האיחוד האירופאי
צילום: istock

"בלון הניסוי" בשווקים יכול להחזיק לאורך זמן?

הדיווחים ב-2 ימי המסחר האחרונים על כוונת גרמניה להגדיל את הגירעון לנוכח נתוני המאקרו החלשים גורמים לתיקון בשוקי האג"ח ובשווקים. אך מבט מעמיק על הנתונים מאותתת כי מדובר ב"ספין"
עמית נעם טל | (12)

אחד הגורמים העיקריים להתאוששות השווקים ב-2 ימי המסחר האחרונים היה הדיווחים על כוונת ממשלת גרמניה להשיק הרחבה פיסקאלית שתתמוך בביקושים במדינה. הדיווחים עצרו את קריסת התשואות בשוקי האג"ח הממשלתיים, דבר שתמך בסקטור הבנקאות הפגיע. אך מה הסיכויים שאכן גרמניה תשיק תוכנית פיסקאלית אפקטיבית? התשובה היא סיכויים נמוכים במיוחד. 

ברקע לנתוני המאקרו החלשים שפורסמו בשבוע שעבר, שאותתו כי הכלכלה הגרמנית צפויה לגלוש למיתון בחודשים הקרובים (לכתבה המלאה), גם הבונדסבנק הצטרף היום לאזהרות, כאשר טען כי "הכלכלה הגרמנית ככלה הנראה תמשיך להציג פעילות חלשה גם ברבעון הקרוב". 

ומה יש למקבלי ההחלטות להציע בסיטואציה כזו? הרחבה פיסקאלית. ביום שישי זה היה עיתון השפיגל הגרמני שדיווח כי הממשלה הגרמנית עשויה להגדיל את הגירעון אם הכלכלה תיכנס למיתון (לכתבה המלאה). אתמול טען שר האוצר הגרמני, אולף שולץ, כי לגרמניה יש את הכוח הפיסקלי להתמודד עם כל משבר כלכלי. לטענת שולץ, הממשל יכולה להציג תוכנית פיסקאלית בהיקף של 50 מיליארד אירו. היום רשת החדשות בלומברג הצטרפה למגמה, כאשר דיווחה כי הממשלה הגרמנית מוכנה להשיק תוכנית חילוץ במידה והכלכלה תכנס למיתון. 

בעקבות הדיווחים, הקריסה בתשואות האג"חים של המדינה נעצרה. התשואה על אגרות החוב של המדינה לתקופה של 10 שנים עומדת כעת על מינוס 0.64%, לעומת שפל של מינוס 0.73% בחמישי האחרון. כתוצאה מכך, הלחץ הכבד שהורגש על סקטור הבנקאות באיחוד האירופאי ובארה"ב נחלש. 

כמה זמן הדיווחים הנ"ל יכולים לתמוך בשוק? התשובה היא ככל הנראה לא הרבה. 50 מיליארד אירו, כפי שמציע שר האוצר הגרמני, הם "טיפה בים" ביחס לבעיות שהכלכלה הגרמנית מתמודדת כעת. הכלכלה הגרמנית (כמו כל אירופה) פגיעה במיוחד למתרחש בשווקים המתעוררים, והסיטואציה במדינות אלו מחריפה במהירות בימים האחרונים (לכתבה המלאה). אם אכן גרמניה תרצה לתמרץ את הכלכלה המקומית, החריגה בתקציב צריכה להיות גדולה הרבה יותר, ובנוסף צריכה להיות מלווה בתוכנית חילוץ לבנקים (דויטשה בנק, קומרצ'בנק). 

אבל זה לא הכל: אם וכאשר גרמניה תתחיל להגדיל את הגירעון, שאר מדינות אירופה ירצו להגדיל גם הן את החריגה מהתקציב, כולל המדינות הבעייתיות. המתיחות בין המדינות באיחוד, שכבר ככה עלתה לשיא בשנה האחרונה בעקבות הצעות התקציב באיטליה, צפויה להגיע לשיא אם גרמניה "תשחרר את הרסן". בנוסף, ל"שחרור הרסן" לשאר המדינות באירופה צפויות להיות השכלות משמעותיות על ערכו של האירו בשוק, בפרט שהמדיניות המוניטרית בארה"ב היא עדיין "הדוקה".

ולסיכום: מדובר ב"בלון ניסוי" שנועד להרגיע את השווקים. הסיכויים שהממשל הגרמנית תוציא לפועל תוכנית פיסקאלית "אגרסיבית" ויעילה נמוכים במיוחד.לכן, סביר להניח כי האפקט של ההודעות האחרונות יתפוגג במהירות. 

לקריאה נוספת: האירו בדרך לצנוח? ה-ECB חסר אונים מול המתרחש בשווקים

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    איציק 20/08/2019 10:32
    הגב לתגובה זו
    אג'נדה פוליטית כפייתית יכולה לשבש הערכה כלכלית .
  • 8.
    שוקי 20/08/2019 09:22
    הגב לתגובה זו
    יש חצי כוס מלאה. אבל אתה "שוכח" פעם אחר פעם לדבר עליה רווחי חברות בשיא, אבטלה בשפל צא מהסרט שהכל בועה!
  • לשוקיק הגמד 20/08/2019 16:22
    הגב לתגובה זו
    גם אמש בלילה חירבשת איזו תגובת שטות שאם הייתי לידך הייתי מכה אותך בעכוזך הלבנבן והשעיר.
  • 7.
    כל הזמן בכי ונהי (ל"ת)
    שי 20/08/2019 05:48
    הגב לתגובה זו
  • לא בכי ולא נהי. גאון בשטח. (ל"ת)
    מומחה להצלחות בחיים 20/08/2019 16:23
    הגב לתגובה זו
  • בזיל 20/08/2019 08:02
    הגב לתגובה זו
    הכל יעלה ולעולם לא ירד. יש מלא הגיון במה שקורה עכשיו. הקיצר דבש. תהנה.
  • 6.
    יוסי 19/08/2019 23:19
    הגב לתגובה זו
    מנסים להרתיע מפני קריסה וכל פעם מחדש מציגים כלכלכה איתנה, או איזה ציוץ של טראמפ, אז תםסיקו לבלבל את הציבור, הכל יהיה טוב וורוד שבורסות יעתו ויעלו ויעלו.....
  • 5.
    ומה דעת המומחים/הכתב במצב זה-בזמן הקרוב ? חן חן למענה (ל"ת)
    כותב א 19/08/2019 23:04
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בני גור 19/08/2019 23:03
    הגב לתגובה זו
    שהאגח צועד לכיוון -1%- אולי אפילו -1.5%.-
  • 3.
    כתבה עם היגיון (ל"ת)
    חישחיר 19/08/2019 22:43
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מעניין (ל"ת)
    עמיר 19/08/2019 22:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מחר 19/08/2019 22:11
    הגב לתגובה זו
    בדרך כלל קולע בול.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: