מהשואה לאלימות בספורט: ממעגל של אלימות למעגל של תיקון

אופיר פרבר, מנהל שיווק בקסם מדדים, על הקשר שבין השואה לבין האלימות בספורט - ועל אדמו"ר אחד שהלוואי שגדולת הנפש שלו תחלחל אל כולנו
אופיר פרבר | (1)

אחד הסיפורים המרגשים שיצא לי לשמוע בנושא השואה הוא סיפורו של האדמו"ר מקלויזנבורג. האדמו"ר, שאיבד את 11 ילדיו במלחמה הנוראה, גרס באחת משיחותיו בנושא השואה ש"היה יכול להיות גרוע יותר". בני שיחו שאלו בפליאה מה כבר יכול להיות גרוע יותר מהתקופה החשוכה ביותר בהיסטוריה האנושית, והאדמו"ר השיב שהיה גרוע יותר אם במקום להיות הקורבן, אנחנו היינו הרוצחים.

נדמה לי שעוצמתה המוסרית של אותה תשובה מרגשת שהעניק האדמו"ר מקלויזנבורג מגלמת בתוכה את אחת התרופות שהחברה הישראלית זקוקה לה כל כך, למעלה מ-70 שנה אחרי אותה תקופה נוראה. אמנם אני לא שייך לזרם ולא שותף לדעה שמציבה את מה שמכונה "הישראלי המכוער" במרכז הבמה והופכת אותו לפרזנטור של החברה הישראלית, אך יחד עם זאת, כמו בכל חברה ובכל סיטואציה בחיים – תמיד יש מה לתקן, ואת התיקון הזה ראוי שכל אחד יתחיל במקום שהכי מדבר אליו ושהכי כואב לו.

סביר להניח שהאדמו"ר מקלויזנבורג לא היה חובב ספורט, אך המסר שלו רלוונטי מאוד לתרבות הספורט בישראל. אחת הסיבות המרכזיות שקשה כל כך לכבות את אש האלימות בספורט היא העובדה שכל צד, כל קבוצת אוהדים ואפילו מרבית ההנהלות מתרכזות בסוגיית ה"קהל היריב". לצורך העניין נתאר דיון דמיוני ומייצג בבית הדין המשמעתי אחרי משחק טעון. זה יישמע בערך כך:

קבוצה א': "הקהל שלכם עקר כיסאות מהמקום"

קבוצה ב': "הקהל שלכם איחל לנו שואה ומוות"

קבוצה א' "הקהל שלכם הניף שלט מתגרה", וכן הלאה.

האפשרות הקלה והפשוטה כל כך להתחבא מאחורי האלימות של הקהל היריב, הופכת למחסום פסיכולוגי בפני לקיחת אחריות, היא מחלחלת לאוהדים וגורמת להם להתמכר למשוואה שלפיה: "אם הקהל של היריב משתמש במילה שואה, אז אנחנו נכנה אותם בשמות של ארגוני טרור" ו"אם הם השליכו חפצים על השחקנים שלנו, אנחנו נשליך חפצים על השחקנים שלהם". כך הולך לו מעגל האלימות, מתרחב וסוחף אליו עוד ועוד אוהדים בלי שאף אחד ייקח אחריות ובלי שאף אחד ינסה לחולל שינוי.

המסר הנכון לאוהדים, ומה שאני מאחל לכל חובבי הספורט, הוא שיישמו את הצוואה של האדמו"ר מקלויזנבורג. כשהקהל היריב מתנהג בצורה לא ספורטיבית, כאשר הוא משתמש במילים וביטויים שבא להקיא רק מלמיין אותם  - פשוט תביטו בהם ותגידו תודה לבורא עולם שאתם והקהל שלכם לא נראים ככה. במקביל, אל תעזו להגיב באדישות אם האוהדים ששייכים לצד שלכם חושבים שירידה לאותה הרמה היא תשובה הולמת. אם אדם שאיבד את כל היקר לו בשואה הנוראה מסוגל לכך, אז כנראה שגם מי שחושב שהקבוצה שלו היא כל עולמו צריך להיות מסוגל ללא פחות מכך.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אב שכול 04/05/2016 07:36
    הגב לתגובה זו
    אין לי מושג לאיזה צבא. עצוב משום "שאיבד את 11 ילדיו במלחמה". מדוע צאצאיו אינם לוקחים דוגמה ומתגייסים לצבא היהודי? אם הילדים האומללים ניספו במחנה ריכוז - נא לתקן את הנוסח.
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.