אייכל: "כל השוק בדיכאון וזה רק נתון נוסף - לא הייתי מספיד את ארה"ב"

הכלכלן הראשי של מיטב: "חייבים להבין שיש בעיה בשוק העבודה האמריקני אבל נתונים אחרים נמצאים דווקא בטרנד עולה של כמה חודשים"
ג'וש דוקרקר |

הבורסה בתל אביב מגיבה היום לסנטימנט השלילי שנרשם בסוף השבוע בשווקי העולם, שליליות שהחריפה עם פרסום דו"ח התעסוקה בארה"ב של חודש מאי. המשק האמריקני הוסיף רק 69 אלף משרות בחודש מאי, הרמה הנמוכה ביותר מאז מאי 2011, בדיוק לפני שנה. שיעור האבטלה בארה"ב שעלה ב-0.1% ל-8.2% הדאיג גם הוא את המשקיעים ומדדי וול סטריט סגרו ביום שישי בירידה של כ-2.5%.

"לא הייתי מספיד את המשק האמריקני", אמר רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב, "המון נתונים, גם כאלו שאכזבו לאחרונה, עדיין נמצאים בטרנד עולה ומשתפר מאז הרבע האחרון של 2011".

דו"ח התעסוקה האחרון שהיכה בוול סטריט אמנם היה מאכזב אך אינו מתרשם כי השפיע לבדו על השוק. "כל השוק בדיכאון כבר תקופה, אז סה"כ זה עוד נתון שלילי", ומסביר, "העולם צריך להבין שהכלכלה האמריקנית מבחינת העבודה נמצאת בבעיה ותישאר בבעיה".

"הרבה חברות העבירו פסי ייצור למדינות אחרות וכנראה שלא יחזרו בקרוב", מתאר אייכל את הסיבה המרכזית לבעייתיות בשוק העבודה, "במפעלים הקיימים לא יכולים לעבוד עוד משמרת. הם כבר עובדים במתכונת מלאה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.  
ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.