מורן נחשוני ווליו בייס
צילום: יח"צ

הירידות באג"ח - 31 מיליארד שקל מחפשים כתובת

שילוב של צבירות חיוביות גבוהות אצל המוסדיים לצד פירעונות שוטפים באג"ח קונצרני ב-2018 של מעל ל-30 מיליארד שקל יביאו להמשך המומנטום בשוק ההנפקות

מורן נחשוני | (6)

הירידות בשווקים בימים האחרונים, הן בשוקי המניות והן באפיקים הסולידיים, יביאו לעצירה בשוק ההנפקות עד שיעבור זעם והערפל יתפזר. השווקים בארץ ובעולם חוו תקופה ארוכה מאוד של מגמה בכיוון אחד - למעלה, וברמת תנודתיות נמוכה מאוד.

הציבור, מנהלי ההשקעות והיועצים כבר שכחו ששווקים יודעים גם לרדת, ולכן כשסוף סוף הגיעו הירידות, הן מלוות בפאניקה רבתי. אך מי שמצפה שהשווקים יעצרו - טעות בידו. שילוב של צבירות חיוביות גבוהות אצל הגופים המוסדיים לצד פירעונות שוטפים באג"ח קונצרני ב-2018 של מעל ל-30 מיליארד שקל יביאו להמשך המומנטום בשוק ההנפקות, גם אם החברות יאלצו לגייס אג"ח בריביות מעט יותר גבוהות.

31 מיליארד שקל שמחפשים כתובת

כלל החברות אשר הנפיקו לציבור אג"ח קונצרני צריכות לפרוע קרן בסך של כ-31 מיליארד שקל. סביר מאוד להניח שמרבית החברות ישאפו למחזר את החובות האלו על ידי גיוס של חוב חדש בשוק ההון. בחלוקה ענפית, בולטים ענף הנדל"ן עם פרעונות של כ-11 מיליארד שקל, הבנקים עם 6.3 מיליארד שקל וחברות ההחזקה עם 3.1 מיליארד שקל. באופן טבעי, ענפים מסוימים גם מאופיינים ברמות דירוג חוב שונות. כך, הבנקים וחברות הביטוח (כ-8 מיליארד שקל) מאופיינים בדירוגי חוב גבוהים בקבוצת ה-AA. חברות הנדל"ן מאופיינות ברמת דירוג ממוצעת של -A וחברות האחזקה בדירוג +BBB. בסך הכל, מרבית החוב שבא לידי פירעון נמצא בדירוג השקעה, כאשר חוב ללא דירוג או בדירוג נמוך מהווה חלק זניח יחסית.

תזמון זה עניין של טיימינג

מבין החברות שצפויות לפרוע סכומים גדולים, היו כאלו שניצלו את הביקושים הגבוהים להקדים ולגייס טרם הגיעה הפאניקה לשווקים. בכך, חברות כגון קבוצת עזריאלי, אלוני חץ, ריט 1, מגה אור וסלע נדל"ן גייסו מיליארדי שקלים - מתחילת 2018. גיוס בריבית נמוכה מאפשר לחברות להקטין את עלויות המימון ולהרחיב את הפער בין התשואה על הנכסים להוצאות המימון, להגדיל את ה-FFO (הרווח התזרימי המייצג) ובכך לייצר ערך לבעלי המניות בפעולה מימונית. מי שחשב להמתין לגיוס לאחר פרסום הדוחות הכספיים לשנת 2017 , ייתכן ויגלה כי יצטרך לגייס בריבית מעט גבוהה מזו שתכנן.

יושבים על הגדר

אין זה סוד שהמשקיעים המוסדיים טובעים בכסף - העברות לפנסיה, קרנות השתלמות, ביטוחי מנהלים, קופות גמל להשקעה - הופכות את המוסדיים למועמדים טבעיים לספוג את ההיצעים הצפויים בשוק. חלק גדול מגופים אלו ישבו בתקופה האחרונה על הגדר והמתינו לשעת כושר, שככל הנראה הגיעה. אנו מעריכים כי כבר בימים הקרובים יחלו רכישות בשוק של אג"ח ומניות ע"י אותם גופים, אשר אינם תלויים במצב הרוח בציבור ויכולים לנצל הזדמנויות שנוצרות בשווקים. הנחת היסוד היא כי הריבית בארץ תמשיך להישאר ברמה נמוכה בטווח הנראה לעין, וכי בסופו של דבר השווקים ימצאו נקודת שיווי משקל חדשה.

השורה התחתונה

למרות שברגעים אלו נראה כאילו סוף העולם הגיע, יסודות הכלכלה עדיין חזקים: הריבית עדיין נמוכה (גם אם תעלה בקצב מהיר ממה שנתפס בעבר), הצמיחה הכלכלית סבירה, יחס החוב-תוצר של ישראל במגמת ירידה, האינפלציה עודנה מתחת ליעדי ב"י והמשק בתעסוקה מלאה. יסודות אלו תומכים ברמות ריבית נמוכות, מרווחים נמוכים באג"ח הקונצרני ומכפילי רווח סבירים בשוקי המניות. המנפיקים לא ייעלמו – באביב ישובו חזרה.

הכותב הוא סמנכ"ל בחברת ווליו בייס חיתום וניהול הנפקות בע"מ

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    הזקן 19/02/2018 08:11
    הגב לתגובה זו
    אני לא זוכר פעם אחת שחתם אמר ש"השוק גמור" או "שיש עודף היצע". אבל הפעם זה בטח אחרת ואת תדאגו - יודיעו לנו מראש מתי השוק בבעיה.
  • 5.
    שחקן 15/02/2018 10:19
    הגב לתגובה זו
    שוק ההנפקות לא מור ולא בטיח! מי שהיה חכם גייס בזול לפני חודש. מי שלא ישלם עוד חצי אחוז ריבית.. לא אסון בכלל!!!תמשיכו לראות עוד ועוד הנפקות חדשות ומיחזורים במהלך השנה... תראו את הביקושים שהגיעו בגזית למשל! חוץ מזה - ווליו-בייס חתמים מקצועיים ורציניים. לא מביאים זבל לשוק!
  • 4.
    בני גור 14/02/2018 21:13
    הגב לתגובה זו
    הוא פשוט נתקע, עם כמה הנפקות, ומפסיד כסף כל יום.
  • 3.
    מוסדי 14/02/2018 09:33
    הגב לתגובה זו
    ניתוח חד ומקצועי וכתוב בצורה טובה. ווליו-בייס ומורן - מקצוענים!
  • 2.
    רוני 13/02/2018 18:16
    הגב לתגובה זו
    מחזורים קטנים וכמעט התיישרות של המגמה. כמעט אין מוכרים (מחזור נמוך בעשרות אחוזים מהממוצע החודשי/רבעוני) וירידה סימלית של 1% או פחות ביוני. מתישהו זה ייעצר או יעלה חזק למעלה לבדוק נקודות התנגדות וכולי והמחזורים יתחילו לגדול ל5-8 מיליון ש"ח ממוצע. שווה למעקב ולקניה לטווח של 6-9 חודשים או 30%-40% רווח או בדיקת רמת התנגדות משמעותית באזור ההוא...
  • 1.
    שמוליק 13/02/2018 16:40
    הגב לתגובה זו
    שוק ההנפקות לא קרוב לסיום
הנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force oneהנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force one

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל

מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם 

עופר הבר |
נושאים בכתבה טראמפ בואינג


מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג. 

אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?

מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף. 

הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.

זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא

בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה. 

רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.

סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.