מנכ"ל 'עם עובד': "מבצע שפוי הוא הנחה של 20%-30%, המצב הנוכחי פוגע בכולם"

Bizportal מסכם את שבוע הספר ומשוחח עם הבכירים בענף. מנכ"לית סטימצקי: "נקווה שעד השנה הבאה יאושר החוק הצרפתי". מנכ"ל כתר: ראינו השנה עלייה של כ-20% בדוכני שבוע הספר"
מאיה זיסר |

שבוע הספר העברי הוא אירוע המתקיים בישראל מדי שנה, במסגרתו מוקמים ירידי ספרים ברחובות הערים, ובהם מיוצגות מרבית הוצאות הספרים בישראל, המוכרות את ספריהן במחירים מוזלים. גם בחנויות הספרים נמכרים הספרים בהוזלה בתקופה זו, ויש בהן המאריכות את המכירה המוזלת על-פני כל החודש.

שבוע הספר השנה, היה סוער במיוחד מבחינה תקשורתית בעיקר בשל התחרות הגוברת בין רשתות הספרים (סטימצקי וצומת ספרים) והוביל להורדת מחירי הספרים בצורה משמעותית. הטענות מנגד של המו"לים כנגד רשת 'צומת ספרים' אשר שייכת לשתי הוצאות ספרים (כנרת זמורה ביתן דביר ומודן) כי היא מפלה את שאר ההוצאות ולדבריהם, המבצעים האגרסיביים בחנויות הרשת מובילים לכך שבמידה וספר לא נכלל במבצע הוא אינו מצליח להימכר.

התחרות החריפה בין הרשתות והורדות המחירים הובילה לסערה נוספת, הצעת החוק של ח"כ ניצן הורוביץ - 'החוק הצרפתי', אשר מטרתו הגבלת מחירי הספרים. לפי חוק זה, בשנתיים הראשונות ליציאת הספר אסור להוצאות הספרים לתת הנחה גדולה על מחירו הקטלוגי. כך יוכלו הוצאות הספרים לקבוע באופן בלעדי את מחיר הספר. המצדדים בחוק זה הם רשת סטימצקי והמו"לים.

בעקבות כל זאת, המו"לים חששו כי השנה יעדיפו רבים להמשיך ולרכוש את הספרים ברשתות במחירים מוזלים, עם כל זאת, המו"לים ורשתות הספרים מדווחים עם תום שבוע הספר, על עלייה ניכרת במכירות.

מנכ"ל כתר: בירושלים חלה עלייה של כ-21% ואילו בתל אביב עלייה של כ-18%

יפתח דקל, מנכ"ל כתר, מסכם את שבוע הספר ואומר, "כי השנה הסתיים שבוע הספר באופן כללי בעליות במכירות הספרים בירידים, כאשר בירושלים הייתה עלייה של כ-21% ואילו בתל אביב עלייה של כ-18% ביחס לשנה שעברה. לדבריו " אין ספק שהרעש התקשורתי סביב היריד השנה, השפיע לטובה". בנוסף התייחס דקל לנושא המבצעים של הרשתות, "בשל התחרות בשוק, הסופרים מגיעים למצב שבו אחרי שעבדו שנים בעבור ספר הם אינם מקבלים לכך תמורה הולמת".

מנכ"לית סטימצקי: "אני מקווה כי עד לשבוע הספר בשנה הבאה חברי הכנסת יאשרו את החוק הצרפתי"

איריס בראל, מנכ"ל סטימצקי, "שבוע הספר הסתכם בעלייה ביחס לשנה שעברה ומבחינה עקרונית זהו שבוע הספר החשוב ביותר שהיה עד כה, יותר ויותר אנשים מבינים שצריך להוזיל מחירים אבל גם לדאוג לספרות במדינה".

לדבריה, "מי שראה את מה שקרה סביב שבוע הספר השנה מבין כי הבעלות של 'כנרת זמורה ביתן דביר' ו'מודן' על 'צומת ספרים', יוצרת מצב שאינו תחרותי ודורס ברגל גסה כל מי שלא חלק מהקבוצה הזו". עוד הוסיפה בראל, "אני מקווה שרשות ההגבלים תבין במהרה כי כל זה גורם להרס ואין זו תחרות בריאה, וציינה שהיא מקווה כי עד לשבוע הספר בשנה הבאה חברי הכנסת יאשרו את החוק הצרפתי".

מנכ"ל הוצאת עם עובד ויו"ר התאחדות ההוצאות לאור: "נראה שהקהל העדיף את האטרקטיביות של המבחר בירידים ובדוכנים על המבצעים האגרסיביים של הרשתות הגדולות"

ירון סדן, מנכ"ל הוצאת עם עובד ויו"ר התאחדות ההוצאות לאור, סיכם את שבוע הספר ואמר, "חל גידול של עשרות אחוזים במכירות ביחס לשנה שעברה בדוכנים של עם עובד".

הוא התייחס בדבריו למבצעים האגרסיביים ואמר, "נראה שהקהל העדיף את האטרקטיביות של המבחר שהיו בירידים ובדוכנים על המבצעים האגרסיביים של הרשתות הגדולות". לדברי סדן, "אני בעד מבצעים אבל נגד המבצעים האגרסיביים", לטענתו, "מבצע שפוי הוא בין 20%-30% הנחה מעבר לכך זה מוגזם, התחרות ברשתות עברה מתחרות רציונלית לאמוציונלית ולכן מזיקה לכולם כולל הלקוח שבסופו של דבר מקבל מוצר פחות טוב ולכן למרות שנראה כי מחיר זול זה דבר טוב לצרכן, זה פוגע בו. אנחנו עוסקים בתרבות ותרבות איכותית עולה כסף". הוא מציין כי "לא ניתן להוציא לאור ספר באיכות גבוהה במחירים שהרשתות הגדולות יוצאות השנה".

הוא פונה לרשתות הגדולות (סטימצקי וצומת ספרים) ואומר, "אני מקווה שהן יפסיקו עם המאבק, גם הם כבר לא מרוצים מכך אבל כל אחד מהם רוצה להיות זה שאומר את המילה האחרונה".

סדן התייחס בדבריו להצעת החוק הצרפתי אשר הוגשה על ידי ניצן הורוביץ ואמר, "החוק חשוב כי המצב הקיים היום יוביל לקריסה של הוצאות לאור" והוסיף" אנחנו צריכים את המחוקק שיציל אותנו מעצמינו". לדבריו, "חשוב לאפשר למו"ל להחזיר את ההשקעה וכמו כן לאפשר לחנויות הקטנות לשרוד".

סדן מסכם את שבוע הספר ואומר, "בדוכני הירידים היו הצלחות אך בחנויות המצב היה מורכב יותר וברור כבר מסיכומי הביניים כי המצב שונה". סדן מביע את מורת רוחו כנגד הרשות להגבלים ואמר כי "הממונה על ההגבלים לא עושה כלום ויש כאן עצימת עיניים לתחרות הלא הוגנת בחנויות 'צומת ספרים'".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.