יועז הנדל
צילום: מסך: כאן 11

המהלך שאמור "להרוג" את מסרוני הפישינג ומכירת הקנאביס

משרד התקשורת מתכוון לחייב את חברות הסלולר להפעיל מנגנונים שיקשו על גורמים עוינים ומטרידים להפיץ מסרונים. שר התקשורת: "נסדיר את המימון והשקיפות כדי לצמצם דרמטית את התופעה"
אלכסנדר כץ | (3)

אין מישהו שלא מקבל הודעות סמס שמנסות לשווק קנאביס, או לבצע פישינג - ניסיונות לשאוב מידע של המשתמש בדרכי מרמה. ברוב המקרים מדובר בניסיון לגנוב את הפרטים האישיים שלנו ואף לגנוב את פרטי כרטיסי אשראי. על רקע פניות רבות שהתקבלו בנושא, משרד התקשורת מפרסם היום שימוע במטרה להביא לצמצום משמעותי של התופעה המטרידה.

 

האסדרה החדשה של משרד התקשורת מציעה לחייב את חברות הסלולר להפעיל מנגנונים שיחייבו את זיהוי שולח המסרונים (אימות חזק מראש), יגבילו שליחת מסרונים בתפוצה רחבה באופן אנונימי ויסייעו בזיהוי גורמים עוינים ומטרידים.

 

במסגרת האסדרה, מפיץ מסרונים המשתמש במערכות הפצת מסרונים, יחויב לעבור אימות ולהזדהות באמצעות שיחת וידאו מול גורם אנושי, בה ימסור את שמו, כתובתו ויציג אמצעים לזיהוי שלו. בנוסף, יתבצע אימות על כרטיס האשראי שבאמצעותו נרכשה חבילת ההפצה לאחר בדיקה שהכרטיס אינו גנוב. כמו כן, חברות הסלולר לא יאפשרו את הפצת המסרונים באמצעות הנייד למנויי פריפייד בכמות העולה על 50 מסרונים ליום. מנגנונים אלו אמורים להקל על המשטרה להגיע לשולחי המסרונים, מה שמשרד התקשורת מקווים שירתיע את המפיצים ויצמצם את התופעה.

 

בנוסף, שוקל משרד התקשורת לקבוע מגבלות על המסרונים שמקורם בחו"ל, כך שאלו לא יוכלו להגיע עם כותרת המתחזה למספר ישראלי או עם שדה מזהה שהוא טקסטואלי, כך שלא ניתן יהיה לזהותם. במשרד התקשורת סבורים כי האסדרה המוצעת תביא לצמצום משמעותי בתופעת מסרוני הפישינג ומסרוני הקנאביס תוך מספר חודשים.

 

האסדרה מציעה לצמצם את יכולת ההפצה האנונימית של מסרונים בתפוצה רחבה, ללא עיון או התערבות בתוכן ההודעה, ובכך לאזן בין חופש הביטוי של השולח אל מול ההגנה על האזרחים מתופעה זו.

 

שר התקשורת, יועז הנדל, מסר: "החלטנו לצאת למלחמת חורמה בתופעת מסרוני הקנאביס והפישינג שאין ישראלי שלא סובל ממנה. אנחנו מסדירים את המימון והשקיפות כדי לצמצם דרמטית את תופעת מסרוני פישינג והצעות רכישת הקנאביס. משרד התקשורת בראשותי ימשיך להיות קשוב ולסגור פרצות המאפשרות לפגוע ולהטריד את הציבור בישראל. לעת עתה אני ממליץ לנהוג בזהירות הנדרשת, לא להשיב להודעות ממקורות לא ידועים או למסור פרטים אישיים כמו כרטיסי אשראי ולא ללחוץ על לינקים חשודים".

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    בארי 06/07/2022 20:12
    הגב לתגובה זו
    אפשר ליישם בשטח את חוק הספאם (סעיף 30א לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982)
  • 2.
    הגיע הזמן (ל"ת)
    טוני המרוקאי 06/07/2022 14:51
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גבי 06/07/2022 14:40
    הגב לתגובה זו
    גם בהודעות וגם באימייל. דורש שיתוף פעולה בינלאומי
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.

אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.