מנכ"ל 'עם עובד': "מבצע שפוי הוא הנחה של 20%-30%, המצב הנוכחי פוגע בכולם"
שבוע הספר העברי הוא אירוע המתקיים בישראל מדי שנה, במסגרתו מוקמים ירידי ספרים ברחובות הערים, ובהם מיוצגות מרבית הוצאות הספרים בישראל, המוכרות את ספריהן במחירים מוזלים. גם בחנויות הספרים נמכרים הספרים בהוזלה בתקופה זו, ויש בהן המאריכות את המכירה המוזלת על-פני כל החודש.
שבוע הספר השנה, היה סוער במיוחד מבחינה תקשורתית בעיקר בשל התחרות הגוברת בין רשתות הספרים (סטימצקי וצומת ספרים) והוביל להורדת מחירי הספרים בצורה משמעותית. הטענות מנגד של המו"לים כנגד רשת 'צומת ספרים' אשר שייכת לשתי הוצאות ספרים (כנרת זמורה ביתן דביר ומודן) כי היא מפלה את שאר ההוצאות ולדבריהם, המבצעים האגרסיביים בחנויות הרשת מובילים לכך שבמידה וספר לא נכלל במבצע הוא אינו מצליח להימכר.
התחרות החריפה בין הרשתות והורדות המחירים הובילה לסערה נוספת, הצעת החוק של ח"כ ניצן הורוביץ - 'החוק הצרפתי', אשר מטרתו הגבלת מחירי הספרים. לפי חוק זה, בשנתיים הראשונות ליציאת הספר אסור להוצאות הספרים לתת הנחה גדולה על מחירו הקטלוגי. כך יוכלו הוצאות הספרים לקבוע באופן בלעדי את מחיר הספר. המצדדים בחוק זה הם רשת סטימצקי והמו"לים.
בעקבות כל זאת, המו"לים חששו כי השנה יעדיפו רבים להמשיך ולרכוש את הספרים ברשתות במחירים מוזלים, עם כל זאת, המו"לים ורשתות הספרים מדווחים עם תום שבוע הספר, על עלייה ניכרת במכירות.
מנכ"ל כתר: בירושלים חלה עלייה של כ-21% ואילו בתל אביב עלייה של כ-18%
יפתח דקל, מנכ"ל כתר, מסכם את שבוע הספר ואומר, "כי השנה הסתיים שבוע הספר באופן כללי בעליות במכירות הספרים בירידים, כאשר בירושלים הייתה עלייה של כ-21% ואילו בתל אביב עלייה של כ-18% ביחס לשנה שעברה. לדבריו " אין ספק שהרעש התקשורתי סביב היריד השנה, השפיע לטובה". בנוסף התייחס דקל לנושא המבצעים של הרשתות, "בשל התחרות בשוק, הסופרים מגיעים למצב שבו אחרי שעבדו שנים בעבור ספר הם אינם מקבלים לכך תמורה הולמת".
מנכ"לית סטימצקי: "אני מקווה כי עד לשבוע הספר בשנה הבאה חברי הכנסת יאשרו את החוק הצרפתי"
איריס בראל, מנכ"ל סטימצקי, "שבוע הספר הסתכם בעלייה ביחס לשנה שעברה ומבחינה עקרונית זהו שבוע הספר החשוב ביותר שהיה עד כה, יותר ויותר אנשים מבינים שצריך להוזיל מחירים אבל גם לדאוג לספרות במדינה".
לדבריה, "מי שראה את מה שקרה סביב שבוע הספר השנה מבין כי הבעלות של 'כנרת זמורה ביתן דביר' ו'מודן' על 'צומת ספרים', יוצרת מצב שאינו תחרותי ודורס ברגל גסה כל מי שלא חלק מהקבוצה הזו". עוד הוסיפה בראל, "אני מקווה שרשות ההגבלים תבין במהרה כי כל זה גורם להרס ואין זו תחרות בריאה, וציינה שהיא מקווה כי עד לשבוע הספר בשנה הבאה חברי הכנסת יאשרו את החוק הצרפתי".
מנכ"ל הוצאת עם עובד ויו"ר התאחדות ההוצאות לאור: "נראה שהקהל העדיף את האטרקטיביות של המבחר בירידים ובדוכנים על המבצעים האגרסיביים של הרשתות הגדולות"
ירון סדן, מנכ"ל הוצאת עם עובד ויו"ר התאחדות ההוצאות לאור, סיכם את שבוע הספר ואמר, "חל גידול של עשרות אחוזים במכירות ביחס לשנה שעברה בדוכנים של עם עובד".
הוא התייחס בדבריו למבצעים האגרסיביים ואמר, "נראה שהקהל העדיף את האטרקטיביות של המבחר שהיו בירידים ובדוכנים על המבצעים האגרסיביים של הרשתות הגדולות". לדברי סדן, "אני בעד מבצעים אבל נגד המבצעים האגרסיביים", לטענתו, "מבצע שפוי הוא בין 20%-30% הנחה מעבר לכך זה מוגזם, התחרות ברשתות עברה מתחרות רציונלית לאמוציונלית ולכן מזיקה לכולם כולל הלקוח שבסופו של דבר מקבל מוצר פחות טוב ולכן למרות שנראה כי מחיר זול זה דבר טוב לצרכן, זה פוגע בו. אנחנו עוסקים בתרבות ותרבות איכותית עולה כסף". הוא מציין כי "לא ניתן להוציא לאור ספר באיכות גבוהה במחירים שהרשתות הגדולות יוצאות השנה".
הוא פונה לרשתות הגדולות (סטימצקי וצומת ספרים) ואומר, "אני מקווה שהן יפסיקו עם המאבק, גם הם כבר לא מרוצים מכך אבל כל אחד מהם רוצה להיות זה שאומר את המילה האחרונה".
סדן התייחס בדבריו להצעת החוק הצרפתי אשר הוגשה על ידי ניצן הורוביץ ואמר, "החוק חשוב כי המצב הקיים היום יוביל לקריסה של הוצאות לאור" והוסיף" אנחנו צריכים את המחוקק שיציל אותנו מעצמינו". לדבריו, "חשוב לאפשר למו"ל להחזיר את ההשקעה וכמו כן לאפשר לחנויות הקטנות לשרוד".
סדן מסכם את שבוע הספר ואומר, "בדוכני הירידים היו הצלחות אך בחנויות המצב היה מורכב יותר וברור כבר מסיכומי הביניים כי המצב שונה". סדן מביע את מורת רוחו כנגד הרשות להגבלים ואמר כי "הממונה על ההגבלים לא עושה כלום ויש כאן עצימת עיניים לתחרות הלא הוגנת בחנויות 'צומת ספרים'".

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7