photos

ב-2014 יאושרו 7,300 יח"ד במחנות צריפין והקריה - צפו בהדמיות

רשות מקרקעי ישראל חתמה עם משרד הביטחון על פינוי מוקדם של המחנות ושל מחנה פלנורד בחיפה. צפי האישור - עד סוף 2014
לירן סהר | (11)
נושאים בכתבה פינוי מחנות צה"ל

מכאן יגיע המזור למצוקת הדיור המחמירה? מנהל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן, חתם עם משרד הביטחון ועם הממונה על התקציבים באוצר, על הסכם לפינוי מוקדם מהצפוי של מחנות צה"ל ממרכז הארץ. פינוי המחנות יאפשר לשווק אלפי יחידות דיור כבר ב-2014.

מה שאיפשר את החתימה על ההסכם לפינוי המוקדם מהמתוכנן, היא העובדה שליברמן החליט להעביר לצה"ל את תכנון השכונות שיבנו, בשטח המחנות שיפונו. זאת בניגוד למה שהיה מקובל עד כה, שהתכנון של מחנות צה"ל המתפנים מתבצע באחריות רשות מקרקעי ישראל. שיטה זו לקתה בלוח זמנים ממושך ומסורבל, בשל הצורך לקבל את הסכמת צה"ל לכל כניסה של גורמי התכנון מטעם הרשות לשטח המחנות.

על פי ההסכם שזכה לשם שוה"ם שיווק ופינוי מחנות צה"ל, יפונו המחנות הבאים: מחנה 'קרן הקריה' בת"א- כ-36 דונמים שיפונו בצפון מזרח הקריה. פינוי 9 הדונמים הראשונים יחל כבר בתחילת 2014, וישמש בחלקו להקמת תחנת הרכבת הקלה. 2 דונמים נוספים יפונו במהלך 2015, ויתרת השטח- 25 דונמים יפונו עד סוף שנת 2016. פינוי חלק ממחנה צריפין - 421 דונמים יפונו ממתחמים 4 ו-5 במחנה צריפין, עד סוף שנת 2015. על-פי ההסכם, במקביל להליכי הפינוי תוכל רשות מקרקעי ישראל להתחיל לשווק ולפתח את הקרקע במהלך 2014-15. פינוי מחנה פלנורד בחיפה - 30 דונמים יפונו במרכז הכרמל עד סוף שנת 2015, ובמקומן תוקם שכונת מגורים חדשה. שיווק הקרקעות יחל כבר בשנה הקרובה.

האוצר יעביר 875 מיליון שקל למשרד הביטחון

על-פי החלטת ממשלה 4088 מינואר 2012, ועל פי ההסכם שהושג ובכפוף למשימות שהוטלו על משרד הביטחון, צפוי משרד האוצר להעביר למשרד הביטחון כ-875 מיליון שקל. מתוכם, סך של 195 מיליון שקל, ישמש את מערכת הביטחון כמקדמה לטובת פינוי מחנות צה"ל מאזורי הביקוש.

בצריפין מדובר בפינוי בתחום העיר ראשון לציון מקודמים שני מתחמי מגורים הכוללים 7,000 יח"ד בסה"כ. המתחם הראשון הוא מתחם 4 הכולל 3,500 יח"ד בתוכו מתוכנן לעבור נתיב של הרכבת הקלה, וכן גם תעסוקה ומסחר ברמה שכונתית. התכנית עברה דיון בועדה מקומית ובהליכי קליטה בועדה מחוזית צפי לאישור התכנית (שלב א') סוף 2014.

תכנית קרן הקריה במתחם כנרית - מקודמת בשיתוף פעולה עם עיריית ת"א לבניית שני בניינים רבי קומות לבניית 287 יח"ד על גבי קומות מסחר ומשרדים . התכנית צפויה להיכנס לתוקף בסוף 2014. בחיפה מדובר בתכנית שקיבלה תוקף לבניית 150 יח"ד.

בנצי ליברמן: "נכניע את משבר הנדל"ן"

מנהל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן אומר כי "הסכמי הגג ופינוי מחנות צה"ל ממרכז הארץ יחד עם צעדי האוצר ומשרד השיכון, יכניעו את משבר הנדל"ן ויעמידו בפני אזרחי ישראל אופציה הגונה וראויה לרכישת דירה במרכז הארץ במחירים שפויים."

קיראו עוד ב"נדל"ן"

בסיכום כללי מדובר בפינוי של 458 דונם במרכז הארץ בתוך שלוש שנים שעליהם יבנו אלפי יחידות דיור. פורום שיורכב ממנכ"ל רמ"י בנצי ליברמן, סגן הממונה על התקציבים באוצר, סמנכ"ל וראש אמו"ן במשרד הביטחון, יעקבו אחר יישומו של ההסכם.

בנוסף, במסגרת הסכם שיאפשר את הפרטתה ומכירתה של התעשייה הצבאית, חתמו בנצי ליברמן ומנכ"ל משרד הביטחון אלוף (במיל.) דן הראל, על הסכם לפינוי השטחים שעליהם ממוקמים מפעלי תע"ש באזור רמת השרון לטובת בנייה למגורים. משרד הביטחון יוביל את עבודת התאום, בשיתוף כל משרדי הממשלה הרלבנטיים, לפינוי מפעלי החברה ממרכז הארץ, הכוללת תכנון אזרחי של הקרקעות העתידות להתפנות.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מדובר בדירות שיאוכלסו בעוד כ- 10 שנים (ל"ת)
    שלא יעבדו עליכם 22/12/2013 06:07
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    המחירים רק יעלו (ל"ת)
    משקיע נדלן 21/12/2013 17:59
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    דירה 20/12/2013 15:22
    הגב לתגובה זו
    לא לקנות..לא לקנות..לא לקנות ..הבועה כבר בדרך.... להמתין בסבלנות... כבר הקבלנים בקשיים של כסף נזיל....להמתין והסבלנות תשתלם לדורות לא לההשתעבד לדירה ולמשכנתא
  • 5.
    משקיעי הנדלן בלחץ, הבועה מתקרבת לסיומה (ל"ת)
    סתם מלכלכים 19/12/2013 22:42
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מאיר 19/12/2013 20:05
    הגב לתגובה זו
    תכנית מתאר אזורית, אי אפשר היה לעשות משהו יותר אסתטי? מזעזע.
  • 3.
    משקיע נדלן 19/12/2013 12:20
    הגב לתגובה זו
    חברים יקרים הדירות יירדו חזק כדאי למכור ואז לקנות.....
  • תמשיך לחכות אומלל (ל"ת)
    קניתי 19/12/2013 13:42
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הצלף 19/12/2013 11:31
    הגב לתגובה זו
    שלפחות מחצית מהדירות ימכרו לזוגות צעירים שאין להם דירה במחיר סביר עם התחייבות מלאה של הזגוגות לא למכור את הדירה כעבור X שנים כמו שיש חוק שנכים יוכלו לקנות רכב רק כעבור 5 שנים יוכלים להחילפו אותו דבר לגבי הדירות כדי שאותם רוכשי דירות לא יעשו מזה כסף קל
  • שלא יעבדו עליכם 22/12/2013 06:09
    הגב לתגובה זו
    דירות בקרייה בתל אביב החל מ- 3,500,000 שקל
  • 1.
    כתבות כאלה גורמות לקונים להמתין, ופוגעות במכירות שלנו! (ל"ת)
    בובליל הקבלן 19/12/2013 10:57
    הגב לתגובה זו
  • מיכל 24/12/2013 13:19
    הגב לתגובה זו
    כשמחירי הדירות יהיו שפויים יותר, אז המכירות לא יפגעו ואנשים לא ישבו על הגדר האם הגיוני שדירה בת 3 חדרים לזוג צעיר תעלה 1,000,000 ש"ח ??? כמה רווחה אתם רוצים ?
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.