טורקיה מפתיעה עם העלאת הריבית ל-25%

ממשלת טורקיה מפתיעה ומעלה את הריבית מעל למצופה בניסיון לרסן את האינפלציה. הבנק המרכזי מאותת שהוא מוכן לעלות שלב בקרב על האטת האינפלציה כאשר הריבית הקודמת על עמדה על 17.5% והצפי היה עליה ל-20%. הלירה הטורקית מזנקת לאחר ההודעה
רוי שיינמן | (12)

הבנק המרכזי בטורקיה מוכן לקרב. היום הוציא הבנק הודעה על העלאת הריבית לרמה של 25%, וזאת כשהריבית הקודמת עמדה על 17.5% כשהצפי היה העלאה לרמה של 20% לפי סקר שביצע רויטרס.

בהודעה שפרסם הבנק נאמר ש"הוחלט להמשיך במדיניות המוניטרית הקשוחה במטרה לרסן את האינפלציה בהקדם האפשרי ובכדי לעצור את ההידרדרות בהתנהגות המחירים". שיעורי הלירה הטורקית ביחס לדולר וליורו  דולר / לירה טורקית 0% זינקו לאחר ההודעה.

Ministry of the Presidency. Government of Spain ארדואן

נשיא טורקיה רג'ב ארדואן. צילום Ministry of the Presidency. Government of Spain

שיעורי האינפלציה האחרונים אילצו את הבנק המרכזי לשנות את צפי האינפלציה שלו לסוף השנה מ-22.3% ל-58%. הבנק ציין בהודעה היום שהוא מצפה ש"שיעור האינפלציה יעמוד בחלק העליון של התחזית עד סוף השנה". האינפלציה בטורקיה אומנם הייתה בירידה החל מאוקטובר 2022 מרמה של 85%, אך קפצה בין החודשים יוני ליולי של השנה מ-38% ל-48%. בהודעה הבנק ייחס את העלייה באינפלציה לביקושים פנימיים גדולים, שערי החליפין, רגולציית המס ושחיקת המשכורות.

המשבר הכלכלי בטורקיה והפיחות של הלירה הטורקית הוא לא דבר חדש. על רקע פרסום תוצאות הבחירות האחרונות בהן ניצח רג'יפ טאיפ ארדואן עם 52% מהקולות, הלירה הטורקית ירדה לשפל של מעל 20 לירות לדולר. לאחר בחרותו ארדואן המשיך כמנהגו בהתמודדות עם האינפלציה והוריד את הריבית ועל כך נקראו טענות רבות - באינפלציה נלחמים עם ריבית גבוהה אשר מרסנת את הכלכלה, ריבית נמוכה רק תתמרץ את המשק ותדחוף את המחירים למעלה. ואכן ביוני האחרון מינה נשיא טורקיה ארדואן את הבנקאי לשעבר חפיצה גאי לנגיד הבנק, באיתות על מעבר מהמדיניות המוניטרית השמרנית של הורדת הריבית עם עליית שיעור האינפלציה. מאז המינוי הבנק המרכזי כבר הודיע על שתי העלאות ריבית כולל זו האחרונה.

חוסר היציבות בתקופת הבחירות תרם למצב הכלכלי העגום, משקיעים מתרחקים מחוסר יציבות כמו מאש. למרות שבעשור הראשון לשלטונו של ארדואן הכלכלה הטורקית צמחה לעיתים בקצב של 10% בשנה והייתה לאחת מ-20 הכלכלות הגדולות בעולם והגדולה ביותר מבין הבמדינות המוסלמיות. אך בגלל הפניית המשאבים בעיקר לפרויקטים של בניה (איסטנבול אפילו הייתה במקום השני בכל אירופה במספר גורדי השחקים) ללא פיתוח של תעשיות אחרות, היא נשארה תלויה מאוד בהשקעות זרות.

בנוסף, אחת הגורמים המשמעותיים ביותר למצבה של טורקיה הוא הגירעון המסחרי, כלומר טורקיה מייבאת הרבה יותר משהיא מייצאת. בשנים 2014 ו- 2017 טורקיה ייבאה בסכום שגבוה בכ- 55 מיליארד דולר מהסכום שבו ייצאה, וב-2016 הגירעון המסחרי עמד על 25 מיליארד דולר. כאשר מדינה נמצאת במצב כזה שנים על גבי שנים, התוצאה היא פשוט איבוד של הון.

קיראו עוד ב"גלובל"

יחסי החוץ שלה גם כן השפיעו על שער הלירה הטורקית. ב- 2018 ממשל טראמפ שקל להטיל מכסים על טורקיה על רקע סכסוך עם המדינה שפלשה לאפרים שבסוריה. ב- 2019 וב- 2020 סוריה חוותה סכסוכים נוספים באזור הים התיכון שנועדו לממש את חזון "המולדת הכחולה" על ידי הרחבת השטח הימי של סוריה, כשבאותה שנה התיירות, שמהווה חלק גדול מההכנסות של טורקיה, כמעט ונמחקה כתוצאה ממגפת הקורונה. בעקבות ההתפתחויות האלו, בין השנים 2012-2020 אחוז האבטלה גדל מ- 8% ל- 14%.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מקיאוולי 24/11/2023 13:57
    הגב לתגובה זו
    מאחר וארדואן חבר לשונאי ישראל והעם הטורקי תומך בחמאס הגיע הזמן לנתק את היחסים עם טורקיה שמרויחה מיחסיה עם ישראל ומתנהגת בכפיות טובה.
  • 6.
    ברכה 19/09/2023 16:50
    הגב לתגובה זו
    . קח את ביבי מר הכלכלה העולמי שינהל לך את הברדק . טוב לך וטוב לנו .
  • 5.
    כלכלן 11/09/2023 23:05
    הגב לתגובה זו
    טורקים טיפשים אכלו את הפתיון של הורדת הריבית עד הבחירות - זהו שבערך ב 10 שנים הבאות ארדואן לא באמת צריך אותכם . חוץ מזה ריבית 25% לא נורא ב 100% זה יכאב יותר - טיפשים שבחרתם בו כבר אמרתי
  • 4.
    גדליה 24/08/2023 16:22
    הגב לתגובה זו
    פשוט מאד שיעשו מה שעושה הנגיד פה כלומר כל מוצר שעולה מחירו לא ניכנס לחישוב המדד ורק מוצרים שמחים ירד יכנסו לתחשיב והרי לכם מדד מינוס וזו אמת לאמיתה שנקראת המצאה ישראלית
  • 3.
    בקרוב בישראל בחסות כנופיית הדיקטטורה (ל"ת)
    כלכלן 24/08/2023 15:42
    הגב לתגובה זו
  • קונילמל 24/08/2023 23:13
    הגב לתגובה זו
    ויחזור לחלק כרטיסים אדומים וכל מי שלא חושב כמותם יישלח לעיירות הפיתוח.
  • איציקו 24/08/2023 17:00
    הגב לתגובה זו
    העניין מוצא ונלעס מכל הכיוונים . לך חפש הגדרות חדשות להתעסק בהן
  • אומרים אלו שהיו נגד מתווה הגז (ל"ת)
    ישראל שלנו 24/08/2023 16:08
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ממשלה לא מעלה ריבית (ל"ת)
    מושיקו לויקו 24/08/2023 15:38
    הגב לתגובה זו
  • אתה צודק , הבנק המרכזי אחראי לריבית (ל"ת)
    אבי 24/08/2023 16:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אם ארדואן היה יודע על איזה אחוז אמסלם משתולל,היה נזהר.. (ל"ת)
    לירי 24/08/2023 15:31
    הגב לתגובה זו
  • יעקב ל 24/08/2023 17:32
    הגב לתגובה זו
    סע לתורכיה,טיפש
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.