כמה תעלה מכונית בשנה הקרובה? גורמים בענף הרכב טוענים שהרבה יותר
טרם נצפתה עלייה במחירי הרכב, וב-2022 גם לא נצפתה ירידה – אם כי גורמים בענף שסקרו את הסיטואציה טוענים – האטת שוק מכירות הרכבים המשומשים, לצד האינפלציה, הפגיעה בשרשראות האספקה, הכפלת מס הקנייה וכניסת הרכבים הסינים לאירופה, תשפיע על המחירים לרעה
ברוכים הבאים ל-2023, ואיתה – עלייה במחירי הרכב. כבר לפני כשבוע הודיעה ועדת הכספים כי תבטל את ביטול העלאת מס הקנייה על רכבים חדשים, שהכפיל עצמו מ-10% ל-20%. הראשונה שהודיעה כי תעלה מחירים היא כאמור חברת טסלה, אשר כבר אתמול הודיעה שמחירי הרכבים שלה יעלו בין 6%-8%.
משמעות העלאת מס הקנייה משפיעה לא רק על רכבים חשמליים, כי אם גם על פלאג אין-הייבריד, שם יעלה המס מכ-40% לכ-55%.
הבעיה כאן היא בעיקר בעובדה שמס הקנייה עצמו מוסתר מן הלקוחות, כך שהם לא מודעים לכמה המס באמת עלה. דבר זה מאפשר ליבואניות להעלות את המחירים כמה שהם רוצים, בלי שהקונים ידעו האם באמת יש הצדקה לעלייה הזו.
יצרני ויבואני הרכב כבר ידעו מראש שהמחירים יעלו. כלל היבואניות בארץ, בהן כלמוביל המייבאת את יונדאי (איוניק 5, קונה), טלקר (קיה, SERES) שלמה מוטורס (BYD) וגם ג'ילי, טענו כי המחירים אכן יתייקרו, אך היבואניות "עדיין לא החליטו בכמה".
בבדיקה של נתוני איגוד יבואני הרכב ל-11 החודשים האחרונים, נראה כי בישראל מסרו השנה קרוב ל-257 אלף רכבים, זאת לעומת אשתקד אז נמסרו קצת יותר מ-284 אלף רכבים. הנתונים מראים כי המצב "לא כל כך גרוע" מבחינת המכירות בשנה החולפת, אך כיצד נתונים אלו יושפעו בעתיד הקרוב?
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- דגם של טסלה ב-130 אלף שקל? ובינתיים: החברה מקפיצה מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק מכירות הרכב בכלל והחשמלי בפרט הושפע מכמה גורמים שונים. הראשון הוא האינפלציה, שגואה כעת בכל רחבי העולם. כידוע – ככל שהאינפלציה עולה, כך גם המחירים, דבר שטרם השפיע על ענף מכירות הרכב ברחבי העולם, אך על פי נתוני עבר קשה להאמין שהאינפלציה לא תתחיל להשפיע על מחירי הרכב בשנה הקרובה. בתוך כך, הרדיפה המהירה אחר רכבים חשמליים הובילה את הענף למבוי סתום. התפרצות מגפת הקורונה ברחבי העולם השפיעה הן על שרשראות האספקה והן על הביקוש בשוק.
לבסוף, תמיד קיים שוק הרכבים המשומשמים, שבדומה למגמה העולמית, הגיב מהר יותר מאשר שוק הרכבים החדשים, שכן תמיד קיים בהיבט זה שיוויון מסויים בין היצע לביקוש. מנגד, שוק זה החל להראות האטה בתקופה האחרונה, כזו שתקפה בעיקר לגבי רוב המכוניות המונעות בנזין.
שינוי בנוסחת מס הקנייה, לצד שינוי באופן חישוב הזיכויים ושיקוף של מצב השוק, לצד העובדה שמגפת הקורונה – לפחות לעכשיו – פחות או יותר חלפה (ישראלים יפנו יותר כסף למען טיסות לחו"ל ופחות כסף על מנת לרכוש רכבים משומשים), כל אלו צפויים להעלות את המחירים של הרכבים בכלל בשנת 2023.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- דאצ'יה ביגסטר - הכי גדול של דאצ'יה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
תמיד נחמד להאשים רק את מדינת ישראל, אך העובדה היא שנתונים אלו משתנים בכל רחבי העולם. בסין ישנו בקרוב את האטרקטיביות לרכישת רכב חשמלי, אשר תיתן הנחה דווקא לרכבים בעלי טכנולוגיה, דבר שכבר הוביל את טסלה להוריד מחירים בסין. בגרמניה יצטמצם המענק שמעניקה הממשלה לרוכשי הרכבים החשמליים, בעוד שבצרפת, המענק יוענק רק למשפחות בעלי הכנסה נמוכה.
ואם כבר מציינים את אירופה, חשוב לציין גם את העובדה שהרכבים הסיניים מתחילים לכבוש גם את אירופה, דבר שצפוי גם הוא להשפיע על המכירים בישראל.
יצרניות הרכב לא נוטות לתת ליבואני הרכב הנחות אלא אם כן יש להם אינטרס לעשות את זה. הסיבה היחידה שיצרניות הרכב הסיני נותנות לכלמוביל, סמלת, שלמה ועוד הנחות היא בשל העובדה כי הישראלים נוטים לרכוש רכבים סיניים, ובאירופה המכוניות טרם הושקו.
מנגד, הרכבים הסיניים מתחילים להיכנס לאט גם לאירופה, כאשר גם BYD, גם WEY וגם רכב ה-Funky Cat של ORA הוצגו באירופה בשבועות האחרונים. חברות סיניות רבות טוענות כי כבר חתמו על הסכמים יחד עם יבואני השיווק המקומיים באירופה, ובקרוב יחלו למכור גם שם בהיקפי ענק.
כאשר בסופו של יום יכנסו בסופו של דבר הרכבים החשמליים הסינים לאירופה – ישראל ללא ספק תושפע. בתוך כך, גם במידה והסינים יחליטו כן להעניק ליבואני הרכב הישראלים הנחות עבור ייבוא הרכב, יתכן מאוד כי מרבית הרכבים ישלחו לאירופה, ובתוך כך יווצר לו מחסור של רכבים סינים בישראל.
במילים אחרות – אם טרם קניתם רכב, לא בטוח ש-2023 תהיה השנה שבה תרצו לבצע זו.
- 3.דני 02/01/2023 07:04הגב לתגובה זוראיתם את טסלה? אנשים בהתחלה קנו ב-180 אלף והיום אחרי עליית מחיר בפעימה השביעית 242 אלף. חתיכת פח עם מנוע חשמלי שנועדה לשבור את השוק. ראיתם מה קורה בשוק יד שניה? מי שקנה אפילו ב-225 אלף כבר דורש 230-240. שוק יד 2 מפוצץ בדיוק כמו מניות ככה גם השוק הזה יפול, למה? ככה. אותו מוצר שנראה אותו הדבר יאבד מערכו, בהתחלה התנהגו לדירות כמו מניות עכשיו לרכבים כולל מחסור באספקה. העם היושב בציון חתיכת פראייר. שנת 2023 המגדל יקרוס. הערך ירד.
- 2.רק בישראל ככל שיקר יותר קונים יותר (ל"ת)ש 01/01/2023 14:08הגב לתגובה זו
- 1.מיק 01/01/2023 13:45הגב לתגובה זוהרגולטור הוא אימפוטנט וכולנו משלמים את המחיר , בכל מדינה אחרת הוא לא היה מקבל לנהל חנות מכולת!!!
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
