הכי מצחיק בטלוויזיה: האנשים שהביאו לנו את 'אשר' מהפרסומת לבנק הבינלאומי
"לא, אני הבנתי שמדובר בחשבון להשקעות, מי ישקיע בלבד במדינה חמה כמו שלנו, זה בד לא נושם, כן, זה מאוד מצחיק... אני רוצה רק לבקש שתהיו יותר אחראים, שימו ניקוד, למה יכול לבוא בן אדם טמבל לא ממש חכם ואחר כך להיתקע עם משטח של 50 גליל לבד".
במילים האלו מסיים 'אשר' (אסי כהן), "היזם הסהרורי שובה הלב" כפי שמגדירים אותו יגאל שמיר, נועם פתחי ודודי בן סימון שהגו אותו בהצלחה רבה בגליקמן נטלר סמסונוב (יחד עם אסי כהן) את שיחת הטלפון עם הבנק הבינלאומי.
הטקסט לקוח מסרטון הפרסומת הראשון של גליקמן לבינלאומי בכיכובו של אסי כהן כ'אשר' וכעת לאחר הסרטון ה-3 ושלל טיזרים אפשר לקבוע סופית שמדובר באחת הדמויות היותר מצחיקות ומוצלחות שנוצרו בישראל בשנים האחרונות. כזו שהציגה פעם נוספת את הוירטואוזיות של אסי כהן ועשתה שירות מעולה לבנק.
ב-4 השנים האחרונות מאז שתקציב הפרסום של הבנק הבינלאומי נמצא בגליקמן מטפל בו אותו הצוות: יגאל שמיר, סמנכ"ל הקריאייטיב ושותף במשרד, נועם פתחי הקופירייטר ודודי בן סימון הארט דיירקטור.
לצפייה בוידאו לחצו על התמונה
-אסי נשאר אתכם לאורך כל התהליך, בלי להחליף פרזנטור, אפשרות כזו בכלל עלתה?
"זה היה תהליך של אבולוציה, התאמנו את היכולות הפנומונליות של אסי לצרכים שלנו. ניסינו להביא אלטרנטיבה למה שקורה בבנקאות בארץ ובעולם - משהו הרבה יותר פרוע ונועז עם הומור שלא מתחום הבנקאות וזה דרש אומץ ושיתוף פעולה מהבנק".
-מי מוביל את המהלך? אתם אומרים לבנק שצריך להתקדם לדבר הבא או שהבנק מזהה צורך חדש ופונה אליכם?
"גם וגם, אנחנו יחסית צוות גדול שעובד על הלקוח, יש אותנו ואת אסי שמעורב מאוד כדי לחפש את הדמויות שעובדות והכי מצחיקות. לאסי גם מצטרף כותב חיצוני שעובד איתו גם במקומות אחרים והוא בד"כ יושב איתנו יחד ולפעמים אפילו מהבנק מגיעים רעיונות. זה לא לכתוב וישר לצלם, מדובר בעבודה ארוכה, לפעמים של כמה חודשים, שהיא בהרבה פעמים ניסוי וטעייה עד שזה מצליח".
-התהליך של בניית אשר נראה ממש כמו עבודת תסריטאי על דמות לסדרה עלילתית או סרט, כך זה באמת?
שמיר: "קודם כל כן, ולפני זה, אני חושב שקרה משהו מעניין בארץ. דמויות שמגיעות מפרסומות מצליחות להאפיל על דמויות קומיות שמופיעות בסדרות טלוויזיה, מכיוון שיש לך רפיטיציה מאוד גבוהה. בסופו של דבר קורה שאנשים כמו אסי כהן שעושים דמויות אחרות מאוד מוכרות מספרות לנו שברחוב קוראים להם דווקא בשמות ומשפטים מפרסומות ולא מהסדרות".
שמיר מוסיף: "יש הרבה דברים שאתה לא יודע איך הם ייראו עד שאסי לא עושה אותם וגם אז דברים שחשבת שמצחיקים לא עובדים ולהיפך. דוגמא אחת למשל היא בסיום הסרט השני בו אסי אומר בסיום הסרט. 'אבא, קום קום, אתה לא מאמין'. זה לא נכתב בכלל כבדיחה ובגלל הדרך בה אסי מעביר את הדברים זה תופס".
-עברתם כמה 'אשרים' עד שהגיעה הדמות הנכונה?
"בדרך כלל כשכל החדר צוחק, אתה מבין שיש לך את מה שאתה מחפש". הם אומרים ומוסיפים, "עשינו הרבה עבודה על רמת הערסיות שלו, עד כמה למשל הוא אינטליגנט. בעיקר צריך לזכור", הם מציינים "שהדמויות של אסי הן מורכבות ואף פעם לא שטאנץ או שטוחות של מישהו ערס, או צפוני. מצד אחד אשר הוא לא הכי מבריק ומשכיל ולא הכי מחובר למציאות ומצד שני הוא מאוד אנושי וקורא תיגר על הגדולים, ולא מאבד תקווה וזה מקסים".
-יש את החשש של המפרסמים שהתסריט יאפיל על ההצעה השיווקית והצופה יילך לאיבוד. איך מדלגים מעל המכשול הזה?
פתחי, הקופירייטר מסביר: "אתה רואה את זה בהרבה פרסומות, גם בלקוחות אחרים שלנו וגם בבנק הבינלאומי ואפילו אסי דואג לזה ומתחיל לחשוב בכיוון. יש כאן מבוגר אחראי, יודעים שצריך למכור ולהוציא את המוצר החוצה ואת הבנק החוצה לקהל ובגלל זה התהליך מאוד ארוך".
"אסי בן אדם מקסים ומדהים לעבוד איתו, הוא סוג של גאון"
הטקסטים שאחראים לחלק גדול מההצלחה יחד עם הדמות המשעשעת של אשר מגיעים לאחר עבודת צוות מאומצת. במשרד מסבירים כי בדרך כלל עד הרגע האחרון כתיבת התסריט לסרטון לא מסתיימת. "אפילו ביום הצילומים מתקנים משהו במקום עצמו".
"כולם משתתפים בתהליך" הם מסבירים, "נועם מהמשרד, אסי והכותב החיצוני שמגיע איתו. כדי להגיע לרמה הזו נדרש 'פינג-פונג' בין הכותבים. יש גם הרבה ימים של שתיקה שלא נכתב כלום".
על תהליך העבודה עם אסי אומר שמיר: "הוא קודם כל בן אדם מקסים ומדהים לעבוד איתו. יש איתו הרבה רגעים של שתיקות כשהוא חושב על הרעיון. סוג של גאון בעיניי". פתחי מוסיף בחיוך: "בדרך כלל הדבר הראשון שאנחנו אומרים על אסי אחרי שאנחנו יוצאים מהחדר זה שיהיה בריא, רק שיהיה בריא כי הוא לא קל, אבל הוא יודע לזהות מה עובד ומה לא".
-ידעתם בסרטון הראשון שיש לכם משהו מנצח ביד?
דודי בן סימון: דווקא היום בעידן של הפייסבוק אתה יכול לראות פידבקים די מהר. אתה מעלה את הסרט, שומע מסביב תגובות ואתה מבין שזה הצלחה, שזה תפס.
שמיר מסביר על האתגר הפרסומי ואומר כי "בגדול, המשימה הראשונה היא לחבב את הדמות על הציבור כי ברגע שאנשים אוהבים את הדמות אז את הסרטים הבאים הם כבר 'ייקנו' ממך יותר בקלות".
"בפעם הראשונה זה היה קשה יותר כי היינו צריכים ללמד את מערך הכוחות בתוך המיני דרמה הזאת שיש בה את הבינלאומי ואשר הוא איזה יזם סהרורי שקורא תיגר על הבינלאומי, שהוא לא סופר אף אחד ופותח דווקא בוטקה מול הבינלאומי. כל הסיפור הזה שכבר מוכר עכשיו היה בסרט הראשון זר לכולם, אז לא רק שהקדשנו הרבה שניות להסביר את הסיטואציה - יצאנו גם בטיזרים מהם מובן מהי התוכנית של אשר. אבל כל הקטע של דוד ה'מחופף' מול גוליית הוא מאוד שובה לב כי זה מתחבר לאנדרדוג ולכל מה שאנחנו אוהבים".
פתחי: "כולנו מכירים את הטיפוסים האלה שזה נורא ישראלי לראות עסק מצליח ולהגיד טוב אני אפתח מולו עסק מתחרה - זה קלאסי למשל בבית קפה שנפתח מול מתחרה אבל כשזה מגיע לבנקאות זה קיצוני והופך למצחיק יותר".
שמיר: "מצחיק גם הפער בין הדרך שבה מתנהל עולם הבנקאות לבין הדרך שבה אשר תופס אותה. הוא אומר 'פתחתי עסק לבנק' או 'נתקעתי עם משטח של 50 גליל' - הטרמינולוגיה היא מאוד חשובה כאן, כל הדיבור שלו הוא של קמעונאי מהשוק אבל הוא נמצא בסיטואציה של בנק".
-איך ממנפים את אשר עכשיו, יש סיכוי לספין אוף של אשר לבד?
שמיר: "הרבה פעמים עבר לנו בראש לעשות את החיבור בין אשר לטלוויזיה, למשל בארץ נהדרת, אבל יש כמובן הרבה עניינים משפטיים, רגולציה וכו'. אבל יש כאן באמת, אני חושב, דמות אהובה לא רק בפרסומות אלא בכלל בתוך הספקטרום של הקומיקאים בישראל".
-אתם חושבים שההצלחה תעודד בנקים אחרים להגיב ב'אשר' משלהם?
"אל תגרה אותנו בנושא הזה"...הם מסבירים בחיוך. "יש תחרות פרזנטורים בין הבנקים, בוא רק נגיד שגל הפרזנטורים שכביכול היה אמור לגווע ב-2009 כמו שכולם דיברו כל הזמן, לא גווע ואני חושב שיש לאשר ולהצלחה שלו חלק גדול בדבר הזה".
- 9.מה זה עושה לשורה תחתונה? כנראה מעט מאוד (ל"ת)שיר 05/07/2011 14:34הגב לתגובה זו
- שיר - את זה נראה באפ"י (ל"ת)05/07/2011 14:54הגב לתגובה זו
- 8.מויישלה 05/07/2011 13:15הגב לתגובה זואשר סתם מוציא אותנו מפג@@ם. תת רמה ובושה. הפרסומות של מזרחי טפחות מצחיקות. של לאומי- יבשושיות ברמה מטורפת ושל הפועלים עם עלמה זק וארז טל- הזויות לחלוטין
- 7.דביר מהמזרחי עושה לכם ביה"ס (ל"ת)רינת 05/07/2011 12:02הגב לתגובה זו
- 6.לייזר 05/07/2011 10:44הגב לתגובה זולכל המשועממים, וה"בינוניים" שמאד "מפרגנים " למשרד . רק אזכיר לכם שהבינלאומי היה לפי כן במשרד אחר ולא התרומם הרבה זמן . גליקמן נטלר סמסונוב הצליחו לקחת בנק בתקציב קטן, להתעלות ולהביא להשגים חסרי תקדים במכירות ובזכורות ואהובות גם הליהוק כאן היה הברקה והתאמתו למותג המתאים. יותר מפועלים ולאומי ואפילו מדיסקונט שמפרסמים שנים בתקציבי ענק . אז לא חייבים לפרגן אבל תכנסו חזרה למאורה ותתחילו לעבוד ולהביא השגים במקום לבלבל את המוח .
- 5.מבין 05/07/2011 08:36הגב לתגובה זוהלו תתעוררו כולה שיחקתם תפקיד משני בהצגה גדולה עבור גוף משלם בינוני
- 4.הבדיחה היא על חשבון הלקוח (ל"ת)מנהל קריאטיב 05/07/2011 08:25הגב לתגובה זו
- 3.אוקיי, עד כאן הקומוניקט - איפה הכתבה? (ל"ת)אתם רציניים? 04/07/2011 21:34הגב לתגובה זו
- 2.הראשי של ארץ נהדרת 04/07/2011 18:04הגב לתגובה זומזל שמצאתם לו את האיזכור זה, בין כל הכותבים הגאונים מהמהשרד..
- 1.סליחה, פה זה מדור תוכן שיווקי?.. (ל"ת)עיתונות חוקרת 04/07/2011 17:22הגב לתגובה זו
- כל האתר הזה הפך לתוכן שיווקי (ל"ת)ניצנה 04/07/2011 17:43הגב לתגובה זו
- אורי, די להפריע (ל"ת)שירלי 04/07/2011 17:53

מתי הריבית תתחיל לרדת?
הסיבות להפחתת ריבית והסיבות שלא להפחית - מתי זה צפוי להתחיל ולמה אתם לא ממש תרגישו את זה בפעמים הראשונות?
בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית מחר על 4.5%. הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, תפרסם מחר החלטת ריבית ובדומה לכל ההחלטות מאז ינואר 2024, לא צפוי שינוי. הנגיד, פרופ' אמיר ירון הולך על הצד הבטוח. הוא מחכה להורדת ריבית בארה"ב, הוא מחכה להפחתה ניכרת באי וודאות הגיאופוליטית. מנגד, יש הרבה סיבות טובות להפחתת ריבית מהירידה הצפויה באינפלציה, דרך הירידה בשער הדולר, הירידה בצמיחה, השיפור בפרמטרים הכלכליים, תמחור האג"ח והירידה בפרמיית הסיכון, לצד השיפור המשמעותי במצב הגיאופליטי. ועדיין - מבחינת הנגיד זה עדיין לא הזמן.
אינפלציה - 3.1% אבל בדרך ל-2.3%
האינפלציה השנתית עדיין חורגת מיעד היציבות של הבנק, שמוגדר בין 1% ל-3%. לפי נתוני המדד האחרונים שפורסמו ליולי, קצב העלייה השנתי עומד על 3.1%, מעט מעל הגבול העליון. אמנם המגמה מצביעה על התקרבות ליעד והכלכלנים מעריכים אינפלציה של 2.2%-2.3%, אך הנגיד יתעקש להסתכל על חצי הכוס הריקה
שיקול מרכזי נוסף בהחלטה הוא המצב הגיאו-פוליטי, ובמיוחד חוסר הוודאות סביב המשך הלחימה ברצועת עזה והשלכותיה הרחבות על הכלכלה הישראלית. למרות הצלחות במספר זירות ועמידות וגמישות של המשק הישראלי, המלחמה והחשש מהתרחבותה, הם הבלם המרכזי להעלאת ריבית. החשש הגדול שהמלחמה תוביל לשבירת תקציב, צורך להרחיב גיוסים וחשש מעלייה בריבית החוב. אלא שבינתיים קורה בדיוק ההיפך - אגרות החוב בעלייה, הריבית על האג"ח יורדת והיא מבטאת כבר הפחתת ריבית דהפקטו.
הפד' עדיין לא החל במחזור הפחתות הריבית, ונראה שבבנק ישראל לא מעוניינים להקדים אותו. בשווקים הפיננסיים הבינלאומיים מצפים להפחתה ראשונה בארה"ב רק בספטמבר, וככל הנראה רק אז יבשילו התנאים גם להפחתה בישראל. הסיבה לכך היא הרצון לשמור על יציבות מטבעית ולהימנע מתנודתיות מיותרת בשער החליפין.
- כצפוי: בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה - 4.5%
- בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה; ירידה בתחזית הצמיחה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוק המקומי מושפע באופן ישיר מהפער בין הריביות: הריבית בישראל גבוהה יחסית לזו באירופה, ובקרוב גם בארה"ב. מצב זה מושך משקיעים זרים להחזיק בשקל, מה שתורם להתחזקותו מול הדולר ומטבעות אחרים. אמנם התחזקות השקל מסייעת בהפחתת לחצי יבוא ומחירים, אך היא גם מקשה על מגזרים ממונפים כמו נדל"ן, קמעונאות ועסקים קטנים ובינוניים, שסובלים מעלויות מימון גבוהות יותר ומתחרות יצוא מוחלשת.
שי בייליס (רשתות)תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?
פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה
הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס.
המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.
במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.
מסלול של 'הסדר כופר'
על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.
