ATT תקשורת
צילום: ATT

האנליסטים של סיטי אופטימיים לגבי וריזון ו-AT&T: "יכולות לעשות מהפך"

מייקל רולינס של סיטי העלה את הדירוג שלו ל-Verizon ל-קניה במקום נייטראלי, ואת מחיר היעד שלו על המניה ל-40 דולר מ-39 דולר. הוא גם העלה את AT&T ל-קניה אך עם אותו מחיר יעד של 17 דולר. למרות זאת הוא שמר על דירוג 'סיכון גבוה' בשתי החברות. האם החברות יכולות להפתיע?
נחמן שפירא |

לפני חודש הודיעו ענקיות התקשורת AT&T AT&T INC ווריזון VERIZON כי הם יתחילו לבדוק עבור הימצאות עופרת רעילה באתרים שונים ברחבי ארצות הברית.

המניות של שתי החברות ירדו השנה על רקע החשש מפני זיהום בכבלים, תחרות אלחוטית והאטה בצמיחה בתעשייה. השאלה היא כיצד זה ישפיע על הדיבידנדים שלהם?

האנליסטים של סיטי טוענים כי שתי הענקיות יכולות לעשות מהפך ולייצר סיפור אחר השנה באם יתברר כי העלויות של ניקוי כבלים עטופים עופרת יעלו פחות ממה שחששו והתחרות בין ספקי התקשורת האלחוטית תתייצב.

לדברי האנליסטים זה גם יפחית את החששות לגבי תשלומי הדיבידנד שלהן, כאשר תשואות הדיבידנד של החברות עומדות כיום על קרוב ל-8%.

מניית Verizon עולה ב-2.8% ל-34.5 דולר למניה, ומניית AT&T עולה ב-3% ל-14.6 דולר למניה. מניות שתי החברות ירדו השנה עד כה, AT&T ירדה ב-23% ו-Verizon ירדה ב-15%. שתי הענקיות ספגו מכה משמעותית לאחר שהוול סטריט ג'ורנל פרסם דוח ביולי שמצא שיותר מ-2,000 כבלי טלקום עטופים עופרת נותרו נטושים והוזהר מפני סכנות בריאותיות אפשריות הקשורות לכבלים.

 יש סיבה לאופטימיות

מייקל רולינס, האנליסט של סיטי, טוען כי יש סיבה לצפות שהמניות יחזרו מהקריסה. " חשיפה אפשרית של מחיר תיקון הכבלים בכבלים עך סך 15 מיליארד דולר, לפי הגילויים האחרונים וההערכות שלנו, במקום 21 מיליארד דולר, היא סימן טוב", כתב רולינס. המשך ירידת המניות של AT&T ו-Verizon למרות ההערכה של מספר אנליסטים בוול סטריט שהתגובה המיידית לסיפור הכבלים העטופים עופרת הייתה מוגזמת, מצביע על כך שמתמחרים גם דאגות אחרות.

AT&T ו-Verizon יכולות גם להגדיל את תזרים המזומנים החופשי שלהן קדימה כשהן דוחפות סבב של עליות תמחור, תוך השגת קיצוץ בעלויות. העליות הללו מצביעות על כך שהחברות מקלות על תחרות המחירים העזה. "תזרים מזומנים חופשי טוב יותר קדימה אמור לעזור להפחית את מינוף החוב נטו ולתמוך בתשלומי דיבידנד", סיכם.

עם זאת, לא הכל ורוד עבור AT&T ו-Verizon. רולינס אמר שסיטי שומרת על Mobile US TMUS בתור הבחירה המובילה שלה במגזר האלחוטי, וציין כי היא נמצאת בעמדה טובה יותר להוביל את התחום בתשואות מזומנים לבעלי המניות.

 

לפני חודש הגיעה לשפל של 30 שנה

בחודש שעבר AT&T ירדה ב-7% לשפל של 30 שנה בעקבות מחקר של New Street בו נאמר כי החברה היא עם החשיפה הגדולה ביותר לכבלי נחושת מצופים עופרת רעילה, כשאחריה נמצאות וריזון VERIZON  ולומן LUMEN TECHNOLOGIES. מניות הטלקום הגיבו בירידות חדות בזמן שבשוק ניסו להבין כמה זה יעלה להן. חברת המחקר צפתה אז כי העלות להסרת הכבלים הרעילים ברחבי ארצות הברית מסתכמת בכ-60 מיליארד דולר.  "אנחנו לא חושבים שחברות הטלקום יהיו האחראיות הבלעדיות להסרת הכבלים", אמר אז פיליפ ברנט מחברת הטלקום. לפי הערכות אחרות, שנשמעו לפני חודש העלות של AT&T לבדה צפויה לעמוד על 34 מיליארד דולר. 

הירידות במניות הטלקום הגיעו אחרי שנה קשה עבור התעשייה, שרואה האטה בקצב צמיחת המנויים. בזמן הקורונה החברות נהנו מגדילה משמעותית במספר המנויים לשירותי הטלפון והאינטרנט וכעת הצמיחה מתמתנת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.