בשבוע האחרון לבחירות: לבני וליברמן מובילים בכותרות החיוביות בתקשורת; ביבי במקום ה-4

קדימה מובילה בחשיפה תקשורתית עם תעמולת בחירות בשווי ריאלי של כ- 4.6 מליון שקל. העבודה אחריה עם 3.2 מיליון שקל. כך לפי מחקרי החשיפה התקשורתית של יפעת מחקרי מדיה
משה בנימין |

מהניתוח של השבוע האחרון עולה כי הסקרים האחרונים מיטיבים ויוצרים מומנטום תקשורתי יקר ערך לתדמית התקשורתית של ליברמן וליבני, המובילים בחשיפה החיובית המשוקללת עם 52 כותרות חיוביות. נתניהו שהוביל לאחרונה בחשיפה חיובית בתקשורת, יורד אל המקום הרביעי, בעיקר בשל הסקרים המעודכנים החוזים ירידה בכוחו של הליכוד, וזליגת מצביעים אל ליברמן.

כך עולה מניתוח של חברת ''יפעת- מחקרי מדיה'' החושפת את סיכום החשיפה התקשורתית לקראת הבחירות. נתי יעקובי מנכ"ל יפעת מחקרי מדיה מתקדמים: "ישנה חשיבות מכרעת לתוצאות הסופיות של החשיפה התקשורתית, מכיוון שמאות אלפי הקולות הצפים מושפעים ללא ספק מתדמית המועמדים בתקשורת. אין ספק שבמצב הנוכחי ליברמן וליבני שרק לאחרונה הוספדה, הם המרוויחים הגדולים".

מסיכום החשיפה והתדמית התקשורתית בשבוע האחרון והמכריע לפני הבחירות עולה, כי אביגדור ליברמן וציפי לבני הם אלו שזכו לחיבוק החם מצד התקשורת. לבני וליברמן נהנו מ-52 כותרות חיוביות, בעיתונות היומית המובילה לעומת 47 לאהוד ברק ו-45 לביבי נתניהו.

החלוקה בחשיפה התקשורתית לפני המבצע, במהלכו ולאחריו

בתקופה הראשונה שהושפעה מהפריימריז שערכה כל אחת משלושת המפלגות, מובילה ציפי ליבני בגדול עם תשומת לב רבה שקיבלה מהתקשורת ובמה רחבה להפגנת דיעותיה, ואילו נתניהו שקיבל לא מעט ביקורת על התקלות הרבות בפריימריז ועל מיקומו הגבוה יחסית של פייגלין ברשימה, ממוקם שלישי עם תדמית תקשורתית לא מחמיאה.

לפני המלחמה: 7.12-26.12

ציפי לבני- 80

אהוד ברק - 60

בנימין נתניהו - מינוס 18

תקופת "עופרת יצוקה" היתה שייכת ללא ספק לאהוד ברק המוביל בחשיפה חיובית משוקללת בגדול. ניתן לראות גם כי בתקופה זו שיקם נתניהו את תדמיתו, ולהבדיל מהתקופה הראשונה, סך הכותרות השליליות שלו לא עלה על החיוביות.

תקופת המלחמה: 28.12-16.1

אהוד ברק - 86

ציפי לבני - 41

בנימין נתניהו - 27

התקופה השלישית והאחרונה, 20 הימים האחרונים, מצביעה על הובלה קלה. נתניהו שהוביל בגדול במהלכה, אך "נחלש תקשורתית" בימים האחרונים, ואילו ציפי ליבני שסבלה מחשיפה שלילית יחסית רבה, ושהמלחמה בעליל לא היטיבה עימה תקשורתית, ממוקמת במקום השלישי, אך כפי שצויין, מצליחה בדקה ה-90 לשקם את תדמיתה על רקע הסקרים האחרונים.

אחרי המלחמה: 18.1-9.2

בנימין נתניהו - 126

אהוד ברק - 120

ציפי לבני 78

התחומים בהם סוקרו המועמדים בשבוע האחרון

ניתן לראות כי ברק ממשיך להתמקד בנושאי ביטחון ואף מעט כלכלה. ליבני מתמקדת בתחום הביטחון ותהליך השלום. נתניהו מסיים את השבוע האחרון עם התמקדות בכלכלה וחברה ורווחה, ואילו ליברמן מצליח להתבטא מעט בנושא דת ומדינה תוך כדי שהוא מעלה את חמתו של הרב עובדיה יוסף עליו.

אם התעמולות היו פרסומות. קדימה מובילה בחשיפה תקשורתית בשווי 4.6 מיליון שקל

מדד נוסף להערכת הבולטות של המפלגות בתקשורת, הוא שווי החשיפה הכספית של שידורי תעמולת הבחירות בטלוויזיה, כאילו היו פרסומות ממומנות.

מבדיקת יפעת בקרת פרסום אשר העריכה את השווי של כל תשדיר תעמולה לפי אורכו, שעת השידור שלו והערוץ בו הוא שודר, עולה כי מפלגת קדימה היא המובילה בשווי חשיפה עם תעמולת בחירות בשווי ריאלי של כ- 4.6 מליון שקל, במקום השני מפלגת העבודה עם 3.2 מליון שקל, ש"ס והליכוד עם כ- 2.2 מליון שקל כל אחת, ואילו גיל של הגימלאים סוגרת את החמישייה עם שווי תעמולת בחירות של כ- 1.5 מליון שקל.

לאור הפרסומים הרבים על חשיבות מדיית האינטרנט בבחירות האחרונות שנערכו בארה"ב, מעניין לראות נתונים הנוגעים לשווי הפרסום של המפלגות באינטרנט במערכת הבחירות המקומית שלנו. לפי נתוני יפעת בקרת פרסום, המפלגה המובילה בפרסום ברשת היא קדימה, עם פרסום מוערך בכ- 960 אלף שקל.

במקום השני הליכוד עם פרסום בשווי של 875 אלף שקל. במקום השלישי בולטת מרצ עם פרסום בשווי מוערך של כ- 474 אלף שקל. התנועה הירוקה מימד שפונה גם היא לקבל משכיל וצעיר במקום הרביעי עם פרסום בכ- 456 אלף שקל, ואילו מפלגת העבודה סוגרת את החמישייה עם פרסום באינטרנט בשווי מוערך של כ- 368 אלף שקל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.