בשבוע האחרון לבחירות: לבני וליברמן מובילים בכותרות החיוביות בתקשורת; ביבי במקום ה-4
מהניתוח של השבוע האחרון עולה כי הסקרים האחרונים מיטיבים ויוצרים מומנטום תקשורתי יקר ערך לתדמית התקשורתית של ליברמן וליבני, המובילים בחשיפה החיובית המשוקללת עם 52 כותרות חיוביות. נתניהו שהוביל לאחרונה בחשיפה חיובית בתקשורת, יורד אל המקום הרביעי, בעיקר בשל הסקרים המעודכנים החוזים ירידה בכוחו של הליכוד, וזליגת מצביעים אל ליברמן.
כך עולה מניתוח של חברת ''יפעת- מחקרי מדיה'' החושפת את סיכום החשיפה התקשורתית לקראת הבחירות. נתי יעקובי מנכ"ל יפעת מחקרי מדיה מתקדמים: "ישנה חשיבות מכרעת לתוצאות הסופיות של החשיפה התקשורתית, מכיוון שמאות אלפי הקולות הצפים מושפעים ללא ספק מתדמית המועמדים בתקשורת. אין ספק שבמצב הנוכחי ליברמן וליבני שרק לאחרונה הוספדה, הם המרוויחים הגדולים".
מסיכום החשיפה והתדמית התקשורתית בשבוע האחרון והמכריע לפני הבחירות עולה, כי אביגדור ליברמן וציפי לבני הם אלו שזכו לחיבוק החם מצד התקשורת. לבני וליברמן נהנו מ-52 כותרות חיוביות, בעיתונות היומית המובילה לעומת 47 לאהוד ברק ו-45 לביבי נתניהו.
החלוקה בחשיפה התקשורתית לפני המבצע, במהלכו ולאחריו
בתקופה הראשונה שהושפעה מהפריימריז שערכה כל אחת משלושת המפלגות, מובילה ציפי ליבני בגדול עם תשומת לב רבה שקיבלה מהתקשורת ובמה רחבה להפגנת דיעותיה, ואילו נתניהו שקיבל לא מעט ביקורת על התקלות הרבות בפריימריז ועל מיקומו הגבוה יחסית של פייגלין ברשימה, ממוקם שלישי עם תדמית תקשורתית לא מחמיאה.
לפני המלחמה: 7.12-26.12
ציפי לבני- 80
אהוד ברק - 60
בנימין נתניהו - מינוס 18
תקופת "עופרת יצוקה" היתה שייכת ללא ספק לאהוד ברק המוביל בחשיפה חיובית משוקללת בגדול. ניתן לראות גם כי בתקופה זו שיקם נתניהו את תדמיתו, ולהבדיל מהתקופה הראשונה, סך הכותרות השליליות שלו לא עלה על החיוביות.
תקופת המלחמה: 28.12-16.1
אהוד ברק - 86
ציפי לבני - 41
בנימין נתניהו - 27
התקופה השלישית והאחרונה, 20 הימים האחרונים, מצביעה על הובלה קלה. נתניהו שהוביל בגדול במהלכה, אך "נחלש תקשורתית" בימים האחרונים, ואילו ציפי ליבני שסבלה מחשיפה שלילית יחסית רבה, ושהמלחמה בעליל לא היטיבה עימה תקשורתית, ממוקמת במקום השלישי, אך כפי שצויין, מצליחה בדקה ה-90 לשקם את תדמיתה על רקע הסקרים האחרונים.
אחרי המלחמה: 18.1-9.2
בנימין נתניהו - 126
אהוד ברק - 120
ציפי לבני 78
התחומים בהם סוקרו המועמדים בשבוע האחרון
ניתן לראות כי ברק ממשיך להתמקד בנושאי ביטחון ואף מעט כלכלה. ליבני מתמקדת בתחום הביטחון ותהליך השלום. נתניהו מסיים את השבוע האחרון עם התמקדות בכלכלה וחברה ורווחה, ואילו ליברמן מצליח להתבטא מעט בנושא דת ומדינה תוך כדי שהוא מעלה את חמתו של הרב עובדיה יוסף עליו.
אם התעמולות היו פרסומות. קדימה מובילה בחשיפה תקשורתית בשווי 4.6 מיליון שקל
מדד נוסף להערכת הבולטות של המפלגות בתקשורת, הוא שווי החשיפה הכספית של שידורי תעמולת הבחירות בטלוויזיה, כאילו היו פרסומות ממומנות.
מבדיקת יפעת בקרת פרסום אשר העריכה את השווי של כל תשדיר תעמולה לפי אורכו, שעת השידור שלו והערוץ בו הוא שודר, עולה כי מפלגת קדימה היא המובילה בשווי חשיפה עם תעמולת בחירות בשווי ריאלי של כ- 4.6 מליון שקל, במקום השני מפלגת העבודה עם 3.2 מליון שקל, ש"ס והליכוד עם כ- 2.2 מליון שקל כל אחת, ואילו גיל של הגימלאים סוגרת את החמישייה עם שווי תעמולת בחירות של כ- 1.5 מליון שקל.
לאור הפרסומים הרבים על חשיבות מדיית האינטרנט בבחירות האחרונות שנערכו בארה"ב, מעניין לראות נתונים הנוגעים לשווי הפרסום של המפלגות באינטרנט במערכת הבחירות המקומית שלנו. לפי נתוני יפעת בקרת פרסום, המפלגה המובילה בפרסום ברשת היא קדימה, עם פרסום מוערך בכ- 960 אלף שקל.
במקום השני הליכוד עם פרסום בשווי של 875 אלף שקל. במקום השלישי בולטת מרצ עם פרסום בשווי מוערך של כ- 474 אלף שקל. התנועה הירוקה מימד שפונה גם היא לקבל משכיל וצעיר במקום הרביעי עם פרסום בכ- 456 אלף שקל, ואילו מפלגת העבודה סוגרת את החמישייה עם פרסום באינטרנט בשווי מוערך של כ- 368 אלף שקל.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

עלייה של 4.9% בפדיון רשתות השיווק ברבעון השלישי של 2025
על פי נתוני הלמ"ס, נרשם גידול מתון בקצב המכירות בהשוואה לרבעון הקודם; סקטור המזון רשם עלייה של 3.1%
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה את נתוני הפדיון של רשתות השיווק לרבעון השלישי של השנה, עבור החודשים יולי עד ספטמבר 2025, מהם עולה כי רשתות השיווק רשמו עלייה במכירות של 4.9% (במחירים קבועים, בחישוב שנתי), זאת לאחר עלייה גבוהה יותר של 7.4% ברבעון הקודם, שכיסה את אפריל עד יוני.
גם בחתך שסוקר מזון בלבד נרשמה מגמת צמיחה, אם כי בקצב מתון יותר: עלייה של 3.1% בנתוני המגמה, בהשוואה לעלייה של 4.0% ברבעון הקודם.
גם בניכוי עונתי, המגמה זהה, היות ועד אוגוסט נרשמה עלייה של 2% בסך כל ההוצאות (לא כולל דלק), ואילו עד ספטמבר הנתונים עלו לעלייה של 2.7%. גם סקטור המזון, בניכוי עונתי, הציג את אותה המגמה כשעלה עד אוגוסט ב-0.8% ואילו בספטמבר הוסיף 1.3%.
על פי הנתונים הללו, ולאור מדד המחירים לצרכן שהראה עליה במחירי הירקות הטריים, אך ירידה במחירי הפריות הטריים והמשקאות, ניתן להבין כי העלייה בפדיון אינה בהכרח נובעת מעליית מחירים, אלא לצריכה מוגברת.
עם זאת, מבט על גרף הפדיונות מראה עלייה ברורה בפדיונות מאז פרוץ המלחמה ב-7.10.23:
נתוני הפדיון ברשתות השיווק מתייחסים לרשתות המתמחות במזון ולרשתות המתמחות במוצרים אחרים: מוצרי טקסטיל והלבשה, הנעלה, מוצרים בני קיימה, כלי בית ו"שונות" - מוצרי קוסמטיקה, תרופות, צעצועים, ספרים, ציוד משרדי ואופטיקה.
פדיון הרשתות המוגדרות כרשתות מזון כולל את הפדיון גם ממכירת חומרי ניקוי ומוצרים אחרים. השינויים בערך המכירות ברשתות אלה אינם משקפים בהכרח את השינויים בערך המכירות של מוצרי צריכה בכלל המסחר הקמעוני. זאת, כאשר יש מעבר של קונים ממסגרת המסחר הקמעוני האחר למסגרת
חנויות של רשתות השיווק הנחקרות, מסיבות שונות, למשל: פתיחת סניפים חדשים, רכישה של חנויות קיימות וסגירת סניפים. הנתונים, הנאספים מדי חודש מרשתות השיווק על ידי סוקרי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משמשים כאינדיקטור לצריכה הפרטית. נתונים אלה מקדימים בחודש את הנתונים
של פדיון המסחר הקמעוני ממקורות מע"מ, המשמשים גם הם כאינדיקטור נוסף.
