מקאן אריקסון הוא "אלוף האלופים": זוכים ב-Grand Effie על מהלך ההחדרה של Kotex Young

בטרם נרגעה ההתלהבות מהזכיות בתחרות ה"קקטוס" ממשיכים לקצור במקאן אריקסון הצלחות - הפעם בתחרות האפי, יחד עם חוגלה קימברלי; עוד זכו, פרטנר, סלטי צבר וקמפיין ההדממה למען החטופים
משה בנימין |

תחרות הפרסום והשיווק האפקטיבי - ה- Effie Awards הפגישה שוב בתוך חודש אחד את בכירי ענף הפרסום והשיווק בכדי להעניק פרסים אחד לשני, הפעם על המהלכים האפקטיביים ביותר מהשנה החולפת. התחרות מנוהלת ע"י המרכז הישראלי לניהול (המי"ל) בשיתוף איגוד השיווק הישראלי ואיגוד חברות הפרסום בישראל.

לא הרבה השתנה מטקס ה"קקטוס" האחרון שהתקיים (ומהווה סוג של קרוב משפחה לאפי) וגם אתמול בערב (א') משרד הפרסום הגדול במדינה - מקאן אריקסון יצא בחיוך גדול אחרי זכייה בפרס החשוב מכולם - Grand Effie הנחשב למהלך השיווק והפרסום של השנה. המהלך שהביא למקאן את הזכייה בפרס היה השקת Kotex Young של חברת חוגלה קימברלי.

אין רגע דל במקאן: מעבר לזכייה בגראנד זוכים בעוד 4 קטגוריות נוספות

בקטיגוריית אפי פלטינום, המכובדת מאוד גם היא, זכתה חברת פז חברת נפט בע"מ על המהלך רשת חנויות נוחות yellow של, מי אם לא, משרד הפרסום McCann Erickson.

בקטגוריית "מוצרי צריכה - לא מזון" זכתה חברת חוגלה קימברלי על המהלך Huggies Jeans – השקת חיתול הג'ינס הראשון. דפוס הפעולה המרשים של מקאן אריקסון ממשיך גם כאן, כאשר גם המהלך הזוכה הזה יצא מאותו משרד הפרסום - McCann Erickson.

בקטגוריית "מוצרי צריכה - לא מתכלים" זכתה חברת לקסוס ישראל על המהלך החדרת המותג לקסוס לשוק רכבי היוקרה בישראל של פובליסיס אריאלי.

בקטגוריית "מוצרי צריכה - מזון" זכתה חברת סלטי צבר על המהלך צבר חומוס של ניהאד הירדני - שוברים מחדש את שיאי האותנטיות של משרד הפרסום McCann Erickson;

בקטגוריית מלכ"רים, מגזר ציבורי ואחריות חברתית זכה קמפיין משפחת החטופים על המהלך שנה לחטיפה: רתימת התקשורת הישראלית למאמץ להשבת החטופים הביתה של משרד הפרסום Y&R Interactive מקבוצת שלמור אבנון עמיחי.

בקטגוריית פיננסים, לימודים ושירותים זכה בנק דיסקונט + דיסקונט משכנתאות על המהלך משכנתא מסובסדת של משרד הפרסום יהושע TBWA;

בקטגוריית תקשורת, מדיה, הייטק ומחשוב (כולל אינטרנט) זכתה חברת פרטנר תקשורת על המהלך orange "בול בשבילך" של משרד הפרסום ראובני פרידן IPG.

בקטגוריית מגזרים, שנוספה השנה לתחרות, זכתה חברת חוגלה קימברלי על המהלך השקת Kotex Young של משרד הפרסום McCann Erickson.

פנינה שנהב, מנכ"ל המי"ל: "תחרות ה- Effie Awards הצליחה למצב את עצמה כאחד המותגים המקצועיים והמובילים ביותר בעולם השיווק והפרסום. השותפות שבין המפרסמים והפרסומאים מוכיחה את עצמה משנה לשנה, ומצליחה לתת ביטוי לאסטרטגיית השיווק ולפן הקריאטיבי".

"הגידול הדרמטי השנה במספר המהלכים השיווקים שהוגשו לתחרות מצביע על ההעצמה במרכזיותו של השיווק בעולם העסקי, זאת לצד התמקצעות החברות המשווקות וחברות הפרסום. מזה מספר חודשים אנו פועלים מול הנהלת אפי העולמית על צרופה של ישראל לתחרות האירופאית הצלחתו של המהלך תתרום גם לרמת הפעילות השיווקית בארץ וגם לתחרות האירופאית".

לתחרות ה- Effie, תחרות הפרסום והשיווק האפקטיבי, המנוהלת ע"י המי"ל (המרכז הישראלי לניהול) ובשיתוף איגוד השיווק הישראלי ואיגוד חברות הפרסום נרשמה השנה היענות שיא.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינפלציה מדד המחירים פירות ירקות
צילום: תמר מצפי

בכמה יעלה מדד המחירים מחר?

מדד המחירים יפורסם מחר ב-14:00 בצהריים - איזה סעיפים ימשכו את המדד למטה ואיזה למעלה - ומה הנתון שהנגיד מחכה לו כדי להוריד ריבית?

תמיר חכמוף |

אחרי חודשים של ציפייה, מדד המחירים לצרכן של אוקטובר שיתפרסם מחר צפוי להכריע לקראת הורדת ריבית ראשונה. המדד הקודם ירד ב-0.6% והפתיע את כל התחזיות, מה שהוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5% והחזיר אותה אל תוך טווח היעד של בנק ישראל. מאז, השוק התייצב: הפסקת האש החזיקה מעמד, אי-הוודאות הגיאופוליטית ירדה, והשקל המשיך להתחזק לרמות של 3.20 שקלים לדולר, הגבוהות ביותר מאז אוגוסט 2022.

בתנאים האלה, תחזיות האנליסטים מתכנסות סביב עלייה של 0.5% במדד אוקטובר, מדד חיובי גבוה אך דומה לעלייה בתקופה המקבילה, שיניח את האינפלציה השנתית סביב 2.5%.

מה עשוי לדחוף את המדד כלפי מעלה?

אחד הסעיפים שקשה כיום לחזות הוא מחירי הטיסות, שהפכו בחודשים האחרונים למפתח להפתעות במדד. לאחר שבתקופת החגים נרשמה עלייה במחירי הטיסות, הכלכלנים מציינים כי הפתעה נוספת, גם אם לא בעוצמה שהפוכה לזו של ספטמבר, עלולה לדחוף את מדד אוקטובר כלפי מעלה מעבר לצפי.

גם ההלבשה וההנעלה נכנסים לחודש עונתי חזק. תחילת דגימת קולקציות החורף מביאה בדרך כלל לעליות מחירים חדות יחסית בעונתיות, כאשר הכלכלנים מציינים כי זה עשוי להיות אחד הסעיפים הדומיננטיים הפעם. לצד זאת, בסעיפי המזון (ללא ירקות ופירות) נרשמו עליות שמוסיפות עוד כמה נקודות בסיס למדד.

ומה ימתן את המדד?

מנגד, הייסוף החד בשקל, שהעצים לאחר העלאת תחזית הדירוג לישראל שקרתה לאחרונה, צפוי למתן את המדד במגוון רחב של סעיפים המושפעים מייבוא. גם סעיף הפירות טריים עשוי להציג ירידות מחירים, שעשויות לעבוד נגד הלחצים העונתיים האחרים.

כיתה
צילום: ללא

השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חופשה של כמאה ימים בשנה, שנת שבתון (כל 7 שנים) ותנאים סוציאליים נדיבים הופכים את החבילה הכוללת של המורים ליותר ממה שרובכם משתכרים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה מורים שכר

האם שכר המורים בישראל באמת נמוך? זו שאלה שחוזרת על עצמה בכל שביתה או משא ומתן קיבוצי. התשובה של רוב הציבור היא כן. אלא שהתשובה האמיתית היא ממש לא. השכר של מורים הוא שכר טוב, שכנראה שעולה על השכר של רובכם. בדיקה של הנתונים מגלה כי כשלוקחים בחשבון את כל החבילה - חופשות נדיבות שמגיעות לכ-100 יום בשנה, שבתון ממומן כל שבע שנים, שעות עבודה מוגבלות ותנאים סוציאליים יוצאי דופן - השכר האפקטיבי נהפך למשמעותי הרבה יותר, ליותר מ-22 אלף שקל בחודש למשה מלאה. והיינו שמרנים. 

השכר הממוצע של המורים עובדי המדינה זינק בשנים האחרונות כששכר ממוצע למשרה מלאה מגיע ל-16,622 שקל ועם נתון חציוני של 13.8 אלף שקל ברוטו. חשוב להדגיש שזה השכר למשרה מלאה, כשמורים בשנה הראשונה-שנייה מועסקים ב-60%-70%, והשכר שלהם נע סביב 7,500 שקל (כ-11 אלף שקל למשרה מלאה). המורים הצעירים מקבלים שכר נמוך כי דור א' ו-ב' לוקחים את הקופה. ועדיין, גם אצלם יש עליית שכר משמעותית וכמבינים שכמו בכל עבודה השנים הראשונות הן סוג של "התמחות" והשכר עולה בהמשך, אז זו בהחלט משרה עם שכר סביר, ויותר מכך - זו משרה שמאפשרת גמישות רבה. 


משרה מלאה של מורה כוללת רק 156 שעות בחודש, לעומת 185-182 שעות במגזרים אחרים. זה אומר ששכר שעתי אפקטיבי גבוה משמעותית - אפילו מורה מתחיל עם 65% משרה (כ-101 שעות) המרוויח 7,450 שקל, מקבל בפועל כ-73 שקל לשעה, לעומת 60-50 שקל בממוצע במשק. מורה וותיק מקבל פי שניים, מורה בשכר ממוצע מקבל יותר מ-100 שקל לשעה. 

מי שנשאר במקצוע זוכה לזינוק משמעותי

מורה ותיק יכול להגיע ליותר מ-20 אלף שקל - מעל הממוצע הארצי. זה שכר ברוטו, כשהשכר האפקטיבי הוא כ-30 אלף שקל. שכרם של מנהלי בתי ספר יסודיים הסתכם ב-2024 ב-30 אלף שקל בחודש בממוצע, ושל סגני מנהלים ב-23.8 אלף שקל. אפקטיבית זה שכר של יותר מ-30 אלף שקל. 

השוואה בינלאומית: הפער מצטמצם והולך

שכרם ההתחלתי של מורי התיכונים בישראל נמוך ב-30% מהשכר הממוצע המקובל בחברות ב-OECD, עם שכרו של מורה מתחיל שהגיע ב-2023 ל-31.4 אלף דולר. אבל הפער מצטמצם והולך, כשההטבות מסביב בארץ משמעותיות יותר וסוגרות חלק מהפער. לעומת עובדים אחרים במשק, השכר של המורים, בהשוואה לממוצע ה-OECD, וגם באופן אבסולוטי - הוא שכר טוב. מורה ממוצע מרוויח בהחלט טוב. הבעיה היא כאמור רק בשנתיים הראשונות, אבל גם שם זו לא באמת בעיה גדולה, כי בתוך שנתיים-שלוש הפער מצטמצם משמעותית.