למרות האווירה בשווקים, חשוב לעצור ולחשוב לבד

שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של אתר Bizportal, מתייחס לפירסומי המאקרו האחרונים בארה"ב, כדוגמא לחוסר איזון שבין תוצאות החברות לביצועים בוול סטריט

בקרוב גם קברניטי הכלכלה באירופה יתחילו להבין שמדיניות הריסון התקציבי בעתות של משבר כלכלי והאטה, שנוצרו כתוצאה מפעילות שאינה כלכלית, מביאה לתוצאות הפוכות משקיוו. ביפן סוף סוף הבינו זאת. לאחר ששר האוצר החדש יירגע, גם אצלנו יבינו את זה. למזל כולנו יש תמיד את האמריקנים שמצילים את כולם וממשיכים לעשות זאת, למרות שאף אחד לא אומר תודה. ארה"ב שוב מושכת את העולם כולו החוצה מההאטה, כפי ששוב הכניסה אותו לשם באמצעות החדשנות. השבוע אגב הצטרף יו"ר הפד ברננקי לדעה שאנחנו משמיעים מאז 2009, "הפסימיסטים מתעלמים מעוצמתה הבסיסית של הכלכלה (האמריקנית) והכוחות שמייצרים חדשנות. היכולת האנושית לחדש לצד התמריצים שקיימים לחדשנות היום גדולים מכפי שהיו אי פעם - זה מנוע הצמיחה". שני איתותים נוספים באו השבוע מארה"ב. הראשון, התוצאות מכירות מכוניות בארה"ב. השני, העלייה החדה במכירות האלטרנטיבה לדלק, שראינו בתוצאות שפירסמו השבוע חברת המכוניות החשמליות המופלאה, טסלה (סימול: TSLA) וחברת ניצול אנרגיית השמש First Solar(סימול: FSLR). מה שמציגות השתיים הוא לא רק הצלחה עסקית בלתי רגילה, אלא בעיקר את השינוי בכלכלה שמקורו בחדשנות ובמה שעומד להניע אותה בעתיד. לפני שננסה להסביר את פשר ההתנהגות של מניית TSLA, חשוב להבין באיזו אווירה פועל המשקיע ההדיוט ועד כמה חשוב להתחיל לחשוב לבד. בחמישי האחרון, לאחר שפרסמה דוחות והכתה בגדול את הציפיות, עלתה מניית סיסקו (סימול: CSCO) למעלה מ-14% עם מחזור יומי של כ-5 מיליארד דולרים, כשהיא סוחפת אחריה, מעבר לנאסד"ק כולו, קבוצה גדולה של מניות המכונות ע"י התקשורת הפיננסית כ"יריבות קשורות וספקיות של סיסקו כמו JDSU, MRVL, PKT, ALLT, ARUN ועוד". מי שבוחן את התוצאות העסקיות של ענקית התשתיות וקרא בעיון את שאמר היו"ר צ'מברס, יבין שמה שקורה בסיסקו לא בהכרח קשור למתחרות, לחברות שקשורות או לספקיות שלה, מדוע? כי האג'נדה של סיסקו מדברת על חליפת תשתיות טובה, יעילה והכי כלכלית בשוק. בדרך לשם היא תנסה כמובן להעיף את המתחרות ולהפעיל לחצי מחיר על הספקיות. אם סיסקו תצליח, זה לא אומר שכל אלו שהוזכרו יצליחו או ייכשלו.

Aruba Networks (סימול: ARUN) למשל, הוזכרה כאחת המתחרות של סיסקו ועלתה גם היא ביום ה' האחרון, היא דוגמא מצוינת להתנהגות המוזרה של המשקיעים. ARUN החלה להתדרדר בעוצמה בתחילת החודש (7.5) לאחר שהודיעה שתוצאות הרבעון הראשון, שיפורסמו ב-17.5, צפויות לאכזב. כתוצאה מכך איבדה המניה ב-8 ימים שלאחר מכן 23.5% מערכה. יום לפני פירסום הדוחות, ב-16.5, התנפלו המשקיעים גם עליה כחלק מאותן חברות שאמורות ליהנות מהצלחתה של סיסקו, והמניה עלתה ב-4.8%. למחרת פרסמה כאמור החברה דוחותיה, וכפי שהודיעה עשרה ימים קודם החמיצה את הקונצנזוס בגדול, והמניה איבדה 30%. מי קנה והעלה את ARUN ב-16.5 ולמה? המסר החשוב ביותר שצריך ללמוד מהתוצאות של סיסקו, שאין שום האטה בביקושים לתשתיות טכנולוגיות - כל מי שמקבל החלטות לגבי מניות אחרות רק בגלל שסיסקו הפתיעה לטובה, הוא מהמר נטו או סתם טיפש.

תעשיית הרכב האמריקנית בשיא כל הזמנים

אם מישהו היה טוען ב-2008 שבתוך 4 שנים תעשיית הרכב האמריקנית תהיה לאחד ממנועי הצמיחה המובילים של כלכלת ארה"ב והעולם, הוא היה הופך לבדיחה. באותה שנה ושנה שלאחריה היה ברור לכל שתעשיית הרכב האמריקנית מחוסלת. שיקומה ייקח עשור, אם בכלל. עד תחילת שנות ה-80' תעשיית הרכב האמריקנית הייתה ממנועי הצמיחה המובילים של הכלכלה המקומית. אך במשבר הדלק הגדול של סוף שנות ה-70' היא לא קראה נכון את מפת הצריכה המשתנה, והחלה בהתדרדרות ארוכה שהגיעה לשיאה במשבר 2008 - 21 שנה לאחר נאום האשכבה ל-GM של המיליארדר הטקסני, רוס פארוט, כשעזב את ענקית הרכב בטריקת דלת בשנת 1987. פארוט, הפך בשנת 1984 לבעל המניות הגדול של זו האחרונה כשרכשה ממנו את חברת ה-IT המובילה שהקים, EDS, ב-2.4 מיליארד מניות GM. לאחר שכל ניסיונותיו לשנות את החברה נדחו במהלך 3 שנים, הועזב. על מנת שיעזוב בשקט רכשה ממנו GM את המניות שקיבל פלוס 750 מיליון במזומן. המיליארדר עזב את GM עם למעלה מ-5 מיליארד דולרים, הקים את Perot Systems Corporation, אותה מכר ב-2009 לדל מחשבים (סימול: DEL) ב-3.4 מיליארד, רץ לנשיאות ונכשל בכבוד.

פארוט, "האבא הרוחני של מסיבת התה", הוא גם האיש שתכנן, מימן וניהל, בין השאר, את מבצע החילוץ המפורסם באירן ותמך בסטיב ג'ובס כשזה הועזב מאפל (נתן לו 20 מיליון להקים את NEXT, שבגללה הוחזר ג'ובס לאפל). בנאום הפרידה מ-GM הציע להנהלת GM "להסתכל טוב על תעשיות הרכב ביפן ושכנותיה. בעוד 10 אולי 20 שנה, כאשר GM לא תהיה וטויוטה תוביל את התעשייה, תבינו על מה אני מדבר..." - זה היה המצב ב-2008. ב-2009 אישר ביהמ"ש את כניסתה של GM לפשיטת רגל, החלטה שזעזעה את ארה"ב, חיסלה את בעלי המניות הישנים והנאמנים, אבל הצילה את החברה ורוב עובדיה - ממשלת ארה"ב התנתה את הזרמת הכספים לחברה (33 מיליארד דולר) בקבלת ההגנה מהנושים. באותו שלב (1.6.2009) הוצג מצבה של GM בביהמ"ש - עם נכסים בסך 82.29 מיליארד דולרים, שפחות משליש מהם אפשר היה לממש והתחייבויות בסך של 172.81 מיליארד, GM סולקה מהדאו ג'ונס והוחלפה ע"י סיסקו. פורד וקרייזלר היו במצב דומה (פורד סירבה לקבל תמיכה ממשלתית ויצאה מהמשבר בכוחות עצמה).

חשוב להבין שתעשיית הרכב "תורמת" 3%-4% בממוצע לתוצר האמריקני (ב-2012 הגיעו ההכנסות מעל 600 מיליארד דולרים) ומעסיקה 1.8-2 מיליון עובדים. נפילת התעשייה ב-2008 תרמה לא מעט למשבר. אבל כבר ב-2010 היה ברור שתעשיית הרכב הופכת לאחד ממנועי הצמיחה בכלכלת ארה"ב. באותה שנה שילמה תעשיית הרכב האמריקאית 43 מיליארד במסים לממשלה הפדראלית ועוד 91.5 מיליארד במיסים למדינות ולרשויות המקומיות. שנתיים והתאוששות לאחר מכן, הייתה 2012 לשנה הטובה, עד כה, עבור תעשיית הרכב האמריקנית. והנה, שנת 2013, מבטיחה להיות טובה בהרבה. תעשיית הרכב האמריקני הובילה ב-2005 את העולם כשהיוותה 18% מייצור המכוניות, אך ירדה ב-2009 ל-9.3% כשהיא במקום השלישי (אחרי סין ויפן). ב-2012 חזרה למקום השני, אחרי סין, עם 12.3% מהייצור הגלובלי. באותה שנה חזרה GM להיות חברת המכוניות המובילה בעולם, כאשר פורד (סימול:F ) וקרייזלר (ששייכת לפיאט מאז יולי 2011) מייצגות 46.2% מכל הרכבים הפרטיים שנמכרים בעולם (לעומת 44.7% ב-2011 ופחות מ-40% ב-2009).

התאוששות תעשיית הרכב השפיעה גם על הביקושים במגזר הטכנולוגי, ולבטח ב-IT. המכונית הפכה למערכת טכנולוגית, ולצד יצרניות הרכב התאוששו תת-מגזרים גדולים קשורים - שיווק רכבים וחלפים שמייצגות חברות כמו אוטו-ניישן (סימול: AN) עליה סיפרנו בעבר, Penske (סימול: PAG) וקארמאקס (סימול: KMX) מציגותcome back אדיר. תעשיית ההשכרה, אותה מייצגות חברות כמו יונייטד רנטל (סימול: URI), הרץ (סימול: HTZ) או AVIS (סימול: CAR), שפורחת ו"הסקטור החם" של תעשיית הרכב - חברות שממלאות את הרכב בצעצועים טכנולוגיים, ביניהן שתי החברות האהובות בוול סטריט - החברה הקנדית Magna International (סימול: MGA) ו-Dana (סימול: DAN) מאוהיו, שאנחנו מאוד ממליצים לעקוב אחריה. התעשייה הזו מפתחת / מייצרת ומוכרת כמעט כל אפליקציה טכנולוגית למכוניות. למי שמאמין ברכב יש סל, ETF, שנקרא Nasdaq Global Auto fund (סימול: CARZ) ומייצג את תעשיית הרכב הגלובלית כולה, ומכיל את החברות המובילות בכל מגזר רכב. כל הנ"ל אינו כולל את תעשיית הרכבים האלטרנטיבית / אקולוגית, שללא ספק תככב בגדול בעשור הקרוב.

Elon Musk, סטיב ג'ובס של תעשיית הרכב

אילן (כך זה מבוטא) מאסק הקים את חברת המכוניות Tesla Motors (סימול: TSLA) ב-2003 בגיל 32, לאחר שתי הצלחות אדירות, Space Exploration Technologies Corporation, שהוא עדיין מוביל והשקיע 100 מיליון דולר מכספו ו-PayPal, שנמכרה ל-Ebay (סימול: EBAY) ב-1.5 מיליארד. מאסק טוען שטסלה תהפוך ליצרנית רכב עצמאית מובילה במחירים תחרותיים לצרכן. לאחר 2012 והרבעון הראשון של 2013 רבים מתחילים להאמין לו. ברבעון הראשון של 2013 עברה טסלה לרווחיות של 11.25 מיליון דולרים על הכנסה של 561.8 מיליון - 83.4% מעל לרבעון האחרון של 2012 בו נרשם הפסד של 89.9 מיליון. 2012 התחילה עם רבעון בו מכרה 30.2 מיליון והפסידה 90 מיליון. נכון, לאחר שעלתה ב-241% בשנה האחרונה, הוסיפה מאז תחילת השנה 163% והתחזקה בעוד 69.5% מאז תחילת החודש - מחיר המניה מדהים / מטורף ובלתי רציונאלי, מייצג מכפיל קונצנזוס ל-2013 של 1830. אבל אנחנו מודיעים לכם שהסיבה היחידה שהמניה נעצרה אינה קשורה בשווי החברה (שכבר שווה בהרבה מעל פיאט למשל), אלא בגלל ההודעה על גיוס של 1.08 מיליארד דולרים בהנפקה משולבת של מניות ואג"ח להמרה.

ההנפקה התקיימה בחלקה על מנת להחזיר לממשלת ארה"ב את 452 המיליון שהשקיעה בחברה, במסגרת פרויקט עידוד ההשקעות בטכנולוגיות מתקדמות ביוזמת הנשיא אובמה. בדרך כלל ולאחר עליות כ"כ חדות אפשר היה לצפות שההודעה על ההנפקה והדילול תביא לנסיגה משמעותית במחיר המניה. אבל בתשקיף מופיעה הידיעה כי מר מאסק ירכוש אישית בהנפקה מניות ואגחי"ם ב-100 מיליון דולרים, והמשקיעים, לבטח כל השורטיסטים שאת מכנסיהם איבדו ממזמן, תוהים אם מחיר המניה באמת כ"כ יקר או שאולי סיפורה של AAPL חוזר גם כאן. אחרי הכל, אם מודל S שלהם מסמל התחלה ומודל X החדש מסמל המשכיות - אז החלום רק מתחיל. כדי להבין מי האיש, את מי בדיוק הוא מזכיר, מה המטרה שלו ואיך הוא מתכוון להגיע לשם - הקדישו דקה לראות את , ותבינו את ההבדל בין טסלה לבטר-פלייס, ואיך חושבים אנשים שרוצים ויכולים לשנות את העולם. רק אז תחליטו בעצמכם אם המניה יקרה או לא.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    א 21/05/2013 09:49
    הגב לתגובה זו
    ניקולה טסלה המציא את המנוע החשמלי לפני 150 שנה.מאז המנוע שונה מעט מאד,גאון כמוהו לא היה ולא יהיה,אולם חברה חכמה מאד על שמו יש. אף אחד לא יקנה לעולם רנו ב130 אלף שקל ויטעין אותו כל יום או פעמיים ביום בתחנת החלפת סוללות.לעומת זאת הצרכן האמריקאי גר בבית פרטי ואין כל קושי לסים לו בבית שקע הטענה בגאר'ז,הסוללות מספיקות ל480 ק"מ כמו שלוש הטענות ברנו.ובכלל טסלה היא מעל הכל מותג אופנה,מלא חנויות יוקרה בקניונים קליפורניה בהם אפשר לגעת ולצלם את הרכב.מי לא יקנה אחד.
  • 6.
    שלמה גרינברג 20/05/2013 17:18
    הגב לתגובה זו
    טסלה S נבנתה מלכתחילה ובמתכוון כמודל יקר ( fully electric luxury sedan), מתחרה ב BMW, AUDI וכאלו. מחירה 57,000 $ עם החזר של 7000$ מהממשל. האסטרטגיה היא להכנס דרך המעמד הבינוני הגבוה ולרדת משם בעתיד. כרגע כמעט כול המכירות והפעילות רק בקליפורניה (החברה ממוקמת בעמק הסיליקון). הוקמו תחנות מילוי שמתמלאות מקולטים. מאסק, מה לעשות?, אינו יהודי, יש לו 5 בנים מהאשה הראשונה ולאחרונה התגרש מהשניה, השחקנית טלולה ריילי.
  • 5.
    ירוחם 20/05/2013 15:04
    הגב לתגובה זו
    שלמה שלום ,תודה על הכתבה שלך תמיד כיף לקרוא את המאמרים המקצועיים שלך. אגב בצ'כיה יש קונצרן תעשייתי ענק שנקרא טסלה. מה סד"ג מחיר ביחס לרכבי בנזין. האם אילן מסק יהודי. הכלכלה האמריקאית תמריא כנראה בזכות החדשנות והיצירתיות.כפי שאתה כותב.
  • 4.
    שלמה גרינברג 20/05/2013 14:15
    הגב לתגובה זו
    ל 1: רכישה מעולה, תעיין ב http://finance.yahoo.com/news/mellanox-set-acquire-kotura-155002595.html. לגבי הכדאיות תתייעץ עם היועץ שלך או מומחים בתחום.
  • 3.
    נפז 20/05/2013 13:04
    הגב לתגובה זו
    מאוד התרשמתי מהאיש ומהמכונית. סרטון מצויין
  • 2.
    אפל יקרה היום ? (ל"ת)
    אפל 20/05/2013 13:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שלום רב 20/05/2013 12:46
    הגב לתגובה זו
    בנוגע לרכישה של מלאנוקס את קוטורה מתחום הסיליקון הפוטוני. מה דעתך על הרכישה איך היא תתרום למלאנוקס בדיוק והאם את חושב שהרכישה טובה?