח ובמערב העיר, הכוללים 122 כיתות לימוד חדשות של בתי-ספר ו-7 גני ילדים אשר חלקם יימסרו לקראת חודש ספטמבר 2021, לפתיחת שנת הלימודים הבאה. כמו-כן במסגרת תכנית העבודה לשנת 2021, נכללים פרוייקטים שונים של הקמת מבני ציבור בעיר.
פיתוח אורבני: ביצוע פרוייקטי פיתוח בשכונות החדשות כדוגמת מורדות ארנונה (פיתוח השטחים הציבוריים, תשתיות, מערכת הכבישים וכדומה), הקמת גני משחקים חדשים, פארקים וגינות ציבוריות כדוגמת שדרוג גן סאקר, מגרשי ספורט, הקמת מערך שבילי אופניים ושבילי הליכה, שדרוג רחובות ועוד.
מנכ"ל חברת מוריה, גלעד בר-אדון: "כחלק מיישום מדיניות עיריית ירושלים ומשרד התחבורה, חברת מוריה תמשיך לאורך שנת 2021 את מהפכת פיתוח התשתיות והתחבורה בירושלים עם היקפי ביצוע משמעותיים, בהשקעה כוללת של כ-2.2 מיליארד שקל. אנו רואים בכך זכות גדולה לצד שליחות אמיתית להיות חלק מהותי בעיצוב עתידה של העיר ירושלים וביצירת תשתיות תחבורתיות ואורבניות מתקדמות ורחבות היקף ובהקמת מבני חינוך וציבור חדשים ברחבי ירושלים, אשר ישרתו את תושבי העיר והבאים בשעריה לאורך שנים ארוכות".
- 2.משה כרמל 23/12/2020 09:37הגב לתגובה זושום מרכיב למען הרובע היהודי בירושלים העתיקה !! ולפוליטיקאים יאמר - "חשיבות ירושלים העתיקה" בגרונם, אפס מעש בידם !!! פשוט מזעזע. המשך הזנחה רבת שנים. הכותל המערבי הינו החשוב ביותר והמבוקר יותר מכל בירושלים ובישראל. אך בכל תכנית הרכבת הקלה בעבר, בהווה או בעתיד - לא מתוכנן קו מיוחד אליו. פשוט מזעזע.
- 1.משה כרמל 23/12/2020 09:33הגב לתגובה זושום מרכיב למען הרובע היהודי בירושלים העתיקה !! ולפוליטיקאים יאמר - "חשיבות ירושלים העתיקה" בגרונם, אפס מעש בידם !!! פשוט מזעזע. המשך הזנחה רבת שנים. הכותל המערבי הינו החשוב ביותר והמבוקר יותר מכל בירושלים ובישראל. אך בכל תכנית הרכבת הקלה בעבר, בהווה או בעתיד - לא מתוכנן קו מיוחד אליו. פשוט מזעזע.

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?
זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?", "כן, הכל בשבילכם".
רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו.
הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.
למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%.
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.
