בדרך: כ-1,000 דירות על שטח שדה התעופה הישן באילת
רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) פרסמה שני מכרזים להקמת 1,006 יחידות דיור על שטח שדה התעופה הישן באילת, מחציתן ישווקו במסגרת תכנית מחיר למשתכן.
המכרזים יקודמו בשני שלבים כאשר בשלב זה טרם ידוע הסכום המקסימלי ליח"ד. במכרז לצמודי הקרקע המחיר הממוצע למ"ר עמד על כ-10,700 שקל, כלומר בתים בשטח של כ-130 מ"ר יימכרו במחיר של כ-1.5 מיליון שקל.
בדרום שטח שדה התעופה שפונה בחודש מרץ האחרון, מתוכנן לקום פארק שיכונה "פארק הטרמינל", וישתרע על שטח של כ-100 דונם. עוד יוכשרו במקום מתחמי חניה. מסלול ההמראה יישמר ויוסב לטיילת ובה מתחמי ישיבה, מתחמי משחק, מוקדי מים ושעשוע, גינון, תאורה ועוד. בצדי המסלול ייבנו האטרקציות. גם מבנה הטרמינל יישמר ויוסב לבית תרבות שישמש להצגות, מופעים, תערוכות וירידים.
התכנית בהתאם לתכנית לפיתוח המתחם כפי שאישרה הוועדה המקומית לפני כחודש. על החברה הכלכלית לאילת (חכ"א) הוטל תכנון התשתיות במתחם תוך היערכות לתחילת פיתוח בפועל בשנת 2020.
ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי מסר: "שדה התעופה שהתפנה מטבורה של העיר מהווה אתגר תכנוני ומנוף כלכלי דרמטי לעיר. אני שמח שהסנונית הראשונה תכלול בין היתר "דיור למשתכן". בהמשך נראה גם שיווק לבנייה מלונאית וקידום אטרקציות בחלק הדרומי של השטח שנקרא – פארק הטרמינל כולל מבנה הטרמינל הישן שיהפוך לבית תרבות. החשוב מבחינתנו הוא החיבור שייווצר בין אזור התיירות למרכז העיר"
- כמה תעלה טיסה לאילת?
- נמל אילת לקראת סגירה מוחלטת בשל חוב בסך 10 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהנדס העיר, אסף אריכא: "חיזוק מרכז העיר הוא משימה ראשונה במעלה ואנו שוקדים עליה במינהל ההנדסה כמשימה בעדיפות עליונה. שדה התעופה הוא נדבך מרכזי בתכניות אלה. ניתן כבר לראות ניצני יזמות בשטח ובשנים הקרובות יצטרפו פרויקטים נוספים שנמצאים כעת בהליכי תכנון והיתרים בוועדה המקומית".
- 2.שלי 08/07/2021 14:32הגב לתגובה זואני רוצה לדעת איפה אני משיגה מספר טלפון כדי לקנו שם דירה
- 1.מקווה שראש העירהמשוחד לא יזכה לחנוך דירה1 (ל"ת)עזרי 24/12/2019 18:20הגב לתגובה זו

מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
על פיגורי המשכנתאות, הורדת הריבית הצפויה, החשש של משפרי הדירות, הקבלנים והמשקיעים שיסמנו את כיוון השוק בהמשך
שוק הנדל"ן סובל בעקבות המלחמה, אי-ודאות כלכלית וריביות גבוהות, ולא נראה שזה ישתנה באופק. הרוכשים כבר לא מסוגלים לשלם את המחירים שהקבלנים רוצים ובשטח יש ירידת מחירים משמעותית של 5%-10%. נתוני הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) שנמסרים בעיכוב של חודשיים וחצי ולא מבטאים את הנחות המימון מלמדים על ירידה של כ-1.4%, אבל בפועל המחירים ירדו הרבה יותר מכך.
אך מול הנתונים האלו, היקפי המשכנתאות נשארים גבוהים יחסית, עם ביצועים ממוצעים של 9-10 מיליארד שקל בחודש. מדובר על ביצועים של דירות שנרכשו בעבר ועכשיו הגיע הזמן של הרוכשים לשלם את החלק המשמעותי-רוב הסכום על הדירה והם לוקחים את המשכנתא. כמו כן, יש כמות גדולה של ממחזרי משכנתא שעל רקע הירידה בריבית ובעיקר הצורך שלהם להפחית את ההחזר החודשי, הם מאריכים את תקופת ההחזר ומפחיתים כך את הסכום החודשי לתשלום.
היקף המחזרים משכנתא מעיד דווקא על הקושי של הציבור ומתחבר לכך שמחירי הדירות בירידה. כמו כן, על רקע הירידה בהיקפי המכירות, והירידה הצפויה בריבית, הבנקים למשכנתאות כבר הורידו בפועל את ריבית המשכנתא בכ-0.2% - ריבית המשכנתא ירדה, עוד לפני החלטת הנגיד. הריבית צפויה להמשיך לרדת. ריבית בנק ישראל על פי תחזיות הכלכלנים אמורה לרדת ב-0.75% עד שנה מהיום, אבל לא בטוח שזה יחזיר את הקונים. יש מלאי של מעל 81 אלף דירות, יש כמות דירות שעולה על מספר המשפחות בארץ, כך שלכאורה יש מספיק דירות, אלא שבשוק הדירות יש וויסות ידוע וברור של הקבלנים. הם אלו שמכתיבים את קצב הבנייה, הם אלו שמאטים את הקצב ומנרמלים את הפעילות שלהם למצב הביקושים כדי ליצור מחסור קבוע שיעלה מחירים.
יש כוחות מנוגדים שמשפיעים על מחירי הדירות, וההערכה הרווחת היא שהשוק ימשיך להיות קשה עם ירידות מחירים, אבל אף אחד ל איודע מתי ואיך זה ישתנה. בינתיים כמה מגמות על שוק הדירות והמשכנתאות ותובנות ורמזים על ההמשך.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- ינקי קוינט לביזפורטל: "יצרנו אפקט דומינו בשדה דב ומחירי הדירות החלו לרדת בכל הארץ"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פצצת הזמן: פיגורי המשכנתאות מתקרבים ל-4 מיליארד שקל
אחת המגמות המדאיגות ביותר בשוק היא העלייה המתמשכת בפיגורי תשלומים על משכנתאות, שמשקפת את הלחץ הכלכלי הגובר על משקי הבית. על פי דוח בנק ישראל, היקף הפיגורים המשמעותיים (מעל 90 יום) הגיע לשיא חדש של 4 מיליארד שקל, והוא עולה מדי חודש. מדובר על עלייה של כ-50% בשנתיים.