כמה תעלה מכונית בשנה הקרובה? גורמים בענף הרכב טוענים שהרבה יותר
טרם נצפתה עלייה במחירי הרכב, וב-2022 גם לא נצפתה ירידה – אם כי גורמים בענף שסקרו את הסיטואציה טוענים – האטת שוק מכירות הרכבים המשומשים, לצד האינפלציה, הפגיעה בשרשראות האספקה, הכפלת מס הקנייה וכניסת הרכבים הסינים לאירופה, תשפיע על המחירים לרעה
ברוכים הבאים ל-2023, ואיתה – עלייה במחירי הרכב. כבר לפני כשבוע הודיעה ועדת הכספים כי תבטל את ביטול העלאת מס הקנייה על רכבים חדשים, שהכפיל עצמו מ-10% ל-20%. הראשונה שהודיעה כי תעלה מחירים היא כאמור חברת טסלה, אשר כבר אתמול הודיעה שמחירי הרכבים שלה יעלו בין 6%-8%.
משמעות העלאת מס הקנייה משפיעה לא רק על רכבים חשמליים, כי אם גם על פלאג אין-הייבריד, שם יעלה המס מכ-40% לכ-55%.
הבעיה כאן היא בעיקר בעובדה שמס הקנייה עצמו מוסתר מן הלקוחות, כך שהם לא מודעים לכמה המס באמת עלה. דבר זה מאפשר ליבואניות להעלות את המחירים כמה שהם רוצים, בלי שהקונים ידעו האם באמת יש הצדקה לעלייה הזו.
יצרני ויבואני הרכב כבר ידעו מראש שהמחירים יעלו. כלל היבואניות בארץ, בהן כלמוביל המייבאת את יונדאי (איוניק 5, קונה), טלקר (קיה, SERES) שלמה מוטורס (BYD) וגם ג'ילי, טענו כי המחירים אכן יתייקרו, אך היבואניות "עדיין לא החליטו בכמה".
בבדיקה של נתוני איגוד יבואני הרכב ל-11 החודשים האחרונים, נראה כי בישראל מסרו השנה קרוב ל-257 אלף רכבים, זאת לעומת אשתקד אז נמסרו קצת יותר מ-284 אלף רכבים. הנתונים מראים כי המצב "לא כל כך גרוע" מבחינת המכירות בשנה החולפת, אך כיצד נתונים אלו יושפעו בעתיד הקרוב?
- בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשךלמה המכוניות החשמליות בישראל פתאום זולות ב-30 אלף שקל? בשנת
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק מכירות הרכב בכלל והחשמלי בפרט הושפע מכמה גורמים שונים. הראשון הוא האינפלציה, שגואה כעת בכל רחבי העולם. כידוע – ככל שהאינפלציה עולה, כך גם המחירים, דבר שטרם השפיע על ענף מכירות הרכב ברחבי העולם, אך על פי נתוני עבר קשה להאמין שהאינפלציה לא תתחיל להשפיע על מחירי הרכב בשנה הקרובה. בתוך כך, הרדיפה המהירה אחר רכבים חשמליים הובילה את הענף למבוי סתום. התפרצות מגפת הקורונה ברחבי העולם השפיעה הן על שרשראות האספקה והן על הביקוש בשוק.
לבסוף, תמיד קיים שוק הרכבים המשומשמים, שבדומה למגמה העולמית, הגיב מהר יותר מאשר שוק הרכבים החדשים, שכן תמיד קיים בהיבט זה שיוויון מסויים בין היצע לביקוש. מנגד, שוק זה החל להראות האטה בתקופה האחרונה, כזו שתקפה בעיקר לגבי רוב המכוניות המונעות בנזין.
שינוי בנוסחת מס הקנייה, לצד שינוי באופן חישוב הזיכויים ושיקוף של מצב השוק, לצד העובדה שמגפת הקורונה – לפחות לעכשיו – פחות או יותר חלפה (ישראלים יפנו יותר כסף למען טיסות לחו"ל ופחות כסף על מנת לרכוש רכבים משומשים), כל אלו צפויים להעלות את המחירים של הרכבים בכלל בשנת 2023.
- אחריות לרכב - האותיות הקטנות שאתם חייבים להכיר
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשךלמה המכוניות...
תמיד נחמד להאשים רק את מדינת ישראל, אך העובדה היא שנתונים אלו משתנים בכל רחבי העולם. בסין ישנו בקרוב את האטרקטיביות לרכישת רכב חשמלי, אשר תיתן הנחה דווקא לרכבים בעלי טכנולוגיה, דבר שכבר הוביל את טסלה להוריד מחירים בסין. בגרמניה יצטמצם המענק שמעניקה הממשלה לרוכשי הרכבים החשמליים, בעוד שבצרפת, המענק יוענק רק למשפחות בעלי הכנסה נמוכה.
ואם כבר מציינים את אירופה, חשוב לציין גם את העובדה שהרכבים הסיניים מתחילים לכבוש גם את אירופה, דבר שצפוי גם הוא להשפיע על המכירים בישראל.
יצרניות הרכב לא נוטות לתת ליבואני הרכב הנחות אלא אם כן יש להם אינטרס לעשות את זה. הסיבה היחידה שיצרניות הרכב הסיני נותנות לכלמוביל, סמלת, שלמה ועוד הנחות היא בשל העובדה כי הישראלים נוטים לרכוש רכבים סיניים, ובאירופה המכוניות טרם הושקו.
מנגד, הרכבים הסיניים מתחילים להיכנס לאט גם לאירופה, כאשר גם BYD, גם WEY וגם רכב ה-Funky Cat של ORA הוצגו באירופה בשבועות האחרונים. חברות סיניות רבות טוענות כי כבר חתמו על הסכמים יחד עם יבואני השיווק המקומיים באירופה, ובקרוב יחלו למכור גם שם בהיקפי ענק.
כאשר בסופו של יום יכנסו בסופו של דבר הרכבים החשמליים הסינים לאירופה – ישראל ללא ספק תושפע. בתוך כך, גם במידה והסינים יחליטו כן להעניק ליבואני הרכב הישראלים הנחות עבור ייבוא הרכב, יתכן מאוד כי מרבית הרכבים ישלחו לאירופה, ובתוך כך יווצר לו מחסור של רכבים סינים בישראל.
במילים אחרות – אם טרם קניתם רכב, לא בטוח ש-2023 תהיה השנה שבה תרצו לבצע זו.
- 3.דני 02/01/2023 07:04הגב לתגובה זוראיתם את טסלה? אנשים בהתחלה קנו ב-180 אלף והיום אחרי עליית מחיר בפעימה השביעית 242 אלף. חתיכת פח עם מנוע חשמלי שנועדה לשבור את השוק. ראיתם מה קורה בשוק יד שניה? מי שקנה אפילו ב-225 אלף כבר דורש 230-240. שוק יד 2 מפוצץ בדיוק כמו מניות ככה גם השוק הזה יפול, למה? ככה. אותו מוצר שנראה אותו הדבר יאבד מערכו, בהתחלה התנהגו לדירות כמו מניות עכשיו לרכבים כולל מחסור באספקה. העם היושב בציון חתיכת פראייר. שנת 2023 המגדל יקרוס. הערך ירד.
- 2.רק בישראל ככל שיקר יותר קונים יותר (ל"ת)ש 01/01/2023 14:08הגב לתגובה זו
- 1.מיק 01/01/2023 13:45הגב לתגובה זוהרגולטור הוא אימפוטנט וכולנו משלמים את המחיר , בכל מדינה אחרת הוא לא היה מקבל לנהל חנות מכולת!!!
BYD פלאג אין (יצרן)בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?
מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?
שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.
עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון.
רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- דגם של טסלה ב-130 אלף שקל? ובינתיים: החברה מקפיצה מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחרות סינית - הנחות ישראליות
התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?
BYD פלאג אין (יצרן)בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?
מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?
שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.
עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון.
רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- דגם של טסלה ב-130 אלף שקל? ובינתיים: החברה מקפיצה מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחרות סינית - הנחות ישראליות
התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?
