2008 בפרסום: שטראוס מובילה עם 103.3 מ' ש', מקאן אריקסון במשרדים
2008 הייתה בתחילתה אחת השנים היותר חזקות של ענף הפרסום. את סיומה יעדיפו לשכוח כמעט כולם, המפרסמים, משרדי הפרסום, זכייניות הטלוויזיה ואפילו הצרכנים. למרות זאת הגיע זמן הסיכומים.
קבוצת שטראוס עלית הינה המפרסמת המובילה בשנת 2008 בתקציב של 103.3 מיליון שקל - עלייה של 11%. במקום ה-2 מתחלקות החברה המרכזית למשקאות- 87.9 מיליון שקל וחברת P&G עם תקציב של 87.9 מיליון שקל.
המותג המוביל בפרסום בשנת 2008 הוא ''סופרפארם'' עם גידול של כ-83%. בקרב משרדי הפרסום ממשיך להוביל ''מקאן אריקסון'' עם גידול של כ-18% והוצאה ריאלית לפרסום של 473 מיליון שקל.
"רשתות השיווק - הקטר שמוביל את רכבת הפרסום בישראל"
לדברי יעקבי, רשתות השיווק ממשיכות להיות הקטר שמוביל את רכבת הפרסום בישראל. הקטגוריה גדלה השנה בכ- 21% עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ- 323 מליון שקל.
במקום ה-1 בקטגוריה נמצאת רשת 'קו-אופ הריבוע הכחול', שמגדילה את הוצאת הפרסום השנה בכ- 18%, עם הוצאה ריאלית לפרסום בקטגוריה של כ- 71 מליון שקל.
קו אופ הריבוע הכחול מפרסמת בכ- 37 מליון שקל. את מגה באמצעות מקאן אריקסון, בכ- 10.5 מליון שקל, את מגה בעיר באמצעות שיטרית מדיה גרופ, בכ- 8.6 מליון שקל. את שפע שוק באמצעות אפיקים (במגזר הכללי) ושיטרית מדיה גרופ, ולקראת סוף השנה את תת הרשת החדשה מגה בול באמצעות מקאן אריקסון.
במקום ה-2 נמצאת המתחרה של 'הריבוע' – 'שופרסל' עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ- 65 מליון שקל. שופרסל מפרסמת את רשת שופרסל בכ- 41 מליון שקל באמצעות גיתם BBDO ואדלר חומסקי ורשבסקי, את שופרסל ביג בכ-9.4 מליון שקל באמצעות גיתם BBDO ובריקמן, את שופרסל דיל בכ- 8.6 מליון שקל באמצעות גיתם BBDO ואת "יש" למגזר הדתי בכ- 2.5 מליון שקל באמצעות אדלר חומסקי וורשבסקי.
במקום ה-3 סופר פארם עם גידול בולט של כ-70% בהוצאה לפרסום שלה וסך לפרסום של כ-61 מליון שקל בקטגוריה. סופר פארם בולטת השנה באמצעות באומן בר ריבנאי עם מיתוג מחדש, ארוע beauty city 2008, ושאר מבצעי happy sale ו- summer sale.
במקום ה-4, בדיוק כמו הריבוע מול שופרסל, נמצאת המתחרה הראשית של סופרפארם – 'המשביר החדש לצרכן' עם גידול של כ-46% והוצאה לפרסום של כ-39 מליון שקל. המשביר החדש לצרכן התחיל לעבוד השנה עם מקאן אריקסון וגייס את סנדי בר לפרזנטורית.
נתי יעקובי: "אין ספק שמלחמות השיווק בקטגורייה מתעצמות, הן בגזרת רשתות המזון, ששמות דגש על סניפי הדיסקאונט ועל תתי הרשתות במגזר הדתי והן כתוצאה מהמיזוג של המשביר החדש לצרכן וניו פארם, מנסים להלחם בדומיננטיות של סופר פארם.
פועל יוצא ממלחמות השיווק הוא הגדלת תקציבי הפרסום בטלוויזיה על מנת ליצור רגש ולבדל. בנוסף, ניכרת 'זחילה אטית' של הקטגוריה לכיוון הפרסום באינטרנט, אך עדיין מדובר באחוזים קטנים".
קטגוריית הסלולר – אחרי קדחת הניידות, ירידה של 32% בהוצאה לפרסום
לאחר הוצאת הענק לפרסום ב-2007 עקב הניידות מורידה את ההוצאה לפרסום השנה בכ-32%. סלקום פרסמה את ''ווליום 2008'' ו''סלקום אישי'' (מתנת החודש) באמצעות מקאן אריקסון והצעות שדרוג אטרקטיביות, ומבצע מתנות קטנות באמצעות גיתם BBDO.
פלאפון היא השניה בקטגוריה עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ-52 מליון שקל. פלאפון בולטת השנה עם מבצע netstick ומחשב נייד וקמפיין "יש לך גוגל בפלאפון" באמצעות אדלר חומסקי וורשבסקי, מתחדשים פעמיים בשנה ו- family fun באמצעות באומן בר ריבנאי.
פרטנר ממוקמת במקום השלישי בקטגוריה עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ-50 מליון שקל. פרטנר בלטה עם פרויקט עבודה עברית ומסלולי מחירים ידועים מראש באמצעות ראובני פרידן, ופרטנר forever (גיבוי הנתונים במכשיר הסלולר) ואורנג' time באמצעות שלמור אבנון עמיחי.
יש לציין כי בפרסום של פרטנר באינטרנט בוצע השנה שינוי במערך המשרדים, ואידיאולוג'יק מקבוצת פובליסיס שאינה קשורה למשרדי האופליין של פרטנר, הפכה למשרד הפרסום הדומיננטי שלה באינטרנט.
במקום ה-3 הרכב הפרטי. שברולט המותג המוביל עם הוצאה של 11.6 מיליון שקל
קטגוריית הרכב הפרטי נמצאת במקום ה-3 עם גידול של כ-8% בהוצאה לפרסום והוצאה ריאלית של כ-140 מליון שקל. בין השאר כתוצאה מירידת שער הדולר ב- 2008, שברולט הוא המותג המוביל בפרסום בקטגוריית הרכב עם גידול של כ- 16% והוצאה ריאלית לפרסום של כ-11.6 מליון שקל. שברולט פרסמו את AVEO 5 החדשה, דגם המאליבו, את optra more ועוד באמצעות גלר נסיס.
במקום השני בקטגוריה ממוקמת יונדאי עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ-10.7 מליון שקל. יונדאי מבליטה השנה את דגמי סנטה פה, סונטה, I30, באמצעות שלמור אבנון עמיחי. במקום השלישי בקטגוריה ממוקמת הונדה עם האקורד החדשה, סיוויק 5 דלתות וסיוויק היבריד באמצעות מקאן אריקסון.
במקום ה-4: קטגוריית רשתות החשמל בולטת השנה עם גידול של 29% והוצאה ריאלית של כ-132 מליון שקל. המפרסמת הגדולה בקטגוריה היא אלקטרה מוצרי צריכה המפרסמת את מחסני חשמל ואת שקם אלקטריק בכ-44 מליון שקל.
ראויה לציון הבולטות של הממשלה בפרסום ב-2008. על-פי סקירת יפעת בקרת פרסום קטגוריית 'משרדים ממשלתיים' ממוקם במקום השביעי עם גידול של כ-73% והוצאה ריאלית לפרסום של כ-89 מליון שקל.
נתי יעקובי:"אין ספק שבשנת 2008 דיברה הממשלה אל אזרחיה באמצעות פרסום מגוון של משרדי הממשלה השונים דרך לשכת הפרסום הממשלתית. משרד התחבורה עם קמפיינים בולטים של זהירות בדרכים. רשות המים עם "ישראל מתייבשת". משרד הפנים עם הבחירות המקומיות. משרד התיירות עם חופשות בארץ. משרד ראש הממשלה עם חגיגות ה-60 למדינה,וכמובן סקר מפקד האוכלוסין.
התחרות בין המשרדים: הטבלה לא משקרת, מקאן ראשונים עם 473 מיליון שקל
במקום ה-1: מקאן אריקסון שממשיך להוביל את טבלת משרדי הפרסום בפער ניכר עם גידול של כ-18% והוצאה ריאלית לפרסום של 473 מליון ₪. מקאן בולט השנה עם פרסום קו-אופ הריבוע הכחול המפרסם את מגה ומגה בול, YES הממתגים מחדש את ערוצי הסדרות בכיכובה של יעל פוליאקוב. המשביר החדש לצרכן שהחל השנה לעבוד עם מקאן בכיכובה של סנדי בר, קבוצת בנק לאומי, סלקום ועוד.
במקום ה-2: אדלר חומסקי ורשבסקי עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ-360 מליון ₪. הלקוחות הבולטים של המשרד הם: פלאפון, בזק-שהעבירה לטיפולו תקציבים נוספים, קבוצת טורנדו, פרוקטר וגמבל ועוד.
במקום ה-3: באומן בר ריבנאי עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ-329 מליון ₪. באומן פרסם השנה את סופרפארם שהגדילו בעשרות אחוזים את תקציב הפרסום, HOT, יוניליוור, פרוקטר וגמבל, קבוצת ידיעות אחרונות ועוד.
במקום ה-4: שלמור אבנון עמיחי עם הוצאה לפרסום של 315 מליון ₪. שלמור אבנון עמיחי פרסם השנה את קבוצת שטראוס שבלטה עם פרסום לדנונה, שוקו יטבתה, תפוצ'יפס ומיתוג מחדש, ישראכרט וישראכרט MORE, נביעות ונסטי של החברה המרכזית, למשקאות ביטוח ישיר ועוד.
במקום ה-5: גיתם BBDO עם גידול של כ-7% והוצאה ריאלית לפרסום של כ-230 מליון ₪. גיתם מפרסמת השנה את רשת שופרסל, שופרסל דיל ושופרסל ביג, סלקום, מסטיק אורביט, מותגי מפעל הפיס, תנובה-פיראוס ועוד.
גליקמן וזרמון ביחד ב-9. ברוקנר נטע מכפיל את עצמו בשנה ומרחב שקד סוגרים את העשירייה השנייה
את המקום התשיעי חולקים גליקמן נטלר סמסונוב וזרמון גולדמן עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ-121 מליון שקל כל אחד. גליקמן פרסמו השנה את ידיעות אחרונות, דואר ישראל, ג'יימס ריצ'רדסון, הבנק הבינלאומי הראשון ועוד. זרמון בלט עם שקם אלקטריק, AIG, אפנת פוקס, חברת חשמל, אירוקה ועוד.
במקום האחד עשר ממוקמת השנה לשכת הפרסום הממשלתית עם גידול של 80% והוצאה ריאלית של כ-107מליון שקל. הגידול הלא שגרתי נובע בית השאר מהקמפיין המאסיבי של רשות המים "ישראל מתייבשת". קמפיינים בולטים של משרד התיירות, פרסום לבחירות המקומיות, חגיגות ה-60 ולמפקד האוכלוסין.
נתי יעקובי:"הגידול הבולט ביותר השנה בטבלת משרדי הפרסום שייך לברוקנר נטע יער הממוקם במקום הארבעה עשר עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ-75 מליון שקל וכמעט הכפלה של תקציב המשרד במהלך שנה אחת. ברוקנר נטע יער בלטו עם פרסום למימון ישיר, דן דיזיין, תקציב פג'ו שהצטרף למשרד ב2008, dell ועוד.
את טבלת עשרים המשרדים המובילים חותמים ענבר מרחב שקד עם גידול של כ-47% והוצאה ריאלית לפרסום של כ-61 מליון שקל. הלקוחות הבולטים ביותר של המשרד השנה היו מחסני תאורה, אקסלנס נשואה, ניסן,אוויס ועוד.
דירוג משרדי הפרסום לשנת 2008

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
מדד המחירים לצרכן CPIהאם הריבית תרד בסוף החודש? זה הנתון שיקבע
ביום שישי יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר, והציפיות בשוק מצביעות על עלייה של כ-0.5%; אחרי שהמדד הקודם הפתיע בירידה חדה של 0.6% והוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5%, השוק מעריך כי גם הפעם נראה נתון שיחזק את ההסתברות
להורדת ריבית כבר בהחלטה הקרובה
אחרי חודשים של אי ודאות, נראה שהמשק הישראלי חוזר לשגרה. הפסקת האש שנכנסה לתוקף מוקדם מהצפוי והחזיקה מעמד למרות החששות, מסירה בהדרגה את אחד המשתנים המרכזיים שעיכבו את בנק ישראל מלהתחיל בתהליך הורדת הריבית. במקביל, השקל ממשיך להתחזק, ונכון לבוקר זה נסחר
סביב 3.25 שקלים לדולר, הרמות הנמוכות שנראה לאחרונה באוגוסט 2022, בעוד הדולר בעולם ממשיך להיחלש. גם בשוק האג"ח הממשלתי נרשמת ירידה בפרמיית הסיכון של ישראל, לאחר שחברת S&P העלתה את תחזית הדירוג מ"שלילית" ל"יציבה", בהמשך להחלטה דומה של פיץ'. התשואות הקצרות עלו
מתחילת נובמבר, והמרווחים באג"ח הדולריות הצטמצמו לרמות שמזכירות את התקופה שלפני המלחמה.
ברקע הדברים, הציפיות למדד אוקטובר מתכנסות סביב עלייה של 0.5%, שתשמור את האינפלציה השנתית קרוב ל-2.5%, בתוך טווח היעד של בנק ישראל.
מה צופים האנליסטים?
הקונצנזוס בשוק עומד על עלייה של 0.5%, כאשר בהראל מעריכים עלייה של 0.5%, במזרחי טפחות 0.4%, ובמיטב 0.6%. לאחר שהמדד הקודם ירד ב-0.6% והפתיע את כל התחזיות, שעמדו על ירידה של 0.3% בלבד. מדובר בקצב שמתאים לסביבה אינפלציונית יציבה יחסית.
מודי שפריר, האסטרטג הראשי בפועלים, מציין כי “הייסוף המתמשך בשקל והתמתנות מגבלת הביקוש לעובדים צפויים למתן את האינפלציה גם במהלך 2026, בעוד עליית השכר הממוצע נראית מתונה ביחס לעבר”. לדבריו, השוק מתמחר כעת הורדת ריבית בהסתברות של כ-75%, והמדד הקרוב עשוי לקבוע אם היא תתממש כבר בהחלטה הקרובה ב-24 בנובמבר.
במזרחי טפחות מעריכים כי ההתמתנות במדדי מחירי הטיסות והחגים, יחד עם התחזקות השקל, צפויים להוביל למדד מתון יחסית. לפי הסקירה של הבנק, מדד אוקטובר צפוי לעלות בכ-0.4% בלבד, מה שיוביל את האינפלציה השנתית ל־2.4%. “בהינתן סביבת שער החליפין החזקה והירידה במחירי הסחורות בעולם, קשה לראות כרגע לחץ אינפלציוני משמעותי נוסף”, נכתב.
- בנק ישראל רומז שהריבית תרד כבר בהחלטה הקרובה?
- בנק ישראל פיתח כלי חדש לחיזוי אינפלציה: "מנהלי החברות יודעים יותר טוב מהמודלים הסטטיסטיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בלידר שוקי הון מציינים כי “הגידול בצריכה בחודשים האחרונים
נבע ברובו מהשלמת רכישות שנדחו במהלך המלחמה, אך נתוני אוקטובר מצביעים על יציבות ולא על גל ביקושים חדש”. לדבריהם, הלחצים האינפלציוניים נשארים מתונים, והם צופים עלייה מצטברת של 0.1% בלבד בשלושת החודשים הקרובים, לצד הורדת ריבית אחת בתקופה זו.
