האם הבורסה ביפן עדיין מעניינת אחרי עלייה של 30%?
לאחר זמן רב של קיפאון, שוק המניות של טוקיו עולה מחדש ומתחילת השנה הניב תשואה פנומנלית של מעל 30%. וורן באפט הביע את אמונו בשוק היפני והגדיל את אחזקותיו בחברות יפניות.
עם האוכל בא התיאבון. משקיעים מזרימים כספים לקרנות שמשקיעות ביפן כשהקרן היפנית של בלאקרוק חוותה זינוק משמעותי בכניסות הכספים בתקופה האחרונה. הסיבה לעלייה הפתאומית בהתעניינות ולעליות השערים היא שחברות יפניות מדווחות על ביצועים טובים ובמקביל משקיעות כספים כדי לייצר צמיחה בהמשך. מעבר לכך, הן מגדילות את היקף הדיבידנדים למשקיעים.
225 החברות הרשומות במדד הניקיי הגדילו ב-2022 דיבידנדים ובמקביל השלימו רכישות חוזרות של מניות בסכום שיא של 8 טריליון ין (71 מיליארד דולר). רכישה עצמית שקולה במובנים רבים לחלוקת דיבידנדים ולמרות שהמספרים האלו צנועים יחסית לארה"ב שבה היקף הרכישות החוזרות-רכישות עצמיות ודיבידנדים מעל טריליון דולר בשנה, הם עדיין מעידים על צמיחה משמעותית מ-2021, עלייה של 51% בדיבידנדים.
המגמה החיובית בתשואות בעלי המניות צפויה להימשך, כפי שמעידה ההחלטה של הונדה לחלק דיבידנד שיא של 150 ין למניה בשנת הכספים המסתיימת במרץ 2024. Citizen Watch הודיעה גם היא על תוכנית רכישה חוזרת בשווי 65.59 מיליארד ין, הגדולה ביותר אי פעם עבור שנת כספים יפנית. עם זאת, UFJ Financial Group, המלווה הגדולה ביותר ביפן, עצרה זמנית את הרכישה החוזרת של מניותיה עקב אי ודאות בכלכלה העולמית.
- כלכלה בצומת דרכים: מאחורי ירידות השערים ביפן
- הניקיי איבד 14%; החוזים העתידיים בירידה חדה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רכישה חוזרת של מניות בדרך כלל תורמת למחיר המניה, וזה התבטא בעלייה של 45% אצל הונדה וסיטיזן וואטצ' אחרי הרכישה החוזרת שלהם. ועדיין - האנליסטים סבורים שיש עוד מקום לעלות כשהם מתייחסים בעיקר לעובדה שכמעט 45% מהחברות בניקיי נסחרות מתחת להון העצמי שלהן, לעומת 5.2% בלבד ב-S&P 500.
יחס הון מתחת לאחד מבטא הערכת חסר ו/או חוסר אמון המשקיעים בסיכויי הצמיחה והרווחיות של החברה. על רקע זה, הבורסה של טוקיו מציעה לחברות להשקיע במחקר ופיתוח ובהון אנושי כדי לשפר את הצמיחה ולשדר למשקיעים צמיחה ורווחיות בעתיד. בנוסף, רכישה עצמית ודיבידנדים מקטינות את הדיסקאונט על ההון העצמי וכן משדרות לבעלי המניות את אמון הנהלת החברה במניות החברה, וכך בעצם גורמות למשקיעים להתעניין ולרכוש את מניות החברה. עליית המחיר מעלה כמובן את השווי ואת היחס - מכפיל ההון.
במילים אחרות, ההתעניינות הגוברת במניות היפניות מעבר לשיפור בתוצאותיהן, מיוחסת לעובדה הפשוטה שהן נסחרו במכפילי הון נמוכים ששידרו אטרקטיביות. המכפילים האלו בהמשך לעלייה מתחילת השנה, עלו ועדיין הם נמוכים בהשוואה עולמית.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הניקיי שעלה כאמור במעל 30% מתחילת השנה, עקף את ה-S&P 500 שעלה ב-16%. הניקיי נמצא מעל 33 אלף נקודות, לראשונה אחרי 33 שנים והוא רחוק 15% מתחת לשיא כל הזמנים של 1989.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
