סין
צילום: unsplash

"הייצור הסיני חווה האטה משמעותית ברבעון הראשון - אך היא זמנית"

כך אמר בשיחה עם כתבים דובר משרד התעשייה במדינה. התל"ג הסיני צמח ב-4% בעוד התחזיות היו ל-3.6%, אך בצל האומיקרון ודווקא בעת השנה החדשה הסינית, המכירות הקמעונאיות פספסו את הצפי. מפעלי התעשייה לחופי סין מגנים על עצמם מהקורונה, בעוד הסינים עצמם מפחיתים צריכה
גיא טל |

המפעלים בסין חווים ירידה משמעותית בייצור ברבעון הראשון של השנה, כך לפי דברים שאמר טיאן יולונג, דובר משרד התעשיה הסיני, לכתבים במדינה. לפי הנתונים האחרונים התעשייה הסינית עדיין לא התאוששה ממגיפת הקורונה, הצמיחה הנחלשת במסחר, הירידה בביקוש המקומי וגורמים נוספים.

בנוסף לגורמים הללו שמשפיעים על הכלכלה הסינית כבר חודשים ארוכים, לאחרונה נגיף האומיקרון החל להתפשט באזורים נרחבים בסין. מאז סוף דצמבר הודיע הממשל הסיני על סגרים והגבלות נרחבות, אך לאלה תהיה השפעה קצרת טווח בלבד לדבריו הדובר.

זה עתה חתכו כלכלני מורגן סטנלי את ציפיות הצמיחה של הייצור המקומי הסיני לרבעון הראשון מ-4.9% ל-4.5%. "וריאנט האומיקרון, על אף זמניותו, ככל הנראה יצור טריגר לעוד חופשת השנה הסינית החדשה שתעבור בצל מדיניות של 'השארו בבית' ו'אפס הדבקה', מה שידכא את צריכת השירותים במדינה", נכתב בדוח של בנק ההשקעות.

"יחד עם זאת, ההשפעה על שרשרת האספקה המקומית בתוך סין תשארה פחותה שכן אתרי היצור לחופי המדינה אימצו מדיניות ממוקדת יותר לבלימת הנגיף מאשר זו שקודמה בערים בצפון סין, להן חשיבות כלכלית נמוכה יותר".

בינתיים סין פרסמה את נתוני התל"ג שצמחו ב-4% מעל ציפיות הכלכלנים לצמיחה של 3.6%. לפי הנתונים שהתפרסמו גם הייצור התעשייתי וההשקעות בנכסים עלו מעל הציפיות. ואולם המכירות הקמעונאיות פספסו את התחזיות, מה שמעיד על הביקוש החלש בתוך סין. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הסינית חזרה על אזהרתה מפני "הלחץ המשולש" כשכוונתה לביקוש חלש, קשיי אספקה וציפיות נמוכות.

עוד אמר הדובר כי על אף שמשבר השבבים הוקל מעט, אספקתם עדיין תשאר הדוקה לעת עתה. יצור השבבים ב-2021 עלה ב-33% לעומת 2020, ובדצמבר לבדו ב-1.9% למול שנה קודם לכן, עם 29.9 מיליארד שבבים שיוצרו במדינה. יצור כלי הרכב גדל ב-3.4% בדצמבר 2021 לעומת זה של 2020 - העליה הראשונה מאז אפריל.

האנליסט שייאוון ג'ין מסיטיגרופ כתב כי "הסטת שרשרת הייצור מחוץ לסין האטה, או אף שינתה מגמה, בעקבות התפרצויות מחודשות של הקורונה. צעדי הבלימה היעילים של סין נגד הנגיף אפשרו למפעלים לחזור מהר לייצר. בשנתיים האחרונות כמעט כל המערכת התעשייתית של סין אפשר לה לתפוס את תפקיד 'מתקן היצור כמפלט אחרון' לכל שאר העולם, כשמחוצה לה התמודדו עם הקורונה, הן במדינות מפותחות והן במתפתחות".

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.