סטיבן מנוחין
צילום: gettyimages

מנוצ'ין מפתיע וסוגר חלק מתוכניות התמריצים, בהכרח רע לשוק?

במהלך שיא המשבר של 2020 התמזגו בפועל משרד האוצר האמריקני והפד' לטובת תמיכה בשווקים הפיננסיים. באופן מפתיע מודיע היום שר האוצר האמריקני על סגירת חלק מהתוכניות בסוף השנה. הפד' מתנגד. עבור השווקים, לא בטוח שמדובר בחדשות רעות - הריביות יורדות
עמית נעם טל | (9)

אחד הניסויים הכלכליים המעניינים של השנים האחרונות  - מיזוג בפועל של משרד האוצר והפד', בדרך להסתיים בחודש דצמבר הקרוב. שר האוצר של ארה"ב, סטיבן מנוצ'ין, הודיע במפתיע ובניגוד לעמדה הרשמית של הפד' על סגירה של חלק מתוכניות התמריצים לשווקים הפיננסיים בסוף דצמבר הקרוב. 

נסביר: ע"פ חוק, לבנק המרכזי בארה"ב מותר לקנות/להלוות רק לממשלת ארה"ב וסוכנותיה (סוכנויות כמו פאני מיי וכו'). לנוכח הבעיות בשווקים מוקדם יותר השנה בשווקים הפיננסים והרצון לתמוך בנכסים נוספים (כמו שוק האג"ח הקונצרני) הצליחו מקבלי ההחלטות בארה"ב לעקוף את התקנות ע"י הקמה של  גוף השקעות מיוחד (special purpose vehicle). גוף זה נשלט ע"י הממשל האמריקני שמעניק הון ראשוני והפד' מעניק במקביל כוח קניה שיכול להגיע עד ל-750 מיליארד דולר בכל גוף שכזה.

הפד' והממשל האמריקני הקימו בזמנו כ-13 גופים כאלו, שכל גוף היה מיועד לבצע קנייה של חובות אחרים. כלל התוכניות היו אמורות להסתים ב-31.12, אך גם בפד' וגם בשוק ציפו שהתוכניות יוארכו לתוך 2021. 

היום הודיע מנוצ'ין כי הממשל האמריקני רוצה להפסיק את הפעילות של חלק מה-SPV. בין הגופים שצפויים להפסיק לפעול בסוף דצמבר - תוכנית הרכישות בשוקי האג"ח הקונצרני, תוכנית הרכישות בשוק האג"ח המוניציפלי ותוכנית ההלוואות של הפד' לעסקים הקטנים. 

במכתב ששיגר היום מנוצ'ין נטען כי הוא מבקש מהפד' להחזיר את 455 מיליארד הדולר שהוקצו מצד הממשל לפרויקט. ההודעה של מנוצ'ין התקבלה בניגוד לעמדת הפד', שמיהר לשגר כי "הוא היה מעדיף שמלוא היקף צעדי החירום ימשיכו למלא את תפקידם כגיבוי לכלכלה הפגיעה שלנו". 

ניתן להתייחס להתפתחות האחרונה ב-2 מובנים. הראשון - מדובר בצעד מתבקש. כפי שאנחנו מזכירים בתקופה האחרונה בביזפורטל, יש כרגע יותר מידי תמריצים בשווקים - מצב שעלול לסכן את שוק האג"ח של ארה"ב במהלך 2021.  לנוכח החוב הגדול של ארה"ב, צמיחה מהירה מהווה בעיה.

הורדת התמריצים הנוכחית היא יותר ברמה התודעתית (הפד' עדיין מתערב בצורה אגרסיבית בשוק האג"ח הממשלתי) והיא כבר מצליחה להוריד עוד את תשואות האג"חים של ארה"ב.

קיראו עוד ב"גלובל"

לקריאה נוספת: מצ'רנוביל לשווקים היום - מקבלי ההחלטות יצליחו לאזן?

לקריאה נוספת: אגרות החוב הארוכות של ארה"ב הופכות לאטקרטיביות?

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מגיב 21/11/2020 15:25
    הגב לתגובה זו
    כל תוכניות התמריצים לא צריכות להיות הסיבה לעליות להזכירכם הגענו לבחירות יש חיסון בעוד חודשיים כנראה כל הסיבות שהוול סטריט עלה עד עכשיו , צריך סיבות חדשות לעליות נוספות ? אחרת השווקים הולכים לתיקון עמוק .
  • 6.
    שי 21/11/2020 13:37
    הגב לתגובה זו
    שתבינו כמה טראמפ זבל, הוא רוצה לראות את השוק קורס כמה שיותר מהר תחת ביידן..
  • 5.
    ברור שזה מהלך של טראמפ ,הדמוקרטים יטפלו עם צריך בינואר (ל"ת)
    אביב 20/11/2020 16:27
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    נקמה מתוקה 20/11/2020 16:02
    הגב לתגובה זו
    כל אנשי הההדפסה ללא קץ.ההפיכה של ארה"ב הסוציאליסטית.ריצה אחרי המותרות ללא השקעה בייצור.חליבת הממשל עבור סקטורים לא תורמים.הכל הולך להיות קשה מאד לממשל הבא.שמראש נכנע לאנרכיסטים מהשמאל הקיצוני.
  • 3.
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)
    דירה=קורת גג 20/11/2020 15:58
    הגב לתגובה זו
  • הלוואי תשאר לגור באוהל כל החיים יא חופר (ל"ת)
    צרנוחה 21/11/2020 15:26
    הגב לתגובה זו
  • דב 21/11/2020 18:20
    .
  • 2.
    חובבנים, הידיעה התפרסמה בכלל אתמול בתום המסחר (ל"ת)
    20/11/2020 15:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פושעים בצווארון לבן 20/11/2020 15:26
    הגב לתגובה זו
    כולם לכלא
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.