הקץ לנבירה בתיקים: 120 אלף תיקי בתים משותפים ניתנים כעת לצפייה באופן מקוון
עד לאחרונה, כדי למצוא פרטים אודות בתים משותפים היה צורך להזמין תיק בלשכות רישום המקרקעין העירוניות ולנבור במשך זמן ממושך בין מאות מסמכים,כאשר חלקם תועדו בשנות ה-50 ומצבם ואינם קריאים בשל פגעי הלחות והעש. בסיום מבצע סריקה מורכב, אשר הקיף למעלה מ-120,000 תיקי בתים משותפים מאז שנות ה-50 של המאה הקודמת ועד היום, החל לאחרונה להינתן בלשכות רישום המקרקעין בכל לשכות הרישום בארץ שירות חדש של עיון מקוון בתיקי בתים משותפים. בקיץ החל להינתן השירות בלשכות רישום המקרקעין בתל אביב וחולון וזכה להצלחה רבה ונרשמו תגובות חיוביות מצד הקהל. למבקש לעיין בתיק בית משותף שנרשם באותה לשכה תינתן האפשרות לעיין באופן מיידי במסמכי הבית המשותף על גבי מסך בלשכת הרישום, ואף לקבל אותם כשהם חתומים בחתימה אלקטרונית מאושרת, על גבי תקליטור, אשר ייצרב במקום. סריקת המסמכים הינה צבעונית, ומאפשרת קריאה נוחה וכן הגדלת המסמכים והתשריטים. כל זאת, תמורת אגרה העומדת על 30 שקל בלבד, קרי מחצית האגרה הקבועה בגין עיון בתיק רגיל. יצוין, כי העיון בתיקי בתים משותפים מהווה חלק גדול מכלל בקשות העיון המוגשות ללשכות הרישום. העיון המקוון יחסוך זמן רב, שכן לא יהיה צורך להזמין את התיק מן הארכיונים, והשירות יינתן בביקור אחד בלבד בלשכת הרישום. נזכיר כי בעבר השירות היה כרוך בהזמנת התיק מהארכיב והגעה ללשכת הרישום הן להזמנת התיק והן לקבלתו. כדי להימנע מהסירבול שבהזמנת תיקים פיזיים, כאשר קיים עותק סרוק של התיק, תגבה אגרה בסך 200 שקל, הכוללת צילום מסמכי היסוד ללא הגבלה במספר הדפים. בהמשך ייבחן גם מתן שירות עיון באופן מקוון, מרחוק, בדומה להפצת מידע של מפנקסי המקרקעין. שר המשפטים, יעקב נאמן אמר כי "כחלק ממגמת ייעול השירות לאזרח אותה אנו מקדמים ולאחר עבודה מאומצת, שירות נוסף עומד לרשות אזרחי ישראל. משרד המשפטים ממשיך כל העת להנגיש ולייעל את שרותיו לטובת הכלל." ניסן גונן, סגן מנהלת האגף, אמר כי "זהו המשך של תהליך רציף אשר מתרחש באגף בשנים האחרונות, ואשר מטרתו להפוך את השירותים הניתנים באגף לזמינים יותר, יעילים יותר, נגישים יותר וידידותיים יותר לקהל". ד"ר גיא רוטקופף, מנכ"ל משרד המשפטים: "צעד זה הינו אחד משורה ארוכה של מהלכים בהם נוקטת הנהלת משרד המשפטים לטובת שיפור השירות לציבור הרחב באמצעות יישומים טכנולוגיים ומחשובים משוכללים ומתקדמים".

פיקדונות - איפה תקבלו את הריבית הטובה ביותר? בדיקה
מאפס ריבית בעו"ש ועד ריבית קבועה של 4.5% בשנה - מי הבנקים ההוגנים ומי הבנקים הלא הוגנים?
הריבית שאתם מקבלים על יתרה בחשבון הבנק שלכם היא מגוחכת. כדי לקבל סכום קצת פחות מגוחך, כדאי לכם להפקיד בפיקדון. אם אתם לא יודעים לכמה זמן להפקיד, כי כמעט אף אחד לא יודע מה התזרים שלו לחודש-חודשיים הקרובים, אז אתם תפקידו בפיקודנות יומיים, שבועיים או לחודש או שתוותרו על זה כי הם מספקים ריבית מאוד צנועה ברוב הבנקים. ואז מתקבלת תמונה מעיקה - למרות שכמכלול יש לנו - הציבור על פני זמן כ-230 מיליארד שקל בחשבון העו"ש, אנחנו מקבלים רק על 9% מהסכום הזה ריבית והיא נמוכה מאוד, שואפת לאפס. בעולם תקין היינו אמורים לקבל על הסכום הזה 3%-4%, כי הבנקים יודעים לייצר מזה הרבה כסף - כ-10%, אבל אין תחרות אמיתית על הכסף שלנו כי אין תחרות בין הבנקים.
וככה הבנקים מייצרים מהעו"ש רווחים של 20-23 מיליארד שקל (נטו כ-14-15 מיליארד שקל), בעוד שהם משלמים על זה מאות מיליונים בודדים. הבנקים מרוויחים בקצב של 36 מיליארד שקל בשנה, חלק גדול מהם בזכות הכסף בעו"ש. אגב, אם אתם במינוס זה כבר סיפור אחר - אתם משלמים ריבית של 10.6% בממוצע על מינוס.
הכסף שלכם יכול לייצר תשואה קבועה או תשואה משתנה (ריבית קבועה או משתנה). מכיוון שהריבית צפויה לרדת, הריבית המשתנה שתלויה בריבית במשק צפויה לרדת, ומכאן שכעת היא תהיה גבוהה יותר בידיעה שהיא תרד בהמשך. הקבועה מספקת ביטחון - מה שאתם מקבלים זה מה שיהיה לכל תקופת הפיקדון. ורק כדי להמחיש את ההבדל - אם אתם מקבלים הצעות לפיקדון שנתי בריבית קבועה של 4% או ריבית משתנה של 4.25%, אבל, לדעתכם, הריבית תרד בקרוב ל-1 השנה וכבר בקרוב, ברור שהריבית הקבועה מתאימה לכם יותר. אם אתם חושבים הפוך - שלא תהיה ירידת ריבית או שתהיה רק בעוד קרוב לשנה - אז הפיקדון בריבית משתנה כדאי לכם.
על פי מידע מעודכן של בנק ישראל, הריבית הקבועה הממוצעת לשנה היא 4.13% והריבית המשתנה היא 3.45%. קצת מוזר כי המשתנה אמורה להיות גבוהה יותר, אבל זה גם נובע מהצעות ואינטרסים של הבנקים. אם הם לא רוצים שתיקחו בריבית משתנה הם יספקו לכם הצעות בריבת נמוכה ומעט יקחו. בפועל, רוב הפיקדונות נלקחים במסלול של ריבית קבועה. הריבית הממוצעת - 4.13%, נמוכה ממה שיכולתם לקבל במק"מ - כ-4.25%-4.3%. מאז הריבית במק"מ מעט ירדה.
- הבינלאומי עם רווח שיא של 637 מיליון שקל ותשואה של 18.3% על ההון
- למה הבנקים זינקו והאם זה מוצדק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנה תמונה מלאה על ריביות ממוצעת ל-6-12 חודשים:

ראש המוסד לשעבר: "המטרה במלחמה עם איראן היתה להגיע למו"מ, אני לא רואה מו"מ"
ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו, בכנס אוניברסיטת תל אביב: "הפתרון מול איראן הוא פוליטי, לא צבאי. גם אחרי הצלחות מבצעיות, בלי תכנון ליום שאחרי - הניצחון עלול להתהפך"; וגם - מה הוא חושב על מלחמה בעזה?
בנאום חריף, ביקר ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו, את הדרך שבה ישראל ניהלה את המערכה מול האיום האיראני גם בתחום הגרעיני וגם בהשלכות האסטרטגיות הרחבות. פרדו הציב במרכז דבריו את הקביעה שההכרעה על פיתוח נשק גרעיני או הבלימה-עצירה שלו היא החלטה שהיא פוליטית מעיקרה, כזו שאינה מוכרעת באמצעות מהלכים צבאיים בלבד. הוא הזהיר כי ללא בנייה של מהלך מדיני מקביל, כל הישג בשדה הקרב, מרהיב ככל שיהיה, עלול להתהפך ולהפוך לחיסרון אסטרטגי.
בביקורת גלויה, הוא טען כי ישראל פגעה ביכולותיה להגיע להסכם טוב יותר עם איראן ב-2015
בשל עימות ישיר עם ממשל אובמה, וכי גם במערכה הצבאית האחרונה לא נוצל המומנטום ליצירת משא ומתן בזמן אמת. את הדברים אמר פרדו בכנס "עם כלביא" של אוניברסיטת תל אביב, שם הציג את מודל "עשר הקומות" - מדרג שלבים מהסנקציות והלחץ הבינלאומי ועד הקומה האחרונה של עימות צבאי,
והבהיר כי היעד הוא להימנע ככל האפשר מהגעה לקומה הזו, משום ש"נכנסים אליה ולא יודעים איך יוצאים". לצד פירוט המודל, שזר פרדו ביקורת נוקבת על סדר קבלת ההחלטות המדיני-ביטחוני, על שיתופי הפעולה עם ארה"ב, ועל היעדר תכנון ליום שאחרי, הן בזירה האיראנית והן בעזה.
"התבקשתי בזמנו לגבש את האסטרטגיה מול איראן. רצינו, והייתה בקשה, לעשות זאת בצורה מסודרת ומאורגנת. נקודת המוצא הייתה שההחלטה לפתח נשק גרעיני היא החלטה פוליטית, ומשכך גם ההחלטה להפסיק את הפיתוח היא פוליטית ומתקבלת סביב שולחן הממשלה.
"ההבנה הייתה שיש שלוש דרכים עקרוניות: כיבוש נוסח עיראק - לתפוס את סדאם, לפרק את המדינה, ומטבע הדברים לא יהיה נשק. מהפכה - המשטר מתחלף, עולה משטר חדש ומשקיע בתחומים אחרים.
- החברה של ראש המוסד לשעבר עשתה אקזיט של 700 מיליון דולר
- מנכ"ל וויקס, תמיר פרדו, יוחנן דנינו ושותפות המו"פ שתונפק בקרוב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
והאפשרות השלישית - להביא את המשטר הקיים להפסיק את הפיתוח ולהשקיע בתחומים אחרים.
"שני המסלולים הראשונים לא רלוונטיים לאיראן. איראן היא בגודל חצי יבשת אירופה, ולכן כיבוש אינו רלוונטי. מהפכה היא אירוע פנימי שיכול לקרות מחר או בעוד חמישים שנה – אין אפשרות לנחש. אפשר לסייע למהפכה, אבל כל עוד היא לא התחילה, אין מה לגעת.