סגירה בוול סטריט: אפל איבדה 1.1%, עליבאבא השילה 1.6%
יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים מתונות, כאשר המדדים המובילים מתרחקים במעט מרמות שיא כל הזמנים. ברקע למסחר, ההתפתחויות האחרונות בסוגיית ארה"ב סין מעיבות כעת על הסנטימנט בשוק. במקביל, פעולות הבנקים המרכזיים ממשיכות להעניק רוח גבית לשווקים.
מדדים בוול סטריט
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
- אמזון לעניים? החברה משיקה את Amazon Bazaar לשווקים המתפתחים
- אמזון חותמת על עסקה של 38 מיליארד דולר עם OpenAI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יחסי ארה"ב וסין חוזרים לכותרות היום. ההתפתחות העיקרית ב-24 השעות האחרונות הייתה ההודעה של הסנאט האמריקני על העברת החוק הקורא לשמור על זכויות האדם בהונג קונג ברקע לאירועים האלימים בשבועות האחרונים. מבחינת סין, מדובר בהתערבות חיצונית בריבונות של הונג קונג. התפתחות זו מגיעה לאחר שבימים האחרונים נראה כי ירדו הסיכויים להגיע להסכמה בין הצדדים על "הסכם השלב הראשון" (שהיה אמור להיחתם עוד בחודש שעבר). אמש טען טראמפ כי "אם לא נעשה עסקה עם סין, אני אעלה את המכסים אף יותר", היום טוענים בסין כי "הם אמנם רוצים להגיע להסכם, אך מתכוננים לתסריט הגרוע – מלחמת סחר ארוכת טווח". הערב מדווח כי הסכם הסחר "שלב ראשון" בין המדינות עשוי שלא להיחתם עד סוף השנה (לכתבה המלאה).
אך עם כל הכבוד לאירועים אלו, הסיפור המרכזי בשווקים ממשיך להיות הגידול בנזילות בשווקים כתוצאה מפעולות הבנקים המרכזיים. בסיטואציה כזו, האירועים הכלכליים/פוליטיים מאבדים מהרלוונטיות שלהם לשווקים. בימים האחרונים היה זה הבנק המרכזי של סין (PBOC) שבלט בפעולותיו עם הזרקות הון משמעותיות לשוקי הריפו והורדת ריבית. הבנק רמז כי הוא עשוי להוריד בימים הקרובים את יחס הרזרבה הנדרש מהבנקים במדינה. פעולות הבנק מצטרפות לצעדים חסרי תקדים מצד הפד' וה-ECB: המאזן האחרון של הפד' הצביע על עלייה של 6 מיליארד דולר בשבוע הקודם, ובסה"כ עלייה של קרוב ל-300 מיליארד דולר מאז אמצע ספטמבר. נדגיש כי מדובר בקצב עלייה מהיר הרבה יותר מ-3 תוכנית הרכישה שהתרחשו בעשור האחרון. במקביל נציין ה-ECB חזר החודש לבצע את תוכנית הרכישות שלו בהיקף של עד 20 מיליארד אירו בחודש.
בגזרת הסחורות, הנפט טיפס הערב ב-3% לאחר הירידות שנרשמו אמש ונסחר סביב רמה של 57.2 דולרים לחבית.
התשואות על אגרות החוב האמריקניות יורדות כעת: התשואה לתקופה של 10 שנים עומדת על 1.74%, כאשר היא גבוהה ב-16 נק' בסיס בלבד מהתשואה לתקופה של שנתיים. נציין כי אמש הורגש לחץ מכירות בשוקי האג"ח הקונצרניים, כאשר יהיה לשווקים קשה להמשיך בראלי אם המגמה בשוק זה לא תשתנה.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
במרכז
ענקית הקמעונאות טרגט (סימול:TGT) בלטה הערב עם זינוק של 14% לרמות שיא כל הזמנים ברקע לדו"חות טובים שמפרסמת החברה לרבעון האחרון (לכתבה המלאה).
מניית רשמת מוצרי הבית והגינה הום דיפו (סימול:HD) מאבדת %2 וצפויה להמשיך לרכז עניין לאחר שירדה אמש ב-5.4% ברקע לדו"חות מאכזבים שפרסמה החברה אמש (לכתבה המלאה).
בגזרת הישראליות, מניית טבע (סימול:TEVA) עלתה ב-1.2% והמשיכה לרכז עניין לאחר גל עליות בשבועות האחרונים. נזכיר כי אתמול הודיעה החברה על הגדלת הנפקת האג"ח שלה לרמה של 2.1 מיליארד דולר (לכתבה המלאה).
עוד ישראליות בולטות: לייבפרסון (סימול:LPSN) עלתה ב-2.3%. וויקס (סימול:WIX) ירדה ב-1%
חברת לואו'ס (סימול:LOW) עלתה ב-4% לשיא כל הזמנים עם שווי שוק של 92.5 מיליארד דולר ברקע לדו"חות החברה (לכתבה המלאה).
- 4.מה זה הדיבורים החמורים כאן על שואה? (ל"ת)הרב שנייר 20/11/2019 20:40הגב לתגובה זו
- 3.מחפש שואה בנרות 20/11/2019 19:30הגב לתגובה זומה דעתך על ראסייה ?
- 2.DJIA פועלת באופן מסודר ומתוזמן כמו שנכתב בספר ההוראות!! (ל"ת)ד"ר ניר(איצ100) 20/11/2019 17:23הגב לתגובה זו
- מחפש שואה בנרות 20/11/2019 19:17הגב לתגובה זותיהיה דבר ולא איזה סמרטוט .מה ז תומרת ספר הוראות ?? תיהיה ממוקד ובפוקוס שנבין כולנו מה אתה אומר .לא נראה לי שאתה מפחד ...
- 1.הכל מוכן ומזומן!!!! (ל"ת)איצ100 למר שלמה 20/11/2019 16:29הגב לתגובה זו
- פרופ'איצ 20/11/2019 18:27הגב לתגובה זואז ממש לא סין שכותשת את ארצות הברית..ולא הדפסות ולא גידול נזילות ..הסיבה היא בפרוש ריקבון בכל הדרגים בארצות הברית שהיא בדרכה לחלוף מהעולם בתור אימפריה ולא רק עקב שהותו של האיש החולה בבית הלבן..כמו כל המעצמות והאימפריות שנעלמו מהעולם גם ארצות הברית הרקובה בדרכה לאשפתות...שום עודפי נזילות לא יעזרו..אולי ינקזו את העודפים של הנזילות דרך צנרת רקובה היישר לביוב של ההיסטוריה.
- מי זה המר שלמה הזה אדון 100פרופסור? (ל"ת)סנדק 20/11/2019 17:18הגב לתגובה זו
- מחפש שואה בנרות 20/11/2019 17:16הגב לתגובה זואו לא ? תענה .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
