הקץ לנבירה בתיקים: 120 אלף תיקי בתים משותפים ניתנים כעת לצפייה באופן מקוון

מי שיבקש לעיין בתיק בית משותף לא יצטרך יותר לנבור בין מאות מסמכים ויוכל למצוא באופן מהיר את הפרטים הנחוצים על גבי מסך בלשכות הרישום. נבחנת האפשרות בעתיד למתן שירות עיון מקוון מרחוק
לירן סהר |

עד לאחרונה, כדי למצוא פרטים אודות בתים משותפים היה צורך להזמין תיק בלשכות רישום המקרקעין העירוניות ולנבור במשך זמן ממושך בין מאות מסמכים,כאשר חלקם תועדו בשנות ה-50 ומצבם ואינם קריאים בשל פגעי הלחות והעש.

בסיום מבצע סריקה מורכב, אשר הקיף למעלה מ-120,000 תיקי בתים משותפים מאז שנות ה-50 של המאה הקודמת ועד היום, החל לאחרונה להינתן בלשכות רישום המקרקעין בכל לשכות הרישום בארץ שירות חדש של עיון מקוון בתיקי בתים משותפים. בקיץ החל להינתן השירות בלשכות רישום המקרקעין בתל אביב וחולון וזכה להצלחה רבה ונרשמו תגובות חיוביות מצד הקהל. למבקש לעיין בתיק בית משותף שנרשם באותה לשכה תינתן האפשרות לעיין באופן מיידי במסמכי הבית המשותף על גבי מסך בלשכת הרישום, ואף לקבל אותם כשהם חתומים בחתימה אלקטרונית מאושרת, על גבי תקליטור, אשר ייצרב במקום. סריקת המסמכים הינה צבעונית, ומאפשרת קריאה נוחה וכן הגדלת המסמכים והתשריטים. כל זאת, תמורת אגרה העומדת על 30 שקל בלבד, קרי מחצית האגרה הקבועה בגין עיון בתיק רגיל. יצוין, כי העיון בתיקי בתים משותפים מהווה חלק גדול מכלל בקשות העיון המוגשות ללשכות הרישום. העיון המקוון יחסוך זמן רב, שכן לא יהיה צורך להזמין את התיק מן הארכיונים, והשירות יינתן בביקור אחד בלבד בלשכת הרישום. נזכיר כי בעבר השירות היה כרוך בהזמנת התיק מהארכיב והגעה ללשכת הרישום הן להזמנת התיק והן לקבלתו. כדי להימנע מהסירבול שבהזמנת תיקים פיזיים, כאשר קיים עותק סרוק של התיק, תגבה אגרה בסך 200 שקל, הכוללת צילום מסמכי היסוד ללא הגבלה במספר הדפים. בהמשך ייבחן גם מתן שירות עיון באופן מקוון, מרחוק, בדומה להפצת מידע של מפנקסי המקרקעין. שר המשפטים, יעקב נאמן אמר כי "כחלק ממגמת ייעול השירות לאזרח אותה אנו מקדמים ולאחר עבודה מאומצת, שירות נוסף עומד לרשות אזרחי ישראל. משרד המשפטים ממשיך כל העת להנגיש ולייעל את שרותיו לטובת הכלל." ניסן גונן, סגן מנהלת האגף, אמר כי "זהו המשך של תהליך רציף אשר מתרחש באגף בשנים האחרונות, ואשר מטרתו להפוך את השירותים הניתנים באגף לזמינים יותר, יעילים יותר, נגישים יותר וידידותיים יותר לקהל". ד"ר גיא רוטקופף, מנכ"ל משרד המשפטים: "צעד זה הינו אחד משורה ארוכה של מהלכים בהם נוקטת הנהלת משרד המשפטים לטובת שיפור השירות לציבור הרחב באמצעות יישומים טכנולוגיים ומחשובים משוכללים ומתקדמים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה