רם דרורי מנועי בית שמש
צילום: יח"צ
ראיון

"צופים מחצית שניה טובה ב-2022; ענף התעופה כבר נמצא בשינוי מגמה"

"במחצית השניה של השנה תהיה הקלה בבעיות בשרשרת האספקה" כך צופה רם דרורי, מנכ"ל מנועי בית שמש, בראיון לביזפורטל; השנתיים האחרונות פגעו משמעותית ברווחיות החברה, אבל מדוע הוא אופטימי להמשך למרות ש"העיניים נשואות לאוקראינה, השוק וזמינות חומרי הגלם לא יציבים"?
נתן טגי | (6)

"עברנו שנתיים מאתגרות בעקבות השלכות משבר הקורונה על ענף התעופה גם ברמה העסקית, וגם ברמה התפעולית, הצלחנו לשמור על נכסי הליבה שלנו ועל החוסן הפיננסי" קבוצת מנועי בית שמש -2.44% העוסקת בייצור והנדסת חלקים למנועי סילון ספגה מכה קשה בעקבות משבר הקורונה, עקב צניחה בביקושים, תחילת התאוששות הענף ברבעון האחרון של 2021 הובילה לגדילה בהיקף המכירות של החברה שהציגה הכנסות ברבעון האחרון שהסתכמו בסך של כ-38.7 מיליון דולר. בנוגע לשאלה האם החזרה לעליות בהכנסות מייצגת המשכיות גם בשנת 2022 אומר רם דרורי, מנכ"ל החברה, לביזפורטל: "ענף התעופה התחיל שינוי מגמה כבר מהרבעון האחרון של 2021 וזה בא לידי ביטוי ברבעון 4 של החברה, התחזיות הן שהמגמה תימשך גם לתוך 2022 ביתר שאת דווקא בחצי השני של השנה, בעקבות הקלות בשרשראות האספקה, אנו לא נוהגים לתת תחזיות מספריות קדימה אך החצי השני של השנה יטיב עם החברה".

איך הסינרגיה ביניכם לבין חישולי כרמל שרכשתם לפני כ-שלוש שנים ?

"הרכישה התבררה כרכישה אסטרטגית טובה , שהרחיבה את שרשרת הערך של החברה, חישולי כרמל תרמה ותורמת רבות לרווחיות והכנסות החברה"

שוק התעופה מתאושש, מה מצב הקשרים עם הלקוחות? באיזה שלב של יציאה מהמשבר אתם נמצאים?

"הגשם ירד על כולם, לאורך כל התקופה נמשך קשר רציף עם הלקוחות של החברה למרות מגבלות הטיסה והתחזוקה היום-יומיות, במהלך התקופה החברה המשיכה להיקשר בחוזים בעיקר במגזר, חלקי מנועי הסילון, קשרינו עם הלקוחות תמיד נשארו חזקים, קשרינו עם חברות ויצרניות המנועים נשארו בעודם וכרגע אנו בשלב של עבודה משותפת ובניית תכנית הצטיידות קדימה"

מה תכניות הקבוצה לצמצום החוב הפיננסי שהסתכם ב-2021 על 81 מיליון דולר ?

"אחד היעדים המרכזיים של ההנהלה בשנתיים האחרונות היה לשמור על החוסן הפיננסי של החברה פעילות החברה נפגעה רבות בשנתיים האחרונות, עם זאת ניתן לראות קיטון בחוב הפיננסי נטו של החברה שעמד ב-2020 על 85 מיליון דולר, התכניות שלנו זה להמשיך ולהקטין את החוב תוך שיפור הביצועים ככל שהיקף הפעילות שלנו יגדל בשנה הקרובה וקדימה"

לקבוצה הסכמים ארוכי טווח על סך 2.1 מיליארד דולר, מתי הם עתידים לבוא לידי ביטוי בהכנסות ?

"אופי ההסכמים אלו הם הסכמי מסגרת לא מחייבים, כיאה להסכמים בענף התעופה, הסכמים אלו הם ארוכי טווח וחלקם עד 20 שנים מרגע חתימת ההסכם , חלק מההסכמים כבר באים לידי ביטוי במחזורי המכירות של החברה, וחלק ממתנים לתהליכי הסמכה ואישורי הלקוח, כאשר לאחר מכן נהיה יכולים להמשיך הליכי יצור ויתבטאו גם הם במחזורי המכירות בדוחות"

החשיפה של הקבוצה הינה רק לשוק האזרחי או לשווקים נוספים ?

"הקבוצה פועלת גם בעולם הביטחוני (צבאי), בעיקר בתחום המנועים, נמנע מלפרט מטעמי סיווג, לא מן הנמנע שעקב הרחבת התיקים הביטחוניים במדינות העולם הביקוש יגיע גם אלינו, כרגע אין הסכמים אך אנו מצפים שתהיה השפעה"

האם יש הסכמי רכישה או מיזוגים שצפויים קדימה ?

"לא יכול להתייחס למשהו ספציפי אך הסביבה העסקית ואתגריה יכולה ליצור הזדמנויות"

לסיכום?

"סך הכל אנחנו מסתכלים באופטימיות קדימה השנתיים האחרונות היו מאתגרות השפעות הקורונה ברמה העסקית והתפעולית פגעו בנו והחברה הצליחה לשמור טוב על חוסן פיננסי ונכסי הליבה, אנחנו מרגישים שאנחנו באים במצב טוב לשנת 2022".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יריב 29/03/2022 20:07
    הגב לתגובה זו
    בואינג מתחילה להתאושש, אבל לאט, וכך צםוי גם למנועי בית שמש. ממה שזכור לי, יש להם הזמנה מייוון בתחום הביטחוני כחלק מההסכם הביטחוני בין ישראל לייוון. חברה טובה ומעניינת, אבל לקנות במחירים נוחים בלבד.
  • 3.
    הקלה בתחת שלי 29/03/2022 13:36
    הגב לתגובה זו
    מתי רכש רכיבים בפעם האחרונה הקשקשן העלוב
  • 2.
    חכה חכה ניראה מי צוחק בסוף (ל"ת)
    אומריקון גרסת BD17 29/03/2022 13:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 29/03/2022 11:14
    הגב לתגובה זו
    פשוט לא הייתי מתקרב לכל הענף הזה.זה הרצה קלאסית
  • תתרחק בבקשה. תודה! (ל"ת)
    יפית 29/03/2022 15:09
    הגב לתגובה זו
  • אייל 29/03/2022 11:52
    הגב לתגובה זו
    פתח עניים ותיקרא מה קורה בכול העולם - כל מה שנאמר בכתבה הוא קורח המציאות
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.