בין הנדל"ן לצמיחה: מחר יפורסם עדכון ריבית בנק ישראל - מה צופים הכלכלנים?
הוועדה המוניטרית של בנק ישראל תפרסם מחר אחה"צ את החלטת הריבית לחודש מארס - והדעות בשוק חלוקות. על פי סקר של בלומברג, 8 מתוך 18 כלכלנים צופים כי בנק ישראל יפחית את שיעור הריבית במשק ב-0.25% ל-1.5%, השאר חושבים שהריבית תישאר על כנה ברמה של 1.75% כפי שהוחלט גם בחודש הקודם, אז ציפה רק כלכלן אד מתוך 15 שהשתתפו בסקר כי פישר יפחית את הריבית בינואר.
העלייה בציפיות להפחתת ריבית נובעת ממספר גורמים, ובראשם המהלך האחרון של פישר בשוק המשכנתאות שהוביל להקשחת דרישות הלימות ההון מהבנקים הישראלים. מהלך שהגביר את ההערכות בשוק כי בנק ישראל יבחר להפחית כבר מחר את הריבית, מבלי שהדבר יוביל לעליות במחירי הדיור (שכבר עלו ב-70% ב-5 השנים האחרונות). זאת בשעה שהצמיחה במשק האטה (רק 2.5% ברבעון הרביעי של 2012), האינפלציה ירדה ב-0.2% בינואר (ונמוכה מאמצע טווח היעד של בנק ישראל) והשקל התחזק ונסחר קרוב לשיא של 16 חודשים.
בנוסף על הפרמטרים הכלכליים, יתכן שפישר יבחר להימנע מהחלטה על שינוי שיעור הריבית, כל עוד לא הוקמה בישראל ממשלה וכל עוד חוסר הודאות ביחס לאופן הטיפול בתקציב עדיין אופף את המערכת הפוליטית.
חוזי ההחלף (Swap) על הריבית לשנה, אשר מהווים אינדיקציה לשער הריבית ב-12 החודשים הבאים, רשמו 6 ימים רצופים של ירידות ונפלו ב-3 נקודות בסיס לרמה של 1.6% ביום ה' האחרון - הרמה הנמוכה ביותר שנרשמה במכשיר פיננסי זה מאז יולי 2009.
מאז שנת 2011, אז עמדה ריבית בנק ישראל על 3.25%, הפחיתה הוועדה המוניטרית של בנק ישראל שבראשה עומד הנגיד, פישר, בהדרגה את הריבית במשק במאמץ לייצב את הכלכלה הישראלית לנוכח משבר החובות האירופי וההאטה הכלכלית בעולם.
פישר הצליח להפתיע את הכלכלנים בכרבע מהחלטות הריבית, יותר מכל נגיד אחר במדינות ה-OECD (לפי נתוני בלומברג). בשלוש מתוך ארבע הפעמים בהם הופחתה הריבית בישראל בשנה האחרונה, ובפעם האחרונה ב-24 בדצמבר, הצליח פישר להפתיע את הכלכלנים שהשתתפו בסקר של בלומברג ושמתשובותיהם נגזרה התחזית החציונית.
פרופ' סטנלי פישר הצליח להפתיע את השוק גם כשהודיע בחודש שעבר על סיום תפקידו מוקדם מהצפוי לאחר 8 שנים בהן כיהן כנגיד בנק ישראל. במהלך כהונתו התמקד פישר בשני אלמנטים מרכזיים - הצמיחה והאבטלה, בכפוף לשמירה על יציבות המחירים, והצליח לישראל לעבור את המשבר הפיננסי העולמי בצורה טובה יותר ממרבית המדינות המפותחות.
על פי דיווחי האוצר, מאז 2009 גדל התוצר הישראלי ב-14.7% לעומת צמיחה של 10.7% באוסטרליה, רק 3.2% באותה התקופה בארה"ב והתכווצות של 1.5% בתוצר האירופי.
הכלכלן הראשי במחלקה הכלכלית של בנק לאומי, גיל בפמן מעריך כי על רקע ההתמתנות בסביבת האינפלציה ולאור נתוני הצמיחה החלשים, בנק ישראל עשוי להפחית את הריבית במשק כבר במהלך החודשיים הקרובים.
- 8.אז מחר תרוצו לקנות מניות? (ל"ת)יוסף מלך הדולרים 24/02/2013 22:34הגב לתגובה זו
- 7.זוג צעיר 24/02/2013 20:01הגב לתגובה זוהראש אני לא יודע כמה זמן אוכל להחזיק בהחזר המשכנתא ומה יהיה שהרבית תעלה עוד????? אני לוקח את עצת הכלכלן מוכר את הבית וקונה דולרים
- Fisher was the one and only (ל"ת)Bob the builder 24/02/2013 23:35הגב לתגובה זו
- 6.אלף מם 24/02/2013 19:21הגב לתגובה זומר פישר יהיה כבר במיאמי בזרועות משפחתו .הבנקים שיקלעו לקשיים יבואו בבקשת סיוע לממשלה ואיך הממשלה תמממן את הסיוע?תבוא אלינו שוב ותעלה מיסים.
- 5.מבקר פנים 24/02/2013 19:19הגב לתגובה זולמשבר המשכנתאות שמוטט את כלכלת ארה"ב וגרר את כל העולם למשבר כלכלי שנמשך זה 5 שנים
- 4.ישראל לא צריכה את הפצצה האיראנית - יש לה את פישר (ל"ת)תהרוס פישר, תהרוס 24/02/2013 18:53הגב לתגובה זו
- 3.די! 24/02/2013 18:04הגב לתגובה זואת ערמות הכסף הקונה האומלל הופך לעני לכל חייו וגם מסכן כלכלית את הוריו.
- 2.כלכלן 24/02/2013 17:12הגב לתגובה זובועת נדלן כמו שלא הייתה מעולם בישראל ושהיא תתפוצץ הציבור לא יסלח לך על הנזק הזה לעולם למי שמשקיע לטווח ארוך ממליץ להתחיל להעביר השקעות לדולרים לפני שהנדלן יקרוס
- You are so stupid my friend (ל"ת)Bob the builder 24/02/2013 23:36הגב לתגובה זו
- התחלתי לאסוף דולרים! (ל"ת)t 24/02/2013 18:48הגב לתגובה זו
- 1.פישר תוריד את הריבית הרגת אותנו (ל"ת)מיתון ואבטלה כבר כאן 24/02/2013 16:41הגב לתגובה זו

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
