בנימין נתניהו
צילום: קובי גדעון / לעמ

הממשלה יכולה לנשום לרווחה? פיץ' הותירה את הדירוג שלה למדינת ישראל ללא שינוי על A+, וגם התחזית יציבה

בפיץ' לא מתעלמים מהרפורמה המשפטית ואומרים כי למרות "סיכונים ביטחוניים, סיכוי נמוך לשלם עם הפלסטינים ושבריריות המערכת הפוליטית" - זה מתקזז בגלל "התאמה חיובית בגין מאזן חיצוני חזק ביחס למדינות ייחוס", אך מזהירים: "הרפורמה המשפטית עלולה להחליש את פרופיל האשראי"
נתנאל אריאל | (15)

האם הממשלה יכולה לחייך? אחרי כל החששות מהורדת דירוג האשראי של ישראל בעקבות הרפורמה המשפטית (או יותר מדויק - בעקבות האווירה הציבורית הקשה שנוצרה בישראל), בינתיים חברת הדירוג פיץ' (Fitch) לא חושבת כך - היא אישרה מחדש את דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה של A+ והותירה את תחזית הדירוג על 'יציבה'. בסוכנות אמרו: "דירוג האשראי של ישראל ברמה A+ מאזן בין כלכלה מגוונת ואיתנה, בעלת ערך מוסף גבוה ומדדים פיננסיים חיצוניים חזקים לבין יחס חוב ממשלתי לתוצר גבוה, סיכונים ביטחוניים מוגברים ואי יציבות פוליטית המעכבת את ביצוע המדיניות".

בפיץ' מתייחסים לרפורמה המשפטית אבל אומרים כי למרות "התאמה שלילית בגין סיכונים ביטחוניים, סיכוי נמוך לשלום עם הפלסטינים ושבריריות המערכת הפוליטית, הדירוג הסופי של מדינת ישראל זהה לזה המתקבל ממודל הדירוג של החברה". בגלל שהוא "כולל שתי התאמות המאזנות אחת את השנייה: "התאמה חיובית בגין מאזן חיצוני חזק ביחס למדינות ייחוס" שמאזן את החששות האחרים.

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' אומר בעקבות ההודעה, מן הסתם בחיוך: "כלכלת ישראל חזקה ובעזרת השם תישאר כזו. אישרנו בממשלה בשבוע שעבר תקציב מצוין, אחראי, מרוסן ומוטה צמיחה ותשתיות, ולמרות האינפלציה העולמית הגואה אנו מצליחים לבצר את מדינת ישראל כאי של יציבות, כלכלה בצמיחה ומקום מצוין להשקעה. דירוגי האשראי מוכיחים שאנחנו עושים את כל הצעדים הנכונים להצעדת מדינת ישראל קדימה". אתמול התייחס שר האוצר לחששות ואמר כי הוא חושב שסוכנויות הדירוג בסוף מסתכלות על התקציב שהממשלה מעבירה ועל הניהול והוסיף שלדעתו הן מבינות שמדובר במשבר פוליטי ולא כלכלי (להרחבה).

"הרפורמה עשויה להיות בעלת השפעה שלילית על פרופיל האשראי של ישראל"

לדברי פיץ', הרפורמה המשפטית עלולה להחליש את פרופיל האשראי: החברה מתייחסת לרפורמה המוצעת וטוענת שהממשלה שמה לה לעדיפות את קידום הרפורמה המשפטית שתצמצם את סמכויות בית המשפט העליון ותעניק יותר כוח לקואליציה בכנסת בנושאי חקיקה ומינוי שופטים, במטרה המוצהרת, להגביר את יעילות פעילות הממשלה והפחתת העומס הרב במערכת המשפט. הרפורמה נתקלה בהתנגדות אזרחית ופוליטית חזקה.

"בעוד התוכן המדויק של הרפורמה עדיין נתון למשא ומתן, החברה סבורה שהרפורמה עשויה להיות בעלת השפעה שלילית על פרופיל האשראי של ישראל על ידי החלשת האינדיקטורים של הממשלה או במידה והיחלשות האיזונים והבלמים המוסדיים יובילו לתוצאות מדיניות גרועות יותר או סנטימנט שלילי מתמשך של המשקיעים".

על פי החברה, "חלק מהמדינות שהעבירו רפורמות מוסדיות גדולות אשר הפחיתו את האיזונים והבלמים המוסדיים ראו היחלשות משמעותית של מדדי הממשל של הבנק העולמי (WBGI), האינדיקטורים המשפיעים ביותר במודל הדירוג הריבוני של החברה, ובמקרים מסוימים הביאו להפחתה של שלב אחד בסולם הדירוג על פי מודל החברה, כאשר ההשפעה נמשכה לאורך מספר שנים. בשלב זה לא ברור אם לרפורמות המוצעות בישראל תהיה השפעה בקנה מידה דומה".

ובכל זאת, מדוע פיץ' משאירים את הדירוג כפי שהוא עם תחזית 'יציבה'?

הכלכלה במיקום טוב להיערכות להאטה: פיץ' צופה ש"צמיחת התמ"ג של ישראל תישאר איתנה בשיעור של 2.9% בשנת 2023, לאחר 6.4% בשנת 2022, למרות הטלטלה העולמית והידוק המדיניות המוניטרית שישפיעו על הצריכה הפרטית וההשקעות. הצמיחה תתבסס על המשך גידול הייצוא בסקטור היי-טק ובתעשייה הביטחונית, גידול אוכלוסייה חזק, ולאחר העברת התקציב גידול בהוצאות הממשלה. החברה צופה שהצמיחה תחזור לפוטנציאל ארוך הטווח, מעל 3%, בשנים 2024 ו-2025".

קיראו עוד ב"בארץ"

גידול באינפלציה: החברה צופה שהאינפלציה תגיע לשיא ברבעון הראשון של השנה ותתייצב בהדרגה לכ-3% עד סוף השנה. ההאטה תתבסס על הנחיתה הרכה של המשק הישראלי, עם התקררות מגזר ההיי-טק שהביא לגידול חזק בשכר המגזר הפרטי. כמו כן, החברה צופה שהעלייה במחירי הדיור תתמתן לאור המצאות רכיב הריבית המשתנה במשכנתאות וקצב בניית דירות גבוה. לבנקים בישראל קיים הון מספק והם בעמדה טובה לספוג עלייה בשיעור ההלוואות הבלתי מתפקדות (NPL).

הכלה של הלחץ על המדיניות הכלכלית: החברה מציינת כי חלק מחברי הכנסת והממשלה הציעו לצמצם את עצמאותו של הבנק המרכזי ולהגביל את עליית הריבית על המשכנתאות. עד כה התנגדו למאמצים אלו ראש הממשלה ושר האוצר. על פי החברה אין מדובר בתרחיש הבסיס, אך היחלשות עצמאותו של הבנק המרכזי תוריד את האמינות של קובעי המדיניות בישראל, המהווה כיום נקודת חוזק בדירוג האשראי.

חזרה לגירעונות תקציביים: על פי החברה, ישראל תפעל עם תקציב טכני עם הוצאה חודשית מוגבלת עד שממשלת הקואליציה המורכבת מהליכוד ובעיקר מפלגות דתיות תעביר תקציב, ככל הנראה ברבעון השני של 2023. החברה צופה גידול בגירעון הממשלה של כ-1.8% מהתמ"ג בשנת 2023, כך שהגירעון יעמוד על 1.2% (היעד בטיוטת התקציב הממשלה עומד על 1%), וגידול נוסף בשנת 2024 ל- 2.5%. זאת על רקע צפי לגידול מתון בהכנסות המדינה, עקב דעיכה של גורמים תומכים בשנת 2022 (רווחי הון, מיסוי עסקאות נדל"ן), ועלייה בהוצאות הממשלה הנובעת מהסכמים קואליציוניים והשקעה בתשתיות. עלייה בהוצאות עלולה להיגרם גם לאור הסכמי השכר במגזר הציבורי, כאשר מתנהל מו"מ על שכר לאחר מספר שנים בהם היה קפוא.

החברה מציינת שלתחזית זו יש סיכונים שכן התקציב עוד נדרש לעבור את הכנסת וניתנו התחייבויות נוספות לציבור הבוחרים ויש סיכונים בצד ההכנסות. מעבר להצעת התקציב הנוכחית, הרשויות צפויות להמשיך במדיניות של סובסידיות גבוהות יותר המעדיפות קבוצות בעלות שיעורי תעסוקה נמוכים על חשבון תקציב מאוזן בהינתן ההימנעות מהעלאת מסים.

חוב במגמת ירידה: החברה צופה שיחס חוב תוצר ימשיך במגמת הירידה לשיעור של 57.9% עד שנת 2024, מ- 61.6% בשנת 2022 ו-68.9% בשנת 2021 (על פי נתוני בנק ישראל), על רקע צמיחה נומינלית חזקה וגירעונות מוגבלים. ישראל שומרת על יכולת מימון חזקה הבאה לידי ביטוי בביקושים הגבוהים לאג"ח ממשלתי ממשקיעים מקומיים. הפרמיה מעל אג"ח ארה"ב עלתה בצורה מתונה בהנפקה האחרונה, ואיגרות החוב של ארגון הבונדס נותרו פעילות והאקלים הפוליטי לא צפוי להגדיל את עלויות המימון. הרחבה מבנית של הגירעון התקציבי עלולה לגרום למגמת עלייה בחוב.

סיכונים גיאופוליטיים נותרו: החברה מציינת בהודעתה כי דירוג האשראי של ישראל מוגבל לאור הסיכונים הגיאופוליטיים, אך יחד עם זאת פרופיל האשראי הפגין חוסן בפני עימותים תקופתיים. היעדר הסכם בנושא תכנית הגרעין של איראן והמשך ההתקדמות האיראנית לעבר השגת נשק גרעיני, לצד תמיכה ברורה של ארה"ב להרתעה צבאית של איראן מהשגת נשק גרעיני עלולים להגדיל את הסיכון להסלמה של העימות ארוך הטווח, למרות שהחברה רואה לתרחיש זה השפעה משמעותית על הדירוג כסיכון קצה בלבד. הרשות הפלשתינית המוחלשת איבדה את האחיזה הביטחונית בערים גדולות וכתגובה ישראל נדרשה להעמיק את הפעילות הצבאית באזור, עם מספר גבוה של פצועים בחלק מהמקרים. מהלכים של ישראל להכשיר התנחלויות, לאפשר בנייה של חדשות והחלת סמכות שיפוט אזרחית בגדה המערבית עלולות להגביר את המתיחות. העימותים בין ישראלים והפלסטינים במאי 2021, ולאחר מכן עם ערבים בתוך ישראל הדגישו קווי שבר חמורים. נותר סיכון לסכסוך נוסף עם חיזבאללה, למרות שלא הייתה התנגשות בקנה מידה גדול מאז 2006, בו שני הצדדים יסבלו אבדות וכאשר לבנון נמצאת בעיצומו של משבר פנימי.

מאזן חיצוני חזק: בהודעה נכתב כי ההסתמכות של ישראל על הפקת גז מקומית מספקת בידוד מסוים מעליית מחירי הסחורות העולמיים והביקוש למוצרי היצוא שלה נותר חזק. החברה צופה עודף בחשבון השוטף של 3.6% בשנת 2023, ללא שינוי בגדול מ-2022, אך חזק בהרבה מהחציון של מדינות בדירוג A של 1.2%- בשנת 2023. תשלומי חוב חיצוני נטו גדולים של כ-12 מיליארד דולר והמשך ההשקעה בחו"ל על ידי משקיעים מוסדיים הובילה לירידה מתונה ברזרבות המט"ח בשנת 2022. הצפי של החברה הוא שרזרבות המט"ח יירדו באופן מתון ב-2023 עד לרמה של 12 חודשים של תשלומי חשבון שוטף, אך יישארו הרבה מעל החציון של 3.1 חודשים אצל מדינות ייחוס עבור 2022. מעמדה של ישראל כמלווה נטו לעולם ברמה של כ-52% מהתמ"ג (חציון: -2.8%) מהווה נקודת חוזק משמעותית בדירוג האשראי.

מה עלול להשפיע על שינוי הדירוג?

על פי החברה, פעולת דירוג חיובית עשויה להתרחש במידה ותירשם הפחתה ממושכת ביחס החוב הממשלתי לתוצר לרמה הקרובה לזו של מדינות המדורגות AA. כמו כן תיתכן פעולה חיובית במצב בו יפחתו משמעותית הסיכונים הפוליטיים והביטחוניים.

מצד שני, פעולת דירוג שלילית עלולה לקרות במידה ותירשם עלייה קבועה ביחס החוב הממשלתי לתוצר. פעולה שלילית עלולה להתרחש אם יתממשו סיכונים אשר יגרמו להשפעה מתמשכת ורצינית על הכלכלה והמסגרת הפיסקלית, כמו גם אם יפגע החוסן המוסדי כתוצאה מרפורמה אשר תחליש את המערכת המשפטית ותביא להורדה במדדי ה-WBGI או להשפעה שלילית על המדדים הכלכליים והפיסקליים.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    מגזר ההייטק מחזיק את המדינה. כ 30% מההכנסות בא ממנ 02/03/2023 10:02
    הגב לתגובה זו
    מגזר ההייטק מחזיק את המדינה. כ 30% מההכנסות בא ממנו. מצד דני ישנם החרדים הטפילים שרק מוצצים כספים ולא תורמים דבר כמו גם הערבים שלא משלמים מיסים. השאלה היא עד כמה ההייטק יוכל להחזיק את שני המיגזרים הטפיליים הללו שמתרבים בקצב אדיר. ועד כמה ענףההייטק יברח לארהב אם הרפורמה תעבור. לצערי העתיד לא טוב
  • 11.
    כלכלן 02/03/2023 08:48
    הגב לתגובה זו
    למי שלא מבין חברת הדירוג תוריד ב 2 דרגות את הדירוג של ישראל לאחר מעבר הרפורמה.כתוב בדוח
  • אנליסט 06/03/2023 14:01
    הגב לתגובה זו
    יש "חשש* שהרפורמה תחליש את האיזונים והבלמים, מה שיכול להביא להורדת הדירוג אם זה אכן ישפיע אופרטיבית על הממשלה, ויכו להביא להורדה לאורך תקופה ארוכה. ובכל מקרה: "It is unclear at this stage whether the proposed reforms in Israel would have a similarly large-scale impact"
  • 10.
    לא הגיוני... 02/03/2023 00:04
    הגב לתגובה זו
    אני לא מבין ,אם כל האנשים במינוסים,חצי בפשיטת רגל ,קריסת דיור... אבל פיץ לא מוריד את הדירוג... פשוט הגיוני מאוד. עוד רגע יורידו לנו דירוג בכמה רמות בפעם אחת!!!
  • 9.
    אבי אורן 01/03/2023 23:32
    הגב לתגובה זו
    מחליא לראות את דה מרקר וכלכליסט. מעוותים הכל רק כדי שיתאים להם לאג'נדה
  • 8.
    אוסף חוליגנים שהורסים את תל אביב בחסות המשטרה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 01/03/2023 21:49
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    דן 01/03/2023 21:07
    הגב לתגובה זו
    ברור שסוכנות פיץ' השאירה היום את דירוג האשראי של ישראל, ולא ברור למה לא העלתה אותו. פה עוסקים בנתוני אמת.....ולא במיעוט ( היו בחירות ) קולני שמשתמש בסיסמאות ובפייק .....כלכלת ישראל הרבה הרבה יותר חזקה .....סתם נתון עדכני , תל"ג ישראל = 55000$ ...גרמניה = 49000$ .....ישראל עקפה את כל מדינות אירופה ....וסוד כמוס : רוב התל"ג לא מההייטק ....לא שאני מזלזל בו , אבל חלקו לא דומיננטי ! תעשיות בטחוניות / גז / ונפט ....כן כן ישראל מייצאת נפט 32000 חביות ביום למי שלא מעודכן .....בנוסף , נמלי חיפה נרכשו ע"י טייקונים הודים וסינים ( הם מבינים את הפוטינציאל הכלכלי של ישראל ) .....וזה ע"מ לקצר את מעבר הסחורות בן המזרח לבן אירופה ( מאות מילייארדי $ ) ...ועוד ועוד ....חברים , יש תחושות / הפחדות / פייק ....ויש עובדות .....רק העובדות יקבעו , כל השאר , "רעשי - רקע" !!!
  • כל הכבוד עך הניתוח המדוייק אנחנו גם אימפריה של אנרגיה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 01/03/2023 21:50
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מודיס. וסטנדרד אנד פורס הם המובילות פיץ'אחרונה. (ל"ת)
    דני 01/03/2023 18:55
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    בלי ההייטק הכלכלה פה גמורה. (ל"ת)
    ישראל 01/03/2023 18:28
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    כלכלן 01/03/2023 18:05
    הגב לתגובה זו
    אוף ביאסתם - רצו שהמדינה תתמוטט בגגל 30,000 שכמונו שלא משלימים עם התבוסה בבחירות
  • 3.
    יש דאגה רבה והיא לא תיפסק... עד שלא תוסר אי הוודאות (ל"ת)
    לירי בן טובים 01/03/2023 18:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עם ישראל 01/03/2023 18:01
    הגב לתגובה זו
    מעכשיו נתניהו יהרוס הכל
  • חחח ליברמן גרם לך לחלום להגיע לדירה הבנת ??? (ל"ת)
    משה ראשל"צ 01/03/2023 21:52
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מזל שפה המארגנים של מה שקורה לא יכולים לקנות בכסף (ל"ת)
    01/03/2023 17:51
    הגב לתגובה זו
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ
צילום: לע"מ/יוסי זמיר

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי

לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות 

מנדי הניג |

נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.   

ביצועי שיא למרות האתגרים

הנתונים החיוביים  בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.

המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.

למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.

סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.

הגירעון - נמוך מהצפוי