טלוויזיה
צילום: Pixbay
פרסום ראשון

השרים ידונו: האם לחייב שירותי סטרימינג להשקיע בתוכן מקורי

ועדת השרים לחקיקה תדון בשני הקרוב בהצעה של חברות הכנסת אמילי מואטי ואבתיסאם מראענה לחייב את חברות הסטרימינג הפועלות בישראל להקצות בין 4% ל-12% מהכנסותיהן בתוכן מקורי
אלכסנדר כץ |

כמעט שנה לאחר שביקשו לתקן סעיפים בחוק התקשורת, ובצל תוכניתו של שר התקשורת יועז הנדל לשינויים עמוקים בשוק התקשורת המקומי, הצעתן של חברות הכנסת אמילי מואטי ואבתיסאם מראענה לחייב חברות סטרימינג הפועלות בישראל להשקיע בתוכן מקורי ישראלי, תידון בשני הקרוב בוועדת השרים לחקיקה - כך נודע ל"ביז מדיה". במידה וההצעה תאושר, היא תקודם לחקיקה, עם כי עשויה להיתקל בבעיות בגלל הקשיים שחווה הקואליציה.

 

הדיון בוועדת השרים מגיע זמן קצר לאחר שמיזם הסטרימינג FREETV של קשת ו-RGE, הצהיר כי למרות שלא חלה עליו חובת ההשקעה בתוכן מקורי, משום שהוא ישודר על גבי OTT (שידור על גבי אינטרנט, א"כ), הוא ישקיע 8% מהכנסותיו בתוכן מקורי, בדומה ל-HOT ו-yes – שמחויבות רגולטורית לעשות כן.

 

ההצעה של מואטי ומראענה מכוונות לכמה שירותים ספציפיים שכבר פועלים: סלקום TV, פרטנר TV, וגם אפליקציית yes פלוס ואפליקציית NEXT TV של HOT - כולן משודרות על גבי אינטרנט וכן נהנות בשלב זה מכך שלה חלה עליהן מחויבות רגולטורית.

.

עוד בנושא סטרימינג:

* הסקר שאמור לשכנע בנחיצותו של מיזם הסטרימינג FREETV

קשת תוקפת את הרשות השנייה: מעכבת יותר משנה החלטה על FREETV

מלחמת הסטרימינג: על מה בדיוק רבים HOT וקשת?

* ראיון TV: "שוק הסטרימינג הבינלאומי נמצא ברוויה מסוימת"

.

תעשיית הטלוויזיה המקומית נמצאת בשנים האחרונות בפריחה כלפי חוץ – עם תוכן רב שנמכר לחו"ל. ומאידך, היא נמצאת גם בסכנה, וזאת משום שההכנסות של הפלטפורמות הרב-ערוציות HOT ו-yes הולכות וקטנות, וכפועל יוצא – גם ההשקעה בתוכן מקורי. הירידה בהכנסות נובעת בין היתר מהחדירה המאסיבית של נטפליקס לישראל, וגם בשל התחרות המקומית. yes ו-HOT גם הקימו מיזמים חליפיים על גבי האינטרנט (כאמור yes פלוס ו-NEXT TV ) שמציעות שירותי טלוויזיה מוזלים יותר, שאינם מפוקחים על ידי הרגולציה, ולכן אינם צריכים להקצות חלק מהכנסותיהם לתוכן. הערכות הן שמדובר על ירידה של כ-100 מיליון שקל בהשקעה בהפקות מקור, שפוגע בתעשייה שמספקת "מקומות עבודה ופרנסה לאלפי עובדים, ביניהם תסריטאים, במאים, מפיקים, אנימטורים, מלהקים, שחקנים, תאורנים, מקליטים, מעצבים, מלבישים, עורכים ובני משפחותיהם", כפי שנכתב בהצעה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

בדברי ההסבר של הצעתן של מראענה ומואטי, נכתב: "שוק השידורים חווה בשנים האחרונות שינויים משמעותיים. מגזר הטלוויזיה הרב-ערוצית, שנשלט בעבר באופן בלעדי על ידי חברות הכבלים והלוויין, נפתח לתחרות מצד מתחרים נוספים, המעבירים תכנים על גבי רשת האינטרנט... שירות ה-OTT משנה באופן דרמטי את שוק השידורים, ומערער מודלים עסקיים שהתבססו על אמצעי הפצה והעברת תוכן כמקשה אחת".

 

"הרגולציה הקיימת כיום בחוק התקשורת המסדירה את שוק הטלוויזיה הרב-ערוצית למנויים, ומופקדת בעיקרה בידי המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין, חלה כיום רק על מי שמשדר באמצעות תשתית כבלים או לוויין, ואינה חלה על אותם שחקנים חדשים המציעים את שירותיהם על גבי האינטרנט", נכתב. "העדר האסדרה בחוק התקשורת לגבי שחקנים המשדרים על גבי רשת האינטרנט בלבד יוצר כשלי שוק רבים, הכוללים היבטים של פגיעה בתחרות, העדרה של חובת רישיון לפעילותם של השחקנים החדשים, וכן העדר פיקוח על השחקנים החדשים בכל הנוגע לאופן ההפרשה התקציבית מסך ההכנסות השנתיות הכוללות של אותם שחקנים להפקה או רכישה של הפקות מקומיות".

 

ההצעה של מראענה ומואטי לתיקון חוק התקשורת, תחייב את כל גופי השידור, בטלוויזיה, באינטרנט, בלוויין, או כל פלטפורמה אחרת, להשקיע אחוז מהתקציב שלהם בהפקות מקומיות. על כמה מדובר? בעל רישיון להעברת תכני חוזי-שמע בעל היקף פעילות בינוני מוגדר כספק תכני חוזי-שמע שסך ההכנסות השנתיות הכוללות שלו מהעברת תכני חוזי-שמע הוא 50 מיליון שקלים ומעלה בשנה, ולא יותר מ-100 מיליון שקלים בשנה. אותו ספק יצטרך להשקיע "סכום שינוע בין 4% בשנה הקובעת, לבין 10% בשנתיים שלאחר השנה הקובעת".

 

"בעל רישיון להעברת תכני חוזי-שמע בעל היקף פעילות רחב" מוגדר כספק תכני חוזי-שמע, שסך ההכנסות השנתיות הכוללות שלו מהעברת תכני חוזי-שמע הוא למעלה מ-100 מיליון שקלים בשנה, יצטרך להשקיע 12% מהכנסותיו השנתיות "לשם הפקה או רכישה של הפקות מקומיות לשידור ראשוני".

 

מנכ"ל איגוד עובדי הטלוויזיה והקולנוע איתמר אביטן, מסר ל"ביז מדיה": "שוק השידורים חווה בשנים האחרונות שינויים משמעותיים. הטלוויזיה הרב-ערוצית, שנשלטה בעבר באופן בלעדי על ידי חברות הכבלים והלווין, נפתחה לתחרות מצד מתחרים נוספים המעבירים תכנים על גבי רשת האינטרנט, ללא כל רגולציה המחייבת אותם בהשקעה בהפקות מקור מקומיות. הצעת החוק מתקנת את חוק התקשורת כך שגם גופים המשדרים תוכן על גבי האינטרנט יחויבו בהשקעה בהפקות מקומיות ששומרות על התרבות הישראלית ומעניקות גם פרנסה לאלפי עובדים, ביניהם תסריטאים, במאים, מפיקים, אנימטורים, מלהקים, שחקנים, תאורנים, מקליטים, מעצבים, מלבישים ועורכים".

בתוך כך, איגוד המפיקים פרסם היום מכתב "לכל מאן דבעי" בו ציין כי התרשם מהודעת FREETV על השקעה של 8% מההכנסות שלה בתוכן מקורי, וכי הוא קורא לכל הפלטפורמות שפועלות על גבי אינטרנט לעשות כן, וכי יש להסדיר את פעילות חברות הסטרימינג.

 

בין היתר פרסם כי על פי דוח מועצת הכבלים והלווין לשנת 2019, חלה ירידה של 34 מיליון שקלים בחובות ההשקעה של HOT ו-yes, כלומר ירידה של כ-5% רק בשנה זו. "ב-2016 עמד סכום ההשקעה בהפקות מקור קנויות על 292 מיליון שקלים לשנה, כלומר ירידה של 54 מיליון שקלים בחובת ההשקעה בשלוש שנים, כתוצאה מירידה בהכנסות. באיגוד מציינים למשל כי חברת yes "דיווחה בדין וחשבון השנתי של חברת בזק ברבעון הראשון 2022, כי 47% מלקוחותיה עברו לשירות ה-OTT שלה, שאינו נמצא תחת רגולציה ואינו חייב בהשקעה בהפקות מקור. המשמעות ליצירה המקורית בישראל הינה קטסטרופלית".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.