הנפקה TORRID וול סטריט
צילום: צילום מסך יוטיוב, New York Stock Exchange

האם ההנפקות של 2021 יתעוררו לחיים?

מרבית ההנפקות משנת 2021 התרסקו בעשרות אחוזים, ההנפקות של החברות הישראליות התרסקו ביותר - יש גם כאלו שנפלו ב-90%; האם כעת חלקן עשויות להיות מעניינות?
משה כסיף |

השנה שעברה הייתה שנת שיא בהנפקות בוול סטריט, עם כ-400 חברות חדשות שביצעו הנפקה ראשונית לציבור (IPO). מתוך כל אלה, רק 12% נסחרות כיום מעל מחירי ההנפקה שלהן. השאר הציגו ביצועים דלים, שלא לומר גרועים - וזה היה צפוי. אם מוסיפים לכך את האינפלציה, החששות ממיתון והתנודתיות הרבה בשווקים, הרי שאין פלא בכך ששוק ההנפקות ב-2022 הואט משמעותית. הנפקות חדשות מגיעות לשוק במחירים שפויים יותר, וחלק מהחברות פשוט לא מצליח להנפיק (למשל איטורו).

המצב בחברות הישראליות הוא קטסטרופה. על פי בדיקה של ביזפורטל, בממוצע ירדו המניות מעל 50%, יש גם רבות שירדו 80% ומעלה -  היפו , קלטורה , טוקספייס , ריסקיפייד ועוד. גם אלו שהתחילו ברגל ימן צנחו מהשיא - מאנדיי ו סנטינל וואן הפכו להיות חברות של 20 מיליארד דולר - הגדולות מבין כל הישראליות. עכשיו הן נסחרות לפי שווי של 4 ו-7 מיליארד דולר בהתאמה. כן זה היה מנופח, לא בטוח בכלל שזה עכשיו במחירים סבירים.

מה שכדאי לבדוק בהנפקות האלו הוא שני דברים - הראשון, האם בעלי המניות רוכשים מניות? ומסתבר שלא! וזה סימן שלילי. אחרי שהרווחתם כל כך הרבה, באופציות בשכר, ואחרי שהמניות התרסקו, לא הגיע הזמן להכניס את היד לכיס? 

והשני - מה מצב המזומנים בקופה וקצב שריפת המזומנים. חלק מהחברות הגיע - יותר נכון נפל - לשווי נמוך מהמזומנים, זה לכאורה יכול להיות מפתה, אבל הכל תלוי בקצב המזומנים - היפו נסחרת מתחת למזומנים אבל היא שורפת הרבה כסף, אז מה המשמעות של נתון המזומנים? לא הרבה. קחו את המצב שלה עוד שנה-שנתיים ותגלו שהמזומנים ממש לא מהווים "כרית ביטחון", אלא אם כן היא תפרוץ ברמה העסקית. אבל בינתיים  אצל רוב החברות מדובר יותר ב"משאלת לב". רבות מההנפקות ימשיכו לדמם, לגסוס, לא להצליח להגיע לחלום והמזל הגדול שלהן הוא גיוס הכסף הגדול שנותן להם שנים ארוכות של חיים.  

ויש גם אופטימיים

"החברות ממשיכות להיות מושפעות לרעה ממגוון רחב של גורמים – החל בבעיות בשרשרת האספקה, עבור דרך מגפת הקורונה הבלתי נגמרת וכלה באינפלציה". כך כתב האנליסט רנדל קוניק מבנק ההשקעות ג'פריס.

"רקע צרכני חזק מבשר טובות לצמיחתן של החברות ברשימה. חמישה חודשים מתחילת השנה, הצריכה עדיין חזקה. אף שסביבת המאקרו עדיין אינה ודאית. הקיימים מצדיקים התעניינות מצד המשקיעים ומשקפים נקודות כניסה אטרקטיביות עבור המניות הכלולות ברשימה". קוניק צופה שההכנסות של המניות הנכללות בקבוצה יצמחו בממוצע ב-22% בשנה, עד 2023 כולל. 

12 מתוך 13 המניות שג'פריס ממליצים עליהם, הונפקו בדרך הרגילה של IPO. ואילו מניית הולי  (טיקר: HLLY), יצרנית חלקי חילוף לרכב, מוזגה באמצעות ספאק. קוניק שמר על דירוג ה"קנייה" שלו עבור כל המניות בקבוצה, למעט Traeger COOK TRAEGER , יצרנית של גרילים מיוחדים. כדאי לציין כמובן שכמעט כל המניות ברשימה נמצאות מתחת למחירי ההנפקה שלהן. רק מניית 'מרכז השעווה האירופי'   EUROPEAN WAX CENTER , זכיינית ומפעילה של מכוני הסרת שיער, נסחרת מעל מחיר ההנפקה של 17 דולר, והיא נסחרת מניות המרכז החליפו ידיים ביום חמישי האחרון, במחיר של 21.15 דולר למניה.

קיראו עוד ב"גלובל"

לדברי קוניק, "המודלים העסקיים והרווחיות של 13 החברות נותרו על כנם". למניות הנבחרות שלו יש שווקים "גדולים וצומחים", כאשר כל עסק עשוי להגדיל את נתח השוק בתחום הספציפי שלו. הוא הצביע על European Wax ועל Mister Car Wash (MCW), שהיא רשת לשטיפת מכוניות. שתי החברות הללו מהוות רק נתח אחוז חד-ספרתי מהשוק בתחומי הפעילות שלהן, ולדברי האנליסט הן צומחות בקצב בריא. הוא שמר על מחיר יעד של 41 דולר עבור European Wax, ומחיר של 32 דולר עבור Mister Car Wash.

גם חברת Endeavor Group Holdings (EDR), המחזיקה בנכסים כמו "אליפות הלחימה האולטימטיבית" נכנסה לרשימה של קוניק. זאת בנוסף לחברת UFC UNITED FIRE CASUALTY - חברת ספורט, אופנה, אירועים ומדיה; וסוכנות הבידור ויליאם מוריס אנדוור אנטרטיינמנט (WME). קוניק ציין כי לערוץ UFC, המשודר ביותר מ-160 מדינות, יש כ-625 מיליון צופים, כאשר 90% מהם מתחת לגיל 45. "לערוץ הזה יש צמיחה מהירה, אטרקטיביות גלובלית חזקה ודמוגרפיה אטרקטיבית. UFC הוא עניין גדול", אמר קוניק. הוא שמר על יעד מחיר של 41 דולר למניה.

המלצה נוספת של קוניק כוללת את את Arhaus (ARHS), שמעצבת ומוכרת ריהוט לבית, ואת Lulu's Fashion Lounge Holdings (LULU), שמוכרת בגדי נשים, נעליים ואביזרים. קוניק מצפה ששתי החברות הללו יגדילו את נתח השוק בתחומי הפעילות שלהן. הוא שמר על יעד מחיר של 13 דולר על מניית ארהאוס, ויעד מחיר של 26 דולר על מניית לולו.

המנייה של חברת טרייגר, המציעה גרילים ייחודיים שנמכרים במחיר של 600 עד 3,800 דולר, היא המניה היחידה ברשימה עם דירוג החזקה בלבד ולא קנייה. טרייגר זינקה בעקבות מגפת הקורונה, אך המשך הצמיחה שלה עם תום ההשפעה של הנגיף - "מוטל בספק". קוניק חתך את יעד המחיר שלו למנייה מ-36 דולר ל-5 דולר בלבד.

להולי, יצרנית חלקי חילוף לרכב, יש, לדברי האנליסט, "ביקוש משמעותי ולא מנוצל". הכנסות החברה הסתכמו ב-700 מיליון דולר ב-2021. קוניק שמר על יעד מחיר של 18 דולר על המניה הזאת.

5 המניות עם אפשרויות הצמיחה הגדולות ביותר

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

למונייד
צילום: דור מלכה

ב-11 דולר - כולם זרקו אותה; ב-77 דולר היא אהובת המשקיעים

למונייד משלימה זינוק של פי 6 בשנתיים; דוחות טובים לברת הביטוח הדיגיטלי

רן קידר |
נושאים בכתבה למונייד

לפני שנתיים למונייד Lemonade 32.93%  ירדה ל-11 דולר, הסברנו אז שזה יכול להיות עיתוי טוב לרכישה. היום היא ב-66 דולר - פי 6. אין דבר כזה בטוח, יש תמיד סיכונים גדולים, אבל היא נסחרה מתחת למזומנים והשתפרה ברווחיות ובתזרים - למונייד: האם החלום שלה מתממש?


ונחזור להיום. למונייד פרסמה דוחות כספיים טובים, ומקדימה את היעדים עם גידול של 30% בפרמיות ו-42% צמיחה בהכנסות. על רקע הדוחות אמר שי וינינגר, מייסד שותף ונשיא, למונייד: ״אני שמח לבשר על הרבעון החזק בתולדותינו. מדובר ברבעון השמיני ברציפות שבו אנחנו מאיצים את קצב הגידול - תודות לטכנולוגית הבינה המלאכותית הייחודית שפיתחנו.

״בנוסף לצמיחה, החברה מתקדמת על פי התוכנית לעבר רווחיות. דוגמא לאימפקט המשמעותי שיש לטכנולוגיה על הביצועים של החברה - בשנתיים האחרונות, צוות טיפול התביעות שלנו הצטמק, בזמן שכמות התביעות החדשות הוכפלה פי 2.5״

 

הפרמיות עלו כאמור ב-30% ל-1.16 מיליארד דולר. ההכנסות גדלו ב-42% ל-195 מיליון דולר. הרווח הגולמי עלה יותר מפי 2 ל-80 מיליון דולר. ה-EBITDA המתואם מינוס 26 מיליון, אבל משתפר - שיפור של 48% בהשוואה לשנה הקודמת. הרבעון השלישי הסתיים עם תזרים מזומנים חופשי מתואם של 18 מיליון דולר. נכון לתקופת הדו״ח, ללמונייד 2,869,900 לקוחות - גידול של 24% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה. 


בלמונייד מדגישים כי לפני שנתיים, החברה צמחה בקצב של 18% עם שיעור רווח גולמי של 19%, וההפסד הנקי עמד על (36%) מתוך הפרמיה שהורווחה (ברוטו) – GEP. היום, שנתיים אחרי, קצב הצמיחה האיץ ל-30% ושיעור הרווח הגולמי השולי יותר מהוכפל ל-41%, מה שהוביל לצמיחה תלת-ספרתית ברווח הגולמי. יחס ערך חיי לקוח לעלות רכישה (LTV/CAC) נשמר סביב 3:1 אף שהוצאות השיווק יותר משלשו את עצמן, בזכות יכולות טכנולוגיות בסגמנטציה ובתמחור. הבינה המלאכותית גם אפשרה לשמור על ההוצאות התפעוליות, בניכוי הוצאות הצמיחה, כמעט ללא שינוי. התוצאה: ההפסד הנקי כאחוז מה-GEP השתפר בכמעט שני שלישים ל-(14%), והמסלול, להערכת החברה, לרווחיות ברור