פיץ' מאשררת את דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה של A+
חברת דירוג האשראי הבינלאומית Fitch פרסמה היום הודעה על אישור מחדש של דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה של +A עם תחזית יציבה. בהודעתה מדגישה החברה את האלמנטים החזקים בכלכלת ישראל וביניהם: כלכלה מגוונת ואיתנה, חשבונות חיצוניים חזקים ומבנה מוסדי חזק. על פי החברה, החולשות העיקריות על דירוג האשראי הן נטל חוב גבוה באופן יחסי, סיכונים ביטחוניים וחוסר יציבות פוליטית.
החברה צופה כי צמיחת הכלכלה תעמוד על 4.6% בשנת 2022 ו-3% בשנת 2023 וזאת על רקע ההאטה בכלכלה העולמית, השפעת האינפלציה על הצריכה ומחסור בכוח עבודה בסקטורים מסוימים, כאשר סקטור ההיי-טק ממשיך להפגין ביצועים חזקים. עם זאת לדעת החברה, חוסר יציבות פוליטית עלול להגביל את המשך גידול ההשקעה בחינוך ובתשתיות הנדרשות לטובת שיפור הפריון. כמו כן, החברה מעריכה כי האינפלציה בסוף השנה תעמוד על 4.1% לאור עליית המחירים העולמית והעלייה במחירי הדיור. חברת הדירוג מציינת כי שוק העבודה בישראל חזר למצבו טרם תקופת הקורונה, מה שעשוי לתרום ללחץ על המחירים בטווח הבינוני. החברה ממשיכה לציין את החשבונות החיצוניים החזקים של המדינה ואת ההשפעה הממתנת של הסכמי הגז על רמות המחירים בישראל.
בהתייחסות למסגרת הפיסקאלית, החברה צופה שיעור גירעון נמוך של 0.8% בשנת 2022 - זאת כתוצאה מצמיחה יוצאת דופן בהכנסות המדינה, וטווח גירעון של 2-3% מהתוצר בשנים 2023-2024, בקנה אחד עם מדינות המדורגות A. חברת הדירוג צופה כי תירשם הורדה ניכרת בנטל החוב, כאשר החברה סבורה כי יחס החוב לתוצר יעמוד על 63.9% בסוף השנה, לעומת 68.8% אשתקד. האמור בזכות צמיחה נומינלית גבוהה, ריבית ריאלית שלילית וגירעונות נמוכים. חברת הדירוג צופה שהחוב לתוצר ירד לשיעור של כ-61% עד שנת 2024. החברה צופה שתקציב המדינה לא יעבור לפני הרבעון השני של שנת 2023 ועל כן מדינת ישראל תפעל במנגנון של תקציב המשכי המגביל את היקף ההוצאה החודשית המותרת על-ידי הממשלה. החברה רואה סיכון באי הקמת ממשלה לאחר הבחירות, מה שעלול להוביל לסבב בחירות נוסף ועיכוב בהעברת התקציב.
החברה מציינת בהודעתה את הסיכונים הביטחוניים כגורם המכביד על דירוג האשראי. יחד עם זאת, הכלכלה הישראלית הפגינה חוסן בפני אירועים גיאו-פוליטיים. החברה מסבירה כי שיפור בדירוג האשראי ייתכן במקרה שמגמת הפחתת יחס החוב לתוצר תימשך לאורך זמן בשילוב קביעת מדיניות פיסקאלית נבונה, וירידה בסיכוני היציבות פוליטית והסיכונים הביטחוניים. לחילופין, אם תירשם עלייה מתמשכת ביחס החוב לתוצר, או אם יתממשו סיכונים ביטחוניים או פוליטיים, עם השפעה כלכלית חמורה וארוכת טווח, תיתכן פעולת דירוג שלילית.
- מודיס מתעלמת מהמציאות; הדירוג של ישראל צריך לעלות וזו עובדה
- פיץ' מורידה את דירוג האשראי של צרפת: אי יציבות פוליטית וחוב ציבורי גבוה מעיבים על התחזית הכלכלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
להלן דירוגה הנוכחי של מדינת ישראל על-ידי חברות הדירוג הבינלאומיות:
S&P AA- יציב
פיץ' A+ יציב
מודי'ס A1 חיובי
שר האוצר, אביגדור ליברמן: "הודעת חברת פיץ' על אישור הדירוג של מדינת ישראל מהווה הבעת אמון בכלכלת ישראל, בייחוד לאור התאוששות ממשבר הקורונה, הגירעון הנמוך וצמיחה גבוהה בהכנסות המדינה".
החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "אישור הדירוג בתקופה של אי ודאות בכלכלה העולמית הינו עדות לביצועים החזקים של הכלכלה הישראלית הבאים לידי ביטוי בנתוני הצמיחה, החשבונות החיצוניים והנתונים הפיסקליים".

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
