רפורמת המדדים: כך נראית הדרמה כעת על הכרטיס האחרון - צפו בטבלה

יומיים לסיום 'תקופת המדידה', הדרמה בבורסה בת"א בשיאה. פרטנר וסלקום נכנסות, מי המתנדנדות?
יוסי פינק | (6)

רפורמת המדדים הגדולה בבורסה בת"א תושק רק בעוד חודש (9 בפברואר), אבל הדרמה הגדולה מתרחשת בימים אלו. תקופת המדידה של הבורסה שבסופה יקבעו המניות שיכללו במדדים השונים החלה ב-1 בינואר ותסתיים ביום חמישי הקרוב. כלומר ביום חמישי הקרוב תיסגר הרשימה, ונדע מי הן המניות שירכיבו את המדדים השונים. הפרסום הרשמי מצד הבורסה ייצא רק בסוף החודש. 

נכון לעכשיו יש דרמה גדולה על הגרטיס האחרון למדד ת"א 35 ועל הכרטיס האחרון למדד ת"א-90 (שיושק עם 96 מניות, הנה ההסבר לכך). 

לפי ניתוח של ידידיה אפק, אנליסט מדדים בפסגות, 2 מניות נאבקות כעת על הכרטיס האחרון (המניה ה-35) במדד המעו"ף המורחב, אלו הן דלק רכב וסודה סטרים. בין השתיים יש פער של 0.5% בלבד. מניית מגדל ביטוח שממוקמת כעת במקום ה-34 ואמורה כביכול להיכנס למדד (ולדחוק את השתיים החוצה), לא עומדת בקריטריון של מיליארד שקלים שווי החזקות ציבור (עומדת על 995 מיליון שקלים) ולכן לפי שעה לא נכנסת.

כפי שניתן לראות בטבלה, הזינוק האחרון במניות סלקום ופרטנר ברקע לרכישת גולן טקלום ע"י אלקטרה צריכה (2 המניות זינקו כ-20% בשבוע שעבר) מכניס אותן בוודאות גבוהה מאוד למדד המעו"ף המורחב. 

מבחינת החברות, יש כעת חשיבות גדולה מאוד לתפוס את הכרטיס למדד ת"א 35, בעיקר כיוון שבהמשך זה יהיה הרבה יותר קשה. לפי כללי הבורסה, חברה שמחוץ למדד תיכנס בעדכון הבא (אוגוסט) למדד באופן ודאיי רק אם תהיה בין 30 החברות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר, ואילו כעת צריך להיות בין 35 הגדולות. אופציה נוספת היא שחברת מתוך המדד תרד למקום ה-40 ומטה מבחינת שווי שוק או שחברה תימחק (בעניין זה נציין כי המיזוג בין דלק קידוחים ואבנר צפוי לפנות בהמשך מקום אחד במדד).  

הנה הטבלה של המניות שנכנסות למדד המעו"ף המורחב, ועוד טבלה עם אלו שגבוליות:

גם במדד ת"א-90 יש מאבק גדול על הכרטיס האחרון, המקום ה-96. רדהיל ביופארמה כרגע תופסת את המקום הזה עם שווי שוק ממוצע של 694 מיליון ש"ח, בפער קטן מאוד מרבל, שצריכה לעלות בכ-1% מעבר לרדהיל כדי להשתחל למדד על חשבונה. לפי הניתוח של ידידיה אפק, אחריהן במקומות 98 ו-99 נמצאות אלוט תקשורת וכהן פיתוח, שתיהן בשווי שוק ממוצע של 685 מיליון ש"ח. כל אחת מהן צריכה לעלות ב-4% כדי להיכנס למדד על חשבון רדהיל – כשרק אחת מבין ארבעת החברות תיכנס בסופו של דבר. נציין כי ביצוע הנפקת מניות מצד אחת החברות עשוי להגדיל את ההון ולהקפיץ את המניה לתוך המדד.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    כיל ירדה לא שווה אמרצי זאתףאל על לא טובה גם כשהנפט נופל (ל"ת)
    קובי 10/01/2017 19:53
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כפי שאמרתי טאואר , בזק , פועלים מימוש קל.פרוטרום גרועה (ל"ת)
    קובי 10/01/2017 19:52
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נתפסת אתה אשם...לא נתפסת.זכאי! (ל"ת)
    הזקן של שולה 10/01/2017 18:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הנפקת מניות היא השפעה בדרכי תרמית - הזהרו -בן זקן דנקנר (ל"ת)
    החוק והסדר 10/01/2017 15:07
    הגב לתגובה זו
  • עושים תמיד לטובת המדדים, מנהג ידוע אצל חברות (ל"ת)
    הפצת מניות... 10/01/2017 19:05
    הגב לתגובה זו
  • חרטטן , חוקי ורצוי (ל"ת)
    יעחלחףך 10/01/2017 15:29
    הגב לתגובה זו
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.