זיו סגל
צילום: משה בנימין
בלוגסטריט

איך נראה חלום של חברת קמעונאות פיננסית? ספוילר: לא הבנק שלכם בארץ

בעקבות שאלה של קורא, יצאתי למסע למידה על פלטפורמות פיננסיות מעבר לים ונשארתי עם התהיה מדוע הגופים הפיננסים בארץ רחוקים שנות אור מעמיתיהם מעבר לים והאם אפשר לעשות משהו בנידון?
זיו סגל | (8)

השבוע קיבלתי שאלה שלכמותה אני מייחל מכם ליותר. שאלה שעוררה בי מחשב ושלחה אותי למסע למידה. אענה עליה בהרחבה ואוסיף כמה מחשבות ושאלות המשך.

את השאלה שלח לי הקורא א.ג שמאתגר אותי לפעמים גם ביחס לפוסטים לא פיננסיים שאני מעלה בפייסבוק וגורם לי לחשוב על דברים גם כשאנחנו לא מסכימים. זו השאלה כלשונה במסנג׳ר:

״זיו שלום. קראתי מאמר המשווה את sofi בבנקאות למה שעשתה אמזון לשוק הקמעונאות. כשאני משווה את sofi ל-jpm אז באה לידי ביטויי החשיבה ערך מול צמיחה...מה הניתוח הטכני אומר לגביי שתיהן״?

אתם זוכרים ש-SOFI כבר היתה אצלנו על שולחן הניתוחים. בעקבות המלצות שקראתי ובעקבות עלייתה וירידתה בענייני הלוואות הסטודנטים. אהבתי את השאלה היא משום שיש בה חזון: אמזון והשוואה: JPM. ויש נימוק לשאלה כפי שאני מבקש מכם בכל פעם (ולא רק בקשה לניתוח).

נתחיל במהות. SOFI היא חברה שנותנת ללקוחותיה, אותם היא מכנה חברים, חנות ענקית לכל השירותים הפיננסיים שהם כנראה יכולים לחשוב עליהם. אני נותן לכם את הלינק לאתר אבל מזהיר אתכם: אחרי שתיכנסו אתם אולי תתבאסו מהבנק, הברוקר או חברת הביטוח הישראלית שלכם. אבל לכך אגיע בהמשך המסע שלנו היום.

אחת האפשרויות המלהיבות ש-SOFI מציע ללקוחותיה הוא מסחר רובוטי. המגזין Forbes נתן ציון של 4.7 (מתוך 5 ) לפלטפורמה שלהם. נקודת ביניים למחשבה: למה לא רואים במדיה הפיננסית הישראלית דירוגים של החברות הפיננסיות בישראל (למעט תשואות)? נגיע לזה בהמשך המסע (כי כאמור א.ג לחץ על נקודה אצלי...).

לצערי, כמו פלטפורמות אמריקאיות טובות אחרות, SOFI לא מקבלת לקוחות מחוץ לארצות הברית. הגרף של SOFI נראה מאד מעניין. מעל רמת תמיכה שהיתה בעבר רמת התנגדות והאינדיקטורים טכניים במגמה חיובית. בשביל האובייקטיביות ועל מנת לנטרל את ההתלהבות שלי מהחברה הפיננסית המדהימה הזו בדקתי את הציון הטכני שהאתר StockCharts נותן למניה. הציון עומד על 84.7 ונראה שהוא במגמת עליה.

קיראו עוד ב"גלובל"

א.ג. שאל גם לגבי JPM. טכנית הבחירה קלה. הגרף של JPM פחות מעניין כרגע. סובלת מרמת התנגדות ובדרכה ל - 140. ב - 140 אפשר לבדוק שוב. הציון הטכני שלה באתר StockCharts.com הוא: 45. הוספתי גם מדד עוצמה בין JPM ל-SOFI ו- SOFI מנצחת.

SOFI:

JPM:

תודה רבה לך א.ג. על השאלה ואשמח לקבל ממך ומכולכם עוד שאלות שמעודדות בדיקה, למידה והעמקה.

לסיום החלק הזה, מכיוון שאנחנו בעניינים של צרכנות פיננסית מודרנית אחזיר למעקב שלנו את ALLY. הגרף מראה שהיא נמצאת במחיר מציאה טכני לאחר שהצליחה להתמקם מעל תמיכת פיבונאצ׳י תחתונה.

ומה בישראל?

במסגרת עיסוקיי כמרצה לניהול השקעות ומסחר עצמאי במסלול האקדמי של המכללה למנהל, הנחיית סדנאות ויחידים להתנהלות והתפתחות פיננסית מגיל 18 עד 120 וכתיבה פיננסית אני נשאל פעמים רבות על איזה פלטפורמת מסחר אני ממליץ?

לאורך השנים, עוד מימי הטורים שלי ב״גלובס״: קליק מהבית (זוכרים?) וקניון המניות אני בודק פלטפורמות, נפגש ומשוחח עם מנהלי חברות המסחר ומנהלי השרות על מנת שאבין את היתרונות, החסרונות והקשיים. חלקם גם מגיעים לכיתות ומציגים את האפשרויות לסטודנטים.

לצערי, בישראל, אנחנו רחוקים שנות טכנולוגיה רבות (והייתי אולי אומר שנות כוונה) ממה שאפשר לקבל בחו״ל. אנחנו משלמים עמלות יקרות (אתם עוד משלמים דמי ניהול חשבון? עמלת מינימום?) ומקבלים פלטפורמות מסחר מיושנות ומסורבלות, מפוצלות בחלק מהמקרים בין השוק הישראלי לאמריקאי, כאלו ש״רוכבות״ על פלטפורמות אחרות, ותהליכים מסורבלים של התנהלות מול החשבון וחברת המסחר.

לשמחתי, המודעות של הצרכן הישראלי לאפשרויות הקיימות בעולם עולה היום לאור התהליך, הפחות משמח, של הוצאה מבוהלת של כספים לחו״ל. לפחות בעלי הדרכונים הזרים שבינכם יכולים לבחור מבין החברות המובילות/מלהיבות בעולם ורבים ממי שמדברים איתי מנצלים נסיעות לחו״ל לצורך פתיחת חשבונות.

עוד מימי המחאה החברתית תהיתי למה הקוטג׳ הפך להיות סמל המחאה ולא עלות/איכות השירותים הפיננסיים בישראל. גם היום, עשינו קצת רעש בנושא ריביות הבנקים אבל הוא נדחק מסדר היום. על כל חברות ההשקעה והמסחר בבורסה לא ראיתי כתבה אחת. כך גם כתבות מסוג אלו של פורבס שמדרגות שירותים פיננסיים אחת לשנה (לא תוכן ממומן).

את התשובה לשאלה מדוע המודעות שלנו לצרכנות פיננסית כל כך נמוכה ומי מרוויח ושותף להרדמת המודעות הזאת אשאיר לכם.

איך שהוא הגעתי לסימון מספר אפשרויות עדיפות למשקיע הישראלי שאותן אני מציע לתלמידי (בחלקן תוך דיאלוג עם הגופים הפיננסיים עצמם) אבל לצערי הן רחוקות מהאפשרויות שיש בחו״ל. לא אציין אותן כאן כי זה לא המנדט של מאמר זה אבל אם נניע פה שיח שהוא לא רק מה לקנות / למכור אלא גם באיזה פלטפורמה, ומה היתרונות והחסרונות של כל אחת, ואראה שזה מעניין אתכם אחשוב איך אפשר להתפתח לכיוון.

לסיכום חלק זה, שהחל בשאלתו של א.ג., נאמר:

1. כמשקיעים, ראינו שכדאי לפתח מוטיבציה לחיפוש הזדמנויות השקעה בחברות פיננסיות מודרניות ואולי למצוא את האמזון של עולם הפיננסים.

2. כצרכנים, אני קורא לכם ללמוד את האפשרויות שיש לכם בעולם ולא להתעצל / לפחד לשפר עמדות. יש הרבה נושאים להבין לפני שמחליטים איפה לפתוח חשבון השקעות וחשוב להקדיש לכך זמן. אתרי חברות ההשקעות בחו״ל, גם החדשניות וגם הוותיקות כמו שוואב (שמיזגה לתוכה את אמריטרייד) הם אפשרות טובה למי שדרכונו, אזרחותו ושפתו מאפשרים פתיחת חשבון אצלם. אם אתם בכ״ז פותחים חשבון בישראל תחשבו מה סדרי העדיפויות שלכם ומה חשוב לכם. ברור שעמלות נמוכות אבל יש עוד דברים לבדוק. בעיני: שירות, נוחות ואינטואיטיביות השימוש בפלטפורמה ויציבותה (כמה פעמים אתם נתקלים בשיבושים בעבודה איתה).

השקעה לרוץ איתה ועדכון שוק

לא נסיים לפני עוד רעיון השקעה אחד ועדכון שוק קצר. רעיון ההשקעה הוא בחברת הנעליים ON - סימבול ONON. רובכם נחשפתם או צורכים את המותג. אם רגע נישאר על החוט המקשר של המאמר היום אזי מותגים ושירותים מלהיבים אפשר לצרוך ואפשר להשקיע בהם (כך לימד אותנו המשקיע האגדי פיטר לינץ׳). המניה הונפקה לפני כשנתיים, עברה את מסלול ה - IPO המוכר של זינוק וירידה ועכשיו נמצאת בנקודת קניה טובה.

וה-S&P500? המשיך לטפס מעל לרמות התמיכה החשובות ולכן נניח שימשיך בדרכו למעלה. לטווח הקצר, מבחן התמיכה הוא 4495. ירידה מתחת לרמה הזו תלמד שאנחנו נכנסים לעוד תקופה של תנודתיות. תמיכה מעל הרמה הזו תאשר מגמת עליה גם לטווח הקצר.

תודה על הקריאה, על השאלות והתגובות. ביחד נרוויח!

כותב המאמר הינו זיו סגל ([email protected]) העוסק בתחום השווקים הפיננסיים, ניתוח טכני, מימון התנהגותי ואימון מנטלי, בעל עיסוקים מגוונים בתחום באקדמיה ובפרקטיקה.

*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    משה 04/09/2023 15:56
    הגב לתגובה זו
    אי אפשר לקרוא את המאמר עם הכתיבה הלא תקינה הזאת, בכל מקום תוקעים נקודות ואותיות סופיות לא במקום, בתור אתר מכובד אודה לכם אם תערכו את הכתבות לפי כללי השפה העברית התקנית
  • לרון 05/09/2023 10:11
    הגב לתגובה זו
    אשמה השמאלנית והשמלה השחורה שתפסה טרמפ על PRESIDENT OBAMA והפוליטיקל קורקט
  • 3.
    מעייף 04/09/2023 15:34
    הגב לתגובה זו
    בכל השגיאות.ים אני צריך להילחם.ן עם התיקון האוטומטי, אולי מספיק עם הפרוגרסיביות הפסיכית הזו?
  • אלון 04/09/2023 18:50
    הגב לתגובה זו
    ולעורך האתר , חבל , הטרללת הזאת מבריחה קוראים
  • לרון 05/09/2023 10:12
    במקום הוא/היא הוא.היא,נהדר ומיותר,בעברית יש תחביר מובנה לדבר
  • 2.
    קלקלן 04/09/2023 14:55
    הגב לתגובה זו
    תבניות ראש כתפיים עם התנגדות בייקון ופרגיות..נו באמת...רוצים לקרןא איך מנתחים חברה/מניה, תקראו מה שכותב אורי טל טנא.
  • לרון 05/09/2023 10:14
    הגב לתגובה זו
    פונדמנטליסט שבאמת עובד קשה וכל המחמאות מגיעות לו
  • 1.
    יאיר 04/09/2023 14:07
    הגב לתגובה זו
    אשתי אזרחית אמריקאית, ובמשך שנים היה לנו חשבון בחו"ל, ובשנים האחרונות דרך שוואב. לפני כשנתיים, שוואב חייבה אותנו להוציא את הכסף, כי אנחנו חיים באופן קבוע בישראל והממשל בארהב הקשה על שוואב בגלל זה ונאלצנו למכור את המניות ולהעביר את כל הכסף לישראל
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.