תשובה חוגג: איך צ'ק של 40 מיליון דולר הפך ל-1.9 מיליארד דולר? הנה הסיפור
נסו לענות על השאלה הבאה: מהו הגורם העיקרי שבגללו מניית דלק קבוצה של תשובה נמצאת קרוב לרמת שיא כל הזמנים? קרוב לוודאי שהדבר הראשון שהיה עולה לכם לראש הוא סקטור האנרגיה וההפקה הקרובה של גז טבעי ממאגר 'תמר'. טעות בידכם. אם תסתכלו על מניית דלק אנרגיה אשר מרכזת תחתה את תחום הנפט והגז ומחזיקה באבנר ודלק קידוחים תראו שהתשואה של המניה ב-12 החודשים האחרונים היא בכלל שלילית (8%-).
הגורם שאחראי להצפת הערך המשמעותית היא חברה אשר כמעט אינה מוכרת למשקיעים בבורסה, שזינקה ב-140% באותם 12 חודשים והעלתה את השווי הנכסי של קבוצת דלק בכ-700 מיליון דולר בתוך שנה. מדובר כמובן בחברת דלק US שמניותיה נסחרות בבורסת ניו יורק (סימול: DK) ומשייטת ברמות שיא כל הזמנים - שווי של כ-1.9 מיליארד דולר.
יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק קוצר בימים אלו את פירות ההשקעה בארה"ב שביצע לפני 12 שנה. בשלוש עסקות שונות שבוצעו בחודשים האחרונים מכרה דלק פטרוליום (חברת בת של קבוצת דלק) מניות של דלק US תמורת למעלה מ-800 מיליון שקל. לאחר העסקאות מחזיקה דלק פטרוליום ב-53% ממניות דלק US בשווי של כמיליארד דולר.
מי שעומד מאחורי מכונת המזומנים הזאת של קבוצת דלק הוא עוזי ימין, אשר קיבל לפני 12 שנה צ'ק מקבוצת דלק של יצחק תשובה בהיקף של 40 מיליון דולר. בריאיון ל-Bizportal מדבר ימין כיצד הקים את דלק US והפך אותה לחברה המפרנסת היום כ-4,500 עובדים.
יחד עם משפחתו עבר ימין לארצות הברית בשנת 2000 כדי לקדם את עסקי האנרגיה של תשובה. בשנת 2001 ביצע ימין עסקאות ראשונות כשרכש עם הכסף שקיבל תחנות דלק בארה"ב. מספר שנים מאוחר יותר נכנסה דלק US כאשר רכשה בשנת 2005 בית זיקוק בטקסס בעיר טיילר ב-16 מיליון דולר. בבית הזיקוק הושקעו מאז ועד היום כ-450 מיליון דולר הוא נחשב לאחד מבתי הזיקוק הטובים בארה"ב. ימין מספר כי היום בית הזיקוק מרוויח 16 מיליון דולר בתוך שבועיים.
בשנת 2006 הונפקה חברת דלק US בארה"ב. עם הכסף שגייסה החברה עלה לימין גם התיאבון. בשנת 2007 רכשה דלק US נתח של 35% מבית זיקוק נוסף, בעיר אל-דוראדו שבארקנסו. לפני שנה וחצי השלימה דלק US את רכישת מלוא הבעלות על בית הזיקוק בהשקעה נוספת של 130 מיליון דולר (כולל נטילת חוב).
שני בתי זיקוק שבבעלות החברה מזקקים כ-140,000 חביות של נפט מדי יום. כמו כן לחברה פעילות של חנויות נוחות בארה"ב שמהווה כ-10% מהפעילות. פרט לכך, דלק US פועלת בתחום הולכת הנפט באמצעות השותפות המוגבלת שהונפקה דלק לוגיסטיקה שמהווה כ-15% מהפעילות.
בריאיון מנסה ימין לשרטט את המהלכים שהפכו את דלק US לפרת מזומנים אשר מייצרת לו רווח תפעולי תזרימי (EBITDA) של יותר מ-500 מיליון דולר בשנה ועל התוכניות של החברה לשנה הקרובה אשר יובילו לשיפור הרווחיות. ימין מעדיף לא להתבטא על מחיר המניה ומתחמק באלגנטיות מהשאלה כיצד בכוונת דלק US להתרחב בתחום הזיקוק.
בכדי להבין מה גרם לדלק US לקצור דווקא השנה את הפירות של ההשקעה, חשוב להבין כיצד פועל ענף הזיקוק בארה"ב. בתי הזיקוק בארה"ב רוכשים נפט גולמי ומבצעים תהליכים להפרדה שלו לקבוצה של מוצרים בעלי ערך מוסף גבוה יותר אשר נמכרים במחיר גבוה יותר מאשר המחיר של הנפט הגולמי. המרווח בין העלות של הנפט הגולמי לבין המחיר הסופי שבו נמכרים התזקיקים לצרכן הסופי הוא נתח הרווח של בתי הזיקוק.
"שנת 2005 הייתה שנת שיא בצריכה מצד האזרחים בארה"ב. צפון אמריקה צרכה כ-22-23 מיליון חביות נפט ליום שזה רבע מהתצרוכת העולמית", פותח ימין את ההסבר. "מתוך זה 5 מיליון חביות נפט הגיעו ממפרץ מקסיקו, שני מיליון נוספים הגיעו מאלסקה ומקנדה וכל השאר באו מרוסיה ומדינות ערב".
בראייה של 20 שנה קדימה צריכת הנפט על ידי צפון אמריקה צפויה לרדת ל-19 מיליון חביות, והסיבה לכך נובעת מהמעבר לגז טבעי שהוא זול בהרבה. גורם נוסף קשור לחוק שהעבירה ממשלת ארה"ב על פיו צריכת הדלק של המכוניות תעלה מ-15 מיילים לגלון כיום ל-35 מיילים לגלון בשנת 2020.
ימין סבור כי בניגוד למצב ששרר בשוק לפני כמה שנים, צריכת הנפט של צפון אמריקה תתבסס פחות על רוסיה וונצואלה אלא על צריכה מקומית: "בשנת 2020 הערכות הן כי יסופקו 5 מיליון חביות ממפרץ מקסיקו, 5 מיליון חביות מקנדה, מיליון חביות מאלסקה, 2 מיליון חביות מאוקלהומה וטקסס וכ-2 מיליון נוספים מטקסס מידלנד".
"המשמעות הינה שלצפון אמריקה יהיו עודפי נפט ביחס למה שהיא צורכת", מסביר ימין. "בארה"ב יש חוק שהמדינה לא יכולה לייצא מקורות אנרגיה. מותר לייצא מוצרים מזוקקים אך אסור לייצא נפט וגז".
"האמנו שההפרשים בין מחירי הנפט השונים יתרחבו"
התחזיות של הצריכה בעתיד מתחילות לרמוז למשקיעים מדוע בתי הזיקוק של דלק US הופכים לאטרקטיביים. יש כיום בעולם כ-5,000 סוגים של נפט. יש את הברנט של המזרח התיכון שנסחר סביב 110 דולר לחבית, יש את ה-WTI שנסחר ב-90 דולר ויש את הנפט הקנדי שנסחר סביב 60 דולר לחבית.
הסיבה המרכזית לכך שבתי הזיקוק של דלק US הפכו לרווחיים הוא בעיקר בשל מיקומם בארה"ב. בתי הזיקוק של החברה נמצאים צפונית יותר ביחס לבתי הזיקוק אשר מרוכזים בעיקר באזור מפרץ מקסיקו ורוכשים את הנפט המופק משם או מייבוא. למעשה, בתי הזיקוק של דלק US רוכשים את הנפט במחירים נמוכים משמעותית מהנפט אשר נרכש על ידי האזורים הקרובים למפרץ מקסיקו.
"לא ידעתי שזה הולך להתרחש", מסביר ימין. "אנחנו הימרנו שיש הפרשים בין סוגי הנפט השונים. מיקום בית הזיקוק נתן לנו את האפשרות לקבל נפט מאזורים שונים בארה"ב, בצינורות או רכבות. הרעיון היה לדאוג לכך שתהיה לנו גישה לכל סוגי הנפט שאפשר כי האמנו שההפרשים האלו הולכים להתרחב".
נכון להיום בארה"ב ישנם כ-140 בתי זיקוק ולא ניבנו בתי זיקוק חדשים מאז שנת 1973. הרבה בתי זיקוק נמצאים בחלק הדרומי של ארה"ב סמוך למפרץ מקסיקו כיוון שהם קרובים למקור הפקת הנפט המרכזי של ארה"ב. התחרות העזה גורמת למרווח הזיקוק באזור זה להיות נמוכה.
בתי הזיקוק של דלק US ממקומים צפונית יותר ביחס למפרץ מקסיקו ולכן הם יכולים לרכוש נפט זול יותר. יצרניות נפט אשר מפיקות את הנפט במחירים נמוכים ומוכנות למכור אותו לבתי הזיקוק במחירים נמוכים יותר מאשר המחיר הסופי המצוטט בשווקים. מנגד, התוצר הסופי של בתי הזיקוק נמכר במחיר אחיד וגבוה. דלק US נהנית למעשה מהפער בין העלות הנמוכה של הנפט למחיר התזקיק הגבוה.
נכון להיום לחברת דלק US יש כ-600 מיליון דולר בקופה וחוב של כ-350 מיליון דולר. למרות שהחברה לא ממונפת, ימין מסרב להתפתות לרכוש בית זיקוק נוסף. זה לא מפתיע כי העלייה במרווחי הזיקוק במרכז וצפון ארה"ב העלתה באופן דרמטי את השווי של בתי הזיקוק.
ימין מסביר: "בתי הזיקוק בדרום ארה"ב נסחרים במחיר של 3,000 דולר לחבית מזוקקת, באזור שאנחנו נמצאים המחיר של בתי זיקוק הוא 7,000 דולר לחבית ובצפון המדינה שקרובה לנפט הזול המחיר מזנק כבר ל-20,000 דולר לטון. החברה שלנו מאז ומעולם רוכשת בזול. מתוך עשר העסקאות הכי טובות שעשיתי בחיים שלי, שבע היו כאלו שלא עשיתי. אנחנו מחפשים הזדמנויות עסקיות".
"דלק לוגיסטיקה היא כמו קרן ריט"
אחד מהמהלכים העסקיים שביצעה דלק US בשנה החולפת היה להנפיק את פעילות הולכת הנפט שלה כשותפות מוגבלת אשר נקראת "דלק לוגיסטיקה" אשר גייסה כ-175 מיליון דולר. פעילות הלוגיסטיקה של החברה מכילה כ-600 מייל של צינורות וטרמינלים. דלק US גובה כסף עבור הולכת הנפט בצינור.
"זה כמו קרן ריט שמחלקת את כל הרווחים שלה כדיבידנד", מסביר ימין. "השותפות הזאת פטורה מתשלום מסים. בניגוד לישראל, דלק לוגיסטיקה מייחסת לשותפים את הוצאות המימון והפחת כך שהשותפים מקבלים תשואה וכמעט לא משלמים מס".
ימין מעריך כי פעילות הלוגיסטיקה תייצר בשנת 2012 רווח תפעולי תזרימי (EBITDA) של 50 מיליון דולר ותחלק כ-33 מיליון דולר דיבידנד. "אנחנו רוצים להגדיל את חלוקת הדיבידנד בכ-10% בכל שנה. זה היעד שלנו. או שנרכוש צינורות או שנגדיל את התפוקה".
- 25.וני 28/01/2013 10:18הגב לתגובה זובושה וחרפה איך האיש הנבל הזה מקבל תקשורת הפסדנו את מיטב כספנו בדלק נדלן והוא מקבל שבחים?
- 24.Yos747 28/01/2013 07:02הגב לתגובה זוזה האיש ששווה כל אגורה שהוא מקבל הצלחה שלו זה הצלחה שלנו
- 23.אריק בר 27/01/2013 21:32הגב לתגובה זולמ לא הבאת לנו את הסיפור לפני 10 שנים . היום - גם אני יודע לספר .
- 22.אנונימי 27/01/2013 11:45הגב לתגובה זוהכל בעולם הזה חוזר במעגלים. יום התשלום על מעשה הנבלה בדלק נדל"ן עוד יגיע... ואז הרבה אנשים ישמחו לאידך.
- 21.גיל 27/01/2013 08:55הגב לתגובה זוהאור של קבוצת דלק בדוחות האחרונים
- 20.איש שלא מחזיר חובות אף שיש לו הון= נוכל. תשובה הנוכל. (ל"ת)מנפגעי תשובה 26/01/2013 16:29הגב לתגובה זו
- 19.גיא 26/01/2013 08:51הגב לתגובה זובושה לרגולטור הישראלי.
- 18.אתי 26/01/2013 00:19הגב לתגובה זוהוא מתעשר על חשבוננו.....מאחלת לך שהכסף ילך לתרופות...אמן בגללך אבדתי את כל כספי הפנסיה שלי.....יש אלוהים בשמיים
- 17.דלק קבוצה אופ 6 25/01/2013 17:05הגב לתגובה זופרמיה אפסית מנוף גדול ויש לה עוד 10 חודשים !!! דימיון !!!
- 16.מדוע דרך רשעים צלחה? (ל"ת)ירמיהו 25/01/2013 16:21הגב לתגובה זו
- 15.כתבה מעולה .. אהבתי .. מעניין ומעורר השראה (ל"ת)לילי 25/01/2013 15:24הגב לתגובה זו
- 14.דני משריע 25/01/2013 14:05הגב לתגובה זואני חושב שתומר הוא עיתונאי מקצועי ברמה הגבוהה ביותר
- 13.רק בחור עירקי יכול לעשות דבר כזה!! (ל"ת)izy10 25/01/2013 13:54הגב לתגובה זו
- 12.BOGII 25/01/2013 13:53הגב לתגובה זואם אני מבין נכון זו קריאה לציבור לשים את הכסף כדי לשחרר את בעלי העניין בחלק מהאחזקה רק נוכל יכול להתעסק עם העסקים של תשובה אנחנו אפסים על ידו
- 11.מה שווה כל הכסף אם האפס תשובה לא יודע לפרוע חובות ??? (ל"ת)תום 25/01/2013 13:39הגב לתגובה זו
- 10.דלק קבוצה אופ 6 25/01/2013 13:38הגב לתגובה זומנוף 5.4 !!!!! כל עליה של אחוז במניה עליה של 5.4 אחוז באופציה !!!
- 9.אנונימי 25/01/2013 13:34הגב לתגובה זוהספר מבגדד.
- 8.יוסי 25/01/2013 13:32הגב לתגובה זושם לא מרמים אותך ומשנים מיסוי לאחר תגלית ! שם המיסוי הינו מופחת וההשקעות יותר כדאיות ! דלק קבוצה בדרך הנכונה ! הנייר נסחר זול בטירוף היה 100 נקודות לפני תגליות הגז !
- 7.פשוט, גנב מתספורות!! (ל"ת)משה 25/01/2013 13:13הגב לתגובה זו
- הכוונה ל 1000 נקודות 25/01/2013 13:55הגב לתגובה זוהכוונה ל כ-1000 נקודות לםני תגליות הגז !!!
- שלמה - פתח תקוה 25/01/2013 13:45הגב לתגובה זואתה צודק, לא במאה אחוז אלה במליארד נקודה תשע (אחוז). הוא לקח מהתספורת (אז). אני מאמין שאם היו מפשפשים בהיסטוריה ההסכם שנחתם לא היה נחתם. כנראה, שעורכי הדין לא עשו עבודתם נאמנה למסכנים שאבדו את כספם.
- 6.מעולה, תקנו את המניה שלו, אז יעשה תספורת (ל"ת)משקי לשעבר שלו 25/01/2013 13:12הגב לתגובה זו
- 5.אבי 25/01/2013 13:08הגב לתגובה זויכולה לעשות מאות אחוזים !!!
- 4.זו הזדמנות שיחזיר הכסף שגנב (ל"ת)יובל 25/01/2013 13:06הגב לתגובה זו
- 3.שלמה 25/01/2013 13:04הגב לתגובה זואצל תשובה הכסף שלך שלי , שלי שלי. אסור להשקיע בעסקים שלו, הוא רמאי
- 2.אנונימי 25/01/2013 11:38הגב לתגובה זולא נשכח ולא נסלח לעולם... האזרחים הקטנים.
- 1.אופציה מס'6 של דלק קבוצה לפחות 100% ל 3 חודשים (ל"ת)ארקדי 25/01/2013 11:16הגב לתגובה זו

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
