ניתוח: מה עומד מאחורי הראלי היום במחזור גדול במניית אי.די.בי פיתוח?
מניית אידיבי פתוח טסה היום ב-12% במחזור חריג. מאחורי הזינוק במניה עומד מהלך לא כלכלי מצד בעלי השליטה בקונצרן מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין. המהלך שביצעו השניים בסוף השבוע יוצר היום שורט סקוויז אדיר בנייר.
בסוף השבוע הודיעו בעלי השליטה בחברה על מימוש כתבי האופציה שלהם מסדרה 1 שהם מחזיקים בתמורה כספית של 176 מיליון שקל. ההזרמה מתבצעת לפי מחיר של 5.5 שקלים - פרמיה של 43% על מחיר הסגירה של המניה בסוף השבוע. בעקבות המהלך, אידיבי פיתוח החליטה לעצור את תהליך הגיוס שתכננה לבצע במסגרת הנפקת זכויות
על פניו, מדובר במהלך לא כלכלי בעליל. כתבי האופציה שמחזיקים השניים נמצאים הרחק מחוץ לכסף. גם לאחר הזינוק במחיר המניה - מופסדים השניים כ-38 מיליון שקל על ההזרמה הנוכחית. מטרת המהלך, הינה לשדר למשקיעים הבעת אמון - אך כלל לא בטוח כי המהלך היה האופטימלי.
חברת אידיבי פיתוח נערכה להנפקת זכויות שבמסגרתה ביקשה לגייס כסף מבעלי המניות. עם זאת, למהלך היו התנגדויות מצד נושי אידיבי אחזקות. ככל הנראה הלחץ עבד ואלשטיין ובן משה העדיפו לסגור את הפרשה עם הזרמת הון במחיר הגבוה ממחיר השוק.
- הפשרה בפרשת אי.די.בי: שטרום סיים - נוחי נותר לבד
- דנקנר: סכום העיקול יופחת מ-50 מ' שקל ל-20 מ' שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שחקני השורט נערכו מבעוד מועד להנפקת זכויות ומיהרו למכור את המניה בחסר (שורט) מתוך כוונה לסגור את הפוזיציה במהלך הנפקת הזכויות. היום, נאלצים השחקנים שתכננו לגרוף רווח מהיר וחסר סיכון לסגור את הפוזיציה בהפסד לא קטן.
על פי מתווה הסדר החוב, בן משה ואלשטיין התחייבו להזרים לקופת אידיבי פיתוח 69 מיליון שקל בשנת 2014 ועוד 500 מיליון שקל בשנת 2015. הזרמת ההון הנוכחית - מקטינה את ההתחייבות של אלשטיין ובן משה לשנת 2014 לכ-393 מיליון שקל.
אוהד אלוני מהארגון להגנה על חסכונות לציבור כתב היום לבעלי המניות של אידיבי פיתוח: "מדובר במימוש החלופה המוצלחת ביותר מבחינתנו. כי נעשה כאן צעד ראוי להערכה מצד בעלי השליטה, אשר יש בו כדי לענות על צרכי המיעוט. מדובר בתרומה שאנו מעריכים שתתבטא כבר בעת הקרובה בהצפת ערך אותה ניתן לאמוד במאות מיליוני שקלים".
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
לדבריו, "גם אם על פניו נראה כי מדובר בהשקעה לא כלכלית מצד בעלי השליטה, אנו מאמינים כי ככל שאלשטיין ובן משה ישכילו למנף מהלך זה וימשיכו להעמיק את החיבור וישמרו על תקשורת בריאה עם שוק ההון וינהגו בבעלי המניות מקרב המיעוט כשותפים, הרי שהדבר ישתקף במחיר המניה וכן בתשואות האג"ח שירדו".
- 10.הוא לא אוהב שמתעסקים עימו כיום הוא במקום אחר זהו זה (ל"ת)מקורב לנוחי 03/11/2014 08:58הגב לתגובה זו
- 9.אי די בי : רוב הטוקבקים הם מטעם הבעלים שימו לב לכך כולם (ל"ת)מרכוס מטבריה 02/11/2014 18:43הגב לתגובה זו
- 8.הארגון להגנה על חסכו 02/11/2014 18:31הגב לתגובה זופניה למחזיקי מניות אידיבי פיתוח (או נמנים על זכאי ההסדר של אידיבי אחזקות) צרו עמנו קשר בדחיפות, אנו פועלים בצורה מאוגדת להבטיח את זכויותנו ולשמור על התחייבות בעלי השליטה לרכוש מהציבור את המניות לפי ההתחייבות העתידית. הארגון להגנה על חסכונות הציבור [email protected]
- 7.מרים 02/11/2014 18:19הגב לתגובה זועלו והצליחו כי מגיע לכם ולנו אי די בי חזקה ללא מתן בסתר כמו בזמנו לגופים לא רלוונטים כמו שנוחי עשה ובזבז כספים שהיו בעצם כספי הציבור למוסדות ולפרטים לא נכונים במקום לשפר את החברה עלמה שהיא טובה בעצמה הלך נוחי וסיבך אותה יותר ויותר אז אתם הבעלים החדשים מאמינים בדת אנא מכם אל תתפתו בעתיד לאינטרסנטים זולים שמטרתם היא טובת הנאה פוליטית או פרטית לעצמם ותפעלו ביושר ובהגינות למען כולנו ישר כח ובריאות לכם ובהצלחה
- על גרוזינים אפשר לסמוך.בכסף הם מבינים (ל"ת)מיקי 02/11/2014 22:29הגב לתגובה זו
- 6.המניה תזנק מהר לכיוון 600 (ל"ת)גדי 02/11/2014 15:49הגב לתגובה זו
- 5.פשיטת רגל בלתי נמנעת (ל"ת)אחד שמכיר טוב 02/11/2014 14:55הגב לתגובה זו
- 4.אבישי 02/11/2014 14:06הגב לתגובה זויש מצב שבעלי השליטה עשו טעות והיו יכולים לרכוש בכסף הזה מניות ב380-390 אבל הם העדיפו לממש אופ בהפסד העיקר להחזיר אמון המשקיעים בחברה אולי הם צודקים ואולי לא רק בעתיד נדע ורק לאחר ההנפקה והזכויות בעקבותיה שיבואו אבל כרגע זה נראה טוב לנו המשקיעים ולחברה בעתיד
- עמי 02/11/2014 15:05הגב לתגובה זורק הנפקת זכויות או מימוש אופציות או אג"ח להמרה או הלוואת בעלים
- 3.אהרון 02/11/2014 14:03הגב לתגובה זובקרוב מאוד תונפק אדמה לפי מחיר של 5 מיליארד דולר . מה שאומר שאי די בי מחיר המניה יטוס לכיוון 10 שקלים
- הורדת את הפוסטר של נוחי ושמת של אדוארדו (ל"ת)נוחי דנקנר 02/11/2014 16:02הגב לתגובה זו
- 2.המלש 02/11/2014 13:56הגב לתגובה זוטוב מאד תעמיקו את הביטחון של הציבור בכם וגם אתם וגם אנו הציבור הרחב נרוויח.
- 1.רון 02/11/2014 13:34הגב לתגובה זוחוזר לי האמון בהם והיום ארכוש עוד הרבה מניות. כעת הדרך סלולה לשער 600 ומעלה
- הורדת את הפוסטר של נוחי ושמת של אדוארדו (ל"ת)נוחי דנקנר 02/11/2014 16:02הגב לתגובה זו

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
