למרות האווירה בשווקים, חשוב לעצור ולחשוב לבד
בקרוב גם קברניטי הכלכלה באירופה יתחילו להבין שמדיניות הריסון התקציבי בעתות של משבר כלכלי והאטה, שנוצרו כתוצאה מפעילות שאינה כלכלית, מביאה לתוצאות הפוכות משקיוו. ביפן סוף סוף הבינו זאת. לאחר ששר האוצר החדש יירגע, גם אצלנו יבינו את זה. למזל כולנו יש תמיד את האמריקנים שמצילים את כולם וממשיכים לעשות זאת, למרות שאף אחד לא אומר תודה. ארה"ב שוב מושכת את העולם כולו החוצה מההאטה, כפי ששוב הכניסה אותו לשם באמצעות החדשנות. השבוע אגב הצטרף יו"ר הפד ברננקי לדעה שאנחנו משמיעים מאז 2009, "הפסימיסטים מתעלמים מעוצמתה הבסיסית של הכלכלה (האמריקנית) והכוחות שמייצרים חדשנות. היכולת האנושית לחדש לצד התמריצים שקיימים לחדשנות היום גדולים מכפי שהיו אי פעם - זה מנוע הצמיחה".
שני איתותים נוספים באו השבוע מארה"ב. הראשון, התוצאות מכירות מכוניות בארה"ב. השני, העלייה החדה במכירות האלטרנטיבה לדלק, שראינו בתוצאות שפירסמו השבוע חברת המכוניות החשמליות המופלאה, טסלה (סימול: TSLA) וחברת ניצול אנרגיית השמש First Solar(סימול: FSLR). מה שמציגות השתיים הוא לא רק הצלחה עסקית בלתי רגילה, אלא בעיקר את השינוי בכלכלה שמקורו בחדשנות ובמה שעומד להניע אותה בעתיד.
לפני שננסה להסביר את פשר ההתנהגות של מניית TSLA, חשוב להבין באיזו אווירה פועל המשקיע ההדיוט ועד כמה חשוב להתחיל לחשוב לבד. בחמישי האחרון, לאחר שפרסמה דוחות והכתה בגדול את הציפיות, עלתה מניית סיסקו (סימול: CSCO) למעלה מ-14% עם מחזור יומי של כ-5 מיליארד דולרים, כשהיא סוחפת אחריה, מעבר לנאסד"ק כולו, קבוצה גדולה של מניות המכונות ע"י התקשורת הפיננסית כ"יריבות קשורות וספקיות של סיסקו כמו JDSU, MRVL, PKT, ALLT, ARUN ועוד". מי שבוחן את התוצאות העסקיות של ענקית התשתיות וקרא בעיון את שאמר היו"ר צ'מברס, יבין שמה שקורה בסיסקו לא בהכרח קשור למתחרות, לחברות שקשורות או לספקיות שלה, מדוע? כי האג'נדה של סיסקו מדברת על חליפת תשתיות טובה, יעילה והכי כלכלית בשוק. בדרך לשם היא תנסה כמובן להעיף את המתחרות ולהפעיל לחצי מחיר על הספקיות. אם סיסקו תצליח, זה לא אומר שכל אלו שהוזכרו יצליחו או ייכשלו.
Aruba Networks (סימול: ARUN) למשל, הוזכרה כאחת המתחרות של סיסקו ועלתה גם היא ביום ה' האחרון, היא דוגמא מצוינת להתנהגות המוזרה של המשקיעים. ARUN החלה להתדרדר בעוצמה בתחילת החודש (7.5) לאחר שהודיעה שתוצאות הרבעון הראשון, שיפורסמו ב-17.5, צפויות לאכזב. כתוצאה מכך איבדה המניה ב-8 ימים שלאחר מכן 23.5% מערכה. יום לפני פירסום הדוחות, ב-16.5, התנפלו המשקיעים גם עליה כחלק מאותן חברות שאמורות ליהנות מהצלחתה של סיסקו, והמניה עלתה ב-4.8%. למחרת פרסמה כאמור החברה דוחותיה, וכפי שהודיעה עשרה ימים קודם החמיצה את הקונצנזוס בגדול, והמניה איבדה 30%. מי קנה והעלה את ARUN ב-16.5 ולמה? המסר החשוב ביותר שצריך ללמוד מהתוצאות של סיסקו, שאין שום האטה בביקושים לתשתיות טכנולוגיות - כל מי שמקבל החלטות לגבי מניות אחרות רק בגלל שסיסקו הפתיעה לטובה, הוא מהמר נטו או סתם טיפש.
תעשיית הרכב האמריקנית בשיא כל הזמנים
אם מישהו היה טוען ב-2008 שבתוך 4 שנים תעשיית הרכב האמריקנית תהיה לאחד ממנועי הצמיחה המובילים של כלכלת ארה"ב והעולם, הוא היה הופך לבדיחה. באותה שנה ושנה שלאחריה היה ברור לכל שתעשיית הרכב האמריקנית מחוסלת. שיקומה ייקח עשור, אם בכלל. עד תחילת שנות ה-80' תעשיית הרכב האמריקנית הייתה ממנועי הצמיחה המובילים של הכלכלה המקומית. אך במשבר הדלק הגדול של סוף שנות ה-70' היא לא קראה נכון את מפת הצריכה המשתנה, והחלה בהתדרדרות ארוכה שהגיעה לשיאה במשבר 2008 - 21 שנה לאחר נאום האשכבה ל-GM של המיליארדר הטקסני, רוס פארוט, כשעזב את ענקית הרכב בטריקת דלת בשנת 1987. פארוט, הפך בשנת 1984 לבעל המניות הגדול של זו האחרונה כשרכשה ממנו את חברת ה-IT המובילה שהקים, EDS, ב-2.4 מיליארד מניות GM. לאחר שכל ניסיונותיו לשנות את החברה נדחו במהלך 3 שנים, הועזב. על מנת שיעזוב בשקט רכשה ממנו GM את המניות שקיבל פלוס 750 מיליון במזומן. המיליארדר עזב את GM עם למעלה מ-5 מיליארד דולרים, הקים את Perot Systems Corporation, אותה מכר ב-2009 לדל מחשבים (סימול: DEL) ב-3.4 מיליארד, רץ לנשיאות ונכשל בכבוד.
פארוט, "האבא הרוחני של מסיבת התה", הוא גם האיש שתכנן, מימן וניהל, בין השאר, את מבצע החילוץ המפורסם באירן ותמך בסטיב ג'ובס כשזה הועזב מאפל (נתן לו 20 מיליון להקים את NEXT, שבגללה הוחזר ג'ובס לאפל). בנאום הפרידה מ-GM הציע להנהלת GM "להסתכל טוב על תעשיות הרכב ביפן ושכנותיה. בעוד 10 אולי 20 שנה, כאשר GM לא תהיה וטויוטה תוביל את התעשייה, תבינו על מה אני מדבר..." - זה היה המצב ב-2008. ב-2009 אישר ביהמ"ש את כניסתה של GM לפשיטת רגל, החלטה שזעזעה את ארה"ב, חיסלה את בעלי המניות הישנים והנאמנים, אבל הצילה את החברה ורוב עובדיה - ממשלת ארה"ב התנתה את הזרמת הכספים לחברה (33 מיליארד דולר) בקבלת ההגנה מהנושים. באותו שלב (1.6.2009) הוצג מצבה של GM בביהמ"ש - עם נכסים בסך 82.29 מיליארד דולרים, שפחות משליש מהם אפשר היה לממש והתחייבויות בסך של 172.81 מיליארד, GM סולקה מהדאו ג'ונס והוחלפה ע"י סיסקו. פורד וקרייזלר היו במצב דומה (פורד סירבה לקבל תמיכה ממשלתית ויצאה מהמשבר בכוחות עצמה).
חשוב להבין שתעשיית הרכב "תורמת" 3%-4% בממוצע לתוצר האמריקני (ב-2012 הגיעו ההכנסות מעל 600 מיליארד דולרים) ומעסיקה 1.8-2 מיליון עובדים. נפילת התעשייה ב-2008 תרמה לא מעט למשבר. אבל כבר ב-2010 היה ברור שתעשיית הרכב הופכת לאחד ממנועי הצמיחה בכלכלת ארה"ב. באותה שנה שילמה תעשיית הרכב האמריקאית 43 מיליארד במסים לממשלה הפדראלית ועוד 91.5 מיליארד במיסים למדינות ולרשויות המקומיות. שנתיים והתאוששות לאחר מכן, הייתה 2012 לשנה הטובה, עד כה, עבור תעשיית הרכב האמריקנית. והנה, שנת 2013, מבטיחה להיות טובה בהרבה. תעשיית הרכב האמריקני הובילה ב-2005 את העולם כשהיוותה 18% מייצור המכוניות, אך ירדה ב-2009 ל-9.3% כשהיא במקום השלישי (אחרי סין ויפן). ב-2012 חזרה למקום השני, אחרי סין, עם 12.3% מהייצור הגלובלי. באותה שנה חזרה GM להיות חברת המכוניות המובילה בעולם, כאשר פורד (סימול:F ) וקרייזלר (ששייכת לפיאט מאז יולי 2011) מייצגות 46.2% מכל הרכבים הפרטיים שנמכרים בעולם (לעומת 44.7% ב-2011 ופחות מ-40% ב-2009).
התאוששות תעשיית הרכב השפיעה גם על הביקושים במגזר הטכנולוגי, ולבטח ב-IT. המכונית הפכה למערכת טכנולוגית, ולצד יצרניות הרכב התאוששו תת-מגזרים גדולים קשורים - שיווק רכבים וחלפים שמייצגות חברות כמו אוטו-ניישן (סימול: AN) עליה סיפרנו בעבר, Penske (סימול: PAG) וקארמאקס (סימול: KMX) מציגותcome back אדיר. תעשיית ההשכרה, אותה מייצגות חברות כמו יונייטד רנטל (סימול: URI), הרץ (סימול: HTZ) או AVIS (סימול: CAR), שפורחת ו"הסקטור החם" של תעשיית הרכב - חברות שממלאות את הרכב בצעצועים טכנולוגיים, ביניהן שתי החברות האהובות בוול סטריט - החברה הקנדית Magna International (סימול: MGA) ו-Dana (סימול: DAN) מאוהיו, שאנחנו מאוד ממליצים לעקוב אחריה. התעשייה הזו מפתחת / מייצרת ומוכרת כמעט כל אפליקציה טכנולוגית למכוניות. למי שמאמין ברכב יש סל, ETF, שנקרא Nasdaq Global Auto fund (סימול: CARZ) ומייצג את תעשיית הרכב הגלובלית כולה, ומכיל את החברות המובילות בכל מגזר רכב. כל הנ"ל אינו כולל את תעשיית הרכבים האלטרנטיבית / אקולוגית, שללא ספק תככב בגדול בעשור הקרוב.
Elon Musk, סטיב ג'ובס של תעשיית הרכב
אילן (כך זה מבוטא) מאסק הקים את חברת המכוניות Tesla Motors (סימול: TSLA) ב-2003 בגיל 32, לאחר שתי הצלחות אדירות, Space Exploration Technologies Corporation, שהוא עדיין מוביל והשקיע 100 מיליון דולר מכספו ו-PayPal, שנמכרה ל-Ebay (סימול: EBAY) ב-1.5 מיליארד. מאסק טוען שטסלה תהפוך ליצרנית רכב עצמאית מובילה במחירים תחרותיים לצרכן. לאחר 2012 והרבעון הראשון של 2013 רבים מתחילים להאמין לו. ברבעון הראשון של 2013 עברה טסלה לרווחיות של 11.25 מיליון דולרים על הכנסה של 561.8 מיליון - 83.4% מעל לרבעון האחרון של 2012 בו נרשם הפסד של 89.9 מיליון. 2012 התחילה עם רבעון בו מכרה 30.2 מיליון והפסידה 90 מיליון. נכון, לאחר שעלתה ב-241% בשנה האחרונה, הוסיפה מאז תחילת השנה 163% והתחזקה בעוד 69.5% מאז תחילת החודש - מחיר המניה מדהים / מטורף ובלתי רציונאלי, מייצג מכפיל קונצנזוס ל-2013 של 1830. אבל אנחנו מודיעים לכם שהסיבה היחידה שהמניה נעצרה אינה קשורה בשווי החברה (שכבר שווה בהרבה מעל פיאט למשל), אלא בגלל ההודעה על גיוס של 1.08 מיליארד דולרים בהנפקה משולבת של מניות ואג"ח להמרה.
ההנפקה התקיימה בחלקה על מנת להחזיר לממשלת ארה"ב את 452 המיליון שהשקיעה בחברה, במסגרת פרויקט עידוד ההשקעות בטכנולוגיות מתקדמות ביוזמת הנשיא אובמה. בדרך כלל ולאחר עליות כ"כ חדות אפשר היה לצפות שההודעה על ההנפקה והדילול תביא לנסיגה משמעותית במחיר המניה. אבל בתשקיף מופיעה הידיעה כי מר מאסק ירכוש אישית בהנפקה מניות ואגחי"ם ב-100 מיליון דולרים, והמשקיעים, לבטח כל השורטיסטים שאת מכנסיהם איבדו ממזמן, תוהים אם מחיר המניה באמת כ"כ יקר או שאולי סיפורה של AAPL חוזר גם כאן. אחרי הכל, אם מודל S שלהם מסמל התחלה ומודל X החדש מסמל המשכיות - אז החלום רק מתחיל. כדי להבין מי האיש, את מי בדיוק הוא מזכיר, מה המטרה שלו ואיך הוא מתכוון להגיע לשם - הקדישו דקה לראות את , ותבינו את ההבדל בין טסלה לבטר-פלייס, ואיך חושבים אנשים שרוצים ויכולים לשנות את העולם. רק אז תחליטו בעצמכם אם המניה יקרה או לא.
- 7.א 21/05/2013 09:49הגב לתגובה זוניקולה טסלה המציא את המנוע החשמלי לפני 150 שנה.מאז המנוע שונה מעט מאד,גאון כמוהו לא היה ולא יהיה,אולם חברה חכמה מאד על שמו יש. אף אחד לא יקנה לעולם רנו ב130 אלף שקל ויטעין אותו כל יום או פעמיים ביום בתחנת החלפת סוללות.לעומת זאת הצרכן האמריקאי גר בבית פרטי ואין כל קושי לסים לו בבית שקע הטענה בגאר'ז,הסוללות מספיקות ל480 ק"מ כמו שלוש הטענות ברנו.ובכלל טסלה היא מעל הכל מותג אופנה,מלא חנויות יוקרה בקניונים קליפורניה בהם אפשר לגעת ולצלם את הרכב.מי לא יקנה אחד.
- 6.שלמה גרינברג 20/05/2013 17:18הגב לתגובה זוטסלה S נבנתה מלכתחילה ובמתכוון כמודל יקר ( fully electric luxury sedan), מתחרה ב BMW, AUDI וכאלו. מחירה 57,000 $ עם החזר של 7000$ מהממשל. האסטרטגיה היא להכנס דרך המעמד הבינוני הגבוה ולרדת משם בעתיד. כרגע כמעט כול המכירות והפעילות רק בקליפורניה (החברה ממוקמת בעמק הסיליקון). הוקמו תחנות מילוי שמתמלאות מקולטים. מאסק, מה לעשות?, אינו יהודי, יש לו 5 בנים מהאשה הראשונה ולאחרונה התגרש מהשניה, השחקנית טלולה ריילי.
- 5.ירוחם 20/05/2013 15:04הגב לתגובה זושלמה שלום ,תודה על הכתבה שלך תמיד כיף לקרוא את המאמרים המקצועיים שלך. אגב בצ'כיה יש קונצרן תעשייתי ענק שנקרא טסלה. מה סד"ג מחיר ביחס לרכבי בנזין. האם אילן מסק יהודי. הכלכלה האמריקאית תמריא כנראה בזכות החדשנות והיצירתיות.כפי שאתה כותב.
- 4.שלמה גרינברג 20/05/2013 14:15הגב לתגובה זול 1: רכישה מעולה, תעיין ב http://finance.yahoo.com/news/mellanox-set-acquire-kotura-155002595.html. לגבי הכדאיות תתייעץ עם היועץ שלך או מומחים בתחום.
- 3.נפז 20/05/2013 13:04הגב לתגובה זומאוד התרשמתי מהאיש ומהמכונית. סרטון מצויין
- 2.אפל יקרה היום ? (ל"ת)אפל 20/05/2013 13:01הגב לתגובה זו
- 1.שלום רב 20/05/2013 12:46הגב לתגובה זובנוגע לרכישה של מלאנוקס את קוטורה מתחום הסיליקון הפוטוני. מה דעתך על הרכישה איך היא תתרום למלאנוקס בדיוק והאם את חושב שהרכישה טובה?

לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
מדינת ישראל מעולם לא היתה ריבונית לגמרי, כשלאורך עשרות השנים האחרונות היא תלויה בסיוע צבאי ואזרחי אמריקני. אולם אם עד לאחרונה אזרחי המדינה העדיפו להעלים עין ממציאות זו, הרי שבשבועות האחרונים התלות והעדר הריבונות והעצמאות הפכו לבוטות יותר, כאשר ממשל
טראמפ כפה הסכם הפסקת אש ברצועת עזה ומפקח עליו בקפדנות, בשלב זה, ממתקן צבאי אמריקני בקרית גת.
אולם יש תחום נוסף, קריטי למשק, שמעולם לא היה בריבונות ישראלית: משק הגז הטבעי. בשניים וחצי העשורים מאז התגלו מאגרי גז ראשוניים וביותר מ-15 השנים מאז התגלה
מאגר תמר, התלות הישראלית בחברות אמריקניות להפקת הגז הטבעי ובממשל האמריקני לאסדרת משק הגז הטבעי, היתה מוחלטת.
אמנם בשנים האחרונות, משק הגז הטבעי הישראלי, שהוא בעל חשיבות אסטרטגית למדינה, הפך למערב פרוע. אבל עדיין יש בו שריף אחד, השולט בשקט בכל
הנעשה, ענקית האנרגיה שברון. אקדוחנים אחדים, אמנם נלחמים על הפירורים, שעדיין שווים מיליארדי דולרים לאורך השנים ועושים כותרות, אבל חשיבותם לפיתוח משק הגז אפסית. אלי כהן, שר האנרגיה, הודיע לפני שבוע על התנגדותו לאשר את החוזה החדש ליצוא הגז למצרים, עד שיוסדרו
עלויות גז נוחות לשוק המקומי, אבל אף אחד אינו מתייחס אליו ברצינות. רה״מ, בנימין נתניהו, נפגש בשבוע שעבר עם נציגי שברון כדי לפתור את המשבר, דווח בדה מרקר. מר כהן לא הוזמן לפגישה. הבעיה תיפתר בקרוב וההסכם ייחתם.
מבני הבעלות על מאגרי לוויתן, כריש
ותמר הינם יציבים, מבנה הבעלות על תמר פטרוליום, המחזיקה בכ-17% ממאגר תמר, משתנה חדשות לבקרים, כאילו היה מדובר בגן שעשועים. וכך, קבוצה אקלקטית של משקיעים, חלקם זרים, מבקשת להגדיל את רווחיה על חשבון הציבור הישראלי (ואין לה כל עניין בהשקעות ובפיתוח משק הגז). מכאן
הידיעות שהתפרסמו לאחרונה על סירובם של משקיעים בתמר פטרוליום, ובהם גם ישראמקו, לחתום על הסכם הספקת גז חדש מול חברת החשמל, שאמור היה להוזיל את הגז וכתוצאה מכך את עלות החשמל, כבר בשנים הקרובות. להערכתם מחירי הגז הטבעי בשנים הקרובות יעלו. במידה והערכה זו תתגשם,
הרי שתהיה בכך פגיעה קשה בציבור הישראלי, שלבד מכך שאוצרות הטבע שייכים לו, הוא גם ממן את פעילות הפקת הגז בסכומים לא ידועים, באמצעות מתן הגנה ביטחונית למתקני הפקת הגז בים התיכון. בנוסף, חברות האנרגיה חדלו מלבצע חיפושים אחר מאגרי גז נוספים, ומנסות להגביר את קצב
ההפקה, כך שלפי הערכות מלאי הגז במאגרים הישראליים יאזל בתוך כ-20-25 שנים. אזילת הגז תציב את המשק הישראלי בפני משבר אנרגטי חמור, מאחר שעד שיאזל הגז הטבעי, חלק ניכר מפעילות המשק תוסב לגז טבעי. יבוא גז טבעי לישראל, בתצורת LNG, צפוי להיות יקר ויגדיל באופן ניכר
את העלות שתוטל על משקי הבית ועל עסקים מקומיים. הוא גם יגדיל את רווחי החברות שייבאו את הגז, שלפחות בחלקן שותפות כיום להפקתו, למשל שברון.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- הבנקים מתעשרים, ולעזאזל משבר האקלים; הגדילו מימון לקידוחי נפט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
(כמובן שאנחנו בפתח עידן האנרגיה הירוקה, אבל לישראל אסור בשלב זה לוותר על האופציה של שימוש בגז טבעי בעשורים
הקרובים).
נובל אנרג׳י, החברה האחראית לתגליות הגז הגדולות של ישראל, היתה חברת אנרגיה בינונית. אולם מאז נרכשה ע״י שברון, קבוצת האנרגיה השניה בגודלה בארה״ב, בסוף 2020, השתנה לגמרי מבנה השליטה בשוק הגז הטבעי המקומי. שברון מחזיקה כיום בכ-40% מתמר וב-25%
מלווייתן, ומשמשת כמפעילה של שני המאגרים וכך מנופי השליטה שלה בשוק הגז המקומי הינם בלתי מוגבלים. אם לנובל אנרג׳י היו מהלכים מוגבלים בממשל האמריקני, הרי ששברון היא חלק אינטגרלי מהממשל, שענקיות האנרגיה תמיד נעזרו בו והוא נעזר בהן לפעילות ושליטה בשווקי האנרגיה
העולמיים, ראו איום הנוכחי לפלישה אמריקנית לוונצואלה, ממפיקות הנפט הגדולות בעולם. ניסיון של ממשלת ישראל להגביל את יצוא הגז הטבעי, ידווח מיידית לבעל בריתה של שברון, דונלד טראמפ, שיורה לבנימין נתניהו, או לכל ראש ממשלה אחר, להימנע מהגבלת היצוא.
