וול סטריט
צילום: תמר מצפי

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים

בין המדווחות הגדולות של השבוע - מיקרוסופט, גוגל, מטא, אפל, אמזון, בואינג ופורד; המניות הסיניות יספגו ירידות על רקע בחירת שי לקדנציה נוספת וכוונתו להפעיל לחץ על חברות הטכנולוגיה 
דור עצמון | (3)

שבוע המסחר החולף בוול סטריט הסתיים במגמה חיובית עם עלייה של מעל 2% במדדים המובילים אך הנאסד"ק וה-S&P 500 עדיין נמצאים בירידה תלולה מתחילת השנה של 31% ו-22% בהתאמה. למרות כמה ימים טובים יחסית בשווקים צריך לזכור כי שוק המניות עדיין מעורער ואין כל סימנים לרגיעה - להיפך, האינפלציה עדיין גבוהה וסביר שהפד' האמריקאי ימשיך להעלות את הריבית בהחלטתו ביום רביעי הבא.

ולמרות הקושי בשוק המניות, בטווח הארוך הן עדיין שם המשחק. הירידות הופכות את שוק המניות לאטרקטיבי. בשעה שאגרות החוב מספקות ל-10 שנים 4% ולשנתיים קרוב ל-4.5% זה לא ממש אטרקטיבי, במיוחד לאור החששות מירידה בצמיחה. ירידה בצמיחה, משמע ירידה בגידול בהכנסות ובקצב הרווחים, עלולה להיות אפילו חזקה כל כך עד כדי שתהיה ירידה ברווחים ובהכנסות. לא בכל השוק, אבל בסקטורים מסוימים זה יקרה.

עונת הדוחות

בין החברות שדיווחו על תוצאותיהן בשבוע החולף ראינו את טסלה TESLA INC , סנאפצ'ט SNAP INC , AT&T AT&T INC , אמריקן איירליינס AMERICAN AIRLINES , IBM INTERNATIONAL BUSINESS MACHINES , יונייטד איירליינס UNITED AIRLINES , ASML ASML HOLDING NV NY REG ובנק אוף אמריקה BANK OF AMERICA .

אלו החברות המרכזיות שתפרסמנה השבוע את דוחותיהן:

מחר (יום שני) - פיליפס ROYAL PHILIPS ELEC ADR ולוג'יטק LOGITECH INT S.A. .

ביום שלישי - מיקרוסופט MICROSOFT , גוגל GOOGLE , UPS UNITED PARCEL SERVICE , קוקה-קולה COCA COLA , ויזה VISA וספוטיפיי SPOTIFY TECHNOLOGY .

יום רביעי - מטא META PLATFORMS , בואינג BOEING , פורד FORD MOTOR וטלדוק TELADOCINC .

יום חמישי - אפל APPLE , אמזון AMAZON , מקדונלדס MCDONALDS , אינטל INTEL CORPORATION , מאסטרקארד MASTERCARD INCORPORATED ושופיפיי SHOPIFY INC .

יום שישי - אקסון מובייל EXXON MOBIL ושברון CHEVRON CORP .

הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מיטב, אלכס זבז'ינסקי, אומר כי "האירוע המרכזי של השבוע האחרון בשווקים המשיך להיות העלייה החדה בתשואות האג"ח. התשואה ל-10 שנים של אג"ח ממשלת ארה"ב עלתה בשבוע שעבר בכ-0.2% והשלימה עלייה של 12 שבועות רצופים, 1.6% במצטבר מתחילת אוגוסט. מדובר באירוע היסטורי. בפעם האחרונות שהתשואה עלתה 12 שבועות ברצף הייתה בחודשים מרץ-מאי 1984. העלייה המצטברת בתשואה של 1.6% מאוד נדירה. התנהגות של שוק האג"ח בחודש אוקטובר יכולה להעיד גם על עליית חששות המשקיעים לגבי יכולת הפד' לרסן אינפלציה. כמו כן, מעבר לשיקולים הכלכליים, מספר שחקנים בשוק נאלצים למכור אג"ח לא רק משיקולים כלכליים, אלא משיקולי נזילות ואחרים".

יוני פנינג, האסטרטג הראשי של בנק מזרחי טפחות, אומר כי "בהמשך למגמה בחודשיים האחרונים, וביתר שאת, מחירי האנרגיה באירופה המשיכו להתמתן בשבוע האחרון. על רקע הגידול בפיתוח מקורות חליפיים, מחירי הגז הטבעי באירופה )חוזים לנובמבר( רשמו התמתנו מסביבת 45 דולר ל-MMBtu אל 34 דולר. באופן שצפוי לדעתנו להשפיע על עלויות חברת החשמל בישראל, בייחוד אם המגמה תמשך, הפחם נסחר בסביבת 260 דולר לטון, לאחר שסיים את השבוע שעבר בסביבת 275 דולר".

במקביל הוא מתייחס למצב באירופה: "האינפלציה בגוש האירו טיפסה מרמת 9.1% באוגוסט ל-9.9% בספטמבר, על פי דיווחי ה-Eurostat. למרות העדכון הניכר, נזכיר כי מדובר למעשה בחודש של מחירי אנרגיה חריגים. בפרט, רמות השיא של כ-90 דולר ל-MMBtu של גז טבעי נרשמו בסביבת ה-25/8. עלייה זו מיתרגמת לסעיף אנרגיה כולל שמהווה כעת כמחצית מהאינפלציה ביבשת (4.9% מתוך 9.9%, לעומת 4.5% בחודש שעבר). גם בסעיפי המזון ניכרת עלייה, ואלה מוספים כעת כ-2.6% לנתון הכולל. מאידך התרומה מסעיפי השירותים (כולל דיור) והסחורות הנוספות רשמו עדכונים מינוריים יחסית, של כ-0.1% כל אחד, נתון שמעיד לתפיסתנו על יציבות מוניטרית ב-Eurozone ,בייחוד אם נתחשב בפיחות של האירו מול הדולר בחודשים האחרונים".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    סמי כבאי 24/10/2022 07:08
    הגב לתגובה זו
    על מנת להציל את קרן הפנסיה וקרנות ההשתלמות, מעבירים אותם למסלול השקלי.
  • 2.
    Roobin Hood 24/10/2022 00:43
    הגב לתגובה זו
    הרי השרלטן בשם אורי גרינפלד רק לפני שנה טען שאינפלציה תגיע ל 5% גג תתחיל לרדת מעצמה מבלי שפד יצטרך להעלות רבית . ובעוד שנה כלומר עכשין אימץנפלציה תחזור ל 2%. ואתם ממשיכים לראיין אותו עם פנים רציניות כאילן הוא יודע מה יהי בעתיד אין לו מושג ירוק מה יהיה.
  • 1.
    שמשון הגיבור 23/10/2022 19:05
    הגב לתגובה זו
    המגמה מתהפכת מול עיניינו לריקרברי מלהיב
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.