צפיתם בהישרדות ? התוכן השיווקי בעקבותיכם

בתוכנית הריאליטי "גריז" של רשת זה הולך להיות עם קרוקר, בהישרדות זה יהיה עם החברה המרכזית והראל ביטוח. התוכן השיווקי פה כדי להישאר אז כדאי שתדעו במה מדובר ואיך בדיוק מודדים אותו. ראיון עם אורי אלמן, מנכ"ל Effect-TV על צמיחת התוכן השיווקי
משה בנימין |

ההגדרה המדויקת של תוכן שיווקי היא: "שילוב של מסרים פרסומיים בתכנים של תוכניות לרבות הצגה במילים או בתמונה של מוצרים, שירותים, שם מוצר, סימן מסחרי של מוצר או פעילותו של יצרן או ספק שירותים בתכנית".

בעולם המערבי, בשנת 2007 ייתכנו גם הגדרות אחרות לתוכן שיווקי , אחת כזו לדוגמא, יכולה להיות: "כל צורה של פרסום מוטמע בתכנים משודרים שהצופה טרם פיתח את החסינות בפניו, או מודע לקיומו". במילים אחרות, צפיתם בהישרדות של ערוץ 10 במוצ"ש ? כנראה נחשפתם לתוכן שיווקי מן הדקה הראשונה ועד סוף התוכנית.

צורת הפרסום של תוכן שיווקי נשמעת לגוף המעוניין לפרסם ככלי יעיל וחיוני, גם מתוך הפן החיובי שניתן לפרסם מותג דרך תוכן, וגם תודות לחוסר המודעות של הצופה לעובדה שהוא למעשה קהל יעד לפרסומת.

החסרון הבולט של התוכן השיווקי, ואחד החסמים שמנעו ממפרסמים לעשות בו שימוש נרחב יותר הוא אי היכולת למדוד את האפקטיביות שלו בחשיפה לצרכן, וכתוצאה מכך גם חוסר האפשרות לערוך השוואת עלות מול צורה אחרת של פרסום ולהחליט על התמהיל הנכון למפרסם.

בדיוק לזירה הזו נכנס המוח היהודי בדמותה של Effect-TV. זו הוקמה בשנת 2007 ע"י חברת מחקרי "הגל החדש". החברה עוסקת במעקב וניתוח של עולם התוכן השיווקי בתוכניות הטלוויזיה, בסרטים ובווידאו ומעניקה שירותי בקרה, מדידה וניתוח אפקטיביות של תוכן שיווקי עבור מפרסמים, גופים משדרים וחברות תוכן.

החידוש אותו מציגה Effect-TV הם מדדים איכותיים וכמותיים המעניקים יכולת לבקר את פעילות התוכן השיווקי ולכמת את ה ROI על ההשקעה בפעילות.

לשם כך ערכנו ראיון עם אורי אלמן, מנכ"ל החברה, שהסביר לנו על תוכן שיווקי, על השוק ועל המדדים שהחברה מתכוונת להציע למפרסמים.

מהם סדרי הגודל של ההשקעה הכספית בתוכן שיווקי?

שוק התוכן השיווקי בעולם מוערך במעל 6 מיליארד דולר בשנה המהווים כ-4% מסך התקציבים המושקעים בפעילויות פרסומיות וצפוי לגדול בשיעורים של 10% עד 15% לשנה, במשך השנים הקרובות.

היקף התוכן השיווקי בארץ ב- 2007, מוערך ב- 23-25 מיליון דולר. זאת עלייה של כ-70% מהמצב ב-2004, אז עמד ההיקף על כ-14 מיליון דולר. אני יכול להוסיף ולומר שלפי דעתי התוכן השיווקי מתומחר בחסר כיום בעולם והמחירים צפויים לעלות.

מי הם גופי התקשורת המרכזיים שעושים תוכן שיווקי?

עיקר תקציבי התוכן השיווקי נמצאים בערוצים 2 , 10 ו HOT, אבל גם ב-YES

ערוץ 24, 9 ו-5 אפשר למצוא הרבה תוכן שיווקי.

איך מפרסמים תופסים את התוכן השיווקי?

מפרסמים הבינו שתוכן שיווקי הוא חלק אינטגרלי. חשוב להדגיש שתוכן שיווקי הוא לא תחליף, אלא מגיע כתוספת ומשלים. באופן טבעי הגופים הגדולים במשק מפנים כסף מתוך תקציב הפרסום שלהם לנושא הזה.

איפה אפשר לראות תוכן שיווקי?

בהרבה הפקות מז'אנרים שונים אפשר למצוא תוכן שיווקי. בתוכניות הריאליטי, ובמיוחד בגדולים יש צורך בכסף רב כדי להניע את ההפקה ולכן אפשר לאתר שם תכנים שיווקיים רבים.

כיצד הגופים המעורבים יוצרים שיתוף פעולה כדי לייצר תוכן שיווקי?

קיימים 3 מסלולים ליצירת התוכן השיווקי; הראשון הם הזכיינים שבונים פורמט ופונים לחברות, השני הם מפרסמים שמחפשים להיכנס לתוכנית קיימת ודורשים ממשרד הפרסום שלהם למצוא את הדרך לעשות זאת, וקיים המסלול שבו משרדי פרסום וחברות תוכן שיווקי מתמחות, מציעות ללקוח ולזכיין תוכן שיווקי.

איזה יחס מקבל התוכן השיווקי במשרדי פרסום בארץ?

היום כבר ניתן לראות במשרדי הפרסום הגדולים בארץ, כמו: מקאן אריקסון, אדלר-חומסקי, גיתם ובאומן בר-ריבנאי מחלקות ייעודיות המתמחות בנושא.

איך בניתם את המודלים עליהם מתבססת הבקרה?

בדקנו באמצעות מחקרים מהם הגורמים המשפיעים על הצופה בתוכנית וגילינו 37 פרמטרים כאשר המרכזיים הם: נראות המותג, השמעת שם המותג והאינטגרציה שלו בתוכן המשודר.

את המדד הכספי אנחנו בעצם משווים לספוט טלוויזיוני של 30 שניות פרסומת ולפי איכות התוכן השיווקי אנחנו מתמחרים את הפרסום וכך נוכל להגיד מהו השווי הכספי של הפעילות.

מי השוק שהחברה מכוונת אליו?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

חותים בים
צילום: טוויטר

החות'ים חיבלו בכבלים ופגעו באינטרנט במדינות המפרץ, הודו ופקיסטן

כבלי תקשורת תת־ימיים שנפגעו סמוך לג'דה, סעודיה, הובילו לשיבושים חמורים בגישה לאינטרנט בהודו, פקיסטן ומדינות המפרץ; החשד הוא חבלה מכוונת מצד החות'ים, אם כי הם מכחישים; בנוסף, מיקרוסופט דיווחה על שיבושים בפלטפורמת Azure, אך עדכנה כי המצב התייצב; ממשלת תימן הגולה מאשימה את החות'ים בנסיונות פיתוח נשק כימי
רן קידר |
נושאים בכתבה חות'ים

פעולת חבלה בים האדום גרמה לשיבושים משמעותיים באינטרנט במדינות רבות באסיה ובמזרח התיכון, ביניהן איחוד האמירויות, הודו ופקיסטן. לפי הדיווחים חיתוך של כבלי תקשורת תת־ימיים העוברים סמוך לג'דה שבסעודיה הוביל לפגיעה בקישוריות האינטרנט באזור רחב. אמנם הגורמים הרשמיים טרם הצביעו על מבצע החבלה, האצבע המאשימה מופנית לעבר המורדים החות'ים בתימן, שפעלו בשנים האחרונות נגד מטרות ימיות באזור, בין היתר במסגרת מאבקם המדיני־צבאי על רקע המלחמה בעזה. 

החות'ים כבר הכחישו בעבר כל קשר לפגיעות בכבלים, אך ערוץ החדשות החות'י "אל מסירה" דיווח אתמול על חבלה באותו אזור.

החבלה פגעה גם במיקרוסופט, /הודיעה באתר הרשמי שלה על שיבושים צפויים למשתמשי פלטפורמת Azure במזרח התיכון. החברה ציינה כי "חתכים בכבלים הסיביים בים האדום משפיעים על תעבורת מידע במספר אזורים", אך הבהירה כי משתמשים מחוץ לאזור אינם צפויים להיפגע. שעות לאחר מכן, פרסמה עדכון לפיו הבעיה טופלה והגישה חזרה להתייצב.

שירות הענן של מיקרוסופט משרת מאות מיליוני משתמשים פרטיים, מוסדיים וביטחוניים , לרבות גופים ממשלתיים, ובכללם גם מערכת הביטחון הישראלית. פגיעה בפלטפורמה מהווה אירוע רגיש במיוחד, בעיקר בתקופה של לחימה מתמשכת בדרום.

כבלים קריטיים, תיקון מורכב

הכבלים שנפגעו כוללים את מערכת SEA-ME-WE 4, המחברת בין דרום מזרח אסיה, המזרח התיכון ומערב אירופה, וכן את מערכת IMEWE, המחברת בין הודו לאירופה דרך המזרח התיכון. שתי המערכות נשלטות על ידי תאגידים מהודו ומאירופה, אך נכון לעכשיו לא התקבלו מהם תגובות פומביות.