המועצה לצרכנות בדקה עבורכם: הדרכים בהן חברות הסלולר מתחכמות עם הצרכן
המועצה לצרכנות לא מוכנה להרפות כל-כך מהר מחברות הסלולר למרות העובדה שמשרד התקשורת מנסה בכוחות עצמו לטפל בכל העוולות הצרכניות, כפי שהוא רואה אותן, וקשורות בסלולר.
לדברי מנכ"ל המועצה: "המשך הכריכה בין מכשיר דור-3 לחבילות גלישה היא התחכמות של חברות הסלולר; יש לבטל כל קשר בין רכישת המכשיר לרכישת השירות".
המועצה בראשות המנכ"ל, עו"ד אהוד פלג יצאה בסוג של חקירה פרטית שלה סביב חברות הסלולר ומעניקה לשר התקשורת, אריאל אטיאס חומר טוב למחשבה במידה והוא מחפש את הצעד הבא מול סלקום, פלאפון ואורנג'.
עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, רואה את מקור הפגע בעצם הכריכה בין חבילות השירותים הנמכרות לצרכנים, לבין רכישת מכשיר הסלולר, שכן בדרך זו חברות הסלולר מחייבות צרכנים בשירותים בהם הם אינם מעונינים.
לדברי מנכ"ל המועצה לצרכנות, "התנהלותן של חברות הסלולר, המשנות את מבנה התעריפים וממשיכות לכבול את הצרכנים בתגובה לרפורמות של משרד התקשורת, היא התנהלות מקוממת".
רק 18 חודשים התחייבות? לא בדיוק
כך לדוגמה, מבדיקת המועצה לצרכנות באתרי החברות עולה כי, גם לאחר שמשרד התקשורת צמצם את תקופת ההתחייבות המירבית שבה חברה יכולה לכבול צרכנים ל-18 חודש, ממשיכות חברות הסלולר לגבות את מחיר המכשירים ב-36 תשלומים, ואת ההנחות על המכשיר הן מציעות באופן המתפרש אף הוא על 36 חודש חודשים, באמצעות זיכוי כספי על מחיר השיחות.
צרכן המבקש לנייד את המספר לחברה מתחרה לפני תום 36 חודשים, ייאלץ לשלם את המחיר המלא של המכשיר ללא הנחה. על ידי כך, הצרכן כבול למעשה לתקופה של 36 חודשים.
"מצאו דרך חדשה לחייב את הלקוחות על שירותי גלישה"
כמו כן, גם לאחר שמשרד התקשורת החליט בימים האחרונים לאסור על התנית רכישת שירותי גלישה באינטרנט ברכישת חבילת גלישה לפורטל תוכן , מצאו החברות דרך להמשיך ולחייב את הצרכנים בחבילת הגלישה גם אם הם לא רוצים בה, אם תוך שימוש בביטויים אחרים ("דמי שימוש חודשיים" במקום "תשלום חודשי קבוע"), ואם בהעלאת מחיר השיחות במסלול ללא חבילת גלישה.
הפתרון - המלצות ועדת גרונאו
לעמדת המועצה לצרכנות, התנהלות חברות הסלולר מוכיחה כי הדרך היחידה להעצים את הרפורמות הרגולטוריות ולמנוע את ניצולן לרעת הצרכנים, היא ליישם ללא דיחוי את המלצת ועדת גרונאו בדו"ח שפורסם במרס 2008 – לבחון הפסקת הכריכה בין העסקה לרכישת מכשיר לבין העסקה לרכישת שירותים-.