חלל תקשורת וסאטקום מסתערות על אפריקה; האם נראה מיזוג בעתיד?
בשנים האחרונות, שוק הלווינים הבינ"ל עובר שינויים רבים ושליטתו כתשתית תקשורת בלעדית נסדקה. עד לא מזמן – כלומר עד הכניסה של האינטרנט המהיר והסיבים האופטיים – הלווינים היו השיטה המועדפת, המהירה והיעילה לתקשורת הבינ"ל, ברמה האזרחית, העסקית, הצבאית והמדינתית. אבל כאמור השינויים הטכנולוגיים יצרו שינויים מהותיים בענף והפכו אותו לרובד נוסף בעולם המודרני המקושר.
עם זאת, ישנם מספר שווקים גדולים שעדיין מסתמכים על לווינים. ארצות הברית למשל, בשל פיזור האוכלוסייה הגדול – שאינו מאפשר לפרוש תשתיות – היא השוק הגדול בעולם לאינטרנט על בסיס לווין. שוק נוסף ומאוד רלוונטי לישראל, הוא השוק האפריקאי, הנאמד במאות מיליוני דולרים בשנה.
כעיקרון, לוויני התקשורת מתחלקים ל-3 קטגוריות מרכזיות, על פי מרחק מכדור הארץ, שכמובן משפיע על מהירות המעבר של הנתונים. בפועל, מדינות, צבאות ועסקים – או לפחות כאלה בעלי אמצעים – לעיתים משתמשים בכל הקטגוריות במקביל, כדי לייצר מערכת רבודה של מידע.
בתפקיד המשדך: מנכ"ל חלל זיצ'ק
לווין עמוס 17 – שהוא לווין השייך לקטגוריית HEO; לווינים גבוהי מסלול שמרחפים בגובה 36 אלף קילומטר לפחות – שחלל תקשורת -1.27% שיגרה לחלל בסוף השנה שעברה, מיועד לספק תקשורת לשוק האפריקאי. קצת יותר מחצי שנה להפעלתו, בחלל תקשורת רוצים למקסם את הגישה לשוק הזה.
- כיצד מטמיעים מערכות ERP בארגונים ועסקים
- היוניקורן הישראלי קפיטוליס רוכש את Capitalab ב-46 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדרך שבה בחרו לעשות את זה, החלה כבר במארס השנה, כשמנכ"ל גילת סאטקום מערכות, דן זיצ'ק, חצה את הקווים ועבר לנהל את חלל. הוא זה שיצר את החיבור בין החברות והיום, הם הודיעו על התרקמות השת"פ, שאמור לסייע להם להגדיל את נתח השוק שלהם באפריקה - שוק הנאמד בהיקף של מאות מיליוני דולרים בשנה.
לפי הדיווח של החברות, "שיתוף הפעולה יאפשר למפעילי רשתות סלולריות וספקי אינטרנט באפריקה חיסכון גדול בהוצאות הודות לחיבור שמאפשר הלוויין המתקדם עמוס 17 תוך שימוש וניצול הציוד הקיים של הלקוח, שניתן גם להפעלה מרחוק על ידי משתמשי הקצה".
בנוסף בחברות מציינים שהלקוחות יהנו מתפוקה גבוהה יותר והפחתת עלויות אופרטיביות, זאת הודות לשימוש בספק השירות החכם של גילת טלקום וכן, תעריף ניהול חכם בזכות טכנולוגיית ה-SD-WAN, המאפשרת לספקי שירות וספקי רשת סלולרית לרכז את השליטה בתעבורת המידע על ידי הלוויין וסיבים אופטיים גם יחד.
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
השירות שמציעות החברות מאפשר שימושים שונים, בהם שימוש קולי, סטרימינג, שימוש באפליקציות כמו פייסבוק, נטפליקס, שירותי ענן ועוד. כל אלה ניתנים בהתאמה אישית לצרכי המשתמשים ולדרישות השוק המקומיות – וגם תומך בשירותי רפואה מרחוק ובכל טרנד הקישוריות שהתחזק בקורונה.
הקייס למיזוג בין החברות
שתי החברות הללו משלימות האחת את השנייה. האחת נותנת שירותי לווין מתקדמים, השנייה מספקת את שירותי הממסר. אז נכון, אמנם זה שיתוף פעולה מסחרי ראשון בין שתי החברות, כששתי החברות עוברות שנה לא פשוטה. אבל השילוב ביניהן, שאינו מצריך סינרגיה כמעט בכלל, הוא פשוט והגיוני. חלל שצריכה גישה לשווקים ולטכנולוגיות של סאטקום, תהפוך את המוצרים של האחרונה למוצר משלים לשוק האפריקאי. סאטקום, שהיא חברה קטנה בשווי שוק של 39 מיליון שקל, רק תרוויח מגישה למקורות, לרשת הקשרים הענפה ולידע של חלל.
בכל מקרה, כמו שכתבנו, עוברות על החברות שנה לא פשוטה. חלל בשווי של 101 מיליון שקל, ירדה מתחילת השנה ב-60%. סאטקום, ירדה ב-24.5% לשווי של כ-40 מיליון שקל. עם זאת הידיעה מקפיצה את מניות החברות. בכל מקרה, בשוק שרק הולך ונהיה תחרותי, יש היגיון רב מאוד שנראה חברה אחת חזקה, שתחלוש עם היכולות שלה לספק שירותים מקצה לקצה.
כאמור זה קצת מוקדם מדי לדבר על זה, אבל יחד עם נוכחותו של זיצ'ק שנמצא כאמור בתמונה, אי אפשר להוריד שום אופציה מהשולחן. בשוק ישנן הערכות כי אם שיתוף הפעולה יצליח, יתחילו לגשש על מיזוג בין החברות.
"רוצים להיות יותר גלובליים"
לכבוד המאורע החשוב לתעשיית הלוויינים הישראלית, ראיינו כאן את זיצ'ק, שסיפר על שיתוף הפעולה ועל התחזית שלו לעתיד החברה שהוא עומד בראשה. "סאטקום חזקים בפרויקטים ואספקת שירותים באפריקה, יחד עם עמוס 17 זה שילוב חזק מאוד", אמר זיצ'ק. "שיתוף הפעולה הזה אמור לתת לשתי החברות יתרונות בניצול הטכנולוגיות המשמעותיות של גילת, יחד עם הלווין המתקדם שלנו".
אילו שירותים תתנו?
"השירות של SD-WAN, שמאפשר לנהל את רוחב הפס ומאפשר לנהל קיבולת בין אתרים ולתת עדיפיות לאפליקציות מסוימות על פני אחרות שמייצרות אופטימיזציה. הלוויין יודע לעשות איזון ומשפר את ניצול המשאבים ואת זרימת המידע.
"זה מייצר גם יתרון משמעותי ללקוחות, שמתבטא בהורדת מחיר, וגם למי שיש סיבים, זה נותן גיבוי ברגע שיש תקלות. אנחנו נותנים שירות מקצה לקצה, זה ONE STOP SHOP. אנחנו מאמינים שזה ייתן לנו את היתרון התחרותי ויסייע לנו להגדיל את נתח השוק שלנו".
נראה את שיתוף הפעולה מעמיק לשווקים נוספים?
"יש אפשרות שנפתח שווקים נוספים. אנחנו פעילים באותו שוק, הלקוחות משלימים, כל חברה מביאה את העוצמות והיכולות שלה ויחד אנחנו מביאים פיתרון לשוק האפריקאי – זה יכול לייצר מומנטום לשתי החברות. זה יפתח לנו עולמות חדשים, בעיקר בעולמות הסלולר, שלשם אנחנו שואפים לחזק את הנוכחות שלנו".
מה היתרון של לווינים בשוק האפריקאי?
"אפריקה זה מקום ענק. יש פרישות סיבים, אבל יש אזורים מאוד מרוחקים ממרכזי ערים, שמקשה על פרישת תשתית קרקעית והדרך להתגבר על זה באמצעות צלחת לוויין, ככה אפשר להגיע לכל פינה שם. הפיתרון המהיר והאפקטיבי הוא לווין, רואים את זה במיוחד באזורי אסון, שם הלווין עדיין אמצעי התקשורת המועדף."
איפה אתה רואה את החברה בעוד 5 שנים?
"היום יש לנו 4 לווינים, 3 מלאים ואחד בשלבי מכירה, אני חושב שעוד כמה שנים זה יהיה מאחורינו ואני מקווה שזה, יחד עם פעולות נוספות, יוביל אותנו להיות חברה יותר גלובלית".
- 1.סאטקום 03/08/2020 20:41הגב לתגובה זוחלל בדיחה ואין לה סיכוי בלי סאטקום והיכולות שלה. חלל חברה גמורה שרוכבת על סאטקום.

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
