חושבים שדסק"ש זולה? שימו לב איך הצניחה בסלקום ריסקה את השווי הנכסי
האם בקרוב הנושים של דיסקונט השקעות יתחילו אף הם ללחוץ על בעלי השליטה בקבוצת IDB? מבדיקת Bizportal עולה כי לראשונה מזה מספר שנים - השווי הנכסי הנקי (NAV) של חברת האחזקות הפך בימים האחרונים לשלילי. במלים פשוטות - לחברת האחזקות יש כיום יותר התחייבויות מנכסים.
חברת דסק"ש היא חברת האחזקות התפעולית של קבוצת IDB. שלוש הנכסים המרכזיים בפורטפוליו שלה זה השליטה בחברות שופרסל, סלקום ונכסים ובנין. בנוסף, לחברה ישנה שליטה בחברת אלרון ונכסים פרטיים שונים (כגון החזקה בבית ההשקעות אפסילון). נכס מרכזי שהיה בעבר של החברה - 40% ממניות אדמה מתומחר על ידי המשקיעים בשווי של אפס - או קרוב לאפס בעקבות כישלון הנפקת אדמה והחשש כי מניות אלו יימסרו לכימצ'יינה.
לאחר כישלון ההנפקה של אדמה - השווי הנכסי של דסק"ש צנח אך הוא המשיך להיות חיובי. הצניחה האחרונה במניית סלקום - שינתה את התמונה וכעת לחברה יש יותר התחייבויות מנכסים. לחץ זה מורגש היטב גם באיגרות החוב של החברה אשר נכנסו לטריטוריה של אג"ח זבל - בתשואה של יותר מ-10%.
לעת עתה, הנושים של החברה עדיין לא לוחצים על החברה. לדסק"ש ישנם כ-1.8 מיליארד שקל בקופת המזומנים - כסף אשר יכול לממן את הפעילות של החברה במשך שנתיים ללא תלות בשוק ההון. עם זאת, ככל שמצב זה יישמר - הרי שהתמונה יכולה להשתנות והלחץ יורגש היטב.
- אדמה מציגה שיפור ברווחיות למרות ירידה בהכנסות ברבעון השלישי
- אדמה: ההכנסות עלו ל-1.4 מיליארד דולר; הרווח הנקי זינק ב-20%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נכון לתחילת המסחר, שווי הנכסים הסחירים של דסק"ש עמד על כ-3.2 מיליארד שקל. כמו כן, לחברה נכסים לא סחירים בשווי של כ-300 מיליון שקל נוספים. יחד עם קופת המזומנים מחזיקה דסק"ש בנכסים בשווי של כ-5.3 מיליארד שקל. עם זאת, לדסק"ש ישנן התחייבויות למערכת הבנקית ולמחזיקי האג"ח. נכון לסוף ספטמבר - היקף ההתחייבויות עומד על כ-5.3 מיליארד שקל נוספים. שווי זה מעמיד את השווי הנכסי של החברה בערך על מעט יותר מאפס.
חשוב לציין, עד כה דסק"ש עמדה בכל התשלומים למחזיקי האג"ח בהתאם ללוח הסילוקין. רק לאחרונה פרעה החברה כ-150 מיליון שקל למחזיקי האג"ח של החברה מסדרה ט'. גם אם לדסק"ש לא יהיו מקורות כספיים בתוך שנה מהחברות הבנות - מרבית הנכסים שלה סחירים והיא יכולה לממש אותם לגופים מוסדיים.
אירועים מהותיים
מבחינת המשקיעים - הסתכלות על השווי של הנכסים של דסק"ש צריכה לכלול התחשבות בשני פרמטרים נוספים. הראשון - הוצאות הריבית. מאז סוף ספטמבר חלפו כבר 3.5 חודשים. בחישוב גס - על המשקיעים לתמחר את הוצאות הריבית שנצברו לאורך פרק הזמן הזה - המוערכים בכ-60 מיליון שקל.
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
כמו כן, בשקלול שווי הנכסים של החברה - יש להפחית את הוצאות המטה של החברה המהוונות. לאחר מהלכי התייעלות ניתן להניח את הוצאות המטה המהוונות על כ-100 מיליון שקל בשנה. נתון זה מציב לדסק"ש שווי נכסי שלילי.
בצד החיובי, צריך לזכור כי אם דסק"ש תחליט למכור את אחד הנכסים הסחירים שלה - היא תדרוש פרמיית שליטה אשר יכולה להגיע גם ל-20% ויותר ממחיר השוק. נתון זה מעלה את השווי הנכסי התיאורטי של דסק"ש לצד החיובי - אך לא בהרבה.
כמו כן, הסיפור של אדמה עדיין לא סגור. אמנם, כעת לפי החישוב השווי הוערך באפס בשל הסבירות הגבוהה כי האופציה לא תמומש. בספרי דסק"ש - אופציית אדמה עדיין לא התפוגגה והיא מוערכת בספרי דסק"ש ב-103 מיליון שקל. עבור משקיעי דסק"ש מדובר באופציה.
לא הפעם הראשונה
אין זו הפעם הראשונה בשנים האחרונות שבה השווי הנכסי של דסק"ש היה שלילי. בשנת 2012 כשהחלה הטלטלה הראשונה בשוק הסלולר דסק"ש צנחה עד למחיר של 420 אגורות והשווי הנכסי הפך לשלילי. זה היה בעידן של נוחי דנקנר אך מאז הצליחה חברת האחזקות להתאושש, בין היתר בשל המיזוג בין כור לדסק"ש, מכירת גיוון אימג'ינג ועוד.
כעת, תחת בעלי השליטה החדשים, מקווים המשקיעים כי תחול התאוששות בשווי הנכסים של דסק"ש. שווי החברה בשוק עומד כעת על 600 מיליון שקל כך שדסק"ש מגלמת למעשה אופציה (אולי מעט יקרה) על החברות הבנות שלה בפורטפוליו.
- 13.הוצאות מימון של 300 מיל שח (ל"ת)פשיטת רגל בלתי נמנעת 15/01/2015 11:21הגב לתגובה זו
- 12.אמרתי שורט על דסקש כשהייתה 2500 (ל"ת)עוף החול 15/01/2015 11:03הגב לתגובה זו
- 11.בקרוב אלשטיין ובן משה ישלמו לנוחי שיחליף אותם חחחחח (ל"ת)נוחי דנקנר 15/01/2015 09:50הגב לתגובה זו
- 10.מסדיר חוב 15/01/2015 09:05הגב לתגובה זונסחרת 25 אחוז מתחת לפארי. גוף גדול לקח אתמול 30 מיליון.
- dw 16/01/2015 11:55הגב לתגובה זוסידרה ז זה שקלי קצר ב 5%. סידרה ד מציעה מחמ דומה, אבל צמוד בלמעל מ 10%, לכן ז נראית לי פחות טרקטיבית מהשאר אבל חוץ ממנה? הכל נסחר במחירים טובים(נמוכים). כמחזיק אני מקווה שהעניינים יסתדרו ושהמחירים לא יהיו עוד יותר טובים (נמוכים)
- 9.משקיע 15/01/2015 09:03הגב לתגובה זושכחתם בניתוח דיבידנדים מאדמה בהיקף של עשרות מיליוני דולרים
- 8.רוני 15/01/2015 08:56הגב לתגובה זושום פרמיית שליטה לא יקבלו.ענף הסלולאר גמורבנדלן יטפל כחלוןבסוף הרבעון הקרוב נגלה שאין שום הנפקה של אדמה.החברה מחוסלת, הוצ המימון יביאו אותה בקרוב להסדר והמניה תצנח לשוןי קרוב ל 0
- dw 16/01/2015 11:53הגב לתגובה זוותשכח מזה שאנחנו מוכרים אותה במחירי שוק. אדמה זה היסטוריה אבל אלרון יכולה להביא לנו מיליארד דולר (בריינסגייט, פוקרד) אז לאט לך עם ההספדים. לדסקש יש בקופה מזומן לשנתיים קדימה, כך שאני כנושה די רגוע (נכון, הירידה בסלקום אינה משמחת אותי)
- 7.אסור לשלם לסדרה ד 15/01/2015 08:48הגב לתגובה זוהעדפת נושים ברורה
- dw 16/01/2015 11:47הגב לתגובה זואני הייתי באסיפת האגחים, יחד עם כל המוסדיים. לדסק"ש יש מזומן בקופה לשנתיים קדימה! לדעתי זה אפילו מעט מוגזם ואני במקומם אפילו הייתי מתחיל לקנות מעט אגחים בשוק. בלי לחץ ובקטנה, נאמר 100-200 מיליון, אבל לדעתי זו דרך טובה לצמצם את מעט חוב מתחת לפארי.
- 6.משקיע 15/01/2015 08:35הגב לתגובה זונסחרת 25 אחוז מתחת לפארי. מתמחרת כבר תספורת עצבנית ללא צורך
- 5.קורנפלד פירק את אידיבי עכשיו מפרק את דסק"ש (ל"ת)לולו 15/01/2015 08:09הגב לתגובה זו
- dw 16/01/2015 11:49הגב לתגובה זובפורום בורסה ושוק ההון בתפוז אנו מקדמים בברכה מגוון דעות. הלא אם כולם היו חושבים אותו הדבר אז לא היתה בורסה. טוב יש כאלה החוששים לעתידה של דסקש כי אז הם מוכנים למכור אגחי דסק"ש במחירים טובים כמו שיש היום ואנחנו יכולים לעשות כסף. :-) כמחזיק אני מקווה כמובן שהם טועים.
- 4.סלקום 15/01/2015 07:30הגב לתגובה זושיגרמו לקריסת חברה גדולה. אז סלקום תעלה. וכל הניתוח הזה יהיה שווה 0. ואדמה שווה 0 זה רק אצל המטומטמים וכנראה לא חסר פה כאלה.
- 3.אמיר 15/01/2015 07:29הגב לתגובה זוהצלחה של ניסויים שלב 3 של החברות בראנסגייט או פוקרד שיתפרסמו השנה יעלו את השווי של אלרון במאות אחוזים וישפיעו לטובה על דיסקונט השקעות
- dw 16/01/2015 11:36הגב לתגובה זוהש"ש של אלרון, לדעתי, איננו רלוונטי. אידיבי לא חולמת למכור את החברה לפי השוויים בשוק. למי שלא יודע, לאלרון יש 2 חברות ביוטק בשלב קליני מתקדם - שלב 3: פוקרד, לבדיקות מעבדה מהירות ובריינסגייט, לטיפול בשבץ. הטיפול בשבץ, אם יצליח, וחושב לסייג שזה אם גדול, כי כולנו זוכרים את פארמוס ודי פארם שנכשלו, אבל אם יצליח, ושוב: אם ואם ואם, אז החבה הזו שווה מיליארד דולר! שבץ זו בעיה חמורה בעולם המערבי כשהטיפול שיש כיום איננו מספק. בריינסגייט אמורה להגיע ל fda ב 2016. אם היא מצליחה אז נפתרו הבעיות של דסקש ואידיבי. לדעתי אלרון זה אחד מניירות הביו הכי אטרקטיביים שיש בסקטור המקומי. כמו בכל ביו יש סיכון, אך מצד שני שימו לב לקופת המזומנים הנאה, מה שמפחית את צד הסיכון. מחזיק ולא ממליץ
- 2.האנליסט שהמליץ 15/01/2015 07:27הגב לתגובה זועל נזקים למשקיעים זה רשלנות מקצועית . האנליסטים הישראלים לא שווים שקל. אפילו גורביץ עדיף עליהם
- 1.קורא 15/01/2015 07:20הגב לתגובה זוארביטראז של קנון לא מעודכן
- מה אתה דואג? קנון קנית - על הכסף בכית! (ל"ת)קוראת בכוס תה 15/01/2015 08:31הגב לתגובה זו

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
