בדרך: כ-1,000 דירות על שטח שדה התעופה הישן באילת
רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) פרסמה שני מכרזים להקמת 1,006 יחידות דיור על שטח שדה התעופה הישן באילת, מחציתן ישווקו במסגרת תכנית מחיר למשתכן.
המכרזים יקודמו בשני שלבים כאשר בשלב זה טרם ידוע הסכום המקסימלי ליח"ד. במכרז לצמודי הקרקע המחיר הממוצע למ"ר עמד על כ-10,700 שקל, כלומר בתים בשטח של כ-130 מ"ר יימכרו במחיר של כ-1.5 מיליון שקל.
בדרום שטח שדה התעופה שפונה בחודש מרץ האחרון, מתוכנן לקום פארק שיכונה "פארק הטרמינל", וישתרע על שטח של כ-100 דונם. עוד יוכשרו במקום מתחמי חניה. מסלול ההמראה יישמר ויוסב לטיילת ובה מתחמי ישיבה, מתחמי משחק, מוקדי מים ושעשוע, גינון, תאורה ועוד. בצדי המסלול ייבנו האטרקציות. גם מבנה הטרמינל יישמר ויוסב לבית תרבות שישמש להצגות, מופעים, תערוכות וירידים.
התכנית בהתאם לתכנית לפיתוח המתחם כפי שאישרה הוועדה המקומית לפני כחודש. על החברה הכלכלית לאילת (חכ"א) הוטל תכנון התשתיות במתחם תוך היערכות לתחילת פיתוח בפועל בשנת 2020.
ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי מסר: "שדה התעופה שהתפנה מטבורה של העיר מהווה אתגר תכנוני ומנוף כלכלי דרמטי לעיר. אני שמח שהסנונית הראשונה תכלול בין היתר "דיור למשתכן". בהמשך נראה גם שיווק לבנייה מלונאית וקידום אטרקציות בחלק הדרומי של השטח שנקרא – פארק הטרמינל כולל מבנה הטרמינל הישן שיהפוך לבית תרבות. החשוב מבחינתנו הוא החיבור שייווצר בין אזור התיירות למרכז העיר"
- נתקלה בדלת השקופה בחנות ושברה את האף - האם מגיע פיצוי?
- אילת יוצאת לדרך עם תוכנית ראשונה להתחדשות עירונית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהנדס העיר, אסף אריכא: "חיזוק מרכז העיר הוא משימה ראשונה במעלה ואנו שוקדים עליה במינהל ההנדסה כמשימה בעדיפות עליונה. שדה התעופה הוא נדבך מרכזי בתכניות אלה. ניתן כבר לראות ניצני יזמות בשטח ובשנים הקרובות יצטרפו פרויקטים נוספים שנמצאים כעת בהליכי תכנון והיתרים בוועדה המקומית".
- 2.שלי 08/07/2021 14:32הגב לתגובה זואני רוצה לדעת איפה אני משיגה מספר טלפון כדי לקנו שם דירה
- 1.מקווה שראש העירהמשוחד לא יזכה לחנוך דירה1 (ל"ת)עזרי 24/12/2019 18:20הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
