רם דרורי מנועי בית שמש
צילום: יח"צ
ראיון

"צופים מחצית שניה טובה ב-2022; ענף התעופה כבר נמצא בשינוי מגמה"

"במחצית השניה של השנה תהיה הקלה בבעיות בשרשרת האספקה" כך צופה רם דרורי, מנכ"ל מנועי בית שמש, בראיון לביזפורטל; השנתיים האחרונות פגעו משמעותית ברווחיות החברה, אבל מדוע הוא אופטימי להמשך למרות ש"העיניים נשואות לאוקראינה, השוק וזמינות חומרי הגלם לא יציבים"?
נתן טגי | (6)

"עברנו שנתיים מאתגרות בעקבות השלכות משבר הקורונה על ענף התעופה גם ברמה העסקית, וגם ברמה התפעולית, הצלחנו לשמור על נכסי הליבה שלנו ועל החוסן הפיננסי" קבוצת מנועי בית שמש 1.46% העוסקת בייצור והנדסת חלקים למנועי סילון ספגה מכה קשה בעקבות משבר הקורונה, עקב צניחה בביקושים, תחילת התאוששות הענף ברבעון האחרון של 2021 הובילה לגדילה בהיקף המכירות של החברה שהציגה הכנסות ברבעון האחרון שהסתכמו בסך של כ-38.7 מיליון דולר. בנוגע לשאלה האם החזרה לעליות בהכנסות מייצגת המשכיות גם בשנת 2022 אומר רם דרורי, מנכ"ל החברה, לביזפורטל: "ענף התעופה התחיל שינוי מגמה כבר מהרבעון האחרון של 2021 וזה בא לידי ביטוי ברבעון 4 של החברה, התחזיות הן שהמגמה תימשך גם לתוך 2022 ביתר שאת דווקא בחצי השני של השנה, בעקבות הקלות בשרשראות האספקה, אנו לא נוהגים לתת תחזיות מספריות קדימה אך החצי השני של השנה יטיב עם החברה".

איך הסינרגיה ביניכם לבין חישולי כרמל שרכשתם לפני כ-שלוש שנים ?

"הרכישה התבררה כרכישה אסטרטגית טובה , שהרחיבה את שרשרת הערך של החברה, חישולי כרמל תרמה ותורמת רבות לרווחיות והכנסות החברה"

שוק התעופה מתאושש, מה מצב הקשרים עם הלקוחות? באיזה שלב של יציאה מהמשבר אתם נמצאים?

"הגשם ירד על כולם, לאורך כל התקופה נמשך קשר רציף עם הלקוחות של החברה למרות מגבלות הטיסה והתחזוקה היום-יומיות, במהלך התקופה החברה המשיכה להיקשר בחוזים בעיקר במגזר, חלקי מנועי הסילון, קשרינו עם הלקוחות תמיד נשארו חזקים, קשרינו עם חברות ויצרניות המנועים נשארו בעודם וכרגע אנו בשלב של עבודה משותפת ובניית תכנית הצטיידות קדימה"

מה תכניות הקבוצה לצמצום החוב הפיננסי שהסתכם ב-2021 על 81 מיליון דולר ?

"אחד היעדים המרכזיים של ההנהלה בשנתיים האחרונות היה לשמור על החוסן הפיננסי של החברה פעילות החברה נפגעה רבות בשנתיים האחרונות, עם זאת ניתן לראות קיטון בחוב הפיננסי נטו של החברה שעמד ב-2020 על 85 מיליון דולר, התכניות שלנו זה להמשיך ולהקטין את החוב תוך שיפור הביצועים ככל שהיקף הפעילות שלנו יגדל בשנה הקרובה וקדימה"

לקבוצה הסכמים ארוכי טווח על סך 2.1 מיליארד דולר, מתי הם עתידים לבוא לידי ביטוי בהכנסות ?

"אופי ההסכמים אלו הם הסכמי מסגרת לא מחייבים, כיאה להסכמים בענף התעופה, הסכמים אלו הם ארוכי טווח וחלקם עד 20 שנים מרגע חתימת ההסכם , חלק מההסכמים כבר באים לידי ביטוי במחזורי המכירות של החברה, וחלק ממתנים לתהליכי הסמכה ואישורי הלקוח, כאשר לאחר מכן נהיה יכולים להמשיך הליכי יצור ויתבטאו גם הם במחזורי המכירות בדוחות"

החשיפה של הקבוצה הינה רק לשוק האזרחי או לשווקים נוספים ?

"הקבוצה פועלת גם בעולם הביטחוני (צבאי), בעיקר בתחום המנועים, נמנע מלפרט מטעמי סיווג, לא מן הנמנע שעקב הרחבת התיקים הביטחוניים במדינות העולם הביקוש יגיע גם אלינו, כרגע אין הסכמים אך אנו מצפים שתהיה השפעה"

האם יש הסכמי רכישה או מיזוגים שצפויים קדימה ?

"לא יכול להתייחס למשהו ספציפי אך הסביבה העסקית ואתגריה יכולה ליצור הזדמנויות"

לסיכום?

"סך הכל אנחנו מסתכלים באופטימיות קדימה השנתיים האחרונות היו מאתגרות השפעות הקורונה ברמה העסקית והתפעולית פגעו בנו והחברה הצליחה לשמור טוב על חוסן פיננסי ונכסי הליבה, אנחנו מרגישים שאנחנו באים במצב טוב לשנת 2022".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יריב 29/03/2022 20:07
    הגב לתגובה זו
    בואינג מתחילה להתאושש, אבל לאט, וכך צםוי גם למנועי בית שמש. ממה שזכור לי, יש להם הזמנה מייוון בתחום הביטחוני כחלק מההסכם הביטחוני בין ישראל לייוון. חברה טובה ומעניינת, אבל לקנות במחירים נוחים בלבד.
  • 3.
    הקלה בתחת שלי 29/03/2022 13:36
    הגב לתגובה זו
    מתי רכש רכיבים בפעם האחרונה הקשקשן העלוב
  • 2.
    חכה חכה ניראה מי צוחק בסוף (ל"ת)
    אומריקון גרסת BD17 29/03/2022 13:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 29/03/2022 11:14
    הגב לתגובה זו
    פשוט לא הייתי מתקרב לכל הענף הזה.זה הרצה קלאסית
  • תתרחק בבקשה. תודה! (ל"ת)
    יפית 29/03/2022 15:09
    הגב לתגובה זו
  • אייל 29/03/2022 11:52
    הגב לתגובה זו
    פתח עניים ותיקרא מה קורה בכול העולם - כל מה שנאמר בכתבה הוא קורח המציאות
צחי חג'ג', יו"ר חג'ג' אירופה, צילום: שי תמירצחי חג'ג', יו"ר חג'ג' אירופה, צילום: שי תמיר

צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%

הנפקה מעין פרטית למקורבים בדיסקאונט מפילה את המניה; החברה גייסה כ-50 מיליון שקל נמוך ממחיר הסגירה של אתמול בכ-10%

צלי אהרון |

חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42%  , העוסקת בנדל"ן יזמי ונדל"ן להשקעה ברומניה, קיימה והשלימה אמש גיוס של כ-50 מיליון שקל ממשקיעים מסווגים, במסגרת מכרז מוקדם שנערך לקראת אפשרות של הנפקה לציבור. במסגרת ההנפקה הוצעו יחידות הכוללות מניות רגילות וכתבי אופציה במחיר של 925 אג' ליחידה - מחיר הנמוך בכ-10% ממחיר הסגירה של המניה אתמול בבורסה. בפועל ההנחה הא גדולה מ-10% כשמתחשבים בשווי האמיתי של האופציות.  

מצב כזה פוגע כמובן במשקיעים הפרטיים. הם מדוללים במחיר נמוך, והמניה נופלת כעת ב-11%. צחי חג'ג' יכול היה לגייס במסגרת הנפקת זכויות א6ו באפשרויות אחרות ואז המשקיעים הפרטיים היו יכולים להשתתף בהנפקה. עם זאת, חשוב להדגיש כי גם הנפקת זכויות גורמת במקרים רבים לירידה במניה, אך היא מספקת שוויון אמיתי בין בעלי המניות.  

החברה ציינה כי התקבלו התחייבויות מוקדמות לרכישת 54,059 יחידות, מתוכן בחרה להקצות 50,004 יחידות, בהיקף כספי כולל של כאמור כ-50 מיליון שקל. בין המשתתפים בהנפקה נכללו גם בעלי עניין בחברה, ובראשם נפתלי שמשון (נ.ש אחזקות), שהתחייב לרכוש כ-5,377 יחידות. עם פרסום ההודעה נרשמה תגובה חריפה מצד השוק: מניית חג'ג' אירופה צונחת כעת בכ-10% במחזור גבוה של כ-1.68 מיליון שקל. הירידה החדה משקפת את חוסר שביעות הרצון של המשקיעים מהדיסקאונט שניתן בהנפקה.

סימני שאלה. מדוע דווקא עכשיו?

הנפקה בדיסקאונט נתפסת לרוב בשוק ההון כמהלך של חולשה, כאילו החברה נאלצת "למשוך" כסף במחיר נמוך מהשוק כדי להבטיח ביקושים. מנגד, העובדה שהחברה בחרה לגייס דווקא אחרי תקופה של עליות במניה - 50% מתחילת השנה, מלמדת על רצון בעצם לדלל את החזקות בעל השליטה אחרי העלייה.   

התגובה השלילית כעת עשויה גם לשקף חשש משבירת המומנטום החיובי שראינו בתקופה האחרונה. השאלה המרכזית היא מדוע לגייס דווקא עכשיו. ייתכן שמדובר בצורך לממן פרויקטים יזמיים חדשים ברומניה, או ברצון לנצל חלון שבו המשקיעים מוכנים להזרים הון בתנאים יחסית נוחים לחברה. לחלופין, מדובר בצעד לחיזוק הנזילות והחוסן הפיננסי של החברה, שיאפשר לה גמישות רבה יותר בשוק תנודתי. במידה וההון יופנה לפרויקטים קיימים או להשבחת נכסים, הדבר עשוי להוות בשורה למשקיעים, שכן הוא עשוי לתרום לגידול עתידי בהכנסות וברווחיות. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה בת"א סגרה על האפס; ניו מד עלתה 2.9%

טבע ירדה 3.6%, הביטוח עלה 0.85%, הבנקים ירדו 0.4%

מערכת ביזפורטל |

השוק תיקן את הירידות. אולי זה בגלל שנתניהו קצת חזר בו מהאמירה הקשה של אתמול, כשבמקביל יש חדשות משרדי ממשלה מקבילים על שת"פ עם העולם. בולט במיוחד משרד האנרגיה - היו דווח על העמקת שיתוף הפעולה עם קפריסין לשם העברת גז לאירופה. מעבר לכך, נתניהו מתכנן מסיבת עיתונאים הערב בנושאים כלכליים. השוק מעריך שתהיה הרגעה מסוימת. 


ידיעה נוספת בתחום האנרגיה היתה על הרחבת התשתיות לצנרת שתוביל גז מישראל למצרים - שברון נערכת להגדלת ייצוא הגז מישראל למצרים. מדובר על פרויקט לוויתן כמובן וזה השפיע על מניות לוויתן בעיקר ניו מד שזכתה כבר מהבור לתשואה עודפת על השוק בזכות הראיון בביזפורטל - יוסי אבו: "השוק מפספס את ניו מד" - מאיפה יגיע האפסייד בהמשך?


הנפקות פרטיות פוגעות במשקיעים מקרב הציבור. הנה הדוגמה האחרונה - חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42%  , שקיימה אמש מכרז למשקיעים מסווגים והנפיקה עבורם מניות שדה פקטו דיללו את המשקיעים הפרטיים. להרחבה בנושא ראו כאן - צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%.

הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו. פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי - הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?

מנכ״ל משרד התחבורה: "צריך להיות ערס כדי לשחרר תקציבים" - משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים. משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".