בתים נדלן ארצות הברית
צילום: GEOX

האם חברות הזומבי מהוות סיכון לכלכלה האמריקאית עם התחלת מתווה העלאת הריבית?

חברת הייעוץ קירני טוענת שמספר החברות שאינן מסוגלות לעמוד בתשלומי הריבית מההכנסות השוטפות מסקטור הנדל"ן נמצא בשיא ומהווה גורם סיכון בדומה למשבר 2008; בפד טוענים שאין שינוי משמעותי במספר החברות הללו ושהן אינן מהוות סיכון
גיא טל | (6)

חברת הייעוץ Kearney המייעצת למעל 75% מחברות ה-Fortune Global 500 (500 החברות הגדולות בעולם) מזהירה מפני "סיכון גדול" לפשיטות רגל של חברות הנדל"ן עם התקרבות מועד העלאת הריביות בארצות הברית וברחבי העולם, דבר שמהווה לדברי החברה סיכון גדול לכלכלה האמריקאית. היא הגיעה למסקנה זו לאחר שסקרה 67 אלף חברות ציבוריות מ-154 תעשיות ו-152 ארצות.

נילס קולווין, אנליסט חברת הייעוץ, מזכיר כי המשבר ב-2008 החל בשוק הנדל"ן. "מה שאנו רואים עכשיו, 13 שנים מאוחר יותר, הוא ששוב סקטור הנדל"ן מכיל את מספר חברות "הזומבי" הגבוה ביותר".

אין הגדרה רשמית ל-"חברות זומבי", אך מקובל להגדיר אותן כחברות בנות 10 שנים לפחות, שלא מייצרות מספיק מזומנים שיכולים לכסות את תשלומי הריבית השוטפים של החברה, ובכך הן נמצאות בעצם צעד אחד לפני חדלות פירעון. במקרה כזה, עליה קטנה של שיעורי הריבית או הרעה במצב הכלכלי עלולות "לדחוף", את אותן חברות אל עבר חדלות הפירעון. האינפלציה הגבוהה וציפיות השוק ל-3 עד 5 העלאות ריבית בשנה הבאה אלו בדיוק הגורמים שיכולים לגרום לתופעה כללית כזו של חדלות פירעון שעלולה לגרור את השוק למשבר עמוק. החוב הכולל של חברות הזומבי הגדולות עומד כיום על 2.6 טריליון דולר. 

"הסיכון הגדול הוא שהרבה מחברות הנדל"ן וחברות הבניה נעים לקראת חדלות פירעון, ומספר חברות הזומבי הולך וגדל" לדברי קולווין שסבור שמספר חברות הזומבי יעלה בכ-40% בשנה הקרובה. 

בהשוואה בין הסקטורים נמצא כבר בדו"ח חברת הייעוץ לשנת 2020 כי סקטור הנדל"ן הוא הפגיע ביותר כאשר 7.4% מהחברות בסקטור מוגדרות כחברות זומבי לעומת 5% בסקטורים האחרים. כעת סבורים בחברת הייעוץ כי המספרים עלו אף יותר. "זה ברור כי המגפה המתמשכת והתוצאות הכלכליות שלה יכו בשווקי הנדל"ן אפילו יותר" אומר קולווין כאשר הוא צופה שהרע ביותר עוד לפנינו. סקטור נוסף שראה עליה במספר חברות הזומבי לדבריו הוא סקטור הרכבים עקב משבר השבבים של שנת 2021. 

במבט כללי יותר מספר חברות הזומבי שילש את עצמו לפי דו"ח החברה מ-600 חברות העונות על ההגדרה בשנת 2010 ל-1800 בשנת 2020. בין החברות המפורסמות העונות על ההגדרה הלא מחמיאה, שאינן מייצרות מספיק מזומן שיכול לכסות על תשלומי הריבית השוטפים ונאלצות לגייס עוד ועוד חוב, נמצאות חברות התעופה הגדולות דלתא DELTA AIR LINES , יונייטד אירליינס UNITED AIRLINES כמו גם חברת קרניבל CARNIVAL CORP ומאריוט אינטרנשיונל. לפי נתוני Bank for International Settlements לחברות שהגיעו למצב בו הן מוגדרות כ"זומבי" ישנו סיכוי של פי 3 להגיע בסופו של דבר לפשיטת רגל. 

למרות הטון האלארמיסטי של חברת קירני, הפד רגוע בהרבה ביחס לסיכון שמייצגים חברות הזומבי לכלכלה האמריקאית. על פי דו"ח שפרסם הפד ביולי שנה שעברה אין שינוי משמעותי באחוז חברות הזומבי והוא נשאר לאורך שלושים השנים האחרונות על אחוז חד ספרתי גבוה, כולל במהלך תקופת הפנדמיה. על פי ניתוח הפד הדרך הנכונה יותר להסתכל על חברות הזומבי כדי להבין את מצב השוק הוא באחוזים מכלל החברות הנסחרות ולא במספרים מוחלטים כפי שעשו בחברת הייעוץ, כיון שמספר החברות הנסחרות גם עלה בשנים האחרונות אם כן באופן יחסי המצב לא הורע. לפי נתוני הפד שפורסמו באותו דו"ח, דווקא סקטור הייצור הוא בעל הסיכון הגבוה ביותר כאשר הסקטור שמוגדר כ"בניה" נמצא בין הנמוכים. מסקנת הדו"ח שנכתב על ידי פאברה ג'יובני ופורסם על ידי הבנק המרכזי האמריקאי נמצא שחברות הזומבי לא מהוות סיכון אמיתי לכלכלה האמריקאית גם לאחר משבר הקורונה.

קיראו עוד ב"גלובל"

יש להעיר שייתכן שההבדלים בין נתוני הפד לנתוני חברת הייעוץ נובעים מכך שאין הגדרה רשמית לחברות זומבי וכל אחד בודק זאת בדרך אחרת. יחד עם זאת נראה שהמסקנות של שני הגופים ביחס לסיכון שחברות אלו מהוות לכלכלה האמריקאית הן קוטביות וסותרות זו את זו. 

נתון נוסף שיש לקחת בחשבון בנושא זה הוא שבמהלך משבר הקורונה הפד הזרים נזילות לשוק דרך תוכנית הרכישות המאסיבית שלו שכעת עתידה להסתיים. הזרמת המזומנים לשוק אגרות החוב אפשר לחברות לגייס כספים במחיר נמוך יותר מזה שאמור להשתקף מהסיכון שהן מייצגות, ועם הפסקת זרם המזומנים הזה ייתכן שתופעת פשיטת הרגל תתגבר. נזכיר את המקבילה הסינית, חברת אוורגרנד, שעומדת כעת בפני פשיטת רגל. סקטור הנדל"ן הסיני נתמך שנים בהלוואות זולות על ידי הממשל והבנקים בשליחותו ועם הסרת התמיכה הזו ושינוי סדרי העדיפויות הסיני החברה נקלעה לפשיטת רגל. שינוי מדיניות כזו עלול לגרום לאפקט דומה גם בצד האמריקאי. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    רק מזומן 21/01/2022 08:22
    הגב לתגובה זו
    כל מגלגלי המשכנתאות.כל מגלגלי ההתחיבויות.כל ממנפי הסיכונים.לא נעלמו הם רק התנפחו.המשבר ההוא גולגל מתחת לשטיח נארז יפה והיום הוא חוזר בענק.
  • 4.
    ברק 21/01/2022 07:57
    הגב לתגובה זו
    בכלכלה תקינה לא הבנקים ולא הממשלות צריכים לעודד חברות לא רווחיות להכנס לחובות. אולי רק סטארטאפים, מה שקורה שבמצב הזה כשיש משבר כמו הקורונה חברות צריכות לפרק תשתיות חשובות כמו ספינות ומכולות על מנת לעמוד בחובות ואז אחר כך יש בעיות בשרשראות אספקה. הפילוסופיה האוסטרית יותר קרובה למה שהמחקרים המודרניים בכלכלה תומכים בו חברות צריכות לגדול לפי ההכנסות שלהן ולחסוך וכך בסופו של דבר הכלכלה מתעצבת לפי הביקוש והצורך של האוכלוסיה ולא לפי ספקולציות, כך שיש יותר מצרכים פיזיים לקנות וכולם יותר עשירים, היום יש יותר מידי מוצרים פיננסים וספקולציות שמבוססות על חוב ומחזור חוב כמו עכשיו וכשצריך להחזיר חובות כשהריבית עולה ההתנהגות הכושלת של החברות מקריסה את השוק ודופקת את כולם.
  • 3.
    Sassi6 21/01/2022 04:38
    הגב לתגובה זו
    "הטון האלארמיסטי"? הלו, אנגלית? כאן מדברים עברית, תשאלו את אבשלום קור שיתן לכם את ...הטון החליפי
  • בוב הזנאי 21/01/2022 14:39
    הגב לתגובה זו
    חליפי זה אלטרנטיבי, לא?
  • 2.
    מעניין. (ל"ת)
    הקורא 21/01/2022 01:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נ.ש. 20/01/2022 22:01
    הגב לתגובה זו
    בגדול עשויים ליצור מצב של העלאות בקונצרני. אם כי הסיכונים שזה מגיע לדו ספרתי(בערך שריביות הבנקים המרכזיים יהיו באזור ה3%). שם זה גורם או לחידלון פרעון או להעלאת מחירים (אינפלציה) והעלאות שכר (אינפלציה) מעבר לזה שבעולם של תשואות דו ספרתיות מאד קשה למחזר חוב והעולם הזה עשוי לחטוף זעזוע קשה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.