ג'וזף גרינקורן: הנפקת עליבאבא היא הנפקה חלומית, תזנק ב-200%

מנכ"ל מוריס גרופ, מומחה למסחר במניות טכנלוגיה ומדיה חברתית - עליבאבא תעלה בשנתיים יותר מ-200% לשווי של חצי טריליון דולר
מתן בן ברוך | (1)

ההנפקה של עליבאבא היא הנפקה חלומית, לא רק שהחברה תצליח להשלים גיוס היסטורי של כ-25 מיליארד דולר, השווי שלה צפוי יותר מלהכפיל את עצמו בשנתיים הקרובות אל עבר חצי טריליון דולר. כך אמר ג'וזף גרינקורן, מנכ"ל מוריס גרופ ומומחה להשקעות בתחום הטכנולוגיה בנוגע להנפקת ענקית המסחר האינטרנטי עליבאבא שעומדת לצנוח ישר לסטאטוס של חברת האינטרנט השלישית בגודלה בוול סטריט אחרי גוגל ופייסבוק.

לדברי גרינקורן, לעליבאבא יש פוטנציאל צמיחה עצום בשוק הסיני בו היא שולטת כיום, 95% מהעסקאות בין לקוח ללקוח ברשת האינטרנט בסין מתבצעות דרך עליבאבא, 70% מהחבילות בסין נשלחות דרך שירותי החברה, לחברה יש כיום רק בסין 280 מיליון משתמשים פעילים מתוך 630 מיליון סינים שמחוברים לאינטרנט. רק בסין מספר המשתמשים באינטרנט צפוי לזנק ב-2015 ל-850 מיליון מתוך 1.4 מיליון תושבים. הזינוק הצפוי של כ-35% במספר משתמשי האינטרנט צפוי להוביל לצמיחה מהותית בשוק המרכזי של עליבאבא - השוק הסיני מספר.

גרינקורן מציין כי עליבאבא מתכננת להיות שחקן מוביל בכל שוק מכירות מוצרים באינטרנט אליו היא תחדור כולל השוק האמריקני, אירופה ואסיה כשהמדינה החשובה ביותר על הכוונת שלה היא הודו עם אוכלוסיה של 1.2 מיליארד תושבים כשקצב החדירה של רשת האינטרנט לשם הולך וגדל.

פרט חשוב לגבי ההנפקה של עליבאבא בוול סטריט היא קופת המזומנים של החברה. לדברי גרינקורן, יש לעליבאבא כבר עכשיו כ-9 מיליארד דולר במזומן, סכום שצריך להיות מוכפל עם ההנפקה. עליבאבא עם שאיפות ההתרחבות והצמיחה שלה רכשה עד היום 26 חברות בסכום מצטבר של 16 מיליארד דולר לכן הרכישות והמיזוגים של חברות לתוך עליבאבא שצפויה לרכוש אותן הוא עניין של זמן, עליבאבא לא תשב על הגדר ותסתפק בתפקיד משני בתחומים בהם היא מתמחה בשווקים כמו אירופה, ארה"ב ואסיה.

עוד הוסיף גרינקורן כי למתחרות של עליבאבא בארה"ב אמאזון ואיביי יש סיבה אמיתית לדאגה בקרב על לב המשקיעים. בשורת הרווח הגולמי, עליבאבא רושמת עלייה שנתית במכירות של 45% ורווח גולמי יציב של 54%, זאת לעומת 26.7% באיביי ו-5.7% בלבד באמזון. עליבאבא תהווה תחרות עבור החברות האלה אך יוצאת מתוך הנחה נכונה כי השוק העולמי ימשיך להתרחב, כך שהרווחיות תהיה שאלה גם של גודל השוק ולא רק של נתח השוק, מבחינת עליבאבא, בשוק העולמי פוטנציאל הצמיחה שלה הוא כמעט אין סופי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בינתיים המנייה ירדה מתחת לשווי ההנפקה שלה (ל"ת)
    יוני 01/05/2015 17:06
    הגב לתגובה זו

זו השנה ה-8 שהשורים שולטים בוול סטריט, והדבר שמסוכן יותר מהתיקון עצמו הוא חוסר המודעות

איתן יונסי |
נושאים בכתבה וול סטריט
בזמן ששוק המניות חגג בשבוע שעבר 8 שנים של עליות שערים, והינו השוק השורי ה-2 באורכו בהיסטוריה, הסיכון לתיקון בשווקים הולך וגדל. אף אחד לא יכול לדעת מתי התיקון יגיע, מה יהיה הטריגר לכך, או כמה עמוק הוא צפוי להיות, אך מה שיותר מסוכן מהתיקון עצמו הוא העובדה שישנם משקיעים רבים שאינם מודעים לסכומים שהם מסכנים. קנדריק וויקמן, מנכ"ל חברת הטכנולוגיה הפיננסית וניתוחי השקעות FinMason, אמר כי "אם מסתכלים על השוק בראייה היסטורית, חווינו בממוצע התרסקות אחת לכל 8 עד 10 שנים, עם שיעור צניחה ממוצע של כ-42%". וויקמן ציין כי על פי סקר risk tolerance, המאפיין את רמת הסיכון בתיק לצרכיו של הלקוח, משקיעים רבים אינם מודעים כלל להשפעה על תיק הנכסים שלהם במקרה ושוק המניות יספוג מכה קשה. לדבריו, רוב המשקיעים אינם מודעים לרמת הסיכון שהתיק שלהם חשוף אליו, וכתוצאה מכך הם מקבלים החלטות שגויות בתזמון הגרוע ביותר, כמו מכירת הנכסים עמוק בתוך התיקון. וויקמן טוען שזו "בעיה חמורה". לדבריו, רוב התגובות של אינדיבידואלים להפסדים שאינם צפויים גרועים בהרבה מהתגובות להפסד שנקלח בחשבון כאפשרי. לפי הסקר, רק 57% מהמשקיעים (אלה עם יועץ השקעות וגם אלה ללא) אמרו כי הם מבינים את המושג "risk tolerance". מבין אותם משקיעים, אלו שעבדו עם יועץ השקעות היו מודעים יותר כאשר 68% מהם ענו כי הם מודעים לחשיפת הסיכון בתיק הנכסים שלהם. יחד עם זאת, עבודה עם יועץ השקעות לא עזר מספיק: רק לכ-27% מהמשקיעים נאמר ע"י יועץ ההשקעות כמה הם מסכנים במידה ושוק המניות יחווה נפילה חדה, כאשר 62% מהם מאמינים כי ההפסד בתיק שלהם יהיה נמוך מהחשיפה שלהם למניות. על פי הסקר, כ-57% מהמשקיעים שעובדים עם יועצי השקעות צפויים להיכנס לפאניקה ולמכור בזמן תיקון. התרחיש הגרוע ביותר צריך להיות מובן מאליו. בניית תיקי השקעות לטווח ארוך מכתיבים שרק אחוז קטן מנכסי התיק יהיו במזומן, ולכן כ-90 עד 95 אחוזים מתיקי ההשקעות חשופים לסיכונים של ירידות בטווח הקצר. משקיעים רבים הרגישו את הכאב הזה במשבר הגדול של 2008, למרות שאלו ששמרו על קור רוח והמשיכו להחזיק בתיק הנכסים שלהם עד לרמות השפל של המשבר, זכו להחזיר את כל הפסדם ואף ליצור רווחים בזמן שמדד ה-S&P 500 עלה כ-171% מאז תחילת 2009. ברנדון קרוסו, דירקטור בחברת Edelman Financial Services אמר כי יועצי ההשקעות שממעיטים בסיכונים הפוטנציאליים עושים טעות. "ככל שהלקוחות יהיו מופתעים יותר, כך לרוב הם יהיו מאוכזבים יותר, וזה מתי שהם מתחילים להגיב באמוציות". קרוסו אמר כי הוא מעדיף לקיין דיון גלוי עם הלקוחות על הסיכון בתיקי ההשקעות שלהם. "אתה עושה לעצמך עוול אם אתה פוסח על סך". גם וויקמן ציין כי חשוב ביותר לקיים דיון גלוי ומזכיר את תקופת השפל הגדול. וויקמן אמר כי "אתה צריך לשאול את הלקוח 'במידה ושוק המניות יקרוס ב-35% האם תתלה את עצמך בארון?' " אם הלקוח עונה כן, אז זהו תפקידו של היועץ להתאים את תיק ההשקעות של הלקוח כך שיפסיד פחות במקרה שתרחיש כזה אכן יקרה. וויקמן הוסיף כי "זהו הלקוח שנוטל עליו עצמו הסיכון, לכן הוא זכאי לדעת את הסיכון שהוא לוקח, ואין דרך טובה יותר להעביר ללקוח את המשמעות מאשר לדבר איתו על מקרי קיצון".